بیماری ها تغذيه سالم سلامت

اگر دچار فشار خون بالا هستید از خوردن این غذاها خودداری کنید

فشار خون بالا یک بیماری ترسناک محسوب می شود زیرا علائم کمی دارد و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را به خطر می اندازد. آمار رسمی می گوید تا حدود 75 میلیون نفر در ایالات متحده دچار فشار خون بالا هستند اما افراد بسیار دیگری هم دارای فشار خون بالا هستند که خودشان نمی دانند.

فشار خون بالا با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل کنترل است حتی اگر آن را تشخیص نداده اید و یا فقط مشکوک به این قضیه هستید. با این مقاله همراه باشید تا زندگی سالم و طولانی تری داشته باشید.

فشار خون بالا

1. شکر و نمک

با اینکه این دو افزودنی غذا بسیار خوشمزه هستند اما می توانند عامل اصلی فشار خون بالا باشند. شما باید میزان مصرف شکر و نمک خود را محدود کنید اما این بدان معنا نیست که تا ابد غذاهای بی مزه بخورید. به طور کلی یک فرد سالم نباید بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کند. نگرانی در مورد مصرف قند و شکر کمی فرق می کند. بدن ما نیاز به مصرف قند دارد تا بتواند درست عمل کند اما مصرف این میزان قند از میوه ها باید بیشتر از آب نبات و حتی آب میوه ها باشد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف روزانه شکر تصفیه شده نباید بیشتر از 37.5 گرم (9 قاشق چای خوری) برای مردان و 25 گرم (6 قاشق چای خوری) برای زنان باشد.

فشار خون بالا

2. کنسرو لوبیا

سبزیجات کنسرو شده به ویژه لوبیا سدیم زیادی دارند تا ماندگاری شان بیشتر شود. اگر شما لوبیای خشک را خودتان خریداری کرده و آن را بخیسانید و سپس بپزید، یک وعده غذایی سالم محسوب می شود که دارای پروتئین، فیبر و مواد مغذی بسیاریست و خاصیت ضد التهابی دارد. اگر بیش از حد کنسرو لوبیا مصرف کنید، سطح قند خون تان بالا می رود. اگر همچنان ناچار به مصرف کنسرو لوبیا هستید، بهتر است قبل از مصرف آن را با آب شستشو دهید تا حدود 40 درصد از میزان سدیمش از بین برود.

فشار خون بالا

3. سوپ آماده

شما ممکن است شوکه شوید اگر میزان سدیم سوپ های آماده را بدانید. این میزان سدیم کمک می کند که عطر و طعم نخود فرنگی و رشته و هرگونه سبزیجاتی که در سوپ وجود دارد و مدتها پیش پخته شده است، حفظ شود. خوشبختانه تهیه سوپ در خانه بسیار راحت است پس بهتر است سوپ خانگی تهیه کرده و خریدن سوپ های آماده خودداری کنید بدین شکل می توانید آن را به سلیقه خودتان طبخ نمایید. اگر شما واقعا فرصت پخت سوپ را ندارید و می خواهید سوپ های آماده را خریداری کنید، بهتر است به برچسب آنها نگاه کرده و گزینه های کم نمک و کم سدیم را انتخاب کنید. ممکن است نمک این سوپ ها در فرآیند تهیه کاهش یافته باشند اما باز هم برای کسانی که فشار خون بالا دارند چندان خوب نیستند.

فشار خون بالا

4. گوشت های پردازش شده

گوشت های پردازش شده از جمله هات داگ، بیکن، سوسیس و کالباس هم برای اینکه مدتی طولانی حفظ شوند، سدیم بالایی دارند. اینگونه مواد غذایی نه تنها دارای نمک زیادی هستند و مواد نگهدارنده زیادی دارند بلکه ارزش غذایی گوشت های تازه را نیز دارا نیستند. گوشت قرمز بیشتر از گوشت سفید خطرناک است اما حتی گوشت مرغ و بوقلمون بسته بندی شده هم دارای نمک زیادی است. گوشت مورد نیاز خود را مستقیما از قصابی ها بخرید و گوشت تازه مصرف کنید تا مطمئن باشید در آب نمک خیس نخورده اند.

فشار خون بالا

5. غذاهای منجمد

آیا می دانستید مواد غذایی یخ زده در فریزرتان را باید تا قبل از یک سال میل کنید؟ برخی از برندها از دستورالعمل هایی با کیفیت بالا و سدیم کم استفاده می کنند اما قیمت گران تری دارند. یک گزینه انتخابی دیگر این است که چند وعده غذایی مورد علاقه فریز شده خود را در یک بشقاب سرو کنید و میل نمایید.

فشار خون بالا

6. آب نبات و پاستیل

اینگونه خوراکی ها چیزی جز قند و کالری زیاد ندارند و برای دندان ها هم بسیار مضر هستند. اگر به خاطر فشار خون بالا ناچارید زندگی خود را تحت کنترل داشته باشید بهتر است قند مورد نیاز بدن تان را از میوه ها تامین کنید. موز به دلیل محتوای پتاسیمی که دارد گزینه بسیار مناسبیست زیرا پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می کند. هنگامی که شما واقعا به اینگونه خوراکی های شیرین گرایش پیدا می کنید، بهتر است یک تکه شکلات تلخ را انتخاب نمایید تا قند شما را پایین نگه دارد.

فشار خون بالا

7. نوشابه ها

یک نوشابه در روز می تواند میزان زیادی قند به بدن شما وارد کند. با اینکه کافئین آنها باعث افزایش انرژی و سرزندگی شما می شوند اما این احساس بسیار کوتاه مدت است و پس از تجزیه قند در بدن سریعا از بین می رود. اگر به دنبال کافئین هستید بهتر است آن را از چای یا قهوه که فقط کمی آن را شیرین کرده اید، تامین نمایید. اگر هم می خواهید که نوشیدنی هایتان بسیار سالم باشند که بهتر است از آب میوه ها و آب سبزیجات مصرف نمایید.

فشار خون بالا

8. شیرینی ها

کوکی ها، کیک ها، دونات ها، پیراشکی ها و کلوچه ها دارای میزان زیادی چربی و شکر هستند. با اینحال بسیاری از افراد هستند که به این خوراکی ها تمایل دارند. هنگامی که می خواهید این خوراکی ها را میل کنید سعی کنید همیشه آنها را با دیگر دوستان و همکاران تان شریک شوید و هیچگاه آنها را تنهایی نخورید. به عنوان جایگزین شکر هم در خانه تا می توانید از عسل طبیعی، شیره افرا، شکر نارگیل، خرما و استویا استفاده کنید. این گزینه های سالم غیر از شیرین کردن، مواد مغذی مفیدی نیز دارند.

فشار خون بالا

9. سس ها

متاسفانه این فقط سس گوجه فرنگی نیست که سدیم و قند بالایی دارد بلکه بیشتر سس ها و چاشنی ها این مشکل را دارند. بسیار مهم است که قبل از خریداری حتما برچسب این محصولات را بخوانید و توجه داشته باشید که برخی از محصولاتی که قند کمی دارند آن را با سدیم زیاد جبران می کنند. سعی کنید بدین منظور در خانه خلاقیت داشته باشید و با گیاهان تازه، سیر و روغن زیتون سس های خوشمزه برای خود و خانواده تان تهیه نمایید که ضرر نداشته باشند.

فشار خون بالا

10. الکل

به طور کلی در الکل ارزش سلامتی بسیار کمی وجود دارد اما برای کسانی که فشار خون بالا دارند می تواند بسیار بد و خطرناک باشد. غیر از اینکه ممکن است با قند و یا نوشیدنی های شیرین دیگر سرو شود، نوشیدن بیش از حد آن می تواند باعث کمبود آب بدن شده و به افزایش وزن هم منجر شود که همه این موارد برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند بسیار خطرناک است. شما احتمالا نیازی به اجتناب از الکل برای همیشه را ندارید اما سعی کنید گزینه های کم شکر تر را برگزینید.

فشار خون بالا

رژیم غذایی برای افرادی با فشار خون بالا

سخت این است که کاهش میزان شکر و نمک در رژیم غذایی شما نیاز به تلاش بیشتر دارد. آماده سازی وعده های غذایی تازه در خانه بهترین راه برای کنترل مصرف است اما باز هم شما می توانید از غذاهای بسته بندی شده موجود در بازار استفاده کنید به این شرط که خوب برچسب پشت آن را بخوانید.

کمی بیشتر روی حس چشایی خود تمرین کنید. شاید در ابتدا سخت به نظر برسد اما به مرور زمان میزان نمک و شکر زیاد را فورا حس خواهید کرد.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی