بیماری ها سلامت

درباره زونا و علت اصلی بروز آن چه می دانید؟

تقویم فارسی اندروید

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر سه آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود به زونا مبتلا می شود. در حالی که اکثر مردم به خوبی می‌ دانند که این بیماری خود را به صورت جوش‌ های تاول‌ زا نشان می‌ دهد، چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است در مورد زونا ندانید، از جمله چرایی بروز آن، اینکه چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند و اینکه علت شماره اصلی آن چیست. برای یادگیری هر آنچه که باید در مورد زونا بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

زونا

زونا چیست

مارجوری گلدن، متخصص بیماری‌ های عفونی پزشکی ییل و دانشیار پزشکی بالینی دانشکده پزشکی ییل توضیح می‌ دهد که زونا به راش‌ هایی گفته می‌ شود که معمولاً همراه با تاول هستند و می‌ توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند و به یک بیماری بسیار شایع دوران کودکی مربوط می شود. دکتر گلدن می گوید: زونا در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. بنابراین، اگر هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده اید، نمی توانید به زونا مبتلا شوید.

این بیماری توسط همان ویروس، ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می شود که آبله مرغان است. پس از بهبودی از آبله مرغان، ویروس در برخی از سلول‌ های عصبی شما به حیات خود ادامه می‌ دهد. معمولاً غیرفعال است، بنابراین شما حتی نمی‌ دانید که وجود دارد.

اگر آن را داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

شایع ترین علائم زونا، بثورات پوستی است. دکتر گلدن توضیح می‌ دهد: «بثورات این بیماری ممکن است توزیع غیرعادی داشته باشد، زیرا از الگوی ریشه‌ های عصبی پیروی می‌ کند. یکی از ویژگی های معمول زونا این است که بثورات معمولاً فقط در یک طرف بدن باقی می مانند. اگر درمان نشود، بثورات معمولاً خود به خود بهبود می‌ یابند، اگرچه ممکن است جای زخم باقی بماند و با درد همراه شود.»

بسته به جایی که زونا در آن ایجاد می شود، علائم دیگری مانند سکسکه یا از دست دادن بینایی هم ممکن است رخ دهد.

چگونه بدانم که آن را دارم؟

دکتر گلدن می‌گوید: اولین علامت ابتلا به زونا معمولاً درد یا سوزش است که ممکن است چندین روز قبل از نمایان شدن بثورات باقی بماند. به محض ظاهر شدن بثورات، ظاهر بسیار مشخصی دارد و به راحتی قابل تشخیص است و برخی از افراد فقط علائم خفیف را تجربه می کنند. ممکن است فقط کمی خارش داشته باشند. برای دیگران، زونا می‌ تواند باعث درد شدیدی شود که با ملایم‌ ترین لمس یا نسیم احساس می‌شود.

زونا

در اینجا برترین عوامل مؤثر هستند

به گفته دکتر گلدن، عوامل متعددی باعث ایجاد زونا می شوند، از جمله سن بالاتر، استفاده از استروئیدها یا سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، ضعف سیستم ایمنی (از جمله عفونت HIV و سرطان) و استرس. او خاطرنشان می‌ کند: «در حالی که می‌ دانیم این عوامل خطر ابتلا به زونا را افزایش می‌دهند، برخی از افراد بدون هیچ عامل خطرسازی همچنان می‌ توانند تحت تأثیر قرار بگیرند.

علت اصلی آن چیست؟

تنها راهی که می توانید به زونا مبتلا شوید این است که قبلاً به آبله مرغان مبتلا شده باشید. بنابراین، علت شماره یک زونا، آبله مرغان است.

آبله مرغان

چگونه از آن جلوگیری کنیم

خوشبختانه، زونا مسری نیست. دکتر گلدن می گوید که بهترین راه برای جلوگیری از زونا، واکسینه شدن است. او می گوید: «توصیه می شود که همه افراد بالای 50 سال واکسن شینگریکس را دریافت کنند. واکسن حاوی ویروس زنده نیست، بنابراین شما نمی توانید زونا را از واکسن دریافت کنید. شما باید در برنامه‌ ریزی واکسن شینگریکس و واکسن کووید-۱۹ خود دقت کنید: «با توجه به فقدان اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن‌ های COVID-19 که همزمان با سایر واکسن‌ ها تجویز می‌ شوند، سری واکسن‌های کووید-۱۹ باید به طور معمول به تنهایی تجویز شوند. ” CDC به پزشکان توصیه می کند شما باید حداقل 14 روز پس از تجویز سری واکسن COVID-19 منتظر بمانید تا به بیمار واکسن شینگریکس بدهید. در روش دیگر، اگر بیمار به تازگی شینگریکس دریافت کرده است، باید حداقل 14 روز قبل از تزریق سری واکسن COVID-19 به او صبر کنید.”

اگر متوجه علائم شدید چه باید کرد؟

دکتر گلدن می‌ گوید: اگر فکر می کنید ممکن است زونا داشته باشید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. او توضیح می دهد: «درمان زودهنگام زونا با داروهای ضد ویروسی می تواند مدت بثورات را کوتاه کند و از نورالژی پس از تبخال، درد مزمنی که ممکن است عفونت را پیچیده کند، جلوگیری کند. نکته مهم این است که اگر فکر می کنید زونای نزدیک چشم دارید، بسیار مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

منبع:

eatthis

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی