سلامت

ارتباط استرس با خوردن غذاهای ناسالم و راه های ایجاد عادت مثبت

تقویم فارسی اندروید

اگر با خوردن غذاهای ناسالم و مضر در اثر فشارهای روحی و استرس دست و پنجه نرم می کنید، در اینجا نحوه ایجاد عادت های سالم تر ارائه شده است.

غذاهای ناسالم

مواردی مانند ویروس کرونا تا همه چیزهایی که اینروزها ما را تحت فشار قرار می دهند کم نیستند و متأسفانه، وقتی کار سخت می شود و دچار استرس می شوید، سخت گرسنه می شوید. تنش باعث ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول می شود که می تواند ولع گرسنگی را نشان دهد و ما را برای جستجوی غذا (به ویژه انواع ناسالم) تحریک کند تا روح ناراحت ما را تسکین دهد.

استفاده از غذا به عنوان مکانیزم کنار آمدن با موقعیت های استرس زا  می تواند بیش از این که تسکین دهنده باشد، آسیب برساند اما از طرف دیگر، غذا نباید دشمن شما باشد. در واقع، هنگامی که انتخاب های آگاهانه انجام می دهید، غذا می تواند ابزاری مفید برای کنار زدن مشکل باشد. همه اینها به انتخاب درست خلاصه می شود.

انتخاب عاقلانه بین مواردی که به کاهش استرس کلی در طولانی مدت کمک می کند در مقابل رضایت فوری که توسط اصلاح غذاهای ناسالم ارائه می شود، نحوه جنگ (و پیروزی) استرس با غذا است.

غذا و استرس به هم مرتبط هستند و باید کنترل شوند

مغز و روده به معنای واقعی کلمه از یکدیگر تاثیر می گیرند، بنابراین این ایده که آنچه می خوریم باعث تحریک و تأثیر بر احساسات ما می شود به هیچ وجه دور از ذهن نیست.

نیکی اوستروور، متخصص تغذیه و بنیانگذار NAO Wellness توضیح می دهد: “روده مغز دوم ماست.” “برخی از انتقال دهنده های عصبی مغز یا همان مواد شیمیایی شادی، در روده تولید می شوند – به عنوان مثال 90٪ از سروتونین [انتقال دهنده عصبی مرتبط با خلق و خو، خواب، اشتها و فعالیت های دستگاه گوارش] در روده تولید می شود، به این معنی که یک ارتباط مستقیم وجود دارد بین سلامت روان، شادی، هضم غذا و ولع مصرف غذا. ”

تغذیه با کالری خالی یا همان غذاهای ناسالم می تواند باعث افزایش ناسالم انسولین شود و منجر به تجمع کلسترول ناسالم در اندام های بدن شود، که بدن و مغز را تحت فشار قرار می دهد.

استرس

آنچه مردم را به سمت غذای راحت سوق می دهد، ولع مصرف فوق الذکر است، به علاوه کمبود گزینه های سالم در دسترس. اوستروور می گوید: “مردم وقتی دچار استرس می شوند به غذا روی می آورند زیرا سهولت را هر چند موقتی فراهم می کند.” متأسفانه، غذاهای سریع و آسان اغلب هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند.

راحتی در لحظه می تواند در آینده نتیجه بدی داشته باشد

غالباً، آنچه برای رضایت فوری می خوریم استرس جسمی و روحی را افزایش می دهد. آن احساسات همراه با تنبلی، خستگی یا بی حوصلگی که به دنبال یک وعده غذایی بیش از حد مضر زیاد اتفاق می افتد، اتفاقی نیست و عوارض آن ساده نیست.

جودیت جوزف، روانپزشک و استاد دانشگاه نیویورک، متوجه افزایش میزان “پختن غذاهای سالم که زمان بیشتری برای پخت می برند” در بیماران شده است. او هشدار می دهد، با این حال، “غذاهای معمولی راحتی مانند غذاهای سرخ شده و شیرین باعث تقویت ماده شیمیایی در مغز ما به نام دوپامین می شوند، بنابراین در ابتدا خوردن این چیزها احساس خیلی خوبی دارد.” جوزف به ما یادآوری می کند اما این احساسات خوب کوتاه مدت است، زیرا “این غذاها می توانند باعث افزایش ناسالم انسولین شده و منجر به تجمع کلسترول ناسالم در اندام های شما شوند که بدن و مغز را تحت فشار قرار می دهد.”

جوزف گفت: “ما به سراغ غذاهای راحت معمول می رویم زیرا آنها در ابتدا به ما کمک می کنند تا احساس بهتری داشته باشیم اما همه آنها باعث استرس در اعضای بدن می شوند و در نهایت اوضاع را بدتر می کنند.” به منظور استفاده از توانایی کنترل غذا، جوزف توصیه می کند غذاهای سالم را “به عنوان یکی از مولفه های مهم مراقبت از خود که می تواند منجر به کاهش اضطراب شود” انتخاب کنید.

وقتی استرس دارید چه بخورید

تمایل به خوردن هنگام استرس باعث می شود که انتخاب آگاهانه ذهن دشوار باشد، اما مبارزه برای این عادت می تواند برای کنترل احساسات شما مفید باشد. متخصص روماتولوژی مگدالنا کادت توصیه می کند برای کمک به کاهش استرس، از هر نوع ماده غذایی غنی از روی (که باعث کاهش سطح کورتیزول می شود)، منیزیم (که باعث آرامش و خواب می شود) و ویتامین E (که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در مغز می شود) استفاده کنید. وی گفت: “دانه های آفتابگردان و حبوبات مانند نخود برای شروع بسیار خوب هستند.”

استروور که نبرد شخصی خود با استرس ناشی از همه گیری ویروس کرونا را در شبکه های اجتماعی ثبت کرده، تصدیق می کند: “یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل و طبیعی و فاقد مواد فرآوری شده بسته بندی شده، می تواند یک عامل قوی در دفع استرس باشد. بعد از یک روز انتخاب غذایی آگاهانه و هوشمندانه، احساس شفافیت ذهنی و قدرت به آرامی در من بازگشت.”

مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون، ماهی تن و گردو برای مقابله با استرس شناخته شده اند، زیرا به گفته کادت، آنها می توانند “التهاب در بدن را کاهش دهند و از افزایش فشار خون جلوگیری کنند.” با توجه به قابلیت های مشابه استرس زا، کادت پیشنهاد می کند “هنگام پختن روغن بذر کتان، سویا یا روغن کانولا را انتخاب کنید.”

و همچنین طرفدار سیب زمینی شیرین و سایر کربوهیدرات های پیچیده غنی از مواد مغذی “به دلیل توانایی آنها در کاهش سطح کورتیزول و تأمین ویتامین C و پتاسیم کافی که از مهمترین عوامل استرس زا هستند” است.

طبق گفته استروور، علاقه مندان به شکلات نیز گزینه هایی دارند، “او همیشه” شکلات تلخ را به مشتریانی که اشتیاق به چنین چیزی دارند پیشنهاد می کند زیرا با مواد معدنی آرام بخش مانند منیزیم پر شده است. ” مرکبات، بابونه و زردچوبه نیز در لیست استروور قرار دارند زیرا “از عملکرد روده سالم پشتیبانی می کنند و دارای کیفیت تقویت روحیه هستند.”

خوراکی های مضر

غذاهای سالم و با کیفیت مشابه میان وعده های مورد علاقه خود را انتخاب کنید

تغییر از چیپس سیب زمینی به یک سیب به منزله تنزل است، درست است؟ برای مقابله با آن، جوزف توصیه می کند که به دنبال مشابه هایی منطقی بگردید.

“به جای جستجوی احساس تردی در چیپس، بادام ترد را امتحان کنید. به جای نوشیدن دو لیوان نوشابه، یک فنجان چای بابونه میل کنید که خاصیت آرامبخش طبیعی دارد. ” “به جای مصرف بیش از حد قهوه، آن را با یک فنجان ماچا جایگزین کنید که حاوی آنتی اکسیدان است و بدون استرس و اضطراب باعث افزایش توجه و تمرکز می شود.”

منبع:

huffpost

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی