سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

ارتباط بین کلر و اگزما

تقویم فارسی اندروید

اگزما یا درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی غیر مسری است که می تواند باعث ایجاد بثورات خشک، ترک خورده و خارش دار در دست ها و پاها، صورت، داخل آرنج و پشت زانو شود. خاراندن نواحی آسیب دیده می تواند منجر به تورم، خارش و قرمزی بیشتر شود.

اگرچه علت اگزما ناشناخته است، اما در صورت ابتلا به آسم یا آلرژی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اگزما هستید. اگزما یک بیماری قابل درمان است، اما هیچ درمان قطعی هم وجود ندارد.

این مقاله به بررسی چگونگی تأثیر کلر، سایر مواد شیمیایی استخر بر اگزما، نحوه جلوگیری از تحریک شدن و نحوه درمان آن می‌ پردازد.

اگزما

چگونه کلر بر اگزما تأثیر می گذارد؟

کلر رایج ترین ضدعفونی کننده مورد استفاده در استخرها است. کلر به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و جلبک ها و باکتری ها و میکروب های بیماری زا را از بین می برد.

هنگامی که سطح کلر در استخر شنا خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، تحریک پوست و چشم ممکن است رخ دهد.

اگر اگزما دارید، در صورت افزایش سطح کلر ممکن است بعد از شنا دچار خشکی پوست شوید. در حالی که محرک های محیطی می توانند منجر به تشدید اگزما شوند، همه افراد مبتلا به اگزما تجربه مشابهی ندارند.

سفید کننده که دارای پایه شیمیایی مشابه کلر است نیز می تواند باعث خشکی شود. با این حال، مطالعات نشان می‌ دهند که حمام سفید کننده ممکن است برای پوست بی‌ خطر باشد، علائم بالینی درماتیت آتوپیک را بهبود بخشد و سطح پوست را با از بین بردن باکتری‌ ها بازسازی کند.

سایر مواد شیمیایی استخر

سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در استخرهای شنا شامل برم، ازن و اشعه ماوراء بنفش (UV) می باشد. این ضدعفونی‌ کننده‌ ها را می‌ توان به تنهایی یا به صورت ترکیبی برای کشتن باکتری‌ ها از طریق مختل کردن مولکول‌ های زیستی موجودات زنده مورد نیاز برای زنده ماندن استفاده کرد. کربنات کلسیم همچنین در استخرهای شنا برای حفظ سختی آب استفاده می‌ شود.

واکنش‌ ها به این مواد شیمیایی مشابه واکنش‌ های کلر است. افراد مبتلا به اگزما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند یا ممکن است آسیب نبینند، اما کربنات کلسیم می تواند به سد پوستی (استراتوم شاخی، خارجی ترین قسمت اپیدرم) آسیب برساند و باعث خشکی و تحریک شود.

آب دریا و اقیانوس و اگزما

آب نمک، چه از اقیانوس و چه برای پر کردن استخر، می تواند باعث خشکی، خارش و تحریک پوست شود و یا می تواند پوست را تسکین دهد. نحوه واکنش پوست شما به آب نمک به شدت اگزمای شما بستگی دارد.

در حال حاضر، تنها شواهد حکایتی در مورد فواید آب نمک برای مبتلایان به اگزما وجود دارد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

علل تشدید شدن اگزما

چندین چیز وجود دارد که می تواند باعث تشدید اگزما (بدتر شدن علائم) شود، از جمله:

  • مواد محرک مانند صابون و مواد شوینده
  • آلرژن ها (کنه های گرد و غبار، خز حیوانات خانگی، گرده و کپک)
  • آلرژی های رایج غذایی (شیر، گندم، تخم مرغ، سویا و بادام زمینی)
  • برخی از منسوجات ساخته شده از پشم یا مصنوعی
  • تغییرات هورمونی
  • استرس

درمان تشدید شدن

درمان هایی برای کمک به کاهش تحریک شدن اگزما عبارتند از:

  • از صابون های ملایم و سایر محصولاتی که فاقد عطر و همچنین فاقد رنگ و الکل هستند استفاده کنید. به دنبال محصولاتی با برچسب «بدون عطر»، «هیپوآلرژنیک» و «برای پوست‌ های حساس» باشید.
  • محصولات پوستی حاوی سرامید را انتخاب کنید. این مرطوب‌ کننده‌ ها مانع از بین رفتن پوست شما می‌ شوند.
  • از کرم ها و پمادهای کورتیزون استفاده کنید. آنها ممکن است به کنترل خارش و قرمزی کمک کنند.
  • برای خارش شدید از آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.
  • به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک ممکن است کرم‌ها، قرص‌ها و یا واکسن‌ های استروئیدی را تجویز کند. استفاده طولانی مدت ممکن است باعث عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، افزایش وزن و نازک شدن پوست شود.
  • فتوتراپی را امتحان کنید. اثبات شده است که امواج ماوراء بنفش موجود در نور خورشید به برخی از اختلالات پوستی از جمله اگزما کمک می کند. در فتوتراپی از نور، معمولاً اشعه ماوراء بنفش B از لامپ های مخصوص استفاده می شود.

جلوگیری از تحریک شدن

برای جلوگیری از تشدید اگزما، مهم است که ابتدا علت آن را شناسایی کنید. در زیر مراحل ساده ای وجود دارد که به کاهش علائم کمک می کند:

  • لباس‌ ها، روتختی‌ ها یا سایر پارچه‌ هایی که در تماس با پوست هستند را با مواد شوینده بدون بو بشویید. این کار مواد شیمیایی را که ممکن است باعث تحریک شود حذف می کند.
  • از هوای خشک ناشی از سیستم های گرمایش و تهویه هوا خودداری کنید. از یک رطوبت ساز استفاده کنید.
  • از فیلترهای هوا برای کمک به حفظ خانه خود از گرد و غبار، شوره و مو استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که گرم کننده، تهویه هوا و فیلترهای جاروبرقی هر هفته تمیز شوند.
  • هر روز بعد از حمام پوست خود را مرطوب کنید.
  • از لباس های تنگ که می تواند باعث تحریک شود خودداری کنید. از پارچه هایی مانند پشم و سایر منسوجات خش دار اجتناب کنید. در عوض، پارچه های نرمی مانند پنبه و آزاد را انتخاب کنید تا پوست شما بتواند نفس بکشد.

خلاصه

اگزما یک بیماری پوستی است که می تواند باعث خشکی، خارش و تورم شود و شدت آن به خود فرد بستگی دارد. برخی از آلاینده های محیطی، مو و شوره حیوانات خانگی، صابون ها و مواد شوینده و لباس های تنگ و خش دار ممکن است این وضعیت را تشدید کنند.

افراد مبتلا به اگزما که در استخر یا در دریا شنا می کنند ممکن است تحت تأثیر کلر، مواد شیمیایی استخر یا آب نمک قرار بگیرند.

برای جلوگیری از اگزما، پوست را مرطوب نگه دارید، از محصولات حاوی سرامید استفاده کنید و برای کنترل خارش و قرمزی از کرم ها و پمادهای کورتیزون استفاده کنید. اگر اگزمای شما بدتر شد، برای یک داروی تجویزی به پزشک مراجعه کنید.

حرف آخر

اگزما یک بیماری پوستی است که علل آن ناشناخته است. اگزما می تواند ناراحت کننده باشد، اما تهدید کننده زندگی نیست. اگر وضعیت شما با نکات ارائه شده در بالا بهبود نیافت، برای ارزیابی وضعیت خود، قرار ملاقاتی با پزشک خود بگذارید.

سوالات متداول

آیا آب نمک برای اگزما مفید است؟

بله، در برخی افراد. البته این به شدت اگزمای فرد بستگی دارد. برخی از مطالعات حکایتی نشان می دهد که آب نمک می تواند برخی از علائم را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

چه مدت طول می کشد تا تحریک شدن اگزما برطرف شود؟

اگزما یک بیماری پوستی مادام العمر با تحریک شدن دوره ای است. پس از درمان، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم برطرف شوند. بهترین راه برای جلوگیری از شعله ور شدن، مدیریت آنچه است که می تواند باعث ایجاد آنها شود.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی