بارداري و زايمان سلامت

روش های خانگی برای ورم پا در دوران بارداری

بارداری با جوانب مثبت و جوانب خاص خود، مرحله زیبایی در زندگی است. در حالی که جوانب مثبت آن از منفی اش بیشتر است، ناراحتی های مختلفی در رابطه با بارداری وجود دارد که می تواند بر لذت مادر بودن تأثیر بگذارد. بیماری صبحگاهی، حالت تهوع، نفخ، کمردرد و ورم پا می تواند اشک شما را درآورد.

ورم پا

به ویژه ورم پا که می تواند کابوسی بزرگ باشد. ممکن است کفش شما دیگر برایتان راحت نباشد و ممکن است هنگام راه رفتن احساس درد کنید.

ورم پا در هر مرحله از بارداری ممکن است رخ دهد اما می تواند در سه ماهه سوم شدید شود.

طبق اعلام انجمن بارداری آمریکا، تورم یک عارضه طبیعی در بارداری است که در اثر خون و مایعات اضافی که بدن برای رفع نیازهای کودک در حال رشد نیاز دارد ایجاد می شود.

این مایعات ایجاد می شوند و منجر به تورم در مچ پا، ساق پا و ران پا می شوند. با بزرگ شدن کودک فشار بیشتری روی رگ ها وارد می شود و بازگشت خون به قلب از پا کندتر می شود. این باعث می شود مایعات در قسمت های پایین بدن جمع شوند. با این حال، تورم همچنین می تواند در صورت، انگشتان، گردن و کمر شما نیز ظاهر شود.

ورم پا در دوران بارداری همچنین می تواند به دلیل گرمای تابستان، ایستادن برای مدت طولانی، فعالیت طولانی، رژیم غذایی کم پتاسیم، مصرف زیاد کافئین و مصرف زیاد سدیم ایجاد شود.

اگرچه ورم پا به طور کلی هیچ آسیبی به مادر وارد نمی کند، اما برای برخی از خانم ها می تواند نشانه بارز ایجاد یک بیماری جدی باشد که به پره اکلامپسی معروف است.

بنابراین، در صورت تجربه تورم که به طور ناگهانی ایجاد می شود، تورم بیش از حد در صورت، تورم پوستی، فشار خون بالا، سردردهای شدید و کاهش تولید ادرار، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

برای مبتلایان به ورم شدید، چند روش برای تسکین وجود دارد.

روش های خانگی برای ورم پا در دوران بارداری

در اینجا 10 درمان خانگی برای پاهای متورم در دوران بارداری آورده شده است.

ورم پا

1. از پیاده روی لذت ببرید

هنگام بارداری پیاده روی می تواند به مقابله با ورم پا کمک کند. این امر می تواند به چندین روش در رفع احتباس مایعات کمک کند.

اول از همه، هنگام راه رفتن انقباض و پمپاژ مداوم عضلات پا وجود دارد. این کمک می کند تا مایعات اضافی از بافت های شما خارج شود. در مرحله دوم، ضربان قلب بالا گردش خون در پاهای شما را افزایش می دهد و این به بیرون راندن مایعات از اندام های شما کمک می کند.

به عنوان یک امتیاز اضافی، پیاده روی منظم به شما اطمینان می دهد که قوی هستید و از تحمل زیادی در زمان زایمان برخوردار هستید.

پیاده روی یک فعالیت ایمن برای ادامه نه ماه بارداری است. با یک پیاده روی آرام شروع کنید و به تدریج سرعت را اضافه کنید و همچنین مدت زمان خود را از 20 تا 60 دقیقه افزایش دهید.

2. پاهای خود را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاهای شما همچنین می تواند در رفع ورم در دوران بارداری کمک کند.

این امر به حفظ گردش خون مناسب کمک می کند، از جمع شدن مایعات در پا جلوگیری می کند و از بین بردن مواد زاید را تسهیل می کند.

ارتفاع همچنین از ناراحتی هایی مانند التهاب و درد شما را رهایی می بخشد.

  • هنگام خواب، پاهای خود را روی کوسن یا بالش قرار دهید.
  • اگر نشسته اید، از پاف یا چهارپایه استفاده کنید و پاهای خود را روی آن بگذارید.

در عین حال، از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید و تا جایی که می توانید روی پاهایتان نایستید.

3. از خیساندن پا در آب و نمک اپسوم استفاده کنید

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) ممکن است نه تنها در تورم پاها بلکه در مقابله با درد عضلات نیز کمک کند. نمک اپسوم سموم را بیرون می آورد و باعث آرامش می شود.

نمک اپسوم برای کاهش ورم قارچی در دوران بارداری مفید است.

  1. یک تشت کوچک را با آب ولرم پر کنید.
  2. یک فنجان نمک اپسوم را اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  3. با اضافه کردن چند قطره اسانس اسطوخودوس، گل رز، رزماری یا روغن وینتر گرین احساس راحتی کنید.
  4. پای خود را در این تشت خیس کنید تا آب سرد شود.
  5. هفته ای 3 بار تکرار کنید.

4. پاهای خود را ماساژ دهید

ماساژ برای پاهای متورم می تواند عالی باشد و همچنین می تواند باعث آرامش شود.

ماساژ با فشارهای ملایم باعث ایجاد فشار بر روی قسمت هایی از پوست و ماهیچه های آسیب دیده می شود. این کار سیستم لنفاوی را فعال می کند و مایعات به طور طبیعی از بین می روند. یک ماساژ خوب همچنین می تواند به شما در آرامش و تازه کردن خلق و خو کمک کند که این برای زنان باردار کاملاً ضروری است.

با فشارهایی محکم و فشارهایی از پاهای خود به سمت بالا شروع کنید و به سمت قلب خود ماساژ دهید.

از آنجا که ماساژ دادن پاهای خود به تنهایی در ماه های آخر بارداری می تواند مشکل باشد، می توانید از کسی بخواهید که آنها را برای شما ماساژ دهد.

5. میزان مصرف نمک خود را کنترل کنید

فشار خون بالا می تواند به بروز ورم در بارداری منجر شود. برای کاهش فشار خون، باید میزان نمک مصرفی خود را کنترل کنید.

بدن به مقدار کمی سدیم نیاز دارد تا بتواند به درستی کار کند اما نمک اضافی باعث آسیب به بدن می شود.

  • هنگام پخت و پز نمک زیادی به غذاها اضافه نکنید. در عوض از گیاهان و ادویه جات و ترشی جات استفاده کنید تا طعم خوبی را به غذای خود اضافه کنید.
  • از خوردن غذاهای فرآوری شده، فست فود و نوشیدنی های ورزشی که به میزان زیادی سدیم در آنها وجود دارد، خودداری کنید حتی اگر آنها طعم شور نداشته باشند.
  • از خوردن غذاهای کنسرو شده خودداری کنید زیرا غالباً میزان زیادی سدیم دارند.

6. شنا کنید

شنا یکی دیگر از تمرینات سبکی است که می تواند در رفع ناراحتی های پاهای متورم در دوران بارداری مفید باشد.

فقط چند دور شنا در استخر می تواند باعث افزایش حرکت مایعات در بدن شما شود و کمی فشار آب در هنگام شنا می تواند به فشار آب از بافت ها به رگ های شما کمک کند که تسکین دهنده ورم است.

شنا همچنین باعث کاهش وزن کمر شما می شود، بنابراین به درد کمر و لگن نیز کمک می کند.

شنا برای کودک شما مضر نیست و معمولاً شنا کردن در طول بارداری درست تا زمان تولد کودک بی خطر است.

7. تمرین یوگا قبل از زایمان

یوگا قبل از زایمان همچنین به بهبود گردش خون و کاهش احتباس آب کمک می کند.

همچنین می تواند در تقویت ماهیچه های پا بسیار مفید باشد که به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی آنها در بیرون آوردن مایعات از اندام های شما می شود.

جدا از کاهش ورم، می تواند فشار خون را کاهش داده، خواب را بهبود بخشد، قدرت عضلات مورد نیاز برای زایمان را افزایش دهد و دردهای کمر را کاهش دهد.

در دوران بارداری، توصیه می شود به جای انجام این کار به تنهایی، به کلاس های یوگای قبل از تولد بپیوندید.

8. غذاهای غنی از پتاسیم بخورید

غذاهای سرشار از پتاسیم می توانند به دفع سدیم از بدن و حفظ نسبت نمک به آب در بدن کمک کنند.

سدیم باعث احتباس آب می شود، بنابراین خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم برای جلوگیری یا خلاص شدن از ورم پا در دوران بارداری می تواند بسیار مفید باشد.

مقدار کافی پتاسیم همچنین به کنترل فشار خون شما کمک می کند.

یک زن باردار باید روزانه 2000 تا 4000 میلی گرم پتاسیم مصرف کند.

بعضی از غذاهای پر پتاسیم شامل موز، آووکادو، انجیر، کاهو، پیازچه، سبزی آب تره، کرفس، ملاس بلک استرپ، پاپایا، جعفری، ریواس، کنگر فرنگی، گیاه خرنوب، کیوی، آب آلو، اسفناج، گوجه فرنگی خشک شده زیر آفتاب، کلم، شوید و آراگولا و کاسنی فرنگی.

9. مصرف منیزیم را افزایش دهید

در بسیاری از موارد، احتباس آب یا تورم در بدن می تواند به دلیل کمبود منیزیم باشد. در چنین موردی، خوردن غذاهای پر منیزیم می تواند کمک کند.

مصرف روزانه 200 تا 400 میلی گرم منیزیم می تواند به تورم پا در دوران بارداری کمک کند.

غذاهای سرشار از منیزیم برای افزودن به رژیم غذایی خود شامل بادام، توفو، بادام زمینی، اسفناج، شکلات تلخ، دانه کدو تنبل، کلم بروکلی و آووکادو است.

رژیم غذایی پر منیزیم همچنین ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. این حتی به جلوگیری از انقباض زودرس رحم کمک می کند.

10. هیدراته بمانید

بیشترین دلیل تورم در پاهای شما در دوران بارداری ناشی از عدم تعادل سدیم و آب است. این عدم تعادل ممکن است بر توانایی بدن شما در حفظ دمای مناسب تأثیر بگذارد و ممکن است بیشتر اوقات احساس گرما کنید.

در چنین حالتی، نوشیدن آب بیشتر در واقع کمک خواهد کرد. این به خلاص شدن از مایعات اضافی و حتی کمک به عملکرد کلیه های شما کمک می کند.

مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن را هیدراته نگه دارید. برای به حداکثر رساندن فواید نوشیدن آب، فقط مقداری لیمو را به آن اضافه کنید. لیمو دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش سریع تورم کمک می کند.

در عین حال، کافئین کمتری بنوشید. این یک داروی ادرارآور است، به این معنی که مقدار مایعاتی را که از طریق ادرار از بین می برید افزایش می دهد اما باعث ایجاد کمبود آب بدن نیز می شود.

نکات اضافی

  • کفش راحت بپوشید و کاملاً از پوشیدن کفش پاشنه دار خودداری کنید.
  • خوابیدن یا استراحت و دراز کشیدن در سمت چپ شما می تواند به افزایش گردش خون در بدن کمک کند که این امر به کاهش تورم در پاهای شما کمک می کند.
  • یک رژیم متعادل بخورید، به این ترتیب که در طول بارداری وزن سالمی داشته باشید.
  • حداقل روزانه پنج نوع میوه و سبزیجات میل کنید.
  • سیگار کشیدن ممکن است به تورم کمک کند که دلیل خوبی برای ترک در دوران بارداری است.
  • تا حد امکان استراحت کنید و سعی کنید هر شب 7 تا 8 ساعت خوب بخوابید.
  • از پوشیدن لباس هایی که دور مچ پایشان کش دارد و بسیار محکم است، خودداری کنید.
  • قبل از مصرف هرگونه مکمل یا افزایش سطح فعالیت خود ، با متخصص زنان خود مشورت کنید.

منبع:

top10homeremedies

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی