سلامت سلامت جسمي

در صورت نداشتن خواب کافی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

روحیه و افزایش وزن فقط آغاز مواردی است که اگر خواب کافی نداشته باشید ممکن است دچارشان شوید. شما به احتمال زیاد قبلاً با آن مواجه بوده اید – در حال غلت زدن در رختخواب هستید و حتی اگر از زمان خواب گذشته باشد، شما نمی توانید به خواب بروید. یا اینکه صبح شده و مطمئناً به اندازه کافی نخوابیده اید.

خواب کافی

دکتر نیکول آونا، دکترای علوم اعصاب در دانشکده پزشکی Mount Sinai و استاد روانشناسی بهداشت در دانشگاه پرینستون می گوید: “خواب برای سلامتی و ایمنی بدن ما مهم است.” واضح است که مهم است، بنابراین نخوابیدن دقیقاً چه کمبودی در بدن شما ایجاد می کند؟ خوب، می تواند تأثیرات زیادی داشته باشد و همانطور که می توانید تصور کنید، چیز خوبی برای شما نیست.

عوارض نداشتن خواب کافی

در اینجا، ما فقط به آنچه را که در شما اتفاق می افتد وقتی نمی خوابید برایتان بازگو خواهیم کرد.

1. خلق و خوی شما تغییر می کند

اگر احساس کردید که نسبتاً احساس دمدمی مزاجی دارید، توجه به این نکته مهم است که بین روحیه و نحوه خوابیدن شما رابطه مستقیمی وجود دارد.

دکتر آونا می گوید: “اغلب اوقات اگر خواب با کیفیتی نداشته باشید، می تواند روحیه و هوشیاری فرد را تحت تأثیر قرار دهد. کم خوابی با نوسانات خلقی و افسردگی همراه است.” اگر به دنبال راهی هستید که در هنگام کمبود خواب کمی روحیه خود را تقویت کنید، شاید بهتر است سعی کنید هرکدام از غذاهایی را که باعث افزایش روحیه شما می شوند بخورید.

2. می توانید وزن اضافه کنید

درست است، هرچه خواب کمتری داشته باشید، ممکن است در نهایت وزن بیشتری هم داشته باشید.

دکتر آونا می گوید: “کمبود خواب می تواند تعادل هورمون های بدن شما را مختل کند، خصوصاً هورمون هایی که میزان گرسنگی و قند خون را کنترل می کنند. به همین دلیل کمبود خواب منجر به ولع و پرخوری می شود.” “داشتن خواب کافی برای سالم غذا خوردن و کنترل وزن مهم است.”

3. بدن شما نمی تواند خودش را ترمیم کند

عدم خواب کافی می تواند شما را تبدیل به قربانی بیماری های بیشتری کند و بیمار شدن علاوه بر نداشتن خواب کافی فقط یک فاجعه است.

دکتر آونا توضیح می دهد: “شما همچنین در مبارزه با عفونت و بیماری دوران سخت تری خواهید داشت.” “سیستم ایمنی بدن هنگام خواب سخت کار می کند، از بدن در برابر عوامل بیماری زا دفاع می کند و دوباره شارژ می شود. کمبود خواب ممکن است منجر به سرماخوردگی های مکرر و بیماری های دیگر شود.”

4. حافظه شما آنقدر قوی نیست

“هنگام خواب بدن می تواند خود را بهبود بخشد و خود را برای روز بعد آماده کند. هنگامی که خود را از خواب مناسب محروم می کنید، بدن نمی تواند خود را ترمیم کند و مغز شما نمی تواند مسیرهایی را ایجاد کند که به شما کمک می کند یاد بگیرید، به خاطر بسپارید و از نظر شناختی رشد کنید، به همین دلیل است که حافظه شما اغلب یک روز پس از یک خواب نامناسب شبانه بدتر می شود.”

و این تمام ماجرا نیست. ممکن است قادر به انجام کارهایی نباشید که به طور طبیعی کاملاً از پس آنها برمی آمدید. حتی می تواند “تمرکز روی کارهای روزمره را دشوارتر کند و کار با ماشین آلات می تواند خطرناک باشد. کار با اتومبیل در حالی که خواب کمی داشتید می تواند به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک باشد.”

5. می توانید طول عمر خود را کوتاه کنید

ما می دانیم که این به نظر اغراق شده می رسد اما متاسفانه، درست است وقتی خواب کافی ندارید می توانید سالها از زندگی خود کم کنید.

دکتر آونا هشدار می دهد: “عوارض جانبی بدنی خواب کافی نداشتن می تواند افزایش فشار خون، افزایش احتمال سکته یا حمله قلبی و ضعف سیستم ایمنی بدن باشد. کمبود خواب در مدت زمان طولانی حتی می تواند طول عمر شما را کوتاه کند.”

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی خواب با کیفیت دارید؟ همانطور که دکتر آونا اشاره کرد، شما باید با مراحل واضحی شروع کنید: سعی کنید آرام باشید، از دنج بودن اتاق خوابتان اطمینان حاصل کنید و حتی مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید. اگر همه این راهکارها شکست خورد، اگر چراغ سبز از پزشک تان دریافت کردید همیشه می توانید به یک مکمل متوسل شوید.

او می گوید: “اگر پزشک شما با این مورد مشکلی نداشته باشد، ممکن است بخواهید یک مکمل مانند ملاتونین را در نظر بگیرید. ملاتونین هورمونی در بدن ما است که به طور طبیعی درست قبل از خوابیدن افزایش می یابد و مصرف مکمل آن می تواند به شما کمک کند.” “شما در مورد مصرف مکمل ملاتونین گزینه های زیادی دارید. ویتافیوژن یک مکمل چسبنده عالی است که مصرف آن آسان است و فرونوتا یک مکمل ملاتونین زیر زبانی است که درست زیر زبان حل می شود.”

در مورد راهکارهایی که شما برای داشتن خواب بهتر امتحان کرده اید و جواب گرفته اید هم تجربات تان را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع:

eatthis

تقویم فارسی اندروید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی