سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

بهترین جنس روبالشی برای داشتن پوست و موی سالم

تقویم فارسی اندروید

باید بدانید تمیز بودن و جنس رو بالشی تاثیر زیادی بر سلامتی پوست صورت و موی سر دارد. حتی می تواند تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت خواب شما داشته باشد. ما انسان ها تقریبا یک سوم عمرمان را در خواب میگذرانیم، پس این امر مهم است تا مطمئن شویم که این زمان را در بهترین حالت ممکن سپری می کنیم.

تمیزی رو بالشی چه اهمیتی دارد؟

این یک واقعیت است که در طول روز، صورت شما کثیف می شود. چربی، آرایش باقی مانده روی پوست، تعریق، پوسته های سر و تمام دیگر آلودگی هایی که بدن انسان آن را تولید می کند، جذب بالش شما می شود و روی روبالشی شما پخش می شود. حال به این فکر کنید هر شب و با هر بار خوابیدن، آلودگی شبی پس از دیگری بر روی روبالشی شما جمع می شود. حال از خود بپرسید این رو بالشی کثیف و الوده چه بلایی بر سر پوست شما می آورد؟

تمیزی رو بالشی چه اهمیتی دارد؟
تمیزی رو بالشی چه اهمیتی دارد؟

شاید در ظاهر رو بالشتی شما تمیز باشد و فکر کنید نیازی به شستن آن نیست اما در واقع اینطور نیست و این فکر کاملا غلط است شما باید به طور منظم روبالشی خود را بشورید.

بالش ها نقش مهمی در راحتی و کیفیت خواب ما دارند و می توانند تأثیر زیادی بر احساس ما در صبح داشته باشند. در این مطلب چند مزیت تمیز نگه داشتن بالش و رو بالشی را به شما توضیح خواهیم داد.

کاهش الرژی

کنه های گرد و غبار و سایر مواد آلرژی زا می توانند به مرور زمان روی بالش ها جمع شوند و منجر به واکنش های آلرژیک مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم شوند. شستن مرتب روبالشی می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

کاهش آکنه

روبالشی‌ها می‌توانند چربی صورت و باکتری‌ها را از پوست ما جذب کرده و به جوش‌های آکنه منجر شوند. تمیز نگه داشتن بالش و رو بالشی می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. از آنجایی که این مواد باقی مانده در طول هر شب با پوست شما در تماس هستند، موجب گرفتگی منافذ و التهاب پوست می گردند. به همین خاطر بعضی صبح ها متوجه چند جوش عجیب روی پوست صورت خود می شوید. بله، شما در حال حمل باکتری هایی هستید که بعدا موجب بروز آکنه می شوند.

  • برای کاهش خطر بروز چنین مشکلی حداقل یک بار در هفته رو بالشی خود را بشویید.
  • هر شب بالش خود را بچرخانید و روی سمت دیگر آن بخوابید.
  • هر شش ماه یکبار بالش خود را عوض کنید و قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید.
تاثیر بالش کثیف بر پوست صورت
تاثیر بالش کثیف بر پوست صورت

کاهش التهاب

پس از یک یا دو شب خوابیدن بر روی بالش، آلودگی و میکروارگانیسم های مضر روی بالشتان به وجود می آیند. وقتی این مواد با پوستتان تماس پیدا می کنند، منافذ پوست را می پوشانند و باعث التهاب می شوند و احتمال ایجاد جوش را افزایش می دهند. برای رهایی از این التهاب می توانید از یک حوله تمیز بر روی بالش استفاده کنید و مدام آن را بشویید.

نحوه تمیز کردن و مراقبت از روبالشی

در حال حاضر، چند راه حل برای تمیز و سالم نگه داشتن رو بالشی وجود دارد. اول از همه، روبالشی خود را به طور مرتب بشویید. حداقل هفته ای یک یا دو بار . روش بعدی این است که یک حوله تازه نرم و تمیز را در شب روی بالش خود قرار دهید، شب بعد آن را برگردانید و سپس آن را برای استفاده مجدد بشویید. این کار از تجمع مواد و آلودگی ناخواسته از سوی شما جلوگیری می کند و در عین حال بالش شما را تازه نگه می دارد.

توصیه می شود که بالش های خود را حداقل هر شش ماه یکبار بشویید تا تمیزی و طراوت آن ها حفظ شود. برخی از بالش ها را می توان با ماشین شستشو داد.(بهتر است از این نوع بالشت ها که قابلیت شستشو دارند استفاده کنید). شستن منظم بالش و روبالشی هم باعث بوی خوش بالش و روبالشی هنگام خوابیدن می شود هم می تواند به بهبود بهداشت کلی اتاق خواب شما کمک کند.

نحوه تمیز کردن و مراقبت از روبالشی
نحوه تمیز کردن و مراقبت از روبالشی
  • البته به یاد داشته باشید هر چه پوست شما حساس تر باشد، باید از آن مراقبت بیشتری کنید. پس سعی کنید با صورت تمیز بخوابید و یا قبل از خواب دوش بگیرید تا از تجمع الودگی تا حد قابل توجهی جلوگیری کنید.
  • هنگام شستن روبالشی خود سعی کنید از نرم کننده استفاده نکنید، زیرا ممکن است در صورت داشتن پوست مستعد آکنه، مواد ترکیبی در نرم کننده برای پست شما مضر باشد. اگر تحت درمان یا زیر نظر پزشک هستید سعی کنید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین جنس روبالشی برای داشتن پوست سالم

بهترین نوع روبالشی که توصیه می شود روبالشی با جنس ابریشم است. با توجه به اینکه صورت شما در هنگام خواب مستقیما روی بالش قرار می گیرد و بسیار مورد اصطحکاک و فشار قرار دارد استفاده از روبالشی های ابریشمی بسیار بهتر است. زیرا ابریشم نرم تر است و به اندازه پنبه و سایر جنس ها رطوبت جذب نمی کند(ابریشم برای کسانی که روتین پوستی انجام می دهند گزینه ی مناسبی است زیرا موادی که بر روی پوستتان استفاده می کنید را جذب نمی کند). تحقیقات نشان داده است استفاده از روبالشی ابریشم و ساتن تاثیر مثبت بیشتری بر روی پوست و موی سر دارد.

بهترین روبالشی برای داشتن پوست و موی سالم

افرادی که مستعد آکنه هستند نیز می توانند از قابلیت های ابریشم برای دفع رطوبت بهره مند شوند: برای مثال، ابریشم به اندازه پنبه رطوبت یا باکتری را جذب یا حفظ نمی کند، بنابراین چربی اضافی، عرق و باکتری ها کمتر در الیاف پارچه جمع می شوند. ابریشم می تواند برای افرادی که بیماری های التهابی پوستی مانند روزاسه، اگزما و پسوریازیس دارند نیز مفید باشد.

تاثیر جنس روبالشی بر موی سر

جنس رو بالشی نه تنها مستقیم بر روی پوست تاثیر می گذارد بلکه بر روی موی سر نیز تاثیر مستقیم دارد. اگر جنس رو بالشی مناسب نباشد باعث کشیده شدن مو، جذب رطوبت مو، خشکی و موخوره می شود. رو بالشی ابریشم و ساتن رطوبت مو را جذب نمی کنند و مو بر روی سطح راحت تر حرکت می کند. ( سعی کنید در کنار استفاده از این رو بالشی ها هرگز با موی خیس نخوابید. مو را با سشوار خشک کنید و اگر موهایتان بلند است با یک گل سر آن را ببندید یا آن را ببافید. این کار اصطکاک را کاهش می دهد و از آسیب به مو جلوگیری می کند.)

سعی کنید از روبالشی ابریشمی اصل استفاده نمایید. شما حتی می توانید از لباس خواب ابریشمی، کش مو ابریشمی، چشم بند ابریشمی و … نیز برای داشتن حس خوب و بدنی با پوست و موی شاداب استفاده نمایید.

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی