بیماری ها سلامت

درمان های خانگی برای رفع تکرر ادرار

تقویم فارسی اندروید

اگر متوجه شدید که برای ادرار کردن هر دو ساعت یا بیشتر مرتباً به دستشویی می روید، این بیش از حد غیر طبیعی است و لازم نیست که آن را به همان شکلی که هست بپذیرید. در شرایط عادی، مثانه انسان می تواند ادرار را تا زمانی که برای رفتن به توالت تیاز باشد، بین 4 تا 8 بار در روز، ذخیره کند. تکرر ادرار زمانی اتفاق می افتد که بدن شما قادر به کنترل دقیق فعالیت ادرار کردن نیست و به دلیل مثانه بیش فعال، شما قادر به نگه داشتن ادرار نیستید و نیاز به تخلیه ادرار بیشتر دارید.

تکرر ادرار

مثانه بیش فعال زیاد غیر معمول نیست. طبق آمار انجمن ارولوژیک آمریکا، حدود 33 میلیون آمریکایی مثانه بیش فعال دارند و حتی 30 درصد از مردان و 40 درصد از زنان در ایالات متحده با علائم مثانه بیش فعال زندگی می کنند.

دلایل زیادی در پشت مثانه بیش فعال وجود دارد. برخی از دلایل شایع شامل پیری، چاقی، آسیب عصبی، بارداری، یائسگی، سیستیت، دیابت کنترل نشده، کریستال های جمع شده به نام شن در مجاری ادراری، عفونت دستگاه ادراری، سرطان مثانه و بیماری هایی مانند پروستاتیت، فیبروز پروستات و تنگی مجرای ادرار است.

مصرف زیاد آب، مصرف بیش از حد کافئین یا الکل، اضطراب و داروهایی که باعث افزایش سریع تولید ادرار می شوند یا نیاز به مصرف مایعات زیادی دارند نیز می توانند باعث بروز این مشکل آزار دهنده شود.

به علت مثانه بیش فعال، ممکن است علائمی مانند افزایش فشار ادرار، ادرار بدون کنترل، درد هنگام ادرار کردن، لخته شدن خون در ادرار، درد پایین شکم، درد مثانه و درد در ناحیه کمر و لگن را تجربه کنید.

تکرر ادرار مشکلی جدی نیست اما می تواند ناراحتی زیادی ایجاد کند زیرا مجبور هستید چندین بار در روز حتی شب هنگام ادرار کنید. خوشبختانه با برخی از درمان های خانگی مؤثر می توانید این مشکل آزار دهنده را درمان کنید.

روش های خانگی برای درمان تکرر ادرار

در اینجا 10 درمان اصلی خانگی برای رفع تکرر ادرار وجود دارد.

1. تمرینات کگل

انجام منظم تمرین های کگل می تواند در رفع ادرار مکرر به شما کمک کند.

تمرینات کگل که به عنوان تمرینات کف لگن نیز شناخته می شوند، شامل مکرر منقبض شدن و آرامش بخشیدن به عضلات کف لگن است تا آنها را قوی تر کند. این تمرینات با تقویت ماهیچه های پیشابراه و لگن شما، مثانه را پشتیبانی می کنند.

یک مطالعه در سال 2017 که در مجله انجمن پزشکی برزیل منتشر شد، نشان داد که تمرین عضلات کف لگن باعث بهبود علائم جانبی، عملکرد عضلات کف لگن و کیفیت زندگی زنان مبتلا به علائم مثانه بیش فعال می شود.

  1. در یک مکان آرام بنشینید یا دراز بکشید و عضلات کگل را پیدا کنید. این  ها عضلاتی هستند که شما برای متوقف کردن جریان ادرار هنگام ادرار کردن از آن استفاده می کنید.
  2. این عضلات را به مدت 5 ثانیه منقبض کنید، در حالی که به طور عادی تنفس می کشید. عضلات شکم، کمر، پهلوها و ران شما نباید هنگام انجام این کار سفت شوند.
  3. 5 ثانیه استراحت کنید و دوباره تکرار کنید.
  4. 10 تا 20 بار در هر جلسه تکرار کنید.
  5. این کار را حداقل 3 بار در روز انجام دهید.

2. سرکه سیب

وقتی نوبت به درمان داروهای خانگی برای تکرر ادرار می رسد، سرکه سیب نیز مؤثر است.

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به مقابله با هرگونه عفونتی که منجر به تکرر ادرار شود کمک می کند. همچنین باعث کاهش درد ناشی از عفونت در دستگاه گوارش می شود.

علاوه بر این، این منبع غنی از آنزیم ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید است و به ترمیم pH طبیعی بدن کمک می کند.

  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده و 1 قاشق چایخوری عسل خام را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. آن را دو بار در روز بنوشید.
  • همچنین می توانید 1 تا 2 فنجان سرکه سیب را به آب وان حمام خود اضافه کنید. 15 تا 20 دقیقه در آن بدنتان را خیس کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید تا زمانی که شرایط شما بهبود یابد.

3. کمپرس گرم

برای کاهش درد ناشی از مثانه بیش فعال، هیچ چیز بهتر از یک کمپرس گرم تسکین دهنده نیست.

گرما در به حداقل رساندن فشار مثانه و همچنین آرامش عضلات شما موثر است و در نتیجه درد را کاهش می دهد.

  1. یک بطری آب گرم را در یک حوله بپیچید.
  2. دراز بکشید و آن را بالای مثانه تحتانی خود قرار دهید.
  3. تا آنجا که ممکن است بگذارید در آنجا بماند.
  4. در صورت لزوم تکرار کنید.

همچنین می توانید برای تسکین درد از پد گرمکن یا کیسه آب گرم استفاده کنید.

4. ماست

سالم نگه داشتن مثانه شما یک اقدام پیشگیرانه برای مثانه بیش فعال است.

برای سلامتی مثانه، استفاده از ماست در رژیم غذایی شما یک گزینه ساده اما بسیار مؤثر است. به عنوان یک غذای پروبیوتیک، ماست یونانی می تواند رشد باکتری های خوب در مجاری ادراری را تقویت کرده و تعادل سالم باکتری ها را در روده شما ایجاد کند.

به درمان عفونت ادراری و بهبود سلامت کلیه و همچنین هضم همزمان کمک می کند.

یک مطالعه که در سال 2006 منتشر شده در داروها نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند برای جلوگیری از عفونت های مکرر مجاری ادراری در زنان مفید باشند.

هر روز، برای بهترین نتیجه باید 1 یا 2 کاسه ماست ساده میل کنید. یادتان باشد که ماست طعم دار مصرف نکنید زیرا آنها حاوی شیرین کننده ها و مواد مصنوعی هستند.

در کنار ماست، می توانید غذاهای تخمیر شده دیگری مانند کیمچی، خیار شور و ترشی نیز داشته باشید.

مشکل مثانه

5. طب سوزنی

طب سوزنی برای کنترل سندرم مثانه بیش فعال موثر است. در این روش چینی، پزشکان طب سوزنی با وارد کردن سوزن های بسیار نازک و یکبار مصرف در نقاط خاصی از طب سوزنی، مشکلات را درمان می کنند.

مطالعه ای در سال 2005 در زنان و زایمان منتشر شده است که نشان داد زنانی که 4 بار تحت درمان طب سوزنی مثانه قرار گرفته اند مثلاً در ظرفیت های مثانه، فوریت، فرکانس و کیفیت زندگی نسبت به زنانی که تحت درمان با طب سوزنی طب سوزنی قرار نگرفتند، بهبود قابل توجهی داشتند.

یک مطالعه دیگر که در سال 2014 در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است نشان می دهد که طب سوزنی می تواند قسمت های ادرار و فوریت تخلیه را در طی 24 ساعت کاهش داده و کیفیت زندگی را در بین مبتلایان مثانه بیش فعال ارتقا دهد.

در مطالعه‌ای که اخیراً در سال 2018 در مجله پزشکی (بالتیمور) منتشر شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی ممکن است در کاهش تعداد قسمت های تحریک، قسمت های بی اختیاری و قسمت تخلیه شبانه تأثیر داشته باشد. با این حال، شواهد برای نشان دادن تأثیر استفاده از طب سوزنی به تنهایی یا تأثیر اضافی داروها در درمان مثانه بیش فعال کافی نیست.

همیشه طب سوزنی را فقط توسط یک متخصص حرفه ای انجام دهید. در صورتی که در آن آموزش ندیدید، هرگز طب سوزنی را به تنهایی امتحان نکنید.

6. بیوفیدبک

یک روش درمانی جایگزین، بیو فیدبک است که همچنین می تواند از مثانه بیش فعال و ادرار کنترل نشده جلوگیری کند.

در بیو فیدبک، شما به حسگرهای الکتریکی متصل هستید که به ایجاد تغییرات ظریف در بدن مانند تقویت عضلات لگن کمک می کنند. به این ترتیب وقتی احساس ادرار اضطراری دارید می توانید آنها را سرکوب کنید.

مطالعه ای در سال 2000 منتشر شده در اورولوژی گزارش داد كه بیو فیدبك می تواند به عنوان یك كمك در کنار دیگر درمان ها مانند دارو درمانی، استفاده شود و به ویژه در كودكان مفید است.

مطالعه ای در سال 2016 که در مجله ارولوژی کودکان منتشر شده است نشان داد که بیوفیدبک در صورت عدم موفقیت در درمان بیولوژیکی به عنوان اولین روش در درمان ادرار در کودکان با مثانه بیش فعال، می تواند انجام گیرد.

برای استفاده از بیوفیدبک، شما باید با یک متخصص مشورت کنید.

7. انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی برای سلامت کلی شما در کنترل ادرار مفید است.

این منبع عالی ویتامین C، باعث افزایش اسیدیته ادرار می شود و در نتیجه باکتری های ایجاد کننده عفونت را از بین می برد. مشکلات احتمالی عفونت ادراری یکی از مهمترین دلایل مثانه بیش فعال است.

علاوه بر این ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن مفید است.

  • آب یک انگور فرنگی را استخراج کنید، 1 قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. این مخلوط را به همراه موز 2 تا 4 بار در روز مصرف کنید.
  • 1 قاشق چایخوری از انگور فرنگی های هندی و پودر زردچوبه را به 1 لیوان آب اضافه کنید. محلول را بجوشانید تا نصف آب تبخیر شود. بگذارید تا مدتی خنک شود. محلول را 3 بار در روز به مدت 3 تا 5 روز بنوشید.

8. از مصرف مواد غذایی مضر جلوگیری کنید

برخی محرک های رژیمی می توانند مثانه شما را بیش فعال کنند و باعث ادرار بیشتر شوند. در چنین وضعیتی بهتر است تا حد ممکن از محرک های رژیم غذایی خودداری شود.

غذاها و نوشیدنی هایی که به مثانه بیش فعال کمک می کنند نوشیدنی های کافئین دار هستند. آب میوه و مرکبات؛ نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار؛ شکلات؛ غذاهای ادویه دار؛ شیرین کننده های مصنوعی؛ شیر و فرآورده های شیر و شکر و غذاهای پر قند.

اگرچه آب کرنبری غالباً برای سلامتی مثانه توصیه می شود اما در صورت داشتن مثانه بیش فعال، به عنوان یک ماده تحریک کننده عمل می کند. بنابراین، از مصرف این آب میوه خودداری کنید.

همچنین باید میزان مصرف الکل خود را محدود کنید زیرا نوشیدن زیاد الکل همچنین می تواند منجر به تکرر ادرار شود.

9. مایعات را بیش از حد محدود نکنید

مثانه بیش فعال به هیچ وجه بدان معنی نیست که شما باید میزان مصرف مایعات خود را محدود کنید. در حقیقت، شما باید سعی کنید مایعات کافی بنوشید تا بدن شما را هیدراته نگه دارد اما از مصرف هرگونه چیز اضافه ای خودداری کنید. از پزشک خود بخواهید که به شما بگوید روزانه به چه میزان مایعات نیاز دارید.

اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، ادرار شما غلیظ می شود و می تواند لبه مثانه شما را تحریک کند. این به نوبه خود میل به ادرار کردن را افزایش می دهد. کم آبی ممکن است برخی از شرایط به ویژه یبوست مزمن و شدت سردرد را تشدید کند.

یک مطالعه در سال 2015 که در مجله زخم، پوکی و استرس پرستاری منتشر شده است، مصرف مایعات را برای مدیریت علائم مثانه بیش فعال، ضمن تضمین هیدراتاسیون کافی برای سایر نیازهای بهداشتی، توصیه می کند.

برای مدیریت مصرف مایعات خود کارهای زیر را انجام دهید:

  • مصرف مایعات را در طول روز پخش کنید و بین وعده های غذایی آب بنوشید.
  • از حمل یک بطری بزرگ آب خودداری نکنید.
  • برای نوشیدن آب، از فنجان های کوچکتر استفاده کنید و آب خود را به آرامی مزه مزه کنید.

شما باید از نوشیدن مایعات زیاد هنگام رفتن به رختخواب خودداری کنید زیرا ممکن است در طول شب نیاز داشته باشید بار مثانه خود را بیشتر خالی کنید و این فقط روی خواب شما تأثیر می گذارد.

10. از یبوست جلوگیری کنید

مدفوع سخت می تواند بر روی مجاری ادراری فشار وارد کرده و جریان ادرار را مسدود کند و باعث رشد باکتری ها و افزایش خطر عفونت ادراری می شود که به نوبه خود می تواند منجر به مثانه بیش فعال شود.

همچنین یبوست می تواند علائم مثانه بیش فعال را بدتر کند.

یک مطالعه در سال 2017 که در گزارش های بین المللی تحقیقات BioMed منتشر شده است نشان می دهد که علائم مثانه فعال متوسط ​​تا شدید با یبوست عملکردی ارتباط دارد. علاوه بر این، یبوست عملکردی با علائم مثانه فعال بیش از حد شدید و مثانه بیش فعال با بی اختیاری ادرار مرتبط است.

از این رو، داشتن حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست بسیار مهم است. برای جلوگیری از یبوست، غذاهای پر فیبر را در رژیم خود بگنجانید. فیبر با کشیدن آب درون آنها به نرم شدن مدفوع کمک می کند و باعث می شود مدفوع راحت تر عبور داده شود.

فراتحلیل سال 2012 منتشر شده در ژورنال جهانی گوارش گزارش داد که دریافت فیبر در رژیم غذایی می تواند دفعات مدفوع را در بیماران مبتلا به یبوست افزایش دهد.

برای دریافت فیبر، غلات و نان های سبوس دار، برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و میوه و سبزیجات تازه را در رژیم خود بگنجانید.

نکات اضافی

  • هنگامی که نیاز به تخلیه ادرار دارید، فوری این کار را انجام دهید. اگر آن را درون خود نگه دارید، خطر عفونت را افزایش می دهد.
  • لباس های تنگ و مخصوصاً لباس زیر تنگ نپوشید.
  • شرایط مزمن مانند دیابت را کنترل کنید که ممکن است از علائم مثانه بیش فعال باشد.
  • رفتن به توالت را برنامه ریزی کنید تا بدن شما هر روز در همان ساعات مجدداً ادرار کند.
  • برای محافظت از لباس خود از پدهای جاذب یا لباس زیر مناسب استفاده کنید تا از بروز حوادث شرم آور جلوگیری کنید.
  • آموزش مثانه را امتحان کنید تا در هنگام احساس نیاز به ادرار بتوانید خود را آموزش دهید چگونه آن را به تاخیر بیندازید.
  • اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن کم کنید. مثانه شما به دلیل اضافه وزن بیشتر از فشار بیشتری رنج می برد.
  • سیگار نکشید. این نه تنها مثانه را تحریک می کند، بلکه خطر ابتلا به سرطان مثانه را نیز افزایش می دهد.

پرسش و پاسخ

تعداد دفعات ادرار برای بزرگسالان سالم چقدر است؟

این بسیار وابسته به حجم مایعات مصرف شده در روز است. بزرگسالان باید حداقل 2.5 لیتر  ادرار در روز داشته باشند.

از آنجا که ظرفیت مثانه طبیعی از 350 سی سی (حدود یک قوطی نوشابه) تا 500 سی سی (یک بطری نوشابه) است، یک فرد بالغ می تواند 4 تا 8 بار در روز به طور طبیعی ادرار کند. کمتر از 4 یا بیشتر از 8 بار ادرار در روز ممکن است علامتی از مشکل باشد یا فقط ممکن است یک عامل مرتبط با میزان مایعات مصرفی باشد.

آیا تغییر رژیم غذایی می تواند در کنترل مشکل تکرر ادرار کمک کند؟

برای بیماران فاقد دلایل قابل تشخیص ادرار مکرر، اصلاح رژیم غذایی مانند کاهش مصرف کافئین و محدود کردن غذاهای تند ممکن است کمک کند، اگرچه کاهش مصرف مایعات به ندرت مسئله ای مهم است زیرا بیشتر افراد به اندازه کافی نمی نوشند.

آیا تمرینات کگل برای درمان مشکل تکرر ادرار مفید است؟

تمرینات كگل در مواردی كه بیماران دارای ادرار مكرر آن را تجربه می كنند می تواند مفید باشد اما این باید قبل از مشاوره با یك متخصص اورولوژیست باشد که دیگر مطمئن باشید مشکل تان را این روش حل نمی شود.

برای پیشگیری از تکرر ادرار در شب، چه اقدامات احتیاطی می توان انجام داد؟

در بسیاری از افراد، دفعات ادرار در شب ممکن است مربوط به مصرف عصرانه کافئین، الکل یا مایعات به طور کلی باشد و محدود کردن این میزان مصرف ممکن است کمک کند.

اگر تکرار دفعات شب به دلیل تخلیه نکردن در روز یا مربوط به هورمون های منتشر شده در طول شب باشد، یک متخصص اورولوژیست می تواند علل را کاهش داده و راهکارهای مدیریتی را ارائه دهد.

آیا مشکل تکرر ادرار با چاقی ارتباط دارد؟

تکرر ادرار تابعی از اندازه بدن فرد نیست.

لطفاً نکات مهمی را برای کمک به پیشگیری و درمان مشکل تکرر ادرار ارائه دهید.

منطقی است که چند بار ادرار کردن در بدن و در چه ساعاتی در روز و همچنین میزان مصرف مایعات در طول روز و در چه ساعاتی را مورد ارزیابی قرار دهید.

این اطلاعات را می توان به متخصص اورولوژی ارائه داد که در صورت لزوم می تواند بیمار را در شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی راهنمایی کند یا حتی اگر علت آن مشخص نباشد می تواند تحقیقات دیگری را انجام دهد.

منبع:

top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی