بارداري و زايمان سلامت

درمان های خانگی برای تسکین نفخ بارداری

تقویم فارسی اندروید

تجربه زیبا از دوران بارداری اغلب توسط برخی گرایش های فیزیولوژیکی نه چندان زیبا باعث ناراحتی مادر می شود و شرم آور ترین آن نفخ شکم است. بیشتر زنان حامله در سراسر جهان از گاز غیرقابل کنترل و نفخ بارداری رنج می برند.

نفخ بارداری

علل نفخ در دوران بارداری

دلایل زیادی برای تشکیل گاز در دوران بارداری وجود دارد.

  • طبق اعلام انجمن بارداری آمریکا، یکی از مهمترین عوامل موثر آن افزایش سطح پروژسترون در دوران بارداری است. این هورمون باعث می شود عضلات در سراسر بدن شل شوند. هنگامی که ماهیچه های روده شما شل می شوند، هضم بدن شما کند می شود و باعث می شود زمان بیشتری گاز به وجود بیاید و ماهیچه های شما نتوانند گاز را در خود نگه دارند. این منجر به افزایش گاز، دفع و نفخ شکم می شود.
  • مشکلات گرسنگی مداوم و متعاقب آن خوردن تنقلات ناشی از سبک زندگی تقریباً بی تحرک که در طی ماه های فرزندآوری به شما تحمیل می شود، همگی در افزایش شکل گیری گاز و احساس کلی سنگینی نقش دارند.
  • دیابت حاملگی: به دلیل بالا رفتن سطح قند، خانم های باردار به خصوص در سه ماهه سوم احساس نفخ می کنند.
  • با پیشرفت حاملگی و بزرگ شدن رحم، فضای بیشتری در حفره شکم صورت می گیرد و فشار بیشتری به معده وارد می کند و هضم را حتی بیشتر کند می کند. این امر باعث افزایش گاز و نفخ می شود.
  • این به دلیل برخی از عوامل خطرساز دیگر شامل یبوست و سوء هاضمه، همراه با درجه ای از سوزش سر دل است.

علائم نفخ در دوران بارداری

  • درد شدید در شکم که ممکن است در یک منطقه بصورت موضعی بماند و تمام شکم، کمر و قفسه سینه شما را در بر بگیرد.
  • باد معده، آروغ و نفخ شکم بیشتر از حد معمول است.
  • سفتی شکم
  • عدم توانایی در مدیریت و کنترل رهاسازی ناگهانی کاز معده

جلوگیری از گاز در دوران بارداری

برخی اقدامات پیشگیری که برای رفع مشکلات نفخ شما مفید است به شرح زیر است:

  • از نوشیدن آب زیاد در طول وعده های غذایی خودداری کنید. به جای آن، 10 دقیقه قبل و بعد از غذا یک لیوان آب بنوشید. همچنین، مصرف مایعات خود را در طول روز منظم کنید.
  • به طور مستقیم از بطری یا با نی آب ننوشید. همیشه از یک فنجان یا یک لیوان آب بنوشید تا هوای ورودی به سیستم شما به همراه آب به حداقل برسد.
  • برای جلوگیری از یبوست حتماً حرکات منظم روده انجام دهید.
  • تنش بیش از حد یا استرس نیز می تواند مسئول تولید گاز باشد. بنابراین، تا حد ممکن از موقعیت های استرس زا خودداری کنید.
  • برای مشخص کردن غذاهایی که در دوران بارداری باعث ایجاد گاز می شوند، یک ژورنال غذایی نگه دارید.
  • هنگامی که آب یا آبمیوه می نوشید، به جای اینکه کل لیوان را یک سره سر بکشید، جرعه جرعه بنوشید.
  • از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

مشکلات بارداری

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنید

گاز و نفخ بارداری ممکن است تجربیات ناراحت کننده ای برای مادر باشد اما این علائم معمولاً بر رشد کودک در رحم او تأثیر نمی گذارد.

با این حال، شاهد موارد زیر بودید با پزشک مشورت کنید:

  • درد در شکم که بیش از 30 دقیقه طول بکشد.
  • اسهال که بیش از 2 روز ادامه داشته باشد.
  • یبوست که بیش از یک هفته طول بکشد.
  • تهوع و استفراغ
  • مدفوع تیره یا خونین

این علائم می توانند یک مسئله اساسی جدی را که نیاز به ارزیابی دارد نشان دهند.

در حالی که گاز می تواند شرم آور و بسیار ناراحت کننده باشد، برخی از داروهای خانگی ساده و موثر می توانند به کاهش گاز در دوران بارداری کمک کنند.

راه های جایگزین برای مقابله با نفخ بارداری

در اینجا چند روش خانگی در مورد گاز در دوران بارداری آورده شده است.

1. از مصرف غذاهای تشکیل دهنده گاز خودداری کنید

غذایی که می خورید تأثیر مستقیمی بر میزان نفخی که تجربه می کنید دارد چه باردار باشید چه نباشید. در دوران بارداری، شما باید رژیم غذایی متعادل و مغذی بخورید و از غذاهایی که منجر به ایجاد گاز در معده و روده ها می شود، خودداری کنید.

برخی از غذاهای معمول که باعث گاز و نفخ می شوند شامل کلم، لوبیا، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، جوانه بروکسل، ماکارونی، نان، برنج سفید، سیب زمینی، سبوس جو دوسر، تمشک و گلابی است.

یک روش عملی این است که یک ژورنال مواد غذایی را برای پیگیری اینکه هر غذایی که می خورید چه میزان گاز مربوط به آن را تجربه می کنید، نگه دارید. این به شما کمک می کند غذاهای مشکل ساز را در رژیم غذایی خود شناسایی و حذف کنید.

اگر شما نسبت به لاکتوز شیر آلرژی دارید یا حتی کمی حساسیت به شیر دارید، نیازی به گفتن نیست، باید از مصرف لبنیات خودداری کنید و به دنبال گزینه هایی مانند شیر سویا یا شیر برنج باشید.

علاوه بر این، از غذاهای چرب یا سرخ شده پرهیز کنید. آنها مدت زیادی طول می کشد تا تجزیه شوند و هضم شوند. همچنین نوشابه و آبمیوه های گازدار هم می توانند باعث ایجاد گاز شوند.

نفخ بارداری

2. مقدار زیادی مایعات بنوشید

آب بهترین شرط برای بهبود سلامتی دستگاه گوارش و جلوگیری از ایجاد گاز است. هنگامی که بدن مایعات کافی دریافت کند دستگاه گوارش عملکرد بهتری دارد.

همچنین از یبوست جلوگیری می کند. با نرم نگه داشتن مدفوع، آب به تسهیل حرکت از طریق روده بزرگ و در نهایت خارج شدن از سیستم گوارش کمک می کند.

هیدراتاسیون مناسب برای سلامتی کودک نیز مهم است.

هر روز حدود 8 تا 10 لیوان آب ساده یا طعم دار بنوشید. همچنین، آبمیوه های طبیعی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که میزان قند زیادی نداشته باشند که منجر به افزایش شکل گیری گاز شود. بلوبری، انگور، آناناس و آب پرتقال برخی از بهترین نمونه ها هستند.

از نوشابه‌های گازدار و مضر که فقط برای تشدید وضعیت مستعد به نفخ شما کاربرد دارند، خودداری کنید به دلیل وجود دی اکسید کربن و شیرین کننده های مصنوعی موجود در آنها.

3. مصرف فیبر خود را بالا ببرید

غذاهایی که حاوی فیبر هستند ممکن است باعث شوند بدن شما گاز بیشتری تولید کند اما همچنین به حرکت راحت تر غذا از طریق دستگاه گوارش کمک می کند و حرکات منظم و به موقع روده را تضمین می کند. بنابراین، با جلوگیری از یبوست، مشکل گاز اضافی نیز کنترل می شود.

علاوه بر این، غذاهای فیبردار، آب را به داخل روده وارد می کنند، مدفوع را نرم می کنند و اجازه می دهند راحت تر عبور کنند.

  • مصرف 25 تا 30 گرم غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی روزانه شما می تواند به سهولت نفخ بارداری کمک کند. برای تقویت فیبر خود می توانید آلو، موز، جو دوسر و تخم کتان مصرف کنید.
  • اگر علاقه ای به غذاهای پر فیبر ندارید، از پزشک خود در مورد مکمل فیبر سوال کنید و آن را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

توجه: برای نتیجه بهتر مقدار زیادی آب با فیبر بنوشید. فیبر زیاد با مصرف کم آب ممکن است یبوست را تشدید کند.

4. فعال باشید

بارداری غالباً به معنای غیرفعال کردن شما و فرزند متولد نشده در اثر شیوه زندگی غیرفعال و بی تحرک است. در حالی که ایمنی و احتیاط برای یک مادر مهم است، این لزوماً به معنای این نیست که شما نیاز دارید که در رختخواب خود دراز بکشید و تمام روز استراحت کنید.

ورزش منظم در دوران بارداری برای کاهش تشکیل گاز اضافی مفید است.

بهترین کار بعد از صرف غذا، انجام برخی ورزش های سبک مانند شستن ظرف ها یا پیاده روی کوتاه مدت در پارک است. این کار بسیار هضم سریع را ممکن می کند و کارآمدتر از نشستن در یک مکان است. این بدان معنی است که غذای شما با سرعت بیشتری در دستگاه روده شما حرکت می کند و در این راه گاز کمتری تولید می کند.

با این حال، نباید شخصی را به تنهایی تشویق کرد که به ورزش های روزمره وارد شود. تمرینات ملایم و بی ضرر، مانند پیاده روی سریع در پارک یا برخی از حرکات یوگا، برای خانم های باردار ایده آل است تا آنها را از شر مشکلات نفخ بارداری خود خلاص کند.

این مسئله با این واقعیت همراه است که ورزش همچنین از افزایش وزن ناسالم در دوران بارداری جلوگیری می کند، به بهبود متابولیسم گلوکز و کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند و اعتبار بیشتری به اثربخشی این سبک زندگی در تضمین سلامت مادران می دهد.

توجه: همیشه قبل از شروع هرگونه تمرین با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز هرگونه عارضه جلوگیری کنید. در دوران بارداری فقط به تمرینات ملایم بپردازید.

5. انجام یوگا و مدیتیشن

یوگا قبل از زایمان به از بین بردن گاز و فشار روانی استرس کمک می کند. “حرکت گاو” یکی از آساناهای ایده آل یوگا است که به ناراحتی شکمی ناشی از مشکلات نفخ بارداری کمک می کند.

این به باز شدن قفسه سینه و تقویت انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند و ماساژ ملایمی به ستون فقرات و شکم می دهد. این به نوبه خود، باعث آزاد شدن سفتی در شکم می شود که یک راحتی بزرگ در دوران بارداری است.

احتیاط: قبل از شروع یوگا پیش از زایمان، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این ورزش برای شرایط شما مناسب است یا خیر.

از آنجایی که زنان باردار با توجه به وضعیت آسیب پذیر و مسئولیت زندگی موجود دیگری که در شکمشان در حال رشد است، نسبت به کوچکترین مواردی استرس دارند، بیشتر مشکلات نفخ آنها ناشی از استرس است.

غالباً خاطرنشان می شود که افراد در حالت اضطراب خود تمایل به تنفس نادرست و بلعیدن هوا بیشتر از حد معمول دارند که به نوبه خود در دستگاه گوارش آنها قفل می شود و به شکل نفخ آزاد می شود. علاوه بر این، گاز ناشی از استرس نیز با سندرم روده تحریک پذیر همراه است.

اگر احساس می کنید بیش از حد در مورد نگرانی های معمول که برای مادر بودن توصیف می کنند، خود را ناراحت کرده اید، درمان های رهایی از استرس و آرامش بخش مانند مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید. بارداری تجربه ای مفید در زندگی است. استرس نداشته باشید و فقط آن را در آغوش بگیرید.

  1. روی دست و زانو در وضعیت میز قرار بگیرید.
  2. بازوهای خود را مستقیماً زیر شانه های خود قرار دهید و آنها را صاف نگه دارید.
  3. وقتی شکم خود را رها می کنید و به قسمت بالای دیوار جلوی خود خیره می شوید، سر، گردن و قفسه سینه خود را به سمت بالا بکشید.
  4. 5 تا 10 بار تکرار کنید و سپس با قرار گرفتن در وضعیت کودک برای آرامش بدن خود کار را تمام کنید.

توجه: این وضعیت غالباً با حرکت گربه همراه می شود، اما توصیه می شود فقط حرکت گاو را انجام دهید و به حرکت گربه فقط در ماه های قبل از زایمان بپردازید. برخی دیگر از حرکات مفید یوگا برای تسکین نفخ و گاز دردناک عبارتند از: زاویه زاویه چرخشی، حرکت مثلث، کشش به طرفین نشسته، حرکت چرخش باد و حرکت کودک.

6. نوشیدن پروبیوتیک می تواند کمک کند

نوشیدنی های پروبیوتیک یک درمان خانگی عالی برای نفخ بارداری است. آنها که غنی از میکروب های پروبیوتیک هستند، به تقویت هضم کمک می کنند. هرچه زمان لازم برای پردازش مواد غذایی و ماندن در روده کمتر باشد، تشکیل گاز کمتر می شود. این نوشیدنی های خوش طعم ضرری هم ندارد.

یک مطالعه مقدماتی در سال 2012 که در مجله Nutrition Journal منتشر شد، نشان داد که مخلوط پروبیوتیک چندتایی به نظر می رسد برای رفع یبوست در دوران بارداری بی خطر و احتمالاً مؤثر است. با این حال، یک آزمایش تصادفی بزرگ کنترل شده با دارونما برای تأیید داده ها لازم است.

شنبلیله

7. آب شنبلیله بنوشید

شنبلیله حاوی مقدار مناسبی از فیبر محلول است که باعث جذب آب در روده ها می شود و بخش عمده ای از آن را به مدفوع اضافه می کند. این به یبوست کمک می کند که به نوبه خود از تشکیل گاز در دوران بارداری جلوگیری می کند.

  1. 2 قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را در 1 فنجان آب قرار دهید.
  2. بگذارید یک شب خیس بخورد.
  3. صبح روز بعد، آب را صاف کرده و آن را با معده خالی بنوشید.

نکته: شنبلیله فقط باید در مقادیر کمی توسط زنان باردار مصرف شود، ترجیحا از آن به عنوان بخشی از پخت و پز در وعده غذایی استفاده کنید.

8. لباس های گشاد بپوشید

لباسی که در دوران بارداری می پوشید نیز می تواند نقش مهمی در کاهش نفخ داشته باشد.

به عنوان مثال، لباسی که دور کمرش سفت باشد و یا یک دکمه اش محکم روی شکم شما بسته شود، می تواند شکم را بیشتر فشار داده و فشار بیشتری به دستگاه گوارش شما وارد کند. همچنین تاثیر مهمی در گردش خون در بدن دارد و باعث خراب شدن وضعیت نفخ شما می شود.

بنابراین، اگر شلوار یا دامن شما باعث ایجاد خط بر پوست شما می شود، کمد لباس شما به تغییرات اساسی نیاز دارد. لباس های مادرانه و گشاد که از پارچه های مناسب ساخته شده است، به شما این امکان را می دهد که بدون قرار دادن هیچ گونه فشار اضافی روی شکم، نفس بکشید و امکان حرکت آزاد گازها در بدن را نیز فراهم می کند.

9. وعده های غذایی کوچکتری بخورید

یک ترفند ساده دیگر برای جلوگیری از تشکیل گاز اضافی در دوران بارداری، خوردن وعده های غذایی کوچکتر است. به جای داشتن سه وعده غذایی سنگین، وعده های غذایی خود را در طول روز به پنج تا هفت وعده غذایی کوچک تقسیم کنید.

این امر نه تنها باعث می شود سیستم هضم شما بیش از حد کار نکند بلکه به حفظ مقدار مواد مغذی که از یک غذای ثابت برای رشد بهینه جنین دریافت می کنید کمک می کند.

نحوه خوردن وعده های غذایی شما همچنین می تواند بر میزان تولید گاز تأثیر بگذارد. غذای خود را به درستی بجوید و از جمع شدن مواد غذایی خودداری کنید. خوردن لقمه های بزرگ غذا و خوردن با عجله می تواند منجر به تشکیل سریعتر گاز در معده شود.

همچنین از دراز کشیدن و خوردن غذا همزمان خودداری کنید. همیشه غذای خود را در حالت نشسته بخورید و بلافاصله بعد از غذا از خوابیدن خودداری کنید تا از ایجاد گاز و یبوست جلوگیری شود.

منبع:

top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی