بارداري و زايمان تناسب اندام روانشناسي و سلامت روان سلامت

7 راه سالم برای بازگرداندن جسم و روح به حالت عادی پس از بارداری

بارداری

پس از زایمان برای بازگشت به جسم و روحیه ای که پیش از بارداری داشتید ممکن است سخت باشد یا حتی یک رویا به نظر برسد. برخی از مادران که این مساله را دست نیافتنی می بینند دست به کارهای خطرناکی می زنند که ممکن است برای سلامتی شان بسیار خطرناک باشد. برخی دیگر هم آنقدر درگیر بچه داری می شوند که خود را فراموش می کنند. ما اینجا 7 راه سالم به شما نشان می دهیم تا به کمک آنها و به دور از خطر، خود را به حالت قبل از بارداری بازگردانید پس با ما همراه باشید.

خودشناسی

بارداری

در مرحله اول باید به بدن و احساس تان گوش دهید. هر زایمان با زایمان دیگر متفاوت است بنابراین نه می توان نسخه ای یکسان برای همه پیچید و نه می شود یه برنامه برای همه مشخص کرد. نکته مهم این است که با توجه به شرایط خود، به تناسب اندام و حال روحی فکر کنید و برای آن برنامه ریزی کنید. به طور مثال بهترین برنامه ریزی این است که خودتان نزد دکتر بروید و او با مشاهده بدن و شرایط روحی تان به شما برنامه دهد.

ورزش منظم

بارداری

 

همه ما فکر می کنیم هرچه قدر ورزش می کنیم کافی نیست اما این درست نیست. بهتر است به تعداد روزهایی که ورزش می کنیم اضافه کنیم تا اینکه ساعت های تمرین را بیهوده زیاد کنیم. یعنی مثلا اگر 15 تا 20 دقیقه برای 5 بار در هفته را به دویدن اختصاص دهید تاثیر مثبت تری نسبت به 2 ساعت دویدن اما تنها 2 بار در هفته دارد. اگر فرصتش را دارید هر روز حتی شده در خانه ورزش کنید.

تعیین یک روتین پس از بارداری

بارداری

کارشناسان تناسب اندام می گویند برای به دست آوردن نتیجه مثبت و بازگرداندن بدن خود به حالت قبل از بارداری بهترین کار این است که هر روز و در زمان مشخص ورزش کنید. این مسئله به تنظیم اولویت ها بازمی گردد. وقتی مادر می شوید، طبیعتا اولویت های مهمی دارید اما اگر برنامه ریزی تان را مکتوب کنید و بگویید مثلا 20 دقیقه راس ساعت 7:45 ورزش می کنم، قطعا به خواسته تان می رسید. ورزش در بهتر شدن حال روحی هم تاثیر بسزایی دارد و مانع افسردگی می شود.

تاکتیک ها

بارداری

پس از بارداری حتما بچه ها آنقدر کار سرتان ریخته اند که فرصتی برای وقت گذاشتن برای تناسب اندام ندارید اما اگر می توانید در فرصتی که دارید 30 دقیقه بیرون رفته و بدوید. این می تواند یک تاکتیک بزرگ و پیروزی مهم برایتان باشد. تاکتیک دیگر این است که حتی اگر تنها 5 دقیقه وقت دارید، در خانه تمرین کنید یا 3 دقیقه وزنه بزنید. درست است که حسابی خسته اید اما این تمرین کارآیی زیادی برایتان دارد.

مواد مغذی برای بدن

بارداری

شما خسته اید. ممکن است شیردهی داشته باشید و همچنین دلایل متعدی وجود دارد که در طول این مدت نیاز به مواد مغذی بیشتری دارید. شما اکنون نباید تنها به رژیم غذایی فکر کنید بلکه باید در نظر بگیرید که شما سرپرست بدن تان هستید. این درست مانند آن است که فرزندتان چیزی از شما بخواهد شما مدام پاسخ نه به درخواستش بدهید. بهترین کار این است که به فکر یک جایگزین سالم باشید. به طور مثال اگر نمی خواهید هر روز شکلات بخورید، به جای آن یک دسر عالی با میوه و گرانولا و عسل تهیه کنید تا هم مغذی باشد و هم نیاز بدن تان را برطرف نماید.

میان وعده های فوری

بارداری

پس از گذراندن دوران بارداری و زایمان، مهمترین مسئله هر مادری کمبود وقت است اما نباید اجازه دهید این مشکل برای شما مشکلاتی بزرگتر به وجود آورد. سعی کنید خوراکی ها و میان وعده های آماده که مقوی هستند و تهیه آنها برای شما وقت گیر نیست همیشه در دسترس تان باشد. ذخیره این خوراکی ها برای شما که وقت ندارید بسیار کارساز است. به علاوه برای رفع گرسنگی مجبور نمی شوید خوراکی های چاق کننده مضر را مصرف کنید.

قدرت درونی

بارداری

تا وقتی که خودتان را پس از بارداری پیدا نکنید، قادر نیستید برای دیگران هم قوی باشید. برای خودتان وقت بگذارید. به موسیقی گوش دهید، دوش بگیرید و پیاده روی کنید. حتی شده چند دقیقه برای خودتان زندگی کنید. هیچگاه و در هیچ شرایطی، خود و خواسته هایتان را نادیده نگیرید زیرا احساس کلافگی کرده و نمی توانید مادر، همسر و فرد خوبی هم برای دیگران باشید.

منبع : purewow

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی