بارداري و زايمان سلامت

خوراکی های ممنوعه در دوران بارداری ؟ خانم های باردار چه باید بخورند ؟

تقویم فارسی اندروید

دوران بارداری

بارداری یکی از مهمترین و حساس ترین دوره های زندگی یک زن است. بنابراین برای زنان باردار بسیار مهم است که رژیم غذایی سالم داشته باشند. از مادران انتظار می رود که به آنچه می خورند توجه کنند و حتما از خوردن غذاهای مضر و نوشیدنی های ناسالم خودداری کنند. بعضی از غذاها فقط باید به ندرت مصرف شوند در حالی که برخی از غذاها را باید به طور کامل کنار گذاشت. در اینجا 11 غذا و نوشیدنی ممنوعه در دوران بارداری آورده شده که یا باید به حداقل برسند و یا به طور کامل مصرفشان قطع شود.

بارداری

1. ماهی با جیوه بالا

جیوه عنصری بسیار سمی است. این ماده مقدار ایمن شناخته شده ای ندارد و بیشتر در آب های آلوده مشاهده می شود. در مقادیر بالاتر می تواند برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن و کلیه ها سمی باشد. همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در رشد در کودکان شود. از آنجا که در دریاهای آلوده یافت می شود، ماهی های دریایی زیادی می توانند مقادیر زیادی جیوه را جذب کنند. بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود که میزان مصرف ماهی با جیوه بالا را بین 1 تا 2 وعده در ماه محدود کنند. ماهی هایی با جیوه بالا شامل موارد زیر است:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • شاه ماهی خال مخالی (مکرل)
  • ماهی تن (مخصوصاً تن آلباکور)

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه ماهی ها دارای جیوه زیاد نیستند فقط انواع خاصی از آنها زیادی جیوه دارند. مصرف ماهی کم جیوه در دوران بارداری بسیار سالم است و این ماهی ها تا 2 بار در هفته هم قابل خوردن هستند. ماهی های چرب که از اسیدهای چرب امگا 3 بسیار سرشار هستند، برای کودک شما مهم هستند.

خلاصه : زنان باردار نباید هر ماه بیش از 1 تا 2 بار ماهی با جیوه بالا میل کنند. این شامل کوسه، اره ماهی، ماهی تن و ماهی خال مخالی می شود.

2. ماهی نیم پز یا خام

ماهی های خام و حتی صدف می توانند چندین نوع عفونت ایجاد کنند. اینها می توانند ویروسی، باکتریایی یا انگلی باشند مانند نورو ویروس ، ویبریو ، سالمونلا و لیستریا. برخی از این عفونت ها فقط مادر را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث می شوند وی دچار کمبود خون و ضعف شود. عفونت های دیگر ممکن است به نوزاد متولد نشده با عواقب جدی و یا حتی کشنده منتقل شوند. زنان باردار به ویژه در معرض عفونت های لیستریا هستند. در حقیقت زنان باردار تا 20 برابر بیشتر از دیگران به لیستریا مبتلا می شوند. این باکتری را می توان در خاک و آب آلوده یا گیاهان یافت. ماهی خام می تواند در طی پردازش از جمله دودی شدن یا خشک شدن آلوده شود. لیستریا می تواند از طریق جفت به نوزاد متولد نشده منتقل شود حتی اگر مادر هیچ علامتی از بیماری نشان ندهد. این می تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، زایمان بچه مرده و سایر مشکلات سلامتی جدی شود. بنابراین به زنان باردار توصیه می شود از خوردن ماهی های خام و صدف خودداری کنند. این شامل بسیاری از غذاها مانند سوشی هم می شود.

خلاصه : ماهی خام و صدف می تواند به باکتری و انگل آلوده باشد. برخی از اینها می توانند عوارض جانبی سلامتی داشته باشند و به مادر و نوزاد متولد نشده آسیب برسانند.

3. گوشت نیم پز، خام و فرآوری شده

خوردن گوشت نیم پز یا خام، خطر ابتلا به عفونت را از چندین باکتری یا انگل از جمله توکسوپلاسما، E. coli، لیستریا و سالمونلا افزایش می دهد. باکتری ها ممکن است سلامتی کودک متولد نشده شما را تهدید کنند که احتمالاً منجر به زایمان یا بیماری های عصبی شدید از جمله ناتوانی ذهنی، کوری و صرع می شود. در حالی که بیشتر باکتری ها در سطح قطعات گوشتی یافت می شوند، سایر باکتریها ممکن است در داخل فیبرهای عضلانی بمانند. برخی از برش های گوشتی از جمله تندرلیون، سیرلوین یا ریبای از گوشت گاو، گوشت گوسفند و گوشت گوساله – ممکن است در هنگام پخت و پز بی خطر باشند. با این حال، این تنها در صورتی کاربرد دارد که تکه گوشت درسته یا بریده شده، کاملاً پخته شود. گوشت خرد شده، از جمله خلال گوشت، همبرگر، گوشت چرخ کرده، گوشت خوک و مرغ را هرگز نباید به صورت خام یا پخته مصرف کرد. این نوع گوشت های فرآوری شده مثل هات داگ ممکن است در طی فرآوری یا ذخیره آلوده به باکتری های مختلفی شوند. زنان باردار نباید فرآورده های گوشتی فرآوری شده را مصرف كنند.

خلاصه : گوشت خام یا کامل پخته نشده ممکن است حاوی باکتری های مضر باشد. به عنوان یک قاعده کلی، گوشت باید تا مدت طولانی پخته شود.

4. تخم مرغ خام

تخم مرغ خام می تواند آلوده به سالمونلا باشد. علائم عفونت از سالمونلا معمولاً فقط در مادر مشاهده می شود و شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال می شود. با این وجود در موارد نادر عفونت ممکن است باعث ایجاد گرفتگی در رحم شود و منجر به تولد زودرس یا زایمان بچه مرده شود. غذاهایی که معمولاً حاوی تخم مرغ خام هستند شامل موارد زیر هستند:

  • اسکرامبل
  • سس هلندی
  • سس مایونز خانگی
  • سس سالاد
  • بستنی خانگی
  • آیسینگ کیک

بیشتر محصولات تجاری که حاوی تخم مرغ خام هستند با تخم مرغ پاستوریزه تهیه می شوند و برای مصرف بی خطر هستند. با این حال، شما همیشه باید برچسب محصولات را بخوانید تا مطمئن شوید. زنان باردار همیشه باید تخم مرغ را به طور کامل بپزند یا از تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنند.

خلاصه : تخم مرغ خام ممکن است آلوده به سالمونلا باشد که می تواند منجر به بیماری و افزایش خطر زایمان زودرس یا زایمان بچه مرده شود. تخم مرغ را برای مصرف کاملا بپزید.

5. گوشت ارگانیک

گوشت ارگانیک منبع بزرگی از چندین ماده مغذی است. اینها شامل آهن، ویتامین B12، ویتامین A و مس است که همه اینها برای یک مادر در انتظار فرزندش خوب است. با این حال، خوردن بیش از حد ویتامین A از محصولات حیوانی (ویتامین A از پیش ساخته) در دوران بارداری توصیه نمی شود. این ممکن است باعث مسمومیت با ویتامین A و همچنین سطح غیر طبیعی بالای مس شود که می تواند منجر به نقایص هنگام تولد و سمیت کبد شود. بنابراین زنان باردار نباید بیش از یک بار در هفته گوشت ارگانیک بخورند.

خلاصه : گوشت ارگانیک منبع عالی از آهن، ویتامین B12، ویتامین A و مس است. برای جلوگیری از مسمومیت ویتامین A و مس، به خانم های باردار توصیه می شود میزان مصرف گوشت ارگانیک را از بیش از یک بار در هفته محدود کنند.

غذاهای ممنوعه در بارداری

6. کافئین

کافئین رایج ترین ماده روانگردان در جهان است که به طور عمده در قهوه، چای، نوشابه و کاکائو یافت می شود. به خانم های باردار معمولاً توصیه می شود میزان مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز یا حدود 2 تا 3 فنجان قهوه محدود کنند. کافئین خیلی سریع جذب می شود و به راحتی به جفت و جنین منتقل می شود. از آنجا که نوزادان متولد نشده و جفت آنها دارای آنزیم اصلی لازم برای سوخت و ساز کافئین نیستند، سطح بالای آن می تواند خطرناک باشد. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری رشد جنین را محدود کرده و خطر کم وزنی هنگام تولد را افزایش می دهد. وزن کم هنگام تولد که کمتر از 5 پوند، 8 اونس (یا 2.5 کیلوگرم) تعریف شده است با افزایش خطر مرگ در نوزادان و خطر بیشتر بیماری های مزمن در بزرگسالی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی همراه است.

خلاصه : زنان باردار باید میزان کافئین خود را تا 200 میلی گرم در روز که حدود 2 تا 3 فنجان قهوه است، محدود کنند. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری می تواند رشد جنین را محدود کرده و باعث کاهش وزن هنگام تولد شود.

7. جوانه خام

جوانه های خام شامل جوانه یونجه، شبدر، گندم و جوانه لوبیا ممکن است به سالمونلا آلوده باشد. محیط مرطوب مورد نیاز بذرها برای شروع جوانه زدن برای این نوع باکتری ها ایده آل است و پاک کردن آنها تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود که از خوردن جوانه های خام به طور کلی خودداری کنند. با این حال، جوانه ها پس از پخته شدن برای مصرف بی خطر هستند.

خلاصه : جوانه های خام ممکن است به باکتری های موجود در دانه ها آلوده شوند. زنان باردار فقط باید جوانه های پخته شده را میل کنند.

8. محصولات شسته نشده

ممکن است سطح میوه ها و سبزیجات شسته نشده یا پوست گرفته نشده با چندین باکتری و انگل آلوده شود. این ها شامل توكسوپلاسما، E. coli، سالمونلا و لیستریا است كه از طریق خاك یا از طریق لمس کردن به دست می آید. آلودگی می تواند در هر زمان و در حین تولید، برداشت، فرآوری، ذخیره سازی، حمل و نقل یا خرده فروشی رخ دهد. باکتری ها هم به مادر و هم به نوزاد متولد نشده او آسیب می رسانند. یکی از انگل های بسیار خطرناک که ممکن است روی میوه و سبزیجات بماند، توکسوپلاسما نام دارد. اکثر افرادی که به توکسوپلاسموز مبتلا می شوند هیچ علائمی ندارند در حالی که برخی ممکن است احساس کنند که آنفولانزا برای یک ماه یا بیشتر دارند. بیشتر نوزادانی که در رحم به توکسوپلاسما آلوده شده اند، هنگام تولد هیچ علائمی ندارند اما علائمی مانند نابینایی یا ناتوانی ذهنی ممکن است بعداً در زندگی ایجاد شود. علاوه بر این، درصد کمی از نوزادان آلوده هنگام تولد آسیب جدی در چشم و مغزشان دارند. اگر باردار هستید بدانید که خطرناک بودن عفونت با شستشو، پوست کندن یا پخت و پز میوه و سبزیجات به حداقل می رسد.

خلاصه : میوه ها و سبزیجات ممکن است با باکتری های مضر از جمله توکسوپلاسما آلوده شوند. مهم است که همه میوه ها و سبزیجات را بشویید.

9. شیر، پنیر و آب میوه های غیر پاستوریزه

شیر و پنیر غیر پاستوریزه می تواند حاوی مجموعه ای از باکتری های مضر از جمله لیستریا، سالمونلا، E. coli و کمپیلوباکتر باشد. همین امر در مورد آب میوه غیر پاستوریزه که مستعد آلودگی باکتری ها نیز هست، هم صدق می کند. این عفونت ها همگی می توانند عواقب خطرناکی برای یک نوزاد متولد نشده به همراه داشته باشند. این باکتری ها به طور طبیعی ممکن است در اثر آلودگی حین جمع آوری یا ذخیره سازی ایجاد شوند. پاستوریزاسیون موثرترین روش برای از بین بردن هرگونه باکتری مضر است بدون اینکه ارزش غذایی محصولات را تغییر دهد. برای به حداقل رساندن خطر عفونت به خانم های باردار توصیه می شود فقط شیر، پنیر و آب میوه پاستوریزه مصرف کنند.

خلاصه : زنان باردار نباید شیر، پنیر یا آب میوه غیر پاستوریزه مصرف کنند زیرا این مواد غذایی خطر عفونت های باکتریایی را افزایش می دهند.

10. الکل

به خانمهای باردار توصیه می شود که از نوشیدن الکل به طور کامل خودداری کنند زیرا خطر ابتلا به سقط جنین و زایمان بچه مرده را افزایش می دهد. حتی مقدار کمی از آن می تواند بر رشد مغزی کودک شما تأثیر منفی بگذارد. این بیماری همچنین می تواند باعث سندرم جنینی الکل شود که شامل ناهنجاری های صورت، نقص قلب و ناتوانی ذهنی است. از آنجا که هیچ اثری از الکل در دوران بارداری به اثبات نرسیده است توصیه می شود از مصرف آن به طور کلی خودداری کنید.

خلاصه : زنان باردار نباید الکل بنوشند. نوشیدن الکل می تواند خطر سقط جنین، زایمان بچه مرده و سندرم جنینی الکل را افزایش دهد.

غذاهای ممنوعه در بارداری

11. غذاهای ناسالم فرآوری شده

بارداری زمان رشد سریع است. در نتیجه زنان باردار به مقدار زیادی از مواد مغذی اساسی از جمله پروتئین، فولات و آهن نیاز دارند. با این حال اگرچه در اصل برای دو نفر غذا می خورید اما شما به کالری دو برابر احتیاج ندارید و حدود 350 تا 500 کالری اضافی در روز در سه ماهه دوم و سوم کافی است. یک رژیم غذایی مطلوب در دوران بارداری عمدتاً شامل غذاهای کامل و دارای مواد مغذی فراوان برای تأمین نیازهای مادر و کودک در حال رشد است. غذاهای ناسالم فرآوری شده به طور کلی از نظر مواد مغذی کم و دارای کالری زیاد، قند و چربی های اضافی هستند. علاوه بر این، شکر اضافه شده با افزایش خطرناک ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی ارتباط دارد. در حالی که برای برخی، افزایش وزن در دوران بارداری ضروری است اما افزایش وزن بیش از حد با عوارض و بیماری های بسیاری در ارتباط است. این موارد شامل افزایش خطر ابتلا به دیابت حاملگی و همچنین عوارض حاملگی یا تولد همراه است. همچنین می تواند خطر ابتلای فرزند شما به اضافه وزن را افزایش دهد. این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در درازمدت در سلامتی می شود زیرا کودکان دارای اضافه وزن احتمال ابتلا به مشکلات بیشتری در مقایسه با بزرگسالان دارای اضافه وزن دارند.

خلاصه : خوردن غذاهای فرآوری شده در دوران بارداری می تواند خطر اضافه وزن شما، دیابت حاملگی و عوارض دیگر را افزایش دهد. این می تواند پیامدهای سلامتی طولانی مدت برای فرزند شما هم داشته باشد.

سخن آخر

بهداشت و آماده سازی مناسب مواد غذایی همیشه به ویژه در دوران بارداری توصیه می شود. با این حال، این کار همیشه آسان نیست زیرا ممکن است برخی از مواد غذایی هنگام خرید آلوده باشند. به همین دلیل بهتر است از غذاهای موجود در این لیست تا حد امکان خودداری کنید. سلامتی شما و وضعیت فرزند متولد نشده تان مهم ترین اولویت است.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی