تغذيه سالم سلامت

این غذاهای محبوب، باعث بدتر شدن التهاب شما می شوند

کلمه “التهاب” و عبارت “غذاهای التهابی” در حال حاضر مانند زنبورها در سراسر جهان در سلامتی وزوز می زنند. اما دقیقاً التهاب در بدن شما چگونه است و چگونه برخی غذاها می توانند به آن کمک کنند یا مانع آن شوند؟

به بیان ساده، همه التهابات بد نیستند. در واقع، این برای سلامت و رفاه ما بسیار مهم است زیرا این یک بخش طبیعی از سیستم دفاعی بدن است که شامل مجموعه ای از واکنش های مهم است که برای مبارزه با بیماری ها و محافظت از ما در برابر آسیب ها عمل می کند. به زمانی فکر کنید که پای شما دچار بریدگی می شود و قرمز و متورم می شود. این نشانه این است که بدن شما در حال واکنش واضحی به آن ناحیه است که به سیستم ایمنی شما هشدار می دهد تا روند بهبودی را آغاز کند.

التهاب

چگونه انتخاب رژیم غذایی می تواند باعث التهاب شود؟

با این حال وقتی صحبت از غذا و تغذیه به میان می آید، عادات و رژیم های غذایی خاص می توانند باعث تسریع یا جلوگیری از التهاب کلی در بدن ما شوند. به عنوان مثال، ممکن است به غذاهای خاصی حساس باشید و این می تواند سیگنال هایی را برای ورود چیزی خارجی به سیستم شما ایجاد کند. این نوع التهاب اغلب برای برخی از افراد ناراحت کننده و حتی ناتوان کننده است و می تواند به شکل های مختلف هم در داخل و هم در خارج از بدن ما ظاهر شود. علائم رایج از قرمزی، تورم، بثورات و درد تا ناراحتی های گوارشی، سردرد، خستگی و موارد دیگر متغیر است.

منابع غذایی مدرن ما مملو از غذاهای فرآوری شده بسته بندی شده است که به طور معمول دارای قند اضافه و فاقد مواد مغذی هستند. اگر با یک رژیم غذایی ناسالم با یک شیوه زندگی بی تحرک و استرس فراوان همراه شوید جای تعجب نیست که با گذشت زمان، بدن به حالت التهاب مزمن پیشرفت می کند که می تواند باعث طوفان متابولیک شود و ما را بیمار کند.

با کمک متخصص تغذیه ثبت شده و مربی شخصی معتبر رابین بری در اینجا پنج نمونه از غذاهای محبوب در رژیم غذایی ذکر شده است که مقصر اصلی ایجاد یا تشدید التهاب در بدن ما هستند.

التهاب

1. غذاهای سرشار از قند

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از قند باعث تخریب بسیاری از سیستم های بدن ما می شود و با مقاومت به انسولین و افزایش نشانگرهای التهابی مشخص می شود. اگر تقریباً در هر سوپر مارکتی قدم بزنید، با راهروهایی از کوکی های جعبه ای و کیسه ای، کراکر، غلات رنگارنگ، آب نبات و نان هایی که می توانند ماه ها در یک قفسه ماندگار شوند، بمباران می شوید.

بسیاری از غذاهای میان وعده از کلماتی مانند”ارگانیک” و “طبیعی” استفاده می کنند و خود را در یک بسته سالم نشان می دهند. یک نگاه به لیست مواد تشکیل دهنده داستان متفاوتی را بیان می کند.

منطقی است. آنها راحت هستند و سالم به نظر می رسند، بنابراین ما به خرید آنها ادامه می دهیم حتی اگر آنها به طور مخفیانه با قندهای اضافی بسته بندی شده باشند.

تغذیه سالم

2. غلات تصفیه شده

این مثال به دلیل رژیم غذایی با فراوانی غذاهای فرآوری شده که بسیاری از آنها غلات تصفیه شده هستند، در دسته بندی مشابه شکر قرار می گیرد. رواج غلات تصفیه شده در رژیم غذایی ما ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از مردم نسبت به گندم یا گلوتن که پروتئینی است که در غلات خاصی یافت می شود، عدم تحمل دارند. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از غلات کامل، برخلاف رژیم غنی از غلات تصفیه شده، می تواند التهاب سیستمیک را کاهش دهد.

رژیم غذایی سالم

3. غذاهای سرخ کرده

غذاهای سرخ شده هنگام ترویج التهاب مانند یک عامل مضاعف هستند، زیرا این غذاها معمولاً با آرد سفید پوشانده شده و سپس سرخ می شوند. مطالعات نشان می دهد که غذاهای سرخ شده می توانند بر مدیریت گلوکز تأثیر بگذارند و باعث التهاب سیستمیک شوند. همچنین شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد تغییر شیمیایی که هنگام سرخ شدن روی غذا رخ می دهد می تواند علائم بیماری های التهابی روده مانند کرون را تشدید کند.

بیماری

4. لبنیات

به نظر می رسد ارتباط بین لبنیات و التهاب همیشه مورد بحث است.

اگر از آن لذت می برید، لبنیات می تواند جزء مغذی یک رژیم متعادل باشد اما برای برخی از افراد حساسیت زا است و بنابراین می تواند واکنش التهابی ایجاد کند. عدم تحمل لاکتوز متفاوت از حساسیت است زیرا به این معنی است که شما آنزیم لاکتاز را برای هضم لبنیات ندارید. در بررسی کامل تحقیقات در مورد این موضوع، شواهد نشان می دهد که لبنیات به طور کلی در ایجاد التهاب در بدن بی نتیجه است. به خاطر داشته باشید که ممکن است به نوع لبنیاتی که مصرف می کنید نیز بستگی داشته باشد.

به طور کلی، تفاوت فاحشی وجود دارد. از نظر کیفیت برخی محصولات لبنی، توصیه می کنبم ماست ها و نوشیدنی های ارگانیک و کم قند به رژیم تان اضافه کنید.

سلامت بدن

5. روغن نباتی

همه روغن ها برابر نیستند. در حقیقت، اکثر محصولات موجود در قفسه ها مانند سس سالاد بطری با روغن گلرنگ، آفتابگردان، انگور، گیاهی یا سویا تهیه می شوند.

این روغن ها نسبت اسیدهای چرب امگا 6 به امگا 3 بالاتری دارند و اگرچه تحقیقات متفاوت است اما برخی شواهد نشان می دهد که اسید لینولئیک چربی غیراشباع امگا 6 باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می شود به ویژه هنگامی که به شکل روغن های گیاهی مصرف می شوند. روغن های گیاهی بیشتر از منابع گیاهی آنها با استفاده از مواد شیمیایی پردازش می شوند و باعث التهاب آنها می شود.

حرف آخر

مانند همیشه، هنگام صحبت از شیوه زندگی و رژیم غذایی خود، به عادات کلی نگاه کنید. مهمترین پیشرفت در التهاب و سلامت کلی از طریق تعدیل عادات به جای تمرکز بر غذاهای منفرد حاصل می شود. اگر مشکوک هستید که نسبت به غذاهای خاص عدم تحمل دارید، با پزشک مشورت کنید تا به شما در تشخیص حساسیت یا عدم حساسیت شما نسبت به غذاهای خاص کمک کند.

منبع:

eatthis

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی