بیماری ها داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

راه های خانگی برای درمان نیش عنکبوت

تقویم فارسی اندروید

هیچ چیز ترسناک تر از این نیست که یک عنکبوت روی پوست تان راه برود، درست است؟ تجربه ای واقعا وحشتناک است، در عین حال که پوست تان را کاملا چسبنده و دردناک می کند. خوشبختانه، از میان 3000 نوع عنکبوت در آمریکا، فقط سه نوع از آنها سم قوی دارند که می توانند زندگی شما را تهدید کنند. بنابراین، شما می توانید به برخی از درمان های خانگی برای نیش عنکبوت که در خانه در دسترس هستند، تکیه کنید.

نیش عنکبوت

قبل از به دست آوردن آگاهی بیشتر در این درمان های طبیعی، بیایید بیشتر در مورد این موجودات عجیب و غریب و اینکه چه چیزی آنها را عصبانی میکند بدانیم:

نیش عنکبوت چیست؟

اکثر عنکبوت ها انسان ها را در شرایط عادی نیش نمی زنند، بلکه به دلیل مکانیزم آنها برای دفاع در هنگام تحریک شدن است که اقدام به نیش زدن می کنند.

هنگامی که افراد تجربه نیش عنکبوت را پیدا می کنند، معمولا واکنش های خفیف مانند تورمی کوچک با کمی خارش و التهاب وجود دارد.

با این حال، عنکبوت های سمی کشنده مانند Black Widow وجود دارند که نیش شان مرگبار است زیرا زهر آنها می تواند پیامدهایی مضر برای افرادی که در معرض آن قرار می گیرند، باشد. عواقب آن می تواند به سرعت افزایش یابد و شدتش بیشتر شود. واکنش های زنجیره ای از محل مورد آسیب به سیستم های بدن گسترش می یابد که می تواند مرگبار باشد.

همانطور که میدانید در ایالات متحده آمریکا، این عنکبوت یکی از بیشترین حشراتی است که انسان ها را نیش می زند اما خبر بزرگ این است که بسیاری از عوارض شدید پزشکی و مرگ و میر ناشی از این گزش ها رایج نیستند. این امکان وجود دارد که بگوییم چنین عنکبوت هایی اغلب به دنبال نیش زدن شما نیستند.

فقط زمانی که آنها بین یک شیء و پوست شما گرفتار هستند، احتمال بیشتری دارد که شما را گاز بگیرند. به عنوان مثال، اگر یک جفت چکمه وجود داشته باشد که برای مدتی پوشیده نباشید و سپس پایتان را درون آن بگذارید، این عنکبوت بین پای شما و سطح چکمه قرار می گیرد.

چه چیزی باعث گزش عنکبوت می شود؟

سه نوع عنکبوت وجود دارد که به عنوان سمی ترین آنها محسوب می شوند:

  • عنکبوت های Black Widow
  • عنکبوت های قهوه ای Recluse
  • عنکبوت های Tarantula

سم عنکبوت Black Widow، به عنوان نوروکسین شناخته شده است که به طور عمده به سیستم عصبی حمله می کند. حوادث اغلب در تابستان و گاهی اوایل پاییز اتفاق افتاده است. این عنکبوت ها عصبانی نمی شوند، مگر اینکه شبکه های آنها مختل و ناراحت شوند.

عنکبوت های Brown Recluse، زهرشان می تواند آسیب جدی به دنبال داشته باشد و حتی شکسته شدن بافت ها و پوست (نکروز) را ایجاد کند. ویژگی های آنها نیز شبیه Black Widow است اما اغلب آنها خود را برای شکار و در مکان های تاریک پنهان می کنند. موهای عنکبوت Tarantula، می تواند پوست را سوراخ کند و از این طریق سم خود را به قربانیان تزریق کنند.

نیش عنکبوت

چرا این عنکبوت ها شما را گاز می گیرند؟

چیزی در مورد این موجودات کوچک وجود دارد: عنکبوت ها از شما تغذیه نمی کنند و تنها به عنوان نوعی از مکانیسم دفاعی خودشان است که نیش می زنند بنابراین این نیش عنکبوت بسیار نادر است.

آنها به راحتی هر وقت احساس تعجب می کنند و به طور ناگهانی احساس می کنند که توسط انسان به دام افتاده اند، از خود واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال، اگر دست یا پای خود را در هر جایی که یک عنکبوت زندگی می کند، مانند کفش خود قرار دهید، این عمل این موجود را متعجب و تحریک کرده و آن وقت به شما حمله می کند.

علاوه بر این، بسیاری از این موجودات دارای دندان هایی هستند که به نظر کوچک می آیند و می توانند به پوست شما نفوذ کنند. اگرچه درست است که عنکبوتها می توانند سم خود را برای نابودی قارچها از بین ببرند و بیشتر آنها زهرآلود هستند، اما برای کشتن موجودات بزرگی مثل ما انسانها طراحی نشده اند. به عبارت دیگر، نیش عنکبوت به سادگی به یک انسان نسبت به نیش حشرات دیگر آسیب نمی رساند.

و در میان عنکبوت های خطرناک، شما باید تنها مراقب عنکبوت هایی که نام برده شده باشید. خوشبختانه این عنکبوت ها بسیار نادر هستند. به همین دلیل شما می توانید به استفاده از داروهای خانگی برای گزش عنکبوت، که بسیار ساده تر از سایر روش ها است، فکر کنید.

علائم احتمالی نیش عنکبوت

همانطور که گفته شد، مشخص نیست که چه نوع عنکبوتی شما را در واقعیت نیش بزند و تشخیصش آسان نیست زیرا شما نمی توانید پس از گاز گرفتن وقت زیادی را برای شناخت آن صرف کنید. علاوه بر این، دشوار است که تفاوت یک عنکبوت معمولی از سایر عنکبوت ها را جستجو کنید. اگر چنین است، چطور باید تشخیص دهید؟ خوب، این ممکن است مانند گزش های دیگر همراه با تورم، قرمزی، خارش و درد باشد!

در صورتی که شما توسط یکی از آن عنکبوت های سمی مرگبار مورد حمله قرار گرفتید، علائمی مانند:

تورم زیاد با درد شدید و همچنین سفتی که می تواند منجر به اسپاسم عضلانی شود. علائم دیگری مانند تب و لرز با درد شکمی که گاهی اوقات باعث استفراغ، سرگیجه و مشکلات تنفسی می شود. بسته به نوع عنکبوت، سم و واکنش بدن، شدت علائم متفاوت خواهد بود.

به طور معمول، گزش ها ظاهرا در ابتدا بی ضرر هستند. با این حال، پس از یک دوره زمانی، می تواند جدی باشد.

چه اتفاقی می افتد اگر یک عنکبوت Black Widow پوست شما را نیش بزند؟

به عنکبوت نگاهی بیندازید و ببینید که آیا ظاهری سیاه با بدنی صلیبی شکل درست در ناحیه شکمی دارد.این علائم عبارتند از:

  • زخم و سوزش در ناحیه گزش که اغلب یک ساعت پس از گزش شروع می شود.
  • درد معمولا در ناحیه نیش شما ظاهر می شود اما بعد از آن به قفسه سینه، پشت و حتی منطقه شکمی گسترش می یابد و به راحتی می تواند با آپاندیس اشتباه گرفته شود.
  • تولید بیش از حد عرق و بزاق
  • سردرد
  • فشار خون بالا
  • تهوع یا استفراغ
  • ناتوانی در استراحت

چه اتفاقی در مورد گاز گرفتن یک عنکبوت Brown Recluse می افتد؟

این موجود دارای شش چشم و یک شکل ویولن درست در پشتش است. شایع ترین نشانه های این عنکبوت عبارتند از:

  • درد و خارش که در طی هشت ساعت اولیه از بین می رود.
  • یک نیش که بعدا می تواند کمرنگ شود و بعد به زخم کوچکی تبدیل می شود.
  • تب بالا
  • لرزهای شدید و درد در سراسر بدن
  • این گزش ها به طور طبیعی یک هفته طول می کشد.
  • در بعضی موارد، پوست شما بعد از گزش تیره تر و یا بنفش تر می شود و قبل از شروع درد بسیار گسترده و باز است. این زمانیست که پوست اطراف می میرد و زخم به تدریج بزرگ می شود.
  • این زخم اغلب به مدت ده روز پس از ظاهر شدن نیش ظاهر می شود اما بازسازی کامل پوست شما می تواند حتی چند ماه طول بکشد.
  • مرگ یک منطقه قابل توجه سلول های پوست شما منجر به زخم عمیق خواهد شد.
  • کودکان در معرض خطر حساسیت و آسیب بیشتری به سم هستند.

مهم ترین مرحله برای درمان نیش عنکبوت ها این است که شما باید نیش را بلافاصله خنثی کرده و در اسرع وقت سموم زهر عنکبوت را از بین ببرید.

در صورتی که بر این باور هستید که نیشی که وارد وارد بدن شما شده از یکی از این عنکبوت های مرگبار سمی است، این اضطراری است و شما باید از نظر پزشکی تحت مداوا قرار بگیرید زیرا شاید زندگی تان در معرض خطر شدید باشد.

اما چه مدت طول می کشد تا از نیش عنکبوت بهبود یابید؟

همانطور که قبلا گفتیم، این بر اساس نوع عنکبوتی که شما را نیش زده و حساسیت خاص به آن زهر است اما اغلب نیش عنکبوت ها می توانند در عرض یک هفته از بین بروند. در این مورد، داروهای خانگی برای گزش عنکبوت کافی است تا هنگامی که شما هر نشانه عجیب و غریب ملایم و معمولی (درد، خارش و التهاب) را می بینید. اما توجه داشته باشید که این داروهای طبیعی تنها راهکارهایی هستند که برای تسکین استفاده می کنید.

و اگر شما آگاه باشید که شما توسط عنکبوت سمی گاز گرفته شده اید، سپس می توانید برای دریافت مراقبت های پزشکی با پزشک خود به طور مستقیم تماس بگیرید. هنگامی که نیش به نظر نمی رسد بیش از حد جدی باشد، چند ایده خوب در زیر آمده که به عنوان درمان خانگی برای تسکین نیش عنکبوت می توانید از آنها استفاده کنید.

درمان های خانگی برای نیش عنکبوت

در اینجا بهترین درمان های موثر برای نیش عنکبوت آمده است که شما به راحتی می توانید در خانه برای کاهش علائم نیش عنکبوت و تسریع روند بهبود استفاده کنید.

نیش عنکبوت

1. درمان نیش عنکبوت با کمپرس یخ

پس از حمله توسط عنکبوت، فورا زخم را با آب و صابون پاک کنید. پس از آن، یخ را روی محل آسیب دیده قرار دهید که یکی از مؤثرترین درمان های خانگی برای نیش عنکبوت است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. سرما باعث کاهش التهاب و تورم می شود و احساس خارش را از بین می برد.

نحوه استفاده:

قبل از قرار دادن یخ بر روی زخم در حدود 10 دقیقه از یک حوله استفاده کنید تا چند قطعه یخ را بپوشانید. چندین بار در 24 ساعت اول پس از حمله مجددا این کار را تکرار کنید.
یکی دیگر از گزینه ها این است که زخم خود را در آب سرد برای حدود دو دقیقه قرار دهید.
توجه: از قرار دادن یخ مستقیما بر روی پوست اجتناب کنید.

2. جوش شیرین

این می تواند کمک به حذف سم ناشی از زهر از طریق قلیایی شدن کند، در نتیجه درد را کاهش می دهد و باعث رفع التهاب و همچنین احساس خارش می شود. در میان بسیاری از درمان های خانگی برای نیش عنکبوت، جوش شیرین یک روش قابل اعتماد است که می توانید به آن اعتماد کنید.

نحوه استفاده:

یک خمیر از یک قاشق چای خوری جوش شیرین با 3 قاشق غذاخوری آب تهیه کنید.
برای استفاده از خمیر برای زخم، از یک پد پنبه ای استفاده کنید.
بعد از 5 دقیقه، با آب گرم محل آسیب دیده را تمیز کنید.
در مواردی که هنوز احساس ناراحتی می کنید دوباره چند ساعت بعد این کار را انجام دهید.

3. نمک

در میان این داروهای خانگی برای گزش عنکبوت، با کدام یک از مواد از سم عنکبوت خلاص می شوید؟ خواص ضد التهابی و ضد عفونی نمک می تواند به رفع سموم از بدن کمک کند. در نتیجه، می تواند بهبودی و همچنین کاهش قرمزی و کاهش التهاب را تسریع بخشد.

نحوه استفاده:

بعد از پاک کردن زخم با آب گرم، یک قطعه پارچه مرطوب را روی نمک قرار دهید.
برای چند ساعت از پارچه نمکی مرطوب  برای پوشاندن زخم استفاده کنید.
در صورت نیاز دوباره انجام دهید.
نمک یک ماده خانگی معمولی است اما می تواند مشکلات متعددی را درمان کند.

4. زغال چوب فعال

خواص جذب زغال چوب فعال در حذف سم ناشی از زهر بسیار موثر است که به طور قابل توجهی باعث بهبودی سریع با کاهش حساسیت و التهاب می شود.

نحوه استفاده:

خمیری را از آب و زغال چوب فعال تهیه کنید. پس از پاك كردن زخم به دقت، خمیر را روي زخم قرار دهيد و از باند برای بستن آن استفاده كنيد. این روش را برای هر 3 ساعت به مدت 1 روز تکرار کنید. در صورت نیاز، فرایند را روز بعد هم تکرار کنید.
یکی دیگر از گزینه ها استفاده کردن از قرص های زغال چوب است که باید پس از مشاوره با دکتر انجام شود.

5. درمان نیش عنکبوت با سیب زمینی

خواص آرام بخش و ضدعفونی کننده سیب زمینی می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش التهاب و احساس خارش شود و مرطوب کننده سطح زخم به منظور تسریع بهبودی باشد.

نحوه استفاده:

یک سیب زمینی را شسته، پوست کنده و رنده کنید.
یک قطعه پارچه را بردارید و از آن برای پوشیدن چند لایه مرطوب سیب زمینی استفاده کنید.
بعد از پاک کردن زخم با استفاده از الکل، پارچه حاوی سیب زمینی را روی آن قرار دهید.
پس از خشک شدن سیب زمینی، منطقه زخم را با آب گرم تمیز کنید.
این روش را دوباره با سیب زمینی تازه انجام دهید تا علائم بیشتر کاهش یابند.

6. آسپرین

از میان داروهای خانگی شگفت انگیز برای گزش عنکبوت، آسپرین دارای مزایای شگفت انگیزی برای تسکین شماست. املاح ضد التهابی آسپیرین می تواند به خنثی کردن سموم زهر کمک کند بنابراین به طور قابل توجهی باعث کاهش التهاب و تورم و تسریع بهبود می شود.

نحوه استفاده:

خمیری از آب و آسپیرین پودر شده تهیه کنید.
به طور مستقیم خمیر را روی زخم اعمال کنید.
پس از چند ساعت، آن را با آب گرم تمیز کنید.
در صورت نیاز به تکرار 1 تا 2 بار دیگر انجام دهید.

7. درمان نیش عنکبوت با زردچوبه

هنگامی که میزان قرمزی افزایش می یابد، برخی از درمان های خانگی برای گزش عنکبوت ها در این زمان شما را نجات می دهد و در این مورد یکی از بهترین انتخاب ها زردچوبه است! خواص آنتی اکسیدان، ضد عفونی کننده و ضد التهابی در زردچوبه در آرام کردن درد و کاهش التهاب بسیار عالی عمل می کند.

نحوه استفاده:

یک خمیر با پودر زردچوبه و روغن زیتون تهیه کنید. به طور مستقیم خمیر را روی زخم اعمال کنید. بعد از حدود 10 دقیقه، با آب گرم تمیز کنید.
یکی دیگر از گزینه ها این است که کمی برگ گیاه چریش را به فرآیند درمان اضافه کنید. مجددا خمیر را روی زخم بمالید. بعد از حدود 20 دقیقه، با آب گرم تمیز کنید.

8. آب لیمو

به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی در نظر گرفته می شود و می تواند به طور موثر باعث رفع خارش پوستی عفونت ها و همچنین کنترل عفونت ها شود. این آب همچنین می تواند به کاهش خارش و کاهش التهاب و تورم کمک کند که همانند سایر داروهای خانگی برای گزش عنکبوت مناسب است.

نحوه استفاده:

عصاره لیمو را خارج کرده و با استفاده از یک پد پنبه ای آب را بر روی زخم اعمال کنید. پس از خشک شدن آب، منطقه زخم را با آب گرم تمیز کنید.
یکی دیگر از گزینه ها استفاده از یک قطعه تازه از لیمو و مالیدن آن به طور مستقیم بر روی زخم است. بعد از حدود 5 دقیقه، منطقه را تمیز کنید.
این روش را دو بار در روز انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

9. آلوئه ورا

خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده در آلوئه ورا می تواند سطح زخم را مرطوب کند و درد را کاهش دهد و موجب کاهش تورم همراه با خارش نیز بشود. مانند استفاده از سایر داروهای خانگی برای گزش عنکبوت، شما می توانید پمادی از ژل تازه  آلوئه ورا تهیه کنید و برای دریافت بهترین نتیجه آن را روی پوست اعمال کنید.

نحوه استفاده:

عصاره ژل را از برگ های تازه آلوئه ورا جدا کنید.
به طور مستقیم ژل را روی زخم اعمال کنید.
چند بار در روز این کار را انجام دهید.

10. نعنا فلفلی

شما می توانید از چه نوع درمان های خانگی بهتر برای گزش عنکبوت استفاده کنید؟ فورا به نعنا فلفلی فکر کنید! خواص ضد درد و ضد التهابی نعنا فلفلی در کاهش تورم و همچنین کاهش التهاب و درد بسیار عالی است. احساس سوزش از گزش عنکبوت نیز می تواند با این گیاه کاهش یابد.

نحوه استفاده:

عصاره اش را از برگ های تازه جدا کرده و آن را بر روی زخم مالش دهید. بعد از 20 دقیقه با آب سرد تمیز کنید. در صورت نیاز برای 1 تا 2 بار بیشتر انجام دهید.

گزینه دیگر این است که چند قطره روغن استخراج شده از آن را بر روی زخم برای دو بار در روز قرار دهید.

نکته: به یاد داشته باشید قبل از انجام این کار حتما آزمایش آلرژی روغن نعنا فلفلی را انجام دهید. زیرا ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.

11. روغن ریحان و روغن اسطوخودوس

برگ های ریحان به طور موثر می تواند احساس خارش را از نیش عنکبوت کاهش دهد. شما می توانید چند برگ خرد شده را به طور مستقیم بر روی زخم مالش دهید. این یکی از بهترین داروهای خانگی برای نیش های عنکبوت مخصوصا برای نیش عنکبوت Brown Recluse است.

شما می توانید از روغن گیاهی اسطوخودوس برای استفاده داخلی یا خارجی استفاده کنید. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که در آن تعداد زیادی عنکبوت وجود دارد، ممکن است دوست داشته باشید یک ظرف بزرگ از روغن ریحان و روغن اسطوخودوس را در یخچال خود ذخیره کنید. بنابراین اگر این اتفاق می افتد، با رشد این گیاه در باغ خود اقدامی فوری انجام دهید.

نحوه استفاده:

زخم خود را با دقت قبل از قرار دادن اسانس ریحان در ناحیه نیش زدگی تمیز کنید. سپس یک باند را روی آسیب قرار دهید و حتما آن را سه یا چهار بار در روز تعویض کنید.
چای ریحان را چند بار در روز بنوشید و روغن ریحان در آن بریزید.

12. کلم

این سبزی اثبات شده است که در برابر نشانه های نیش عنکبوت بسیار موثر است. کمی از برگ های کلم را بردارید و آنها را رنده کنید. برگ های رنده شده را بر روی زخم قرار دهید و آن را از شب تا صبح روی زخم نگه دارید. این کمک خواهد کرد که توکسین را خنثی و عفونت را کنترل کنید.

13. پراکسید هیدروژن

هیدروژن پراکسید می تواند عفونت شما را به طور موثر کاهش دهد و به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای نیش عنکبوت شناخته شده است. املاح ضد باکتری در آن برای درمان نیش حشرات به خصوص عنکبوت عالی است. شما می توانید از این راه حل برای تمیز کردن زخم استفاده کنید.

14. کرم آنتی بیوتیک

اگرچه شاید این درمانی سنتی در مقایسه با سایر داروهای خانگی برای نیش عنکبوت باشد اما توصیه می شود که حتما آنتی بیوتیک یا کرم آنتی بیوتیک را مصرف کنید. کرم یا لوسیون با داروی آنتی بیوتیک می تواند عفونت های ناشی از نیش حشرات را به خصوص در کودکان کوچک به طور موثر درمان کند.

15. سیر

سیر، در میان چندین درمان مؤثر خانگی برای گزش عنکبوت بسیار محبوب است و می تواند به شما کمک کند تا از علائم این نیش های وحشتناک بطور قابل توجهی خلاص شوید. شما می توانید چند حبه سیر را به طور مستقیم بر روی زخم قرار دهید. برای پوشاندن آن در طول شب از باند استفاده کنید.

16. روغن وینترگرین

یکی دیگر از کاندیداهای عالی برای درمان نیش، روغن های ضروری برای پوست است که به خواص رفع دردشان شناخته شده اند. این روغن ها به عنوان انتخابی مطلوب برای مقابله با نیش عنکبوت دردناک و خارش شناخته می شوند. برای استفاده بهتر است روغن وینترگرین را با روغنی مناسب ترکیب کنیم. اما چرا؟ به این دلیل که استفاده از آن به تنهایی باعث تحریک پوست شما می شود.

قبل از شروع درمان فقط مقدار کمی روغن وینترگرین را استفاده کنید و آن را به روغن های خود اضافه کنید. این روغن می تواند با روغن نارگیل، بادام، جوجوبا یا روغن زیتون ترکیب شود. برای نتیجه گرفتن سریع تر، مخلوط را روی پوست خود ماساژ دهید.

نیش عنکبوت

نکات اضافی:

همیشه سعی کنید ویژگی های عنکبوت ها را به یاد بیاورید تا به شناسایی درمان صحیح کمک کنید.

به یاد داشته باشید لباس هایی را که در هنگام کار در مکان های تاریک و یا جنگل به تن می کنید ممکن است عنکبوت در آن ها وجود داشته باشد. علاوه بر این، هنگام تمیز کردن گاراژها، اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین ها با مکان های تاریک، احتیاط بیشتری بکنید.

  • قبل از شروع باغبانی، همیشه ابزارهای باغبانی را با دقت بررسی کنید.
  • از ورود عنکبوت ها به خانه ها با توری کشیدن بر در تمام درها و پنجره ها جلوگیری کنید.
  • از لباس های خود و یا جعبه های قدیمی خود با بسته بندی صحیح برای جلوگیری از عنکبوت خلاص شوید.
  • از قرار دادن سنگ در باغ خود خودداری کنید زیرا سنگ ها محل تجمع عنکبوت ها هستند.
  • هرگز سعی نکنید منطقه نیش عنکبوت خود را بخراشید. انجام این کار می تواند به خطر ابتلا به عفونت کمک کند. همچنین اگر خارش دارید، جای نیش شما می تواند قرمز تر و متورم تر شود. در صورت امکان، شما باید سطح بدن را جابجا کنید تا بتوانید تورم را از بین ببرید. به عنوان مثال، اگر شما سنگینی بدن شما مستقیما بر روی پا یا بازو قرار داشته، اطمینان حاصل کنید که منطقه آسیب دیده را بالا نگه داشته اید

نتیجه

برای جلوگیری از بدتر شدن زخم خود، ایده عالی برای شروع استفاده از هر یک از داروهای خانگی برای نیش عنکبوت است. آنها می توانند با توجه به خواص آرام بخش و بهبودی، خیلی سریع شما را به آرامش برسانند. با این حال، ما پیش از استفاده از آنها، توصیه می کنیم پیشگیری را به عنوان یک اولویت رعیات کنید. به طور مثال تکان دادن کفش، دستکش ها، لباس ها و پتو ها می تواند روش راحتی باشد. مراقب باشید

منبع:

authorityremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی