خواص مواد غذايي سلامت

آیا خوردن زردچوبه و ادویه جات دیگر فوایدی هم دارد؟

هزاران سال است که ادویه جات مصرف می شوند. به ویژه، زردچوبه و فلفل قرمز در دهه های اخیر به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است و در حالی که مصرف آنها با برخی از مزایای سلامتی ارتباط دارد اما آن مزایا و دلایل آنها آن چیزی نیست که ممکن است فکر کنید.

ادویه جات

همه چیز درباره خواص زردچوبه و ادویه جات دیگر

ادویه جات هزاران سال است که بخشی از رژیم های غذایی ماست و این موادی مهم در طبیعت است که آنها را به وعده های غذایی خود اضافه می کنیم اما اخیراً برخی از ادویه جات به طور غیررسمی از غذاهای روزمره آشپزی گرفته تا غذاهای فوق العاده شفابخش تبلیغ می شوند.

بنا به گزارش ها، هیلاری کلینتون در تلاش برای جلوگیری از بیماری، روزانه یک عدد فلفل قرمز چیلی می خورد، در حالی که در کمپین انتخاباتی اش بود. زردچوبه که هزاران سال است در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد، اخیراً راه خود را به کافه ها در سراسر جهان به شکل “لاته طلایی” باز کرده و اخیراً توصیه های ویروسی که ادعا می کند می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند هم فراگیر شده است. ادویه شما را از بیمار شدن محافظت می کند. در همین حال، فلفل کاین هنوز از سال 2013 به بعد به عنوان رژیم کاهش وزن “بیانسه” توصیه می شود که پیشنهاد می کند برای از دست دادن وزن ترکیبی از فلفل کاین، شربت افرا، لیمو و آب مصرف کنید.

اما آیا ادویه جات واقعا مزایای سلامتی به غذای ما می دهند یا به ما در جلوگیری از بیماری کمک می کنند؟ و آیا هر یک از آنها در واقع می تواند به ما آسیب برساند؟

یکی از معروف ترین و پر کاربردترین ادویه جات فلفل قرمز چیلی است. بسیاری از مطالعات تأثیرات احتمالی آنها بر سلامتی ما را بررسی کرده اند اما هم نتایج مفیدی دارند و هم عوارضی منفی را به دنبال خواهند داشت.

ادویه جات

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چگونه فلفل قرمز چیلی می تواند بر سلامتی ما تأثیر بگذارد اما نتایج باهم متفاوت هستند.

کپسایسین ماده اصلی فعال در فلفل ها است. هنگامی که ما فلفل می خوریم، مولکول های کپسایسین با گیرنده های دما در بدن ما ارتباط برقرار می کنند و برای ایجاد احساس تندی و گرما سیگنال هایی به مغز می فرستند.

برخی از مطالعات به این ایده اشاره می کنند که کپسایسین ممکن است به شما در داشتن زندگی طولانی تر کمک کند.

در سال 2019، یک مطالعه ایتالیایی نشان داد افرادی که چهار بار در هفته غذایی با چاشنی فلفل قرمز چیلی خورده اند، در مقایسه با افرادی که هرگز فلفل نخورده اند، خطر مرگ کمتری دارند. (محققان فاکتورهای سبک زندگی از جمله استعمال سیگار، ورزش و کیفیت کلی رژیم را کنترل کردند.) و در سال 2015، محققان در چین که میزان مصرف و سلامت چیلی را در تقریبا 500000 بزرگسال چینی مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که خوردن فلفل با خطر پایین مرگ همراه است. كسانی كه تقریباً هر روز غذاهای تند مصرف می كنند، در مقایسه با كسانی كه غذاهای تند كمتر از یك بار در هفته می خورند، 14٪ احتمال خطر مرگ كمتری دارند.

ادویه جات

در یک مطالعه مشخص شد، افرادی که تقریباً هر روز فلفل می خوردند، خطر مرگ کمتری داشتند.

محققی به نام لو کی چی، استاد تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می گوید: “یافته های اصلی این بود که مصرف بیشتر غذاهای ادویه دار به ریسک پایین مرگ و میر، به ویژه مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های تنفسی مربوط می شود.”

این بدان معنا نیست که خوردن مقادیر زیادی فلفل باعث کاهش مشکلات سلامتی شما می شود یا شما را از بیماری تنفسی در کوتاه مدت محافظت می کند.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که تحقیقات چین هر یک از افراد را به طور میانگین به مدت ​​هفت سال دنبال کرد. بنابراین فلفل ها تأثیر محافظتی بر سلامتی شرکت کنندگان داشتند، نه این که افرادی که از آن استفاده می کردند، در ابتدا سالم تر باشند، تأثیراتی که احتمالاً در طول زمان ایجاد می شود نه در طی چند هفته یا چند ماه.

لو کی چی سعی کرد با کنترل سن، جنس، سطح تحصیلات، وضعیت زناشویی، رژیم غذایی و شیوه زندگی از جمله مصرف الکل، استعمال دخانیات و فعالیت بدنی، اثرات مصرف فلفل قرمز را از همه چیز جدا کند. وی می گوید احتمال ابتلا به بیماری کمتر که در اثر خوردن فلفل ها وجود دارد ممکن است تا حدودی ناشی از کپسایسین باشد.

“برخی از عناصر موجود در غذاهای پرادویه مانند کپسایسین، باعث بهبود وضعیت متابولیکی، مانند پروفایل لیپیدها (کلسترول در خون) و التهاب می شوند و این ممکن است تا حدودی مشاهدات در مطالعه ما باشد.”

خواص فلفل

کپسایسین ماده اصلی فعال در فلفل، ممکن است سطح کلسترول خون و التهاب را بهبود بخشد.

تعدادی از مطالعات همچنین نشان داده اند که کپسایسین می تواند میزان انرژی ما را بسوزاند و می تواند اشتهای ما را کاهش دهد.

زومین شی، استادیار بخش تغذیه انسانی دانشگاه قطر، دریافت که مصرف فلفل قرمز با کاهش خطر چاقی همراه است و برای فشار خون بالا مفید است. بنابراین وقتی او اثرات مصرف فلفل قرمز چیلی را بر عملکرد شناختی مورد مطالعه قرار داد، انتظار داشت كه این سومین اثر مثبت آن باشد.

در یک مطالعه اثبات شد، افرادی که فلفل چیلی بیشتری می خورند عملکرد شناختی ضعیف تری داشتند.

اما هنگامی که او عملکرد شناختی بزرگسالان چینی را با میزان مصرف فلفل شان اندازه گیری کرد، دریافت افرادی که بیشتر فلفل می خورند عملکرد شناختی ضعیف تری دارند. این اثر با حافظه در ارتباط بود: مصرف چیلی بالاتر از 50 گرم در روز تقریباً دو برابر خطر کمبود حافظه را گزارش داده بود. با این وجود، شایان ذکر است که داده های گسترده ای لازم است وگرنه غیر قابل اعتماد تلقی می شوند.

احساس سوزش ناشی از خوردن فلفل، دانشمندان را مدتها مجذوب خود کرده است. همچنین به ما بینشی می دهد که چرا مصرف فلفل ممکن است با کاهش شناختی همراه باشد: این احساس در نتیجه رشد گیاهان برای محافظت از خود در برابر بیماری ها و آفات است.

کرستن برانت، مدرس ارشد موسسه علوم بهداشتی جمعیتی مرکز تحقیقات تغذیه انسان در دانشگاه نیوکاسل انگلستان می گوید: “در حالی که بعضی از گیاهان برای تبدیل شدن به تلخ یا شیرین بودن تکامل یافته اند، بهتر است که بتواند خود را نیز سمی کنند”.

اما این ترکیبات به طور کلی تأثیر کمتری نسبت به حشرات روی ما دارند. او می گوید: “کمی سموم مانند کافئین مفید هستند که سوخت و ساز بدن ما را سرعت می بخشد بنابراین احساس بیداری بیشتری می کنیم.” “با این حال، مقدار زیاد آن برای شما بد است.”

از طرف دیگر، حتی اگر یک ترکیب موجود در یک ادویه خاص اثرات مفیدی داشته باشد ما معمولاً به اندازه کافی آن را مصرف نمی کنیم که تغییری ایجاد کند.

ادویه جات

حتی اگر یک ترکیب موجود در یک ادویه مانند فلفل دارای اثرات مفیدی باشد، ما معمولاً به اندازه کافی آن را مصرف نمی کنیم تا تغییری ایجاد کند.

از پلی فنول ها استفاده کنید: ترکیبات موجود در بسیاری از گیاهان که دارای اثر ضد التهابی هستند. مزایای سلامتی ادویه جات تا حدودی به میزان بالای این پلی فنول ها نسبت داده می شود. با این حال، یک بررسی در سال 2014 می گوید هنوز مشخص نیست که مقدار محدودی از آنها به هنگام مصرف ادویه جات دارای مزایای سلامتی است یا خیر.

اثر درمانی کورکومین

یکی دیگر از ادویه های رایج که به طور گسترده ای تأثیرات مفیدی بر سلامت انسان دارد زردچوبه است. این به طور گسترده ای به کورکومین نسبت داده می شود. یک مولکول کوچک که در زردچوبه یافت می شود و معمولاً در داروهای جایگزین برای درمان التهاب، استرس و بسیاری مشکلات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مدارکی قوی برای فواید زردچوبه وجود ندارد.

با این حال، شواهدی قوی مبنی بر فواید زردچوبه وجود ندارد.

مطالعات بیشماری نشان داده اند که کورکومین اثرات ضد سرطانی در آزمایشگاه دارد اما یک محیط آزمایشگاهی با بدن انسان بسیار متفاوت است. کورکومین محلول در آب ضعیف است، بدین معنی که بدن نمی تواند از زردچوبه ای که مصرف می کنیم استفاده صحیح کند.

پل فریدمن استاد تاریخ در دانشگاه ییل ​​می گوید: در دنیای غرب، این علاقه فزاینده به ادویه جات از جمله زردچوبه به عنوان داروی جایگزین، آخرین بار در قرون وسطی دیده می شد، وقتی تصور می شد ادویه ها دارای خاصیت درمانی هستند.

خواص زردچوبه

در غرب، این عقیده که ادویه جاتی مانند زردچوبه می تواند به بهبودی و خود درمانی کمک کند، آخرین بار در قرون وسطی در مقیاس وسیع مشاهده شد.

“ادویه جات برای تعادل خواص مواد غذایی استفاده میشد. مردم فکر می کردند مواد غذایی دارای ویژگی های گرم، سرد، مرطوب و خشک هستند و به تعادل نیاز دارند. به عنوان مثال، ماهی سرد و مرطوب در نظر گرفته می شد، در حالی که ادویه جات گرم و خشک بودند.

ایده استفاده از مواد غذایی به عنوان دارو و متعادل کردن خواصی مانند گرم و سرد یا مرطوب و خشک نیز از اصول اصلی طب آیورودا است که هزاران سال در هندوستان انجام می شود.

پل فریدمن: در غرب، شیفتگی مدرن ما درباره ادویه جات ما را به چشم اندازی قرون وسطایی 50 سال پیش نزدیک می کند.

فریدمن می گوید: در بسیاری از کشورهای غربی که ایده های جدیدتری در آن وجود دارد، “این ایده تعادل با پزشکی مدرن عصر جدید مشترک است.” “شیفتگی مدرن ما درباره ادویه جات ما را به چشم اندازی قرون وسطایی 50 سال پیش نزدیکتر می کند. وقتی ارتباطی بین طب مدرن مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای خرافاتی گذشته وجود داشته است که کار نمی کند.”

به عنوان بخشی از کار خود، کاترین نلسون، استادیار تحقیقات در موسسه درمانی مینسوتا برای کشف و توسعه درمانی به مولکول ها نگاه می کند تا ببیند آیا اینها می توانند ترکیبی برای داروهای جدید باشند. او تصمیم گرفت که پس از پیگیری ادعاهای بهداشتی مرتبط با آن، کورکومین را مورد مطالعه قرار دهد.

وی گفت: “محققان می توانند با افزودن ترکیبات به آن و دیدن آنچه در سلول ها اتفاق می افتد، اثراتی را در سلول های رشد یافته در لوله های آزمایشگاهی اعمال کنند.”

اما او دریافت که کورکومین به عنوان یک مولکول دارویی “وحشتناک” است.

موجود زیستی نیست به این معنی که بدن پس از هضم نمی تواند از آن استفاده کند. به راحتی توسط روده کوچک جذب نمی شود و هنگامی که به پروتئین های موجود در روده های کوچک و بزرگ متصل شود، ساختار آن قابل تغییر است. در نتیجه، در واقع کارهای زیادی انجام نمی دهد.

زردچوبه

از آنجا که کورکومین به راحتی توسط روده کوچک جذب نمی شود، بعید است که فواید زیادی را بعد از خوردن آن بدست آورید.

او می گوید: زردچوبه می تواند مفید باشد اما این به خاطر ماده غذایی کورکومین نیست. به علاوه، اگر زردچوبه به عنوان بخشی از غذا پخته شود، به همراه غذاهای دیگر اضافه می شود و گرم می شود، بنابراین اجزای شیمیایی آن تغییر می کنند.

“ممکن است چیز دیگری در زردچوبه وجود داشته باشد که ارزشش به خاطر کورکومین نیست. ممکن است این ماده نیاز به تغییر شیمیایی داشته باشد یا به چیزی اضافه شود تا سودمند باشد. ”

او می گوید مصرف مقدار زیاد زردچوبه مضر نیست اما توصیه نمی شود که از آن برای خود درمانی استفاده کنید.

علت و ارتباط

فلفل قرمز و زردچوبه به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته اند اما اکثر آزمایشات تنها داده هایی را در مورد مصرف و پیامدهای بهداشتی مختلف با یکدیگر مقایسه کرده اند که این امر از تأثیر آن جدا نیست و تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه ها لزوماً با بدن انسان مطابقت ندارد.

مطالعه ایتالیایی سال 2019 را در نظر بگیرید که می گوید خطر مرگ کمتری در ارتباط با مصرف چیلی وجود دارد. این یک آزمایش مشاهده ای بود بنابراین غیرممکن است که بدانید آیا خوردن فلفل باعث شده افراد زندگی طولانی تری داشته باشند، چه از قبل افراد سالم تمایل به مصرف فلفل بیشتری داشته باشند یا چیز دیگری در کار باشد.

بوناکسیو اپیدمیولوژیست در انستیتوی عصب شناسی مدیترانه ایتالیا می گوید: “چیلی در کشورهای مدیترانه ای رایج است.” “این بیشتر با ماکارونی و حبوبات یا سبزیجات خورده می شود.” این می تواند یک سرنخ باشد در مورد چگونگی مصرف فلفل قرمز توسط ایتالیایی ها و دیگر فرهنگ های مدیترانه ای.

در دریای مدیترانه، فلفل ها اغلب با ماکارونی و سبزیجات یا حبوبات خورده می شوند که ممکن است دلیل واقعی مزایای سلامتی باشد.

این فقط یک نمونه از چگونگی فواید غیر مستقیم ادویه جات است. آنها با حبوبات و سبزیجات خورده می شوند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که اضافه کردن مخلوط ادویه به همبرگر به طور بالقوه می تواند منجر به تشکیل کمتر رادیکال های آزاد در بدن فرد نسبت به افرادی شود که همبرگر را بدون ادویه می خورند و می توانند گوشت را کمتر سرطان زا کنند اما این مزایا را می توان به ویژگی های نگهدارنده ادویه جات ترجیح داد.

قرار دادن ادویه ها در گوشت یک روش شناخته شده برای حفظ گوشت است. “بنابراین، فواید ادویه جات این است که غذا را برایمان حفظ می کند اما باز هم ممکن است برای ما زیان آور باشند.”

بسیاری از محققان معتقدند فواید سلامتی ادویه جات در واقع ناشی از چیزی است که با آنها می خوریم. به عنوان مثال، لیپی روی، استادیار بالینی در مرکز پزشکی NYU Langone در نیویورک می گوید: تمایل به استفاده از آنها برای جایگزینی نمک وجود دارد. او می گوید: “ادویه جات، خوشمزه و طعم آور هستند و می توانند جایگزین سالم تری برای نمک باشند.”

عوارض ادویه

ادویه جات اغلب به جای نمک استفاده می شوند، به این معنی که مزایای سلامتی آنها می تواند از پایین آمدن سدیم باشد نه از خود ادویه

ما همچنین تمایل به خوردن فلفل چیلی با سبزیجات داریم که البته برای سلامتی ما نیز مفید است.

بنابراین در حالی که لاته طلایی به ما آسیب نمی رساند، ممکن است بهتر باشد که مقداری سبزیجات را با کمی ادویه جات ادویه ای کنیم و مطمئناً نباید به آنها به عنوان راهی برای درمان یا مبارزه با هر نوع بیماری اعتماد کنیم.

منبع:

bbc

تقویم فارسی اندروید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی