خواص مواد غذايي سلامت

آیا مخمر تغذیه ای سالم است؟

تقویم فارسی اندروید

مخمر تغذیه ای نسخه غیرفعال مخمری است که برای تهیه نان یا آبجو استفاده می شود. این ماده طعم معطری دارد و ممکن است به کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر کمک کند. مخمر تغذیه‌ ای که به آن «نوچ» نیز می‌ گویند، یک محصول غذایی محبوب است که اغلب در آشپزی وگان استفاده می‌ شود.

این مخمر پودری نام خود را از مواد مغذی موجود در آن، از جمله پروتئین و طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها گرفته است.

مطالعات نشان می‌ دهد که مخمرهای تغذیه‌ ای چندین خاصیت بالقوه برای سلامتی دارند، از کاهش کلسترول گرفته تا محافظت در برابر آسیب سلولی که منجر به بیماری می‌ شود.

این مقاله توضیح می‌ دهد که مخمر تغذیه‌ ای چیست، فواید سلامتی آن را مرور می‌ کند و راه‌ های خلاقانه برای استفاده از آن را پیشنهاد می‌ کند.

خواص مخمر تغذیه ای

مخمر تغذیه ای چیست؟

مخمر تغذیه ای (گاهی اوقات به عنوان “نوچ” نامیده می شود) گونه ای از مخمر است که به نام Saccharomyces cerevisiae شناخته می شود، که همان نوع مخمری است که برای پخت نان و آبجو استفاده می شود.

با این حال، مخمر تغذیه‌ ای یک نسخه غیرفعال است، به این معنی که اگر سعی کنید از آن برای تهیه نان یا آبجو استفاده کنید، خوب کار نمی‌ کند و احتمالاً برای لذت بردن از آن زیادی تلخ است.

مقایسه با انواع دیگر مخمر

سه نوع اصلی مخمر که از S. cerevisiae می آیند عبارتند از:

  • مخمر نانوایی. از مخمر نانوایی برای خمیر نان استفاده می شود. مخمر در طول پخت و پز کشته می شود اما طعم خاکی و مخمری به آن می دهد.
  • مخمر آبجو. مخمر آبجو برای دم کردن آبجو استفاده می شود. سلول های مخمر مرده باقی مانده از فرآیند دم کردن را می توان به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کرد اما طعم آنها بسیار تلخ است.
  • مخمر تغذیه ای. این نسخه به طور خاص برای استفاده به عنوان یک محصول غذایی رشد می کند. سلول های مخمر در طول تولید از بین می روند و این باعث غیرفعال شدن این مخمر می شود. از آن در آشپزی یا به عنوان چاشنی استفاده می شود و طعمی معطر ارائه می دهد.

انواع مخمر تغذیه ای

برای تولید مخمر تغذیه‌ ای، سلول‌ های S.cerevisiae به مدت چند روز در محیطی غنی از قند مانند ملاس رشد می‌ کنند. سپس مخمر با حرارت غیرفعال می شود، برداشت می شود، شسته می شود، خشک می شود، خرد می شود و برای توزیع بسته بندی می شود.

دو نوع مخمر تغذیه ای وجود دارد – غنی نشده و غنی شده:

  • غنی نشده. این نوع هیچ ویتامین یا مواد معدنی اضافه ای ارائه نمی کند. فقط حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به طور طبیعی توسط سلول های مخمر هنگام رشد تولید می شوند.
  • غنی شده. این نوع حاوی ویتامین های مصنوعی است که در طول فرآیند تولید برای افزایش محتوای مواد مغذی اضافه می شود. هر گونه ویتامین اضافی در لیست مواد تشکیل دهنده گنجانده شده است.

مخمر تغذیه ای غنی شده رایج ترین نوع است و بیشترین فواید را دارد.

مخمر تغذیه ای به صورت تکه های نازک، گرانول یا پودر فروخته می شود. می توانید آن را در بخش ادویه یا چاشنی در اکثر خواربارفروشی ها یا در عطاری ها و فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی پیدا کنید. رنگ زرد کم رنگی دارد و ممکن است در کیسه یا ظرف پلاستیکی بسته بندی شود.

این ماده تقریباً برای هر رژیم غذایی یا سبک غذایی مناسب است. به طور طبیعی سدیم و کالری کمی دارد و بدون چربی، بدون قند، بدون گلوتن و وگان است.

خلاصه

مخمر تغذیه ای یک محصول غذایی وگان با طعم معطر است. این در هر دو نوع غنی شده و غیر تقویت شده وجود دارد.

مواد مغذی و فواید مخمر تغذیه ای برای سلامتی

مخمر تغذیه ای منبعی عالی از پروتئین گیاهی، ویتامین های گروه B و مواد معدنی کمیاب است.

مخمرهای مغذی غنی شده حاوی ویتامین B بیشتری نسبت به انواع غنی نشده است، زیرا مقادیر اضافی در طول تولید به آن اضافه می شود.

فقط 2 قاشق چایخوری (5 گرم) مخمر مغذی غنی شده حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 20
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 2 گرم
  • شکر: 0 گرم
  • فیبر: 4 درصد از نیاز توصیه شده روزانه
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): 246 درصد از نیاز توصیه شده روزانه
  • نیاسین (ویتامین B3): 109 درصد از نیاز توصیه شده روزانه
  • ویتامین B6: حدود 212 درصد از نیاز توصیه شده روزانه
  • فولات (ویتامین B9): 59 درصد از نیاز توصیه شده روزانه
  • ویتامین B12: حدود 313 درصد از نیاز توصیه شده روزانه
  • آهن: 2 درصد از نیاز توصیه شده روزانه
  • پتاسیم: 2 درصد از نیاز توصیه شده روزانه

مواد مغذی مورد توجه

برخی از مزایای اصلی تغذیه ای مخمر تغذیه ای عبارتند از:

  • پروتئین. مخمر تغذیه ای حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است که باید از غذا به دست آورید. همچنین منبع پروتئین گیاهی با کیفیت بالاست.
  • ویتامین های گروه B مخمر مغذی غنی شده به ویژه سرشار از ویتامین های B، از جمله تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3) و B6 و B12 است.
  • مواد معدنی کمیاب اینها شامل روی، سلنیوم، منگنز و مولیبدن هستند که در تنظیم ژن، متابولیسم، رشد و ایمنی نقش دارند.

ارزش غذایی دقیق بین برندها متفاوت است بنابراین همیشه برچسب ها را بخوانید تا چیزی را که نیازهای شما را برآورده می کند پیدا کنید.

نسخه های غنی شده را بخرید تا بیشترین مزایای سلامتی را داشته باشید، به خصوص اگر از نوچ برای افزودن ویتامین ها و مواد معدنی اضافی به رژیم غذایی خود استفاده می کنید. اگر از مخمر تغذیه ای صرفاً برای طعم آن استفاده می کنید، ممکن است کمتر نگران غنی بودن آن باشید.

خلاصه

مخمر تغذیه ای غنی شده یک منبع گیاهی دوستدار پروتئین، ویتامین های گروه B و مواد معدنی کمیاب با سلامت مطلوب است.

سرشار از ویتامین B12

یکی از بزرگ‌ ترین نگرانی‌ های تغذیه‌ ای برای افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌ کنند که تمام محصولات حیوانی را از رژیم خود حذف می‌ کنند، دریافت ویتامین B12 کافی است.

این ویتامین برای سالم نگه داشتن خون و سلول های عصبی ضروری است. همچنین به ساخت DNA و جلوگیری از کم خونی مگالوبلاستیک، یک بیماری خونی که باعث می شود احساس ضعف و خستگی کنید، کمک می کند.

مطمئن ترین و ثابت ترین منبع ویتامین B12 در رژیم غذایی وگان، مکمل است. با این حال، خوردن غذاهای غنی شده با این ویتامین، مانند مخمرهای مغذی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

قابل ذکر است، تنها 2 قاشق چایخوری مخمر تغذیه ای، 313 درصد از نیاز روزانه ویتامین B12 را ارائه می کند.

خلاصه

مخمر تغذیه ای غنی شده یک منبع بسیار غنی از ویتامین B12 است – یک ماده مغذی ضروری که باید سعی کنید به اندازه کافی از آن دریافت کنید، به خصوص اگر از رژیم غذایی وگان پیروی می کنید.

حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در صورت مصرف، با مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد که ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند مبارزه می کنند.

مطالعات نشان می‌ دهد که مخمر تغذیه‌ ای حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی گلوتاتیون و سلنومتیونین است.

این ترکیبات ممکن است به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و فلزات سنگین کمک کنند و به بدن شما کمک کنند تا سموم محیطی را از بین ببرد.

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند مخمرهای مغذی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • دژنراسیون ماکولا

خلاصه

مخمر تغذیه ای حاوی آنتی اکسیدان های گلوتاتیون و سلنومتیونین است که ممکن است بدن شما را از بیماری های مزمن محافظت کند.

ممکن است سلامت ایمنی را تقویت کند

مخمر تغذیه ای حاوی دو کربوهیدرات اصلی است: آلفا مانان و بتا گلوکان.

مطالعات حیوانی نشان می‌ دهد که این کربوهیدرات‌ ها فواید ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند که ممکن است از بدن شما در برابر عفونت‌ ها محافظت کند.

به طور خاص، بتا گلوکان ممکن است با فعال کردن سلول های ایمنی و هدف قرار دادن میکروبیوم روده برای حمایت از ایمنی و سلامت کلی کار کند.

با این حال، تحقیقات انسانی ضروری است.

خلاصه

مخمر تغذیه ای حاوی کربوهیدرات آلفا مانان و بتا گلوکان است که مطالعات نشان می دهد ممکن است ایمنی را تقویت کند.

ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند

بتا گلوکان موجود در مخمر تغذیه ای نیز ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

در یک مطالعه 8 هفته ای، مردان دارای کلسترول بالا که روزانه 15 گرم بتا گلوکان مشتق از مخمر مصرف می کردند، سطح کلسترول کل خود را تا 6 درصد کاهش دادند.

بتا گلوکان در مواد غذایی دیگر مانند جو و جو پرک یافت می شود.

تحقیقات گسترده نشان می دهد که بتا گلوکان موجود در جو دوسر می تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول را کاهش دهد که سطوح بالای آن یک عامل خطرساز برای بیماری قلبی است.

اگرچه ساختار شیمیایی بتا گلوکان در جو دوسر کمی با ساختار این کربوهیدرات در مخمر متفاوت است، تحقیقات قدیمی تر نشان می دهد که آنها اثرات مشابهی در کاهش کلسترول دارند.

با این حال، مطالعات خاصی در مورد مخمر تغذیه ای وجود ندارد.

خلاصه

بتا گلوکان موجود در مخمر تغذیه ای ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

وگان

نحوه استفاده از مخمر تغذیه ای

شما باید مخمر تغذیه ای را در مکانی خنک و تاریک نگه دارید تا محتوای ویتامین آن حفظ شود. علاوه بر این، در ظرف را محکم ببندید تا رطوبت از بین نرود. اگر به درستی ذخیره شود، می تواند تا 2 سال دوام بیاورد.

در اینجا چند مورد استفاده از مخمر تغذیه ای آورده شده است:

  • به عنوان چاشنی برای ذرت بو داده، پاستا، سالاد یا غذاهای پخته شده
  • به عنوان طعم دهنده در سوپ، خورش یا فلفل قرمز
  • به عنوان طعمی خوش طعم و پنیری در سس های گیاهی
  • به عنوان غلیظ کننده سوپ و سس
  • به عنوان یک عنصر در اسموتی ها
  • به عنوان یک افزودنی غذای حیوانات خانگی

اندازه مصرف مخمر تغذیه ای به دستور غذا بستگی دارد اما معمولاً از 2 تا 4 قاشق چایخوری (5 تا 10 گرم) استفاده می کنید.

خلاصه

مخمر تغذیه ای در صورت نگهداری مناسب تا 2 سال در انبار ماندگار است. می توانید آن را به بسیاری از غذاها اضافه کنید تا طعم آجیلی، پنیری یا خوش طعمی داشته باشد و همچنین محتوای ویتامین و مواد معدنی بیشتری داشته باشد.

عوارض جانبی و ایمنی

استفاده از مخمر تغذیه ای در حد اعتدال، به طور معمول تا چند قاشق غذاخوری (10 تا 30 گرم) در روز بی خطر است.

به مقادیر نسبتاً زیادی مخمر مغذی نیاز است تا از سطوح بالای دریافتی قابل تحمل (UL) برای ویتامین‌ ها و مواد معدنی مختلف آن فراتر رود.

با این حال، مطالعات نشان می دهد هر کسی که به مخمر حساسیت دارد باید از آن اجتناب کند.

کسانی که در متابولیسم اسید فولیک مشکل دارند، مانند افرادی که دارای جهش ژن MTHFR هستند، باید برچسب ها را با دقت مطالعه کنند و ممکن است بهتر باشد مخمرهای مغذی غنی نشده را انتخاب کنند.

خلاصه

مخمر تغذیه ای تا حد زیادی بی خطر در نظر گرفته می شود، اگرچه برخی از افراد ممکن است آلرژی داشته باشند. کسانی که دارای یک جهش ژنی خاص هستند ممکن است نیاز به خرید نسخه های تقویت نشده داشته باشند.

حرف آخر

مخمر تغذیه ای یک محصول غذایی گیاهی با فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی و بسیار مغذی است.

با استفاده از آن می توانید به راحتی پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های اضافی را به وعده های غذایی اضافه کنید. معمولاً به عنوان طعم دهنده سس پنیر وگان و همچنین چاشنی سوپ و سالاد استفاده می شود.

مطالعات نشان می دهد که مخمر تغذیه ای ممکن است به کاهش کلسترول و حمایت از ایمنی کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی