سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

جلوگیری از ریزش مو

تقویم فارسی اندروید

چه را ه هایی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارند ؟ به طور معمول 90 درصد از موهای شما به طور مداوم رشد می کنند و هر مو 2 تا 6 سال توانایی ادامه ی روند رشد و حیات خود را دارد. 10 درصد باقی مانده موهای سر ما نیز در مرحله ی استراحت باقی می مانند. این موها ممکن است 2 تا 3 ماه باقی بمانند سپس کم کم می ریزند. این یکی از دلایل عمده ریزش مو نیست بلکه ریزش مو را می توان ناشی از دلایل زیر دانست:

جلوگیری از ریزش مو

 

طاسی الگوی مردانه

طاسی الگوی مردانه رایج ترین نوع طاسی در ایالات متحده است. معمولا ریزش مو در این الگو دائمی بوده و 95 درصد از ریزش مو مردان در این شرایط رخ می دهد.

تاثیر عوامل ارثی بر ریزش مو

تحقیقات نشان می دهد که بخشی از ریزش مو به خاطر عوامل ارثی است. شایع ترین عامل ریزش مو در آمریکا با توجه به تحقیقات آکادمی درماتولوژی آمریکا عوامل ارثی است. این نوع ریزش مو می تواند در یک خانواده از فرد به فرد دیگر انتقال یابد.

عوامل هورمونی

بیماری های هورمونی یا اختلالات هورمونی نیز می توانند سبب ریزش مو باشند. مواردی مثل اختلال تیروئید . هورمون تیروئید تاثیر زیادی نه تنها در رشد و سلامت موهای شما بلکه در سلامت پوست و ناخن هم دارد. اگر شما مقدار مناسبی از این هورمون را نداشته باشید و یا هورمون تیروئید در شما بیش از اندازه باشد ممکن است عملکرد بدن تان تغییر کند.

تاثیر کمبود مواد معدنی در جلوگیری از ریزش مو

تحقیقات نشان می دهد که کمبود آهن سبب ریزش مو می شود. بیش از 10 میلیون زن در ایالات متحده دچار ریزش مو ناشی از کمبود آهن هستند.

اختلالات خود ایمنی

بسیاری از بیماری های خود ایمنی نرخ طاسی را در فرد بالا می برد. شایع ترین این بیماری ها عبارتند از:

  1. آلوپسی آره ( alopecia areata ) : این یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن در معرض حملات فولیکول ها قرار می گیرند. در آمریکا بیش از 4.7 میلیون نفر دچار این بیماری  هستند.
  2. لوپوس ( Lupus ) : یک بیماری مزمن خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن بافت های سالم را مورد حمله قرار می دهد. بیش از 1.5 میلیون نفر در آمریکا تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. به علاوه زنان در سال های باروری بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.
  3. بسیاری از عوامل دیگر وجود دارد که می تواند سبب طاسی شود. عواملی مانند شیمی درمانی، عوارض برخی داروهای هورمونی، رژیم غذایی ناسالم و غیره.

راه های موثر برای جلوگیری از ریزش مو

می توان گفت یک سوم جمعیت از ریزش مو رنج می برند.  با مراقبت های پیشگیرانه می توان جلو این اتفاق را گرفت و مانع ادامه آن شد. در زیر چند توصیه پیشگیرانه برای جلوگیری از ریزش مو آمده است که با هم می خوانیم.

  1. به دنبال یک زندگی سالم

برای جلوگیری از ریزش مو باید به دنبال یک زندگی سالم باشید. برای این زندگی سالم باید موارد زیر را رعایت کنید:

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو: مانند هر ارگان دیگری در بدن موها نیز برای سالم ماندن نیاز به یک رژیم غذایی متعادل دارند. غذاهایی که غنی از امگا  ۳ ، روی ، پروتئین، آهن، ویتامین A و ویتامین C هستند برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن بسیار مفیدند.

ورزش: ورزش به جذب اکسیژن و افزایش گردش خون در بدن کمک میکند. جریان خون بیشتر به معنای خون رسانی بیشتر به مغز بوده و عملکرد کلی بدن را راحت تر عملی می کند. به علاوه ورزش سبب ترشح هورمون سروتونین می باشد که برای سلامت موها لازم است.

مراقبه: استرس یکی از عوامل مشکوک در ایجاد ریزش مو است. برای جلوگیری از این عامل شما باید آرامش خود را حفظ کنید. بهترین راه برای کنترل استرس مدیتیشن است.

  1. اجتناب از چیزهای بد برای موهای شما

مدل موی سنگین: مواد شیمیایی و روش های سخت می تواند سلامت موهای شما را تهدید کنند. مدام بستن موهای تان و استفاده از مواد شیمیایی برای ثابت ماندن آن ها می تواند موهای تان را آسیب بزند.

موهای خیس: موهای خیس شکننده تر و آسیب پذیر ترند. موها زمانی که با H2O اشباع شده اند به راحتی شکسته و صدمه می بینند. اگر زمانی که موهای تان خیس است به سختی آن ها را شانه کنید و یا حوله را به صورت تهاجمی روی آن ها بکشید دراصل سلامت آن ها را تهدید کرده اید و ممکن است به راحتی ان ها را دچار آسیب کنید.

حرارت بیش از حد: اگر برای خشک کردن موهای تان از حرارت بیش از حد  استفاده کنید حرارت می تواند پروتئین مو را تضعیف کرده و منجر به ریزش مو شود.

  1. مدیریت استرس

کچلی کامل یکی از دلایل اختلالات خود ایمنی است. اما تحقیقات نشان می دهد که نه تنها اختلالات خود ایمنی بلکه عامل استرس نیز در این مسئله دخیل است.

  1. درمان های خانگی برای ریزش مو

ماساژ با روغن: ماساژ با روغن یک راه بسیار خوب برای درمان موهای آسیب دیده است. روغن ها مزایای شیمیایی خوبی دارند و ماساژ روغن های گیاهی می تواند مزایای زیادی برای موهای شما داشته باشد ٬ برای مثال میتوانید از روغن زیتون استفاده کنید.

استفاده از گیاهان دارویی: شما می توانید با گیاهان دارویی از ریزش موهای خود جلوگیری کنید. گیاهانی مانند آلوئه ورا از ریزش مو جلوگیری می کنند. آلوئه ورا غنی از آنزیم هایی است که سلول های مرده پوست سر شما را از بین برده و در نتیجه سبب کاهش انسداد فویکول های موهای شما می شود. انسداد فولیکول های موهای شما مانع جذب مواد در موهای شما و منجر به ضعیف شدن و در نتیجه ریزش موهای شما می شود.

آب میوه: انواع آب میوه های طبیعی مانند آب سیر یا آب زنجبیل اثر پاکسازی دارد. این آب میوه ها دارای مواد مغذی هستند و سبب جلوگیری از ریزش مو می شوند.

  1. مراقبت خوب از موهای شما

مراقبت خوب از موهای شما بهترین راه برای پیشگیری از آسیب و ریزش مو است. در ادامه می توانید راهنمایی هایی را ببینید که در این زمینه به شما کمک می کند.

از کلاه کمتر استفاده کنید:  کلاه می تواند از موهای شما در مقابل آلودگی و نور خورشید محافظت کند اما استفاده بیش از حد آن نیز سبب نازک تر شدن مو و فشردگی و شکنندگی آن می شود.

از ژل ها کمتر استفاده کنید: ژل ها شامل موادی هستند که می توانند استحکام و ثبات رنگ موهای شما را تهدید کنند.

برس مناسب: همیشه از برس استفاده کنید تا آلودگی و مواد اضافی از بین موهای شما خارج شود و از طرفی موهای تان را با برس نرم شانه کنید.

حرف آخر: ریزش بیش از حد مو یعنی بیشتر از 80 تا 100 تار در روز نشانه ی بیماری و خطر ریزش مو می باشد. این موارد می تواند شما را برای همیشه با طاسی مواجه کند. گاهی اوقات پیشگیری تنها راه درمان برای ریزش موهای شما نیست بنابراین سعی کنید با مراجعه ی به موقع به پزشک جلوی وضعیت اورژانسی را بگیرید. همچنین توصیه می شود که راهکار های بالا را در زندگی روزمره ی خود به یک عادت تبدیل کرده و آن ها را پیگیری کنید.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی