خواص مواد غذايي سلامت

عوارض ٬ خواص ٬ مزایا و فواید مصرف پنیر

تقویم فارسی اندروید

پنیر یک محصول لبنی است که از شیر تولیده شده و انواع و بافت های مختلفی دارد و حتی طعم های متنوعی نیز برای آن موجود است. در طول تاریخ پنیر بخشی از رژیم غذایی انسان بوده است که به عنوان میان وعده یا حتی وعده ی اصلی به کار می رود. علاوه بر خوشمزه بودن آن این خوراکی مغذی و غنی از ویتامین و مواد معدنی است. انواع پنیر ها می توانند رنگ های سفید، زرد یا حتی سبز داشته باشند و بافت آن ها نیز از نرم به سفت و شکل های مختلف متغیر است.

پنیر

ارزش غذایی پنیر

این ماده غذایی به طور عمده از چربی و پروتئین تشکیل شده است که اندازه ی آن نسبت به نوع پنیر متغیر است در ادامه مواد غذایی موجود در پنیر و میزان آن را به شما اطلاع می دهیم.

  • کالری – 406
  • آب – 37درصد
  • پروتئین – 24 گرم
  • کربوهیدرات – 1.3 گرم
  • شکر – 0.3
  • فیبر – 0 گرم
  • چربی – 33.8 گرم
  • چربی اشباع – 19.37
  • چربی اشباع نشده – 8.43
  • امگا3 – 0.14 گرم
  • امگا6 – 0.82 گرم
  • چربی ترانس – 1.18 گرم

همانطور که دیدید این خوراکی یک منبع عالی از پروتئین است. یک تکه ضخیم از پنیر چدار (28 گرم) حاوی 6.7 گرم پروتئین است. این میزان در یک لیوان شیر نیز یافت می شود. بیشتر پروتئین پنیر از نوع کازئین می باشد. این نوع از پروتئین ها دارای اسید آمینه های ضروری و بسیار راحت الهضم است. فراوان ترین پروتیئن موجود در شیر آلفا کازئین است. این ویتامین باعث درمان فشار خون و افزایش جذب مواد معدنی از طریق دستگاه گوارش می شود.

جمع بندی: این ماده غذایی منبع عالی از پروتیئن با کیفیت بالا است که به طور عمده در شیر نیز یافت می شود. به عبارتی پنیر اکثر پروتئین های شیر را حفظ می کند.

خواص و مزایای پنیر

چربی پنیر

محتوای چربی پنیر همانطور که گفتیم متغیر بوده و به نوع آن وابسته است. چربی این خوراکی می تواند از 1 درصد در پنیر معمولی و 34 درصد در پنیر خامه ای متغیر باشد. چربی این ماده خوراکی بسیار متغیر است و می تواند حاوی صدها نوع اسیدهای چرب متنوع باشد. چربی اشباع در پنیر بسیار بیشتر بوده و 70 درصد از آن را تشکیل می دهد. اما چربی های اشباع نشده هم در آن یافت می شود.

جمه بندی: نسبت چربی در این خوراکی متغیر است و بسته به نوع آن میتواند در هر کدام اندازه و مقادیر خاص خود را داشته باشد اما در کل چربی اشباع شده در پنیر بیشتر موجود است.

چربی لبنی در پنیر

این خوراکی حاوی چربی به نام چربی لبنی است که از نوع چربی های ترانس می باشد. این چربی برخلاف دیگر چربی های ترانس خواص درمانی خوبی دارد. چربی های لبنی موجود در این ماده خوراکی بیشتر از نوع اسید واکسنیک و اسید لینولئی مزدوج یا CLA است. به نظر می رسد که CLA خواص درمانی مختلفی دارد و در از دست دادن وزن به آن هایی که اضافه وزن دارند کمک می کند. با این حال دوز های بالای CLA  می توان روی سوخت و ساز بدن اثر منفی بگذارد.

جمع بندی: بخش کوچکی از چربی این خوراکی چربی های لبنی است که می تواند خواص درمانی داشته باشد.

کربوهیدرات پنیر

محتوای کربوهیدرات این خوراکی متغیر بوده و بسته به نام تجاری آن مقادیر متنوعی دارد. کربوهیدرات عمده در شیر لاکتوز است. در طول تخمیر شیر به پنیر برخی از لاکتوز ها به گلوکز و گالاکتوز شکسته می شود. با این حال میزان لاکتوز باقی مانده در آن بستگی به نوع آن دارد. لاکتوز معمولا در پنیر های مانده مانند چدار کمتر بوده و در پنیرهای تازه مانند پنیر خامه ای مقادیر بیشتری دارد. بنابراین مصرف این ماده خوراکی نیز به کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند توصیه نمی شود.

جمع بندی: این خوراکی حاوی مقادیر کمی از کربوهیدرات ها و به طور عمده لاکتوز است. با این حال انواع خاصی از پنیر برای افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند توصیه می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در پنیر

این خوراکی یک منبع سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این تعجب آور نیست که از یک فنجان کامل شیر تنها یک تکه کوچک پنیر به دست می آید. درواقع این ماده خوراکی فشرده شده ی مقدار زیادی از شیر است. در ادامه شرح و مقادیر این مواد مغذی را با هم می خوانیم.

کلسیم: این خوراکی از غنی ترین منابع کلسیم است که در استحکام استخوان موثر می باشد.

ویتامین B12: این ویتامنی موبالامین نیز نامیده می شود. ویتامین B12 برای عملکرد سیستم عصبی بدن مفید است.

سدیم: این ماده را معمولا به پنیر می افزایند تا عمر مفید و طعم بهتری داشته باشد و در شیر مقدار کمی از آن وجود دارد.

فسفر: یک ماده ضروری معدنی است که به طور گسترده در مواد غذایی پردازش شده موجود است.

سلنیوم: این خوراکی یکی از منابع خوب سلنیوم است.

روی: عنصر کمیابی است که در این ماده خوراکی یافت می شود.

ریبوفلاوین: ریبوفلاوین یا همان ویتامین B2 در این خوراکی و دیگر محصولات لبنی یافت می شود.

ویتامین A: این یکی از ویتامین های فراوان در چربی شیر است.

ویتامین K2: این خوراکی اغلب یک منبع عالی از ویتامین K2 می باشد. مصرف این ویتامین یبه سلامت استخوان و مغز کمک می کند.

جمع بندی: این خوراکی یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است این مواد عبارتند از : روی، کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین K2

مزایای بهداشتی درمانی پنیر

این ماده غذایی نیز اثرات متوسطی روی سلامت فرد دارد.

بهداشت و پوکی استخوان

پوکی اسنتخوان یک بیماری مرسوم است که به علت کاهش تراکم استخوان ایجاد می شود. مصرف محصولات لبنی مانند پنیر می تواند این بیماری را به تعویق انداخته و در بهبود تراکم استخوانی موثر باشد.

سلامت قلب و پنیر

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در جوامع مدرن است. مصرف منظم شیر و محصولات لبنی می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. این روند به خاطر وجود ترکیب منحصر به فردی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم در شیر و محصولات لبنی است. علاوه بر این پپتید ناشی از هضم کازئین که پروتیئن اصلی موجود در این خوراکی است نیز به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند. در کل می توان گفت که اگر این ماده غذایی به بخش متوسطی از رژیم غذایی تبدیل شود می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری کند.

جمع بندی: این ماده غذایی یک منبع خوب از مواد معدنی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان را کاهش دهد.

بیماری ها و خطرات ناشی از خوردن پنیر

عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز قند شیر است و کربوهیدرات اصلی در آن می باشد. برخی از افراد قادر به هضم کامل و درست آن نیستند. عدم تحمل لاکتوز به عنوان یک بیماری مرسوم شناخته می شود و با نفخ و اسهال و سایر علائم جانبی همراه است.

پنیر تازه مانند نوع معمولی و یا خامه ای آن معمولا مقادیر بیشتری از این کربوهیدرات را در خود دراند. در حالی که نوع مانده آن مقادیر بسیار کمتری از لاکتوز را با خود دارد. توصیه می شود که افراد مبتلا به این بیماری در مصرف این ماده غذایی زیاده روی نکنند و یا انواع تازه ی آن را میل نکنند.

آلرژی شیر

آلرژی شیر یک بیماری نادر است که در بین کودکان شایع تر از افراد مسن می باشد. آلرژی اصلی موجود در شیر پروتئین های آن یعنی آب پنیر و کازئین است. پروتئین اصلی این ماده خوراکی کازئین است اما مقادیر کمی هم آب پنیر در آن یافت می شود. کسانی که آلرژی شیر دارند باید به کل از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند.

طریقه ی ساخت پنیر

تولید پنیر با تخمیر شیر همراه است. باید زمان بدهید تا شیر دلمه بسته و قطعات جامد آن از بخش مایع آن یا به عبارتی آب پنیر جدا شود. شیر دلمه بسته به طور عمده از پروتئین کازئین و چربی و کمی آب تشکیل شده است. معمولا شیر با اسید تخمیر می شود اما این فرایند را با افزودن آنزیم هم عملی می کنند. نهایتا پنیر را بسته به نوع آن طعم دار کرده و خشک و پردازش می کنند و برش می زنند. در آخر باید انواعی از قارچ به آن اضافه شود تا به بلوغ رسیده و کاملا برسد. این فرایند به کمک ترکیبی از باکتری ها و قارچ ها انجام می شود.

خلاصه

این ماده غذایی یک غذای بسیار محبوب در سراسر جهان و تولید شده در شکل های مختلف است. این ماده خوراکی یک منبع غنی از پروتئین و همچنین چربی است. به علاوه این ماده غذایی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی مختف به ویژه کلسیم در خود دارد. به همین دلیل است که در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان موثر است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی