تبلیغ رپورتاژ

چگونه می توانیم وزن کودکمان را افزایش دهیم؟

تقویم فارسی اندروید

افزایش وزن در کودکان می تواند سخت باشد، زیرا آنها هر غذایی را دوست ندارند. با مقداری برنامه ریزی و اضافه کردن غذاهای سالم  و پرانرژی به برنامه ی غذایی کودکان، به راحتی می توان به افزایش وزن آنها کمک کرد. والدین در ابتدا باید دسته ی وضعیت وزنی کودک خود را بدانند:

  • کمتر از 5 درصد: کمبود وزن
  • 5 درصد تا کمتر از 85 درصد: طبیعی یا وزن سالم
  • 85 تا کمتر از 95 درصد: اضافه وزن
  • بیشتر از 95 درصد: چاق

با کمک فرمول “محاسبه ی نسبت وزن و قد کودکان”، والدین به راحتی می توانند قد و وزن ایده آل کودک خود را مطابق با جنسیت و سن آنها محاسبه کنند.

افزایش وزن

چرا باید غذاهای سالم را در رژیم غذایی کودک جای داد؟

بهترین زمان برای تثبیت الگوی غذایی سالم، اوایل دوران کودکی است، زیرا این الگوها و عادات غذایی، نحوه ی غذا خوردن آنها را تا بزرگسالی تحت تأثیر قرار می دهند. یک رژیم غذایی متعادل و سالم، برای رشد بهینه بدن بسیار لازم است.

کمبود وزن یا سوء تغذیه، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد. بنابراین، معرفی غذاهای سالم به کودک و صحبت در مورد مزایای شگفت انگیز آنها برای بدن، بسیار مهم است.

10 غذای عالی برای وزن گیری کودکان

1.شیر مادر

مواد منحصر به فرد شیر مادر، آن را به یک منبع عالی برای تغذیه نوزاد تبدیل می کند. توصیه می شود کودکان در شش ماه اول زندگی خود، فقط از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده ای می باشد که به رشد طبیعی نوزاد کمک می کنند.

این اسید های چرب همچنین رشد مغز نوزادان نارس را افزایش می دهند. شیر مادر، غلظت عوامل رشد بدن را افزایش می دهد و موجب وزن گیری کودکان کم وزن می شود.

  1. تخم های خوراکی پرندگان

یکی از غذاهای چاق کننده برای کودک یک ساله استفاده از تخم پرندگان است. تخم های پرندگان سرشار از پروتئین های با کیفیت و چربی های سالم هستند. یک تخم پرنده حاوی تقریباً 6 گرم پروتئین می باشد. مصرف روزانه تخم پرندگان، عضله سازی و افزایش وزن کودکان کم وزن را افزایش می دهد.

تخم مرغ کامل همچنین حاوی ویتامین  A و ویتامین  B12 می باشد که برای رشد کودک لازم هستند. این ماده غذایی همچنین باعث رشد بیشتر مغز و سیستم عصبی مرکزی می شود.

  1. موز

موز، یک منبع عالی انرژی است و هر موز حاوی 100 کالری می باشد. این میوه، مقدار آب کم وکربوهیدرات بالایی دارد که به وزن گیری سالم کودکان کمک می کند. شما می توانید این میوه مغذی پر انرژی را به شکل های زیر به کودک خود بدهید:

  • پوره موز
  • میلک شیک یا اسموتی موز
  • موز با کره بادام زمینی
  • یا موز ساده

4.لبنیات

لبنیاتی مانند شیر، کشک و پنیر سرشار از پروتئین، کلسیم و دیگر مواد مغذی حیاتی هستند. کلسیم در رشد سالم و تکامل استخوان های کودکان، نقش بسیار مهمی دارد. سعی کنید حتماً روزی دو لیوان شیر به کودک خود دهید. اگر کودک شما شیر ساده دوست ندارد، می توانید آن را به شکل میلک شیک درست کنید.

رژیم غذایی کودک
  1. مرغ

مرغ، منبعی عالی از پروتئین، آهن، روی، ویتامین  B6، B12، مس، فسفر و سلنیوم است. این گوشت پرانرژی به عضله سازی کمک می کند. عضله سازی، بهترین راه برای اضافه وزن کودک است و باعث می شود کودک شما شل و ول به نظر نرسد.

پختن مرغ آسان است و غذاهای متنوعی را می توان با آن درست کرد. مرغ را می توان همراه با برنج، ساندویچ یا سوپ سرو کرد و یا به سادگی می توان آن را گریل یا کباب کرد.

  1. آجیل ها یا میوه خشک

میوه های خشک، منبع متراکمی از کالری و مواد مغذی هستند که انرژی مورد نیاز بدن کودک را تأمین می کنند. علاوه بر این، آجیل ها حاوی چربی های سالم هستند که وزن گیری کودک و رشد سالم مغز و سیستم عصبی مرکزی را تقویت می کنند.

  1. اوتمیل

برخی از افراد فکر می کنند اوتمیل یک غذای رژیمی است، اما زمانی که پوره اوتمیل با شیر، آجیل ها و میوه های خشک ترکیب شود، می تواند یک دستور غذایی عالی برای افزایش وزن کودک باشد. این ماده غذایی مفید سرشار از فیبرهایی است که به دفع مدفوع و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

اگر کودک اجابت مزاج سالمی داشته باشد، احساس گرسنگی می کند و به دفعات بیشتری غذا می خورد. یک برنامه غذایی با زمان بندی مناسب، به کودک شما کمک می کند افزایش وزن سالمی داشته باشد.

  1. آواکادو

آواکادو، میوه ای است که مقدار چربی سالم بالایی دارد و برخلاف میوه های دیگر، قند پایینی دارد. این میوه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و بافت کرمی، غنی و چربی دارد. بنابراین، آواکادو سرشار از کالری است و به افزایش وزن کودک کمک می کند. شما می توانید آواکادو را به صورت دیپ، میلک شیک یا تکه های پخته شده برای کودک نوپای خود آماده کنید.

9.روغن حیوانی

زمانی که روغن حیوانی به غذای کودکان کم وزن اضافه می شود، به وزن گیری و تقویت سیستم ایمنی آنها کمک می کند. این ماده غذایی استخوان های کودک را تقویت می کند و رشد مو و پوست آنها را بهبود می بخشد.

با اینکه روغن حیوانی یکی از مواد غذایی شناخته شده برای افزایش وزن می باشد، اما مصرف آن را باید با نصف قاشق چای خوری شروع کنید و هرگز مقدار آن را از یک قاشق چای خوری بیشتر نکنید، زیرا می تواند باعث کُند شدن دستگاه گوارش شود. برای کمک به وزن گیری کودک خود، هر از گاهی، به جای روغن های خوراکی دیگر از روغن حیوانی استفاده کنید.

کودک
  1. سیب زمینی

پوره سیب زمینی یا سیب زمینی پخته می تواند یک میان وعده عالی برای کودکان دارای کمبود وزن باشد. سیب زمینی، یک منبع سرشار از کربوهیدرات می باشد که به وزن گیری کودک کمک می کند. کودکانی که کم وزن هستند، معمولاً زودتر خسته می شوند. غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی، ذخیره سازی گلیکوژن در عضلات را افزایش می دهند. گلیکوژن، یک منبع اصلی انرژی برای بیشتر فعالیت ها می باشد.

چگونه کودک خود را وادار به خوردن غذاهای سالم کنید؟

  • برای کودک خود وعده های غذایی کوچک و سرشار از مواد مغذی تهیه کنید.
  • خوردن غذاهای سرخ شده و پر از قند می تواند باعث وزن گیری ناسالم شود. به کودک خود غذاهای حاوی پروتئین و چربی سالم دهید تا به وزن گیری سالم آنها کمک کنید.
  • غذاهای جدید را به مرور زمان و یکی یکی به کودک خود معرفی کنید.
  • اگر کودکان سبزیجات یا میوه های ساده را دوست ندارند، آنها را همراه با هوموس، دیپ آواکادو یا کره بادام زمینی به او بدهید.
  • اکثر کودکان از شیر ساده خوششان نمی آید. مقداری میوه یا شکلات سیاه را به شیر اضافه کنید تا مزه آن را بهتر کنید.
  • والدین می توانند به جای آب، به سوپ کودک خود شیر اضافه کنند و یا برای ورز دادن خمیر، از شیر استفاده کنند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی