سلامت سلامت جسمي

راه های مبارزه با روند پیری

تقویم فارسی اندروید

پا به سن گذاشتن یک امر طبیعیست و از آنجا که بخشی از زندگی محسوب می شود، بسیار زیباست. هرچند نمی توان منکر مشکلاتی که روند پیری با خود همراه دارد شد اما باز هم می توان از گذر سن لذت برد. کافیست راه هایی بیابید تا از این روند طبیعی عمر خود به وجد بیایید.

در این مقاله با روش های مبارزه با روند پیری آشنا خواهید شد.

روند پیری

1. دردهای کوچک

خواه این یک آسیب قدیمی باشد که مدام عود می کند یا شروع آرتریت باشد، با افزایش سن بیشتر احتمال دارد کمی درد را احساس کنید. حرکت منظم می تواند درد را کاهش دهد و مفاصل شما را انعطاف پذیرتر کند. ورزش های کم تاثیر مانند شنا، یوگا و تای چی را برای کند کردن روند پیری امتحان کنید. پدهای گرم کننده یا کیسه های یخ نیز می توانند کمک کننده باشند. اگر آنها به شما تسکین کافی نمی دهند، با پزشک خود در مورد داروهای بدون نسخه یا نسخه ای مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی صحبت کنید.

2. چین و چروک

اینها زمانی ظاهر می شوند که پوست شما نازک تر، خشک تر و غیر انعطاف پذیرتر می شود اما برخی از چیزها می تواند آنها را بدتر کند، مانند سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش خورشید یا تخت برنزه کردن (سولاریوم). برای کاهش این علائم پیری، از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. برخی از محصولات پوستی، مانند مرطوب کننده ها یا رتینوئیدهای تجویزی، ممکن است چین و چروک را کمتر به چشم بیاورند اما باید به آنها زمان بدهید تا کار کنند. بیشتر آنها به 6 هفته تا 3 ماه برای نشان دادن نتایج نیاز دارند. یک متخصص پوست می تواند به شما کمک کند بدانید چه چیزی برای شما بهتر است.

3. پوست خشک

محافظت در برابر آفتاب و ترک سیگار نیز به این مشکل کمک می کند. همینطور بررسی مقدار الکلی که می نوشید زیرا می تواند آب بدن شما را کم کند. ایده خوبی است که دوش گرفتن یا حمام را کمتر از 10 دقیقه نگه دارید و به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید. سپس فوراً یک مرطوب کننده سنگین بر پایه روغن را روی سراسر بدن خود بزنید.

4. از دست دادن عضله

بسیاری از افراد با افزایش سن قدرت و استقامت خود را از دست می دهند اما دلیل آن در واقع روند پیری نیست. بسیاری از مردم فقط از کار کردن با عضلات کلیدی خودداری می کنند. عبارت «از آن استفاده کنید یا آن را از دست بدهید» در اینجا صدق می کند، بنابراین ببینید آیا می توانید تمرینات وزنه برداری را برای تقویت قدرت خود شروع کنید. ورزش منظم مانند پیاده روی، باغبانی یا شنا نیز می تواند کمک کننده باشد. حداقل 30 دقیقه در روز را هدف گذاری کنید. اگر برای شما بهتر بود می توانید آن را به دو جلسه 15 دقیقه ای تقسیم کنید.

5. تغییرات خواب

نیاز شما به بستن چشم و استراحت با افزایش سن تغییر نمی کند اما توانایی شما برای دریافت آن ممکن است تغییر کند. افراد مسن به سختی به خواب می روند، خواب عمیق کوتاه تری دارند و بیشتر در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند. قهوه و الکل می توانند این مشکلات را ایجاد کنند بنابراین کاهش مصرف آن می تواند کمک کننده باشد و مهم است که مشکلات سلامتی را که می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد، مانند فشار خون بالا یا رفلاکس معده، تحت کنترل داشته باشید. اگر اغلب مشکل خواب دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

6. اشکالات حافظه

ممکن است احساس نگرانی به شما بدهند اما بخشی از روند طبیعی پیری هستند. مغز شما با بالا رفتن سن تغییر می کند که می تواند بر میزان به یاد آوردن چیزها تأثیر بگذارد. ممکن است لازم باشد از چند ترفند استفاده کنید مانند نگه داشتن لیست، پیروی از یک روتین و قرار دادن اقلام در یک مکان مشخص اما برخی از عادات به شما کمک می کنند تا حافظه خود را قوی نگه دارید. به عنوان مثال، ثابت شده است که بودن در کنار دوستان و خانواده اغلب قدرت مغز شما را تقویت می کند. ورزش منظم و خوردن غذاهای سالم نیز کلیدی است.

7. افزایش وزن

با افزایش سن، مانند گذشته کالری نمی سوزانید اما شما می توانید با متابولیسم کندتر با فعال تر بودن و بررسی آنچه می خورید و اینکه چقدر می خورید با این امر مقابله کنید. میوه‌ ها، سبزیجات و پروتئین کم‌ چرب‌ تر را بخش‌ های کلیدی رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین قند و غذاهایی را که دارای چربی اشباع بالایی هستند محدود کنید و مراقب اندازه وعده ها باشید.

8. تغییرات در زندگی جنسی شما

اختلال نعوظ، خشکی واژن و سایر شرایطی که با افزایش سن بیشتر می شوند، می توانند رابطه جنسی را به چالش تبدیل کنند. با شریک زندگی خود در مورد احساس خود صحبت کنید و اینکه آیا می خواهید راه های مختلفی را برای صمیمیت امتحان کنید. محصولات بدون نسخه مانند روان کننده های واژینال می توانند به برخی مشکلات کمک کنند. همچنین می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا داروهایی وجود دارد که باید امتحان کنید اما به طور کلی سالم نگه داشتن خود نیز به شما کمک خواهد کرد. ورزش جریان خون و هورمون های جنسی را افزایش می دهد و به شما کمک می کند احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

9. ادرار کردن بیشتر

مثانه و عضلات لگن شما با افزایش سن ضعیف تر می شوند. سایر مشکلات سلامتی، مانند بزرگ شدن پروستات، می تواند این مشکل را بدتر کند. با تمرینات کگل ناحیه مورد نظر را تقویت کنید – ماهیچه های خود را طوری منقبض کنید که انگار می خواهید ادرار را نگه دارید برای 10 تا 15 بار، سه بار در روز. رژیم غذایی شما نیز تفاوت ایجاد می کند. مقدار زیادی فیبر دریافت کنید و نوشیدنی های شیرین، گازدار و کافئین را محدود کنید. اگر در نگه داشتن ادرار، نشت ادرار، نیاز ناگهانی و فوری به ادرار کردن یا درد در هنگام ادرار مشکل دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

10. بودن در یک روتین تکرار شونده

اگر وارد یک روتین قابل پیش بینی شوید، خسته شدن آسان است به خصوص اگر برای سال ها تغییر چندانی نداشته باشد. برای اینکه همه چیز را تغییر دهید و ذهن خود را درگیر نگه دارید، سعی کنید از برنامه روزانه خود خارج شوید. برای انجام کاری که دوست دارید یا یادگیری یک مهارت جدید کمی زمان بگذارید. اگر بازنشسته هستید، ممکن است خوب باشد به فکر گرفتن یک شغل پاره وقت یا کار موقت باشید. این می تواند سلامت روان شما و کارایی شما را به طور همزمان افزایش دهد.

11. احساس تنهایی

چه بچه‌ هایتان مهاجرت کنند یا از کارتان بازنشسته شوید، به هر حال با افزایش سن ممکن است زمان بیشتری را در کنار افراد کمتری بگذرانید. برای جلوگیری از احساس انزوا، گفتگو با دوستان، خانواده و همسایگان را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. برای یک موسسه خیریه یا یک گروه مذهبی داوطلب شوید. صرف نوشتن یک نامه می تواند به زندگی اجتماعی شما رونق بخشد. همچنین یک حیوان خانگی می تواند برای همنشینی مفید باشد. پیاده روی روزانه با سگ ورزش خوبی است و فرصتی برای ملاقات با مردم است.

12. در صدر سلامتی خود بمانید

اکثر افراد مسن حداقل یک مشکل سلامتی مانند بیماری قلبی یا دیابت دارند. اگر شما هم مبتلا هستید، مهم است که برای معاینات منظم بروید و تمام دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. معاینه ها حتی اگر مشکل سلامتی ندارید، کلیدی هستند بنابراین می توانید هر مشکلی را زود تشخیص دهید و نکاتی را برای حفظ سلامتی خود دریافت کنید.

منبع:

webmd

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی