روانشناسي و سلامت روان سلامت

رسانه های اجتماعی چگونه بر سلامت روان مردم در دوران کرونا تأثیر گذاشته است؟

تقویم فارسی اندروید

در سراسر جهان، آمارها حاکی از آن است که سلامت روان از ابتدای همه گیری کووید-19 کاهش یافته است. آیا رسانه های اجتماعی تا حدودی مقصر هستند؟

ارتباط بین وضعیت سلامت روان و استفاده از رسانه های اجتماعی در طول همه گیری چیست؟ در این مقاله این را بررسی می کنیم.

در مقیاس جهانی، رسانه های اجتماعی می توانند راهی برای جمع آوری اطلاعات، به اشتراک گذاری ایده ها و دستیابی به دیگران با چالش های مشابه باشند. همچنین می تواند بستر موثری برای انتقال سریع اطلاعات در طول بحران ملی یا جهانی باشد.

این دسترسی جهانی چیزی است که رسانه های اجتماعی را به یک بستر ارتباطی مهم در طول همه گیری COVID-19 تبدیل کرده است.

رسانه های اجتماعی

از آنجایی که سازمان های بهداشتی دولتی از آن برای انتقال یافته های اخیر در زمینه پیشگیری و درمان استفاده کردند، رسانه های اجتماعی به مکانی برای ارسال آخرین اطلاعات مربوط به همه گیری تبدیل شد.

اما آیا استفاده از رسانه های اجتماعی در طول بیماری همه گیر بر سلامت و بهزیستی روان تأثیر منفی گذاشته است؟ یا تاثیر معکوس داشته است؟

در این مقاله ویژه به آنچه تحقیقات در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی و همه گیری COVID-19 می گوید نگاه می کنیم تا نشان دهد که چگونه بر سلامت روان تأثیر گذاشته است. ما همچنین با دو متخصص در مورد این موضوع پیچیده صحبت کردیم.

وضعیت فعلی سلامت روان

به گفته سازمان بهداشت جهانی، وضعیت بحران سلامت روان رو به افزایش است. داده ها نشان می دهد که حدود 20 درصد کودکان و نوجوانان در سراسر جهان با بیماری روانی زندگی می کنند.

علاوه بر این، خودکشی دومین علت اصلی مرگ و میر در نوجوانان 15 تا 29 ساله است.

در طول همه گیری COVID-19، گزارشی که توسط مرکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) منتشر شد، نشان داد که بزرگسالان مورد بررسی در ایالات متحده:

  • 31٪ علائم اضطراب یا افسردگی را گزارش کرده اند.
  • 13٪ گزارش کرده اند که مصرف مواد را شروع کرده یا افزایش داده اند.
  • 26 درصد گزارش کردند که علائم مرتبط با استرس را تجربه کرده اند.
  • 11 درصد از آنها افکار خودکشی را گزارش کرده اند.

منبعی معتبر نشان می دهد که چالش های بهداشت روانی مرتبط با همه گیری بر افراد مختلف تأثیر گذاشته است، برخی از گروه های نژادی و قومی به طور نامتناسب تحت تأثیر استرس همه گیر قرار گرفته اند.

به طور خاص، بزرگسالان اسپانیایی گزارش کردند که در ابتدای همه گیری بیشترین میزان استرس روانی را در رابطه با کمبود غذا و مسکن ناامن تجربه کرده اند.

سلامت روان

تاثیر بحران های بهداشت عمومی بر سلامت روان

گزارش تحقیقی منتشر شده در Frontiers in Psychology نشان می دهد که بین تهدیدهای همه گیر و اضطراب و نگرانی گسترده در بین مردم ارتباط وجود دارد.

دانشمندان توضیح می دهند که برخی نگرانی ها در مورد ایمنی و سلامت شخصی در هنگام شیوع گسترده بیماری می تواند به ارتقاء رفتار سالم از جمله شستن دست ها و فاصله گذاری اجتماعی کمک کند.

با این حال، در برخی افراد، اضطراب می تواند شدید باشد و باعث آسیب شود.

رسانه های اجتماعی و اطلاعات غلط سلامت

استفاده از رسانه های اجتماعی از زمان شروع آن در سال 1995 رو به افزایش بوده است. با افزایش آن، افراد بیشتری از آن به عنوان منبع خبری استفاده کرده اند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو بین 31 آگوست و 7 سپتامبر 2020، حدود 53 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده اخبار خود را از رسانه های اجتماعی دریافت می کنند.

گزارشات نشان می دهد که رسانه های اجتماعی می توانند به طور موثر اطلاعات سلامت را در طول بحران سلامت عمومی به مخاطبان جهانی منتقل کنند. با این حال، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در این سیستم عامل ها گاهی ممکن است نادرست یا گمراه کننده باشد.

به عنوان مثال، یک بررسی تحقیقی که در مجله تحقیقات اینترنت پزشکی منتشر شد، پست های رسانه های اجتماعی قبل از مارس 2019 را بررسی کرد و دریافت که توییتر حاوی بیشترین اطلاعات غلط در مورد سلامت است – بیشتر در مورد محصولات و مواد مخدر و سیگار کشیدن.

این اطلاعات نادرست در زمینه سلامت ممکن است منجر به افزایش ترس، اضطراب و انتخاب های ضعیف در حوزه سلامتی شود.

بر اساس یک مطالعه، تلاش برای کاهش انتشار اطلاعات غلط با بررسی واقعیت ممکن است به کاهش تأثیر اطلاعات غلط برای برخی افراد کمک کند.

با این وجود، بحث های مداوم در مورد این که آیا تنظیم محتوای رسانه های اجتماعی ممکن است بی اعتمادی را افزایش داده و پست های بیشتری در رسانه های اجتماعی منعکس کننده اطلاعات نادرست ایجاد کند، ادامه دارد.

فضای مجازی

رسانه های اجتماعی، COVID-19 و سلامت روان

از آنجا که ویروس کرونا اخیراً پدیدار شده است، دانشمندان تازه در حال فهم نقش رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی کاربران هستند.

به عنوان مثال با استفاده از پرسشنامه، محققان در چین از 24 مارس تا 1 آوریل 2020 با 512 دانش آموز مصاحبه کردند تا تعیین کنند که آیا رسانه های اجتماعی در طول همه گیری COVID-19 به سلامت روان آسیب رسانده است یا خیر.

نتایج نشان دهنده یک پیوند است.

استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی و افزایش خطر افسردگی را به دنبال داشت و علاوه بر این، نویسندگان پیشنهاد می کنند که قرار گرفتن در معرض گزارش ها و پست های منفی ممکن است در برخی افراد به خطر افسردگی کمک کند.

علاوه بر این، طبق مطالعه ای که در مجله Globalization and Health منتشر شد، شواهد فزاینده ای وجود دارد که اخبار بی پایان گزارش دهنده میزان آلودگی سارس و کووید و میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 می تواند بر سلامت روانی برخی افراد تأثیر بگذارد.

لی چمبرز در مورد تأثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان در طول همه گیری صحبت کرد.

چمبرز گفت:

“در حالی که همه ما به طرق مختلف تحت تأثیر مصرف رسانه های اجتماعی قرار گرفته ایم، جریان مداوم اطلاعات منفی و نادرست در 18 ماه گذشته ترس را گسترش داده است. برجسته سازی مسائل اجتماعی و سیاسی باعث کاهش خوش بینی شده است و عکس های ویرایش شده و محتوای مثبت سمی هیچ فضایی برای احساس امنیت یا ابراز سالم احساسات منفی باقی نمی گذارد. در کنار افزایش تمایل به معیارهایی مانند لایک و نظرات در این دوران چالش برانگیز، به احتمال زیاد رسانه های اجتماعی چالش های سلامت روانی را تشدید کرده است.”

وی همچنین توضیح داد که رسانه های اجتماعی افراد را با دوستان و خانواده در ارتباط نگه می دارد، به ویژه در فاصله اجتماعی با تعاملات فیزیکی محدود. با این حال، این افزایش استفاده ممکن است اضطراب و چالش های اجتماعی را با کمال گرایی و مقایسه برای برخی از افراد افزایش دهد.

پروفسور استیون سی هیس، استاد روانشناسی دانشگاه نوادا که نظریه چارچوب رابطه و درمان پذیرش و تعهد را ارائه داده است، گفت: “ما می دانیم که فرآیندهای سمی وجود دارد که چالش های خاصی را برای افراد ایجاد می کند: دردهای جسمی و روانی؛ مقایسه با دیگران و قضاوت؛ گرفتار شدن با قضاوت در مورد خود.”

وی در ادامه توضیح داد: “اگر شما نتوانید برای مشاهده روند احساس و فکر کردن، جهت گیری به آنچه در حال حاضر و آنچه واقعاً برای شما مهم است، داشته باشید، نتایج آسیب شناسی را پیش بینی کنید و رفتار خود را در پشت آن تنظیم کنید می تواند این فضا برایتان سمی باشد.”

وی افزود: “و رسانه های اجتماعی، به دلیل قرار گرفتن در معرض مقایسه و قضاوت، همه ما را به طرزی بسیار شدیدتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشریت به چالش می کشد. این فرآیندها از ابتدا سمی بوده اند اما قرار گرفتن در معرض آن فرآیندها به عنوان رژیم غذایی روزانه جدید است. با این حال ویژگی هایی در داخل رسانه های اجتماعی وجود دارد که آگاهی انسان را گسترش داده است و این به ما فرصت های بزرگی می دهد.”

همانطور که پروفسور هیس اشاره کرد، این فرصت ها ممکن است شامل افزایش آگاهی از سلامت روان و کاهش آسیب در شرایط بهداشت روانی باشد.

رسانه های اجتماعی و آگاهی از سلامت روان

تحقیقات منتشر شده در مجله Internet Medical Research نشان می دهد که عبارات روانی اجتماعی به طور قابل توجهی در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است.

این بدان معناست که افراد بیشتری احساسات خود را چه مثبت و چه منفی بیان می کنند و از دیگران حمایت می گیرند. در نتیجه، صدمات در مورد سلامت روانی ممکن است کاهش یابد.

پروفسور هیس خاطرنشان کرد که همه گیری COVID-19 این ایده را که شرایط بهداشت روانی فقط بر افراد خاصی تأثیر می گذارد، از بین برد.

همه می دانند که قدرت ذهنی و انعطاف پذیری ذهنی – یعنی سلامت روانی و رفتاری و سلامت اجتماعی – برای همه ما صدق می کند.

ویروس کرونا

چگونه می توان بسترهای رسانه های اجتماعی را بهبود بخشید؟

با توجه به تحقیقات نوظهور که ممکن است رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی برخی از کاربران تأثیر بگذارد، برخی از پلتفرم ها شروع به ایجاد تغییرات مثبت کرده اند.

به عنوان مثال، در 14 سپتامبر 2021، بستر رسانه اجتماعی TikTok ویژگی های جدیدی را برای کاربران خود برای کمک به تأمین منابع برای پیشگیری از خودکشی اعلام کرد.

اما آیا آنها می توانند کارهای بیشتری انجام دهند؟

به گفته چمبرز: “شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تأثیر محصولات آنها بر سلامت روان و رفاه کاربران دارند. جنبه های زیادی وجود دارد که می توان به آنها دست یافت. با این حال، چالش این است که استفاده از بیشتر اینها اعتیادآور است. این اغلب بر خلاف اهداف خود پلتفرم است.”

او پیشنهاد می کند که بسترهای رسانه های اجتماعی می توانند پیشرفت هایی را برای ایجاد حفاظت از بهزیستی ذهنی در نظر بگیرند، از جمله:

  • محدود کردن مدت دریافت خبر
  • تغییر در راه اندازی اعلان ها
  • برچسب زدن به تصاویر ادیت شده
  • معرفی مقررات قوی و نظارت بر محتوای طراحی شده برای آسیب رساندن
  • پیاده سازی پیشنهاداتی که کاربران استراحت کنند.
  • علامت گذاری به منابع مبتنی بر شواهد و حمایت از پست هایی که ممکن است محرک باشد.
  • اطمینان از دستورالعمل های واضح تر و توانایی بیشتر برای کاربران برای کنترل آسان محتوای حساس

مراحل بعدی چیست؟

به گفته چمبرز، “وقتی صحبت از استفاده از رسانه های اجتماعی می شود، تعدیل زمان و محتوای مصرف شده نقش مهمی در به دست آوردن مزایا و کاهش معایب دارد.”

او پیشنهاد می کند که داشتن “غروب دیجیتال” قبل از رسیدن به شب می تواند به اطمینان از اضطراب در خواب کمک کند. علاوه بر این، داشتن یک روز عاری از رسانه های اجتماعی می تواند بر سلامت روانی تأثیر مثبت بگذارد.

“هدف نهایی این است که ما ارباب رسانه های اجتماعی باشیم نه اینکه رسانه های اجتماعی ارباب ما باشند.”

پروفسور هیس خاطرنشان کرد که اگرچه سلامت روان تا حدودی بر همه تأثیر می گذارد اما این بدان معنا نیست که همه افراد باید تحت درمان باشند.

در عوض، او پیشنهاد کرد که “همه باید بیاموزیم چگونه مسئولیت قدرت و انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری خود را بر عهده بگیریم و برای جستجوی منابع درست مانند تقویت سلامت جسمانی و انعطاف پذیری خود عقلانی عمل کنیم.”

وی افزود: “این امر ما را قادر می سازد تا با دنیایی در حال تغییر روبرو شویم که شامل قرار گرفتن در معرض درد، مقایسه و قضاوت می شود.”

وی خاطرنشان کرد که این افشاگری شامل واقعیت قریب به اتفاق رویدادهای جهانی در حال وقوع است.

“ما باید در این زمینه قدم برداریم و من نشانه های بسیار امیدوارکننده ای را مشاهده می کنم که با استفاده از رسانه های اجتماعی و فناوری و دسترسی به بهترین چیزی که علم روانشناسی رفتاری می تواند برای ما به ارمغان آورد، می توانیم روند طبیعی را که با کسب خرد اتفاق می افتد، تسریع کنیم. این به شما این امکان را می دهد که بیشتر در معرض افکار و احساسات خود باشید، در لحظه حال آگاهانه تر متمرکز باشید و به دیگران متصل شوید و بیشتر بر عمیق ترین ارزش های انسانی خود تمرکز کنید. همچنین به شما امکان می دهد به جای ایجاد عادت در مورد ترس، قضاوت و مقایسه، عادت هایی را در رفع آن ها ایجاد کنید.”

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی