تبلیغ رپورتاژ

انواع تست عدم اعتیاد؛ دقیقترین آزمایش اعتیاد کدام است؟

تقویم فارسی اندروید
تست عدم اعتیاد
تست عدم اعتیاد

انواع تست عدم اعتیاد؛ دقیقترین آزمایش اعتیاد کدام است؟

اعتیاد به مواد مخدر نسبت به گذشته در حال افزایش است و بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر آن میانگین سنی مصرف مواد مخدری مانند شیشه، حشیش و بسیاری از موارد دیگر در حال کاهش است و تمایل نوجوانان به استفاده از چنین موادی بیشتر از قبل شده است. وجود انواع تست عدم اعتیاد این امکان را فراهم کرده است که بهتر بتوانیم در راستای حفظ سلامت خود و عزیزانمان گام برداریم. در اینجا به بررسی انواع آزمایش اعتیاد و مقایسه چگونگی انجام هریک خواهیم پرداخت. البته یکی از مقالاتی که به طور مفصل به این موضوع پرداخته است مقاله انواع تست عدم اعتیاد است.

تست عدم اعتیاد چیست؟

       انواع تست اعتیاد در موارد مختلفی مانند استخدام افراد جویای کار، پیش از ازدواج، در سازمان‌های ورزشی و حتی برای اهداف پزشکی قانونی به کار می‌روند. در آزمایش اعتیاد به طور کلی وجود ماده مخدر در نمونه‌ای که از فرد گرفته شده بررسی می‌شود. نمونه می‌تواند شامل ادرار، خون یا هرمایع بیولوژیکی دیگر باشد. ماده مخدر نیز ممکن است هر یک از انواع مواد مخدری مانند شیشه، حشیش، متادون و مواد دیگری باشد که وجود آن در مایع بیولوژیکی بررسی می‌شود.

انواع آزمایش های عدم اعتیاد کدام است؟

به طورکلی مهم‌ترین انواع آزمایش عدم اعتیاد موجود شامل موارد زیر است:

  • تست اعتیاد بر مبنای ادرار: این تست یکی از رایج ترین روش‌ها برای تشخیص اعتیاد در افراد است که وجود مواد مخدر مختلفی مانند متادون، کوکائین، ماری جوانا و غیره را در نمونه ادرار مورد بررسی قرار می‌دهد. تجزیه آزمایشگاهی و گزارش وضعیت اعتیاد نمونه ادرار شما معمولا زیاد طول نمی‌کشد. انواع تست فوری اعتیاد ادرار نیز مانند استفاده از نوارهای مخصوص تست وجود دارند که چندان قابل اعتماد نیستند و نمی‌توانند وجود برخی از مواد مخدر را تشخیص دهند.
تست خون اعتیاد
تست خون اعتیاد
  • تست خون اعتیاد: یکی از آزمایش‌های دقیق اعتیاد تستی است که از نمونه پلاسمای خون افراد گرفته می‌شود. هرچند این آزمایش نتایج بسیار دقیقی دارد اما نسبت به بقیه انواع تست عدم اعتیاد هزینه بیشتری دارد.
  • تست مو: همانطور که از نام این آزمایش مشخص است برای تست اعتیاد از فرد نمونه مو گرفته می‌شود. موی سر افراد می‌تواند نشان دهد که در دوره زمانی سه ماهه پیش از انجام تست اعتیاد خود از مواد مخدر خاصی استفاده کرده‌اند یا خیر. انواع مواد مخدری که در تست ادرار مورد آزمایش قرار می‌گیرند را با آزمایش عدم اعتیاد مو نیز می‌توان بررسی کرد با این تفاوت که تست مو استعمال مواد توسط شخص در بازه زمانی سه ماه گذشته را نیز گزارش می‌کند.
  • تست بزاق: آزمایش بزاقی اعتیاد از این جنبه دارای اهمیت است که در دسته تست‌های سریع قرار دارد و نتیجه در زمان اندکی حاضر است. تست عدم اعتیاد بر مبنای بزاق، مصرف مواد را تا 48 ساعت قبل از تست مشخص می‌کند به این معنی است که اگر استعمال مواد پیش از 48 ساعت گذشته صورت گرفته باشد در این آزمایش مشخص نخواهد شد.

دقیقترین روش تست عدم اعتیاد کدام است؟

هرچند دقت انواع تست اعتیاد با یکدیگر متفاوت است اما فراموش نکنید که رعایت دستورالعمل‌های پیش ازانجام تست اعتیاد و نیز هنگام نمونه گیری تاثیر زیادی در صحت نتیجه آزمایش عدم اعتیاد دارد. در مواردی مانند مصرف برخی داروها مانند استامین و کدئین یا نوشیدن آب زیاد ممکن است نتیجه تست اعتیاد شما به طور کاذب تغییر کند. از میان انواع تست‌های موجود، دقیقترین روش تست اعتیاد آزمایش خون است اما نقطه ضعف‌هایی نیز دارد. برای مثال ماری جوانا پس از یک بار مصرف، تنها 24 ساعت در خون باقی می‌‌ماند و پس از آن دیگر با آزمایش خون اعتیاد قابل تشخیص نیست اما با تست اعتیاد مو می‌‌توان آن را مشخص کرد. تست موی اعتیاد نیز ممکن است نتایج کاذب بدهد برای مثال حتی راه رفتن در اتاقی که ماری جوانا در آن استعمال شده است نیز آزمایش مو را مثبت می‌کند زیرا دود حاصل از آن روی مو می‌نشیند. روش‌‌های دیگر مانند تست بزاق نیز چندان معتبر نیستند. بنابراین با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌ها می‌توان گفت رایج‌ترین و بهترین روش تست عدم اعتیاد، تست ادرار است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی