بیماری ها سلامت سلامت جسمي

اشتباهاتی در مورد بهداشت دهان و دندان که ممکن است ندانید.

تقویم فارسی اندروید

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان کاری بسیار ساده به نظر می رسد. همه خیال می کنند اگر روزی دو بار مسواک بزنند کفایت می کند اما اشتباهاتی در مورد بهداشت دهان و دندان وجود دارد که ممکن است شما به طور روزانه آنها را انجام دهید. این اشتباهات ساده شاید برای بهداشت دهان و دندان خطرناک محسوب شوند. دهان خود را با آب آشامیدنی شستشو دهید و سعی کنید دست کم سالی دو بار حتی بدون داشتن دندان درد به دندان پزشک مراجعه نمایید.

نوشیدن آب میوه

بهداشت دهان و دندان

آب میوه معمولا نوشیدنی سلامتی محسوب می شود. در عین حال که آب میوه ها می توانند برای بدن بسیار مفید باشند اما رنگدانه های آن ها می تواند باعث رنگ گرفتن دندان ها شود. این روزها که بسیاری از مردم علاقه به سفید کردن دندان هایشان پیدا کرده اند اولین توصیه ای که به آنان می شود این است که از نوشیدن نوشیدنی های رنگی خودداری نمایند. شما باید تا جایی که می توانید مصرف رنگدانه هایی که دندان هایتان را در معرض آن قرار می دهید به حداقل برسانید بنابراین وقتی غذا یا نوشیدنی می تواند به بهداشت دهان و دندان شما آسیب برساند از آن به کمترین مقدار استفاده نمایید. حتی اگر شما به طور مداوم از آب استفاده می کنید و کمی لیمو به آب می افزایید هم هیچ تفاوتی ندارد و در واقع آب لیمو هم می تواند به دندان هایتان آسیب برساند. دانیل روبینشتین دندان پزشک می گوید: بسیاری از مردم هر روز صبح به طور روزانه از آب لیمو استفاده می کنند تا سوخت و ساز بدنشان تنظیم شود اما متاسفانه آب لیمو یک محیط بسیار اسیدی در دهان شما ایجاد می کند که می تواند موجب فرسایش مینای دندان شود.

فراموش کردن گاه به گاه مسواک در شب

بهداشت دهان و دندان

ممکن است گاهی شما دیروقت به خانه بیایید و از طرفی هم مجبور باشید صبح زود از خواب بیدار شوید پس احساس خستگی می کنید و بدون مسواک زدن به تخت می روید. اگر این رویه مدام تکرار شود ممکن است دندان هایتان آسیب جدی ببینند. عادت های بد بهتر است کنار گذاشته شوند زیرا ممکن است به روتین زندگی شما تبدیل شوند. پزشکان می گویند اغلب کسانی که پیش از خوابیدن مسواک نمی زنند دلیل قاطعی ندارند و تنها این کار را فراموش می کنند. مسواک نزدن پیش از خواب می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد. دهان شما اسیدی تر می شود و پلاک و باکتری ایجاد می کند. اگر یک بار در شب فراموش کنید مسواک بزنید شاید چندان تاثیری در لبخند و بهداشت دهان و دندان تان نداشته باشد اما اگر این فراموشی تبدیل به عادت شود خطرناک است. اگر این عادت چند بار در هفته تکرار شود شما در معرض فرسایش مینای دندان و بیماری های لثه قرار خواهید گرفت. تنها یک مسواک دو دقیقه ای قبل از خواب می تواند مانع تمام این اتفاقات شود.

تمیز کردن و تعویض کردن مسواکبهداشت دهان و دندان

یکی از اصول مهم بهداشت دهان و دندان این است که هر شش ماه یک بار مسواک قدیمی خود را دور انداخته و مسواک جدیدی جایگزین آن کنید. می توانید این کار را هر شش ماه پس از مراجعه به دندانپزشک انجام دهید. هر چند بسیاری از دندان پزشکان اعتقاد دارند این کار یعنی تعویض مسواک باید هر سه ماه یک بار انجام گیرد تا از تمیز بودن مسواک اطمینان حاصل شود به خصوص اگر به بیماری شدیدی دچار شدید حتما مسواک تان را عوض کنید. اگر از مسواک های برقی استفاده کنید می توانید سر آن را تعویض نمایید و همچنین می توانید هر چند وقت یک بار پیش از مسواک زدن مسواک خود را به مدت 20 دقیقه در دهانشویه خیس کنید. اینها ایمن ترین راه ها برای تمیز کردن مسواک هستند و به یاد داشته باشید هیچگاه مسواک خود را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید زیرا دمای زیاد می تواند پلاستیک آن را ذوب کند.

وقت گذاشتن برای مراجعه به دندانپزشک

بهداشت دهان و دندان

حتی اگر بسیار هم سرتان شلوغ است باز هم برای مراجعه نزد دندانپزشک وقت بگذارید. در میان رفت و آمدهای خانوادگی، قرارهای دوستان و پیشامدهای شغلی همیشه رفتن نزد دندانپزشک را در اولویت لیست خود قرار دهید. دکتر گلاسمن می گوید: چکاپ توسط دندانپزشک می تواند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند. اگر مشکلی برایتان پیش بیاید و سپس بخواهید بلافاصله نزد دندانپزشک بروید ممکن است روند درمان بسیار سخت و طولانی تر شود. رفتن به دندانپزشک وقتی احساس درد می کنید احتمالا روند درمان تان را بسیار گران تر و طولانی تر خواهد کرد زیرا آسیب شدیدتر و قدیمی تر شده است. همچنین بیشتر بیماری های مربوط به دهان و دندان مانند سرطان های مربوطه و پریودنتال اغلب خاموش هستند تا زمانی که به مراحل پیشرفته برسند. دندان پزشکان علائم اولیه بیماری ها را می دانند و می توانند با هشدار دادن و ارائه خدمات باعث پیشگیری و سلامت دهان و دندان شما شوند.

مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن قهوه

بهداشت دهان و دندان

اکثر ما می دانیم که قهوه برای دندان هایمان مناسب نیست و می تواند آنها را لک کند اما باز هم نمی توانیم از نوشیدن قهوه دست بکشیم. مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن قهوه ممکن است کمی از لک شدن جلوگیری کند اما باز هم می تواند به دندان ها آسیب برساند. کورتنی شیفل متخصص بهداشت دهان و دندان می گوید: اکثر مردم خیال می کنند اگر پس از قهوه مسواک بزنند می توانند از لک شدن دندان و بوی بد نفس شان نجات یابند اما اینطور نیست. این نوشیدنی ها بسیار اسیدی هستند و اگر بلافاصله پس از نوشیدن مسواک بزنید به مینای دندان آسیب وارد می شود. بهتر است صبور باشید و 30 دقیقه صبر کنید تا PH دهان به طور طبیعی خنثی شود. پس از نوشیدن قهوه و زدن مسواک برای تمیزی بهتر می توانید دهانشویه قرقره کنید.

نوشیدن نوشیدنی های ورزشی

بهداشت دهان و دندان

برخی از ورزشکاران پس از تمرین و ورزش در سالن ها به شدت به نوشیدنی های ورزشی گرایش دارند اما آنها اصلا مناسب نیستند. مردم فکر می کنند که نوشیدنی های ورزشی به خاطر خاصیت انرژی زا بودن شان بسیار سالم هستند و برای زمان پس از ورزش مفید می باشند اما برای کسانی که سبک زندگی سالمی دارند این نوشیدنی ها می تواند از نوشابه هم مضرتر باشد. این نوشیدنی ها مانند سودا دارای مقادیر زیادی شکر هستند که برای دندان ها به شدت مضر می باشد. اگر بعد از تمرین به نوشیدنی های ورزشی متکی هستید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا گزینه های مناسب تری را به شما پیشنهاد دهد.

تنقلات روزانه

بهداشت دهان و دندان

بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای آنکه یک وعده غذای کامل بخورند، در طول روز با خوردن تنقلات مختلف سرگرم باشند. این عادت نه تنها تناسب اندام شما را بر هم می زند بلکه سلامتی بدن و بهداشت دهان و دندان تان را نیز به خطر می اندازد. دکتر پلی توضیح می دهد: میزان قند مصرفی در شبانه روز بسیار مهم است. با خوردن تنقلات و نوشیدنی های شیرین، خود را در معرض ابتلا به دیابت قرار می دهید. تا جایی که می توانید سعی کنید وعده غذایی خود را کامل میل کنید که دیگر علاقه ای به خوردن تنقلات مضر نداشته باشید اما اگر همچنان اشتیاق به خوردن تنقلات شیرین دارید سعی کنید از یک کیک کم شیرین و سالم که سیر کننده هم است استفاده نمایید به جای آنکه در طول روز مدام آب نبات و شکلات بخورید.

استفاده از مسواک مشترک

بهداشت دهان و دندان

ممکن است یک شب در خانه خواهر یا هر کسی که به شما نزدیک است بمانید و ببینید مسواک خود را فراموش کرده اید. ممکن است به هر دلیلی از مسواک شخص دیگری استفاده کرده باشید اما این کار بسیار اشتباه است و شما را در معرض خطر عفونت قرار می دهد. دکتر ساندا مولدوان می گوید: دهان شما دروازه سلامتی شماست. هنگامی که از مسواک دیگران استفاده می کنید یا مسواک خود را به اشتراک می گذارید این دروازه را باز گذاشته اید تا سیلی از مشکلات به سوی شما هجوم آورند. دلایل متعددی وجود دارد که می گویند این کار برای سلامتی شما خطرناک است. بعضی از افراد هنگامی که مسواک می زنند لثه هایشان خونریزی می کند. این مسئله می تواند باکتری ها و ویروس ها را وارد جریان خون کند. همچنین مسواک می تواند ناقل باکتری، ذرات غذا، ویروس ها و قارچ ها باشد. رایج ترین عفونت های دهان از طریق مسواک به وجود می آیند و برخی از این عفونت ها حتی می توانند روی کل سیستم بدن تاثیر بگذارند.

زیاد و محکم مسواک زدن

بهداشت دهان و دندان

بیش از حد مسواک زدن یا بسیار شدید و محکم مسواک زدن یکی از اشتباهات رایج در بهداشت دهان و دندان است. در واقع کسانی که به این کارها عادت دارند به مینای دندان و بافت لثه های خود آسیب جدی وارد می کنند. اگر مطمئن نیستید که نوع مسواک زدن تان شدید و سخت است یا خیر بهتر است به علائم آن توجه نمایید. تحلیل رفتن لثه، حساسیت دندان و فرسایش مینای دندان از جمله این علائم هستند. حتی خراشیدگی مسواک و درد گرفتن مچ دست هم می تواند نشانه ای برای این امر باشد. برای رفع این مشکل کافیست خود را به آرام و نرم مسواک زدن عادت دهید. مدت زمان و ثبات در مسواک زدن بسیار بیشتر از شدت آن در تمیزی و سلامت دهان و دندان موثر است. روزانه مسواک زدن و حرفه ای مسواک زدن را هیچگاه فراموش نکنید.

مسواک زدن بلافاصله پس از غذا خوردن

بهداشت دهان و دندان

اگر عادت دارید بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک خود را بردارید و مشغول شوید وقت آن رسیده که این کار را ترک کنید. درست مانند قهوه نوشیدن، بهتر است پیش از مسواک زدن کمی به خود فرصت دهید. مسواک زدن بلافاصله پس از صرف غذا می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دندان وارد کند. همانطور که گفته شد محیطی بسیار اسیدی در دهان ایجاد می شود و تداوم در این کار می تواند ساختار دندان را بر هم بزند. دندان ها در محیط اسیدی بسیار آسیب پذیر شده و دچار فرسایش می شوند. بهتر است پس از صرف هرگونه غذا و نوشیدنی بین 30 تا 60 دقیقه منتظر بمانید تا PH دهان به تعادل برسد سپس برای مسواک زدن اقدام نمایید.

امتحان کردن محصولات سفید کننده دندان

بهداشت دهان و دندان

همه ما تمایل داریم که دندان های سفیدتری داشته باشیم اما گاهی این خواسته ممکن است برایمان گران تمام شود. بدین منظور محصولات زیادی در قفسه داروخانه ها موجود است اما این کیت های سفید کننده به دندان آسیب وارد می کنند. برای خرید بسیار مراقب باشید. برخی از این محصولات استاندارد نبوده و تحت نظارت درستی ساخته نشده اند پس بسیاری از آنها بی اثر و حتی آسیب رسان هستند. ممکن است موجب حساسیت دائمی دندان شوند. بهتر است پیش از خرید حتما از دندانپزشک درباره آنها مشورت بگیرید و هر وقت حرف از سفید کردن دندان به میان می آید آن را به حرفه ای ها بسپارید.

اجتناب از نخ دندان

بهداشت دهان و دندان با نخ دندان

نخ دندان کشیدن همیشه مثل یک گام غیر ضروری به نظر می رسد و معمولا فراموش می شود اما اگر فواید آن را بدانید هیچگاه آن را ترک نمی کنید. باقی ماندن ذرات غذا لا به لای دندان ها می تواند باعث ایجاد پلاک شود و تنها راه رهایی از این ذرات مزاحم، نخ دندان است. پلاک حاوی باکتری هاییست که می تواند به لثه و دندان ضررهای جبران ناپذیری وارد کند. دکتر گلاسمن می گوید: نخ دندان ممکن است کمی دردناک باشد اما با از بین بردن باکتری های لا به لای دندان می تواند از ایجاد التهاب در سراسر بدن جلوگیری کند. جلوگیری از التهاب بسیار دارای اهمیت است زیرا ممکن است به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و حتی آلزایمر منجر شود پس حذف این باکتری ها به طور روزانه امری حیاتی به شمار می رود. نخ دندان کشیدن ممکن است باعث خونریزی لثه شود اما شما به شدت به این کار نیاز دارید. هنگامی که بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید این خونریزی ها به مرور قطع خواهند شد.

نادیده گرفتن دندان های کج و به هم ریخته

بهداشت دهان و دندان

دندان های به هم ریخته و کج شده ممکن است یک مشکل زیبایی به حساب بیایند اما در واقع می توانند نگرانی هایی جدی برای بهداشت دهان و دندان ایجاد کنند. بسیاری نمی دانند این مشکل می تواند موجب بیماری های لثه، سایش غیر طبیعی دندان، شکستگی دندان و مشکلات دیگر شود. دکتر سیندی برایر می گوید: بسیاری از افراد فکر می کنند این مسئله تنها به جذابیت و زیبایی مربوط می شود و بنابراین چندان به آن اهمیت نمی دهند. زمان زیادی باید صرف شود تا آنها را متقاعد کنیم که نامرتب بودن دندان ها می تواند بر سلامت دهان و دندان تاثیری منفی بگذارد. اگر دندان هایی مرتب داشته باشید بسیار دیرتر دندان های خود را از دست می دهید. همچنین احتمالا در عکس هایتان لبخند نمی زنید تا این بر هم ریختگی دندان ها را پنهان کنید. با برطرف کردن این مشکل به خودتان احترام می گذارید. با پزشک خود درباره اصلاح آن صحبت کنید شاید اصلاح آن ساده تر از آن چیزی باشد که فکرش را می کنید.

نادیده گرفتن خونریزی لثه ها

بهداشت دهان و دندان

به طور کلی خونریزی از هر قسمت از بدن نشانه ای بد محسوب می شود. اگر این خونریزی از دهان باشد نشانه آغاز یک تغییر به شمار می رود. بسیاری از مردم خونریزی های دهان را نادیده می گیرند اما باید به آن توجه شود. دکتر برایر توضیح می دهد: بیمارانی که با نخ دندان دچار خونریزی لثه می شوند، اشتباه محض است اگر آن منطقه از لثه خود را نادیده بگیرند. هرچه آن را نادیده بگیرید بدتر خواهد شد. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت خونریزی را پیدا کند. خونریزی لثه پس از مسواک و نخ دندان به معنای التهاب در بدن و بیماری پریودنتال است. این مسواک یا نخ نیست که این واکنش را ایجاد می کند بلکه افزایش جریان خون در این نواحی است که نشان دهنده پاسخ التهابی به شمار می رود. دکتر جونز می گوید: این مشکل اغلب بدون درد است بنابراین کسی اهمیتی به آن نمی دهد. نادیده گرفتن این علامت مهم نه تنها بهداشت دهان و دندان را به خطر انداخته بلکه سلامت کل بدن را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. همانطور که چشم ها آینه روح هستند، دهان نیز آینه بدن است پس دهان تان را سالم نگه دارید تا مادام العمر سلامت باشید.

نداشتن درد به معنای نداشتن مشکل نیست.

بهداشت دهان و دندان

یکی از دلایلی که برخی افراد به دندانپزشک مراجعه نمی کنند این است که هیچ دردی ندارند. با این حال مشکلات دندان ممکن است بدون هیچ علائمی آغاز شوند بنابراین نداشتن درد نمی تواند به نشانه سالم بودن شما باشد. دندان پزشکان معتقدند که اکثر افراد تا وقتی آسیب نبینند به آنها مراجعه نمی کنند و این امر می تواند به مشکلات جدی تری بدل شود. مشکلات دندان تا وقتی که به عصب نرسیده باید درمان شود در غیر این صورت کار مشکل تر می شود. وقتی که شما احساس درد می کنید به این معناست که مشکلات تان به احتمال زیاد شدیدتر است و قطعا هزینه بیشتری نیز در بر خواهد داشت.

مسواک زدن بیش از دو بار در روز برای حفظ بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

بهتر است به طور جدی دست از زیادی مسواک زدن بردارید. وسواس و افراط در هر کاری به شما صدمه می زند. نیاز است به طور روزانه دو بار مسواک بزنید پس بهتر است فراتر از آن نروید. دکتر روبینشتین می گوید: بیش از دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن موجب از بین رفتن مینای دندان و سایش لثه ها می شود. همچنین سعی کنید به انتخاب جنس مسواک و نخ دندان نیز اهمیت دهید تا خطری لثه و دندان هایتان را تهدید نکند.

منبع : thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی