روانشناسی سبك زندگي

درمان انسان گرا چیست؟

تقویم فارسی اندروید

درمان انسان گرا طیفی از انواع مختلف درمان را توصیف می کند که بر یک فرد به عنوان فردی با پتانسیل و توانایی های منحصر به فرد تمرکز می کند. به جای تمرکز بر مشکلات افراد، این نوع درمان بیشتر بر کمک به آنها برای غلبه بر مشکلات از طریق رشد شخصی متمرکز است.

درمان انسان‌ گرا از روان‌ شناسی انسان‌ گرایانه بیرون آمد، دیدگاهی که تاکید می‌ کند افراد ذاتاً خوب هستند. این رویکرد کلی‌ نگرتر است و به کل فرد نگاه می‌ کند تا صرفاً یک بخش از زندگی یک فرد. با تأکید بر مهارت‌ ها و ویژگی‌ های مثبت افراد، افراد را به بهبودی و یافتن رضایت شخصی تشویق می‌ کند.

انواع درمان انسان گرا

انواع مختلفی از درمان انسان گرایانه وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

درمان مشتری محور: همچنین به عنوان درمان شخص محور شناخته می شود، این رویکرد شامل درمانگر است که رویکردی غیر رهنمودی به فرآیند درمان اتخاذ می کند. فرد به عنوان یک شریک برابر عمل می کند، در حالی که درمانگر همدلی و توجه مثبت بی قید و شرط را ارائه می دهد.

درمان اگزیستانسیال: این یک رویکرد فلسفی برای درمان است که به افراد کمک می کند جایگاه خود را در جهان بهتر درک کنند. با کمک به افراد در کشف چیزهایی که به زندگی آنها معنا می بخشد، کار می کند. مردم یاد می گیرند که مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرند و تشخیص می دهند که قدرت ایجاد تغییرات را دارند تا معنا و هدف بیشتری به زندگی خود بیاورند.

گشتالت درمانی: این شکل از درمان انسان گرایانه به جای نگاه کردن به گذشته، بر زندگی و تجربیات فعلی افراد تمرکز می کند. تاکید زیادی بر نحوه درک افراد و معنا بخشیدن به تجربیات خود دارد.

منطق درمانی: این نوع درمان بر کمک به افراد برای یافتن راه هایی برای تحمل مشکلات زندگی و یافتن حس هدف و معنا متمرکز است. این روش پیشنهاد می‌ کند که یافتن معنا در زندگی می‌ تواند به بهبود سلامت روانی و تسکین علائم شرایطی از جمله افسردگی، غم و اندوه و ضربه کمک کند.

روایت درمانی: این رویکرد درمانی به افراد کمک می کند تا ارزش ها و مهارت های خود را با تمرکز بر داستان ها و تجربیات شخصی خود شناسایی کنند. تلاش می کند تا به مردم کمک کند تا ببینند که از مشکلاتشان جدا هستند.

درمان انسان گرایانه یک اصطلاح کلی است که تعدادی از انواع مختلف درمان را در بر می گیرد. نوع خاصی از درمان انسانی که برای شما مناسب است ممکن است به اهداف شما و علائمی که در حال درمان هستند بستگی داشته باشد.

تکنیک

درمانگران انسان‌ گرا از تعدادی تکنیک استفاده می‌ کنند که برای حمایت از افراد در تلاش برای تغییر طراحی شده‌ اند. برخی از تکنیک های اصلی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

تطابق: این تکنیک برای درمان انسان گرایانه ضروری است و شامل این است که درمانگر در تعامل با فردی که در حال درمان است، اصیل، راحت و واقعی باشد.

درک همدلانه: این شامل درمانگر می شود که نه تنها آنچه را که مراجعه کننده احساس می کند و می گوید درک می کند، بلکه این درک را به مراجعه کننده نیز منتقل می کند. فرد باید احساس کند شنیده، دیده و درک شده است.

گوش دادن انعکاسی: این شامل گوش دادن فعالانه به فرد و سپس خلاصه کردن آنچه که مشتری گفته است با کلمات خودش محسوب می شود. این استراتژی می‌ تواند به تقویت آنچه مشتری می‌ گوید کمک کند، به او اجازه دهد تا در مورد کلمات خود فکر کند و سوء تفاهم‌ های احتمالی را برطرف کند.

توجه مثبت بدون قید و شرط: این تکنیک شامل پذیرش فرد بدون قضاوت توسط درمانگر است. با نگرش مراقبتی مشخص می شود که نقش مهمی در پرورش ارزش خود، رشد شخصی و خودآگاهی ایفا می کند.

از آنجا که درمان انسان گرایانه بر زمان حال متمرکز است، ممکن است از روشی به نام ذهن آگاهی نیز استفاده کند تا به افراد کمک کند تا از خود و محیطشان بیشتر آگاه شوند.

درمانگران از این تکنیک‌ ها برای حمایت از افراد در هنگام توسعه خودآگاهی بیشتر استفاده می‌ کنند. این تکنیک ها بر حل مشکلات خاص متمرکز هستند. در عوض، هدف آنها تشویق مردم به این است که خود را قادر به هدایت رفتار خود و دستیابی به اهداف منحصر به فرد خود بدانند.

درمان انسان گرا به چه چیزی می تواند کمک کند

تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی درمان انسان گرایانه برای شرایط خاص وجود ندارد. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که این رویکردها کمتر بر علائم و پیامدهای قابل اندازه گیری تمرکز دارند. با این حال، درمان انسانی برای درمان طیف وسیعی از شرایط مختلف سلامت روان مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • عزت نفس پایین
  • اختلال هراس
  • اختلالات شخصیت
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • روان پریشی
  • مشکلات رابطه
  • مصرف مواد
  • ضربه

این رویکرد همچنین می تواند برای افرادی که روی درمان یک بیماری خاص متمرکز نیستند مفید باشد. کسانی که علاقه مند به به حداکثر رساندن پتانسیل خود و رشد به عنوان یک فرد هستند، ممکن است از درمان های انسان گرایانه بهره مند شوند.

فواید درمان انسان گرا

یکی از مزایای درمان انسان گرایانه این است که این رویکرد می تواند منبع بزرگی برای همدلی و حمایت باشد. از آنجایی که درمانگران طوری آموزش دیده اند که قضاوت نکنند و با درک گوش کنند، ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید و احساسات خود را به اشتراک بگذارید.

درمان انسان گرا همچنین به فرد این امکان را می دهد که نقش فعالی در درمان خود ایفا کند، در حالی که درمانگر به عنوان یک راهنمای آگاه و قابل اعتماد عمل می کند.

از آنجایی که درمان انسان گرایانه بر ویژگی های مثبت یک فرد متمرکز است، می تواند به افراد کمک کند تا در فرآیند ایجاد تغییرات در زندگی خود احساس قدرت و فعالیت بیشتری داشته باشند. به جای احساس غرق شدن در مشکلات، افراد را تشویق می کند تا بر نقاط قوت خود تمرکز کنند و از این مهارت ها برای برآورده کردن نیازهای خود استفاده کنند.

این رویکرد درمانی همچنین می‌تواند راه خوبی برای یادگیری مهارت‌های مقابله – از جمله حل مسئله و کاهش استرس – باشد که هر زمان که با مشکلاتی در زندگی‌ تان مواجه می‌ شوید مفید خواهد بود. از آنجایی که این کار باعث افزایش عزت نفس و خودکارآمدی می شود، در مواجهه با چالش ها احساس توانایی بیشتری خواهید کرد.

اثربخشی

تحقیقات نشان می دهد که درمان انسان گرایانه می تواند یک رویکرد درمانی موثر در مواجهه با طیف وسیعی از اختلالات و سایر مشکلات باشد.

مروری بر این تحقیق در سال 2013 نشان داد که درمان مشتری محور رویکردی موثر در درمان افسردگی، روان پریشی، مشکلات رابطه و تروما است.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که جوانانی که پریشانی روانی را تجربه می‌ کنند، پس از دریافت مشاوره انسان‌ گرا، علائم عاطفی شان بهبود می‌ یابد.

یک کارآزمایی اکتشافی در سال 2019، درمان مشتری محور را با درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما در درمان مادران و کودکانی که تروما را تجربه کرده بودند، مقایسه کرد. در حالی که نتایج نشان داد که درمان مشتری محور منجر به کاهش قابل توجه علائم در کودکان می شود، CBT در کاهش علائم در مادران بسیار مؤثرتر است.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

درمان انسان گرایانه نوعی گفتگو درمانی است. کل نگر است، بنابراین انتظار داشته باشید که جنبه های مختلف زندگی شما را پوشش دهد. با این حال، به جای پرداختن به بارها و مشکلات گذشته، بیشتر بر روی اینجا و اکنون تمرکز دارد. برخی ممکن است این را چالش برانگیز بدانند زیرا به جای سرزنش کردن، بر مسئولیت شخصی و اقدام مستقیم برای بهتر کردن زندگی فعلی شما تأکید دارد.

از آنجایی که درمانگران انسان گرا اغلب نسبت به سایر انواع درمانگرها راهنمایی کمتری دارند، شما نقش فعالی در هدایت درمان های خود خواهید داشت. درمانگر شما به عنوان یک راهنمای حمایت کننده و همدل عمل خواهد کرد. به جای اینکه به درمانگر خود به عنوان یک معلم یا شخصیت مرجع نگاه کنید، آنها با شما برابر خواهند بود. اگر رویکرد ساختارمندتری را ترجیح می دهید، ممکن است دشوار باشد.

مهم است که بدانیم درمان انسان گرایانه به مشکلات خاصی رسیدگی نمی کند. اگر مشکلاتی دارید که با یک نوع درمان ساختارمندتر و مشکل گرا بهتر برطرف می شود، ممکن است درمان انسان گرایانه برای نیازهای شما مناسب نباشد.

درمان انسانی می تواند به شما در دستیابی به رشد شخصی کمک کند، اما تمایلی به تمرکز بر حل اختلالات یا علائم خاص ندارد. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا درمان انسانی برای شما مناسب است، باید نیازها و اهداف خود را در نظر بگیرید.

چگونه با درمان انسان گرایانه شروع کنیم

اگر علاقه مند به امتحان این نوع درمان هستید، اولین قدم شما این است که یک درمانگر پیدا کنید که درمان انسان گرایانه را انجام دهد. ممکن است از پزشک خود بخواهید که به یک متخصص در منطقه خود ارجاع دهد. گزینه دیگر جستجو در فهرست درمانگر آنلاین است.

اگر ترجیح می دهید درمان آنلاین را امتحان کنید، با پلت فرم درمانی مشورت کنید یا به دنبال ارائه دهندگانی در منطقه خود باشید که گزینه درمانی آنلاین را ارائه می دهند.

در صورت امکان، یک مشاوره اولیه بخواهید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا درمانگر مناسب است یا خیر. درمانگری که قضاوت‌ کننده، همدل، خونگرم و فهمیده باشد، می‌ تواند به ایجاد یک اتحاد درمانی قوی‌ تر کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که این رابطه بین درمانگر و مراجع است که نقش مهمی در نتایج درمان ایفا می کند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی