روانشناسي و سلامت روان سلامت

آیا احساس بی حسی یا گزگز می تواند نشانه اضطراب باشد؟

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

بی حسیمشکل اضطراب – چه اختلال هراس، چه فوبیا یا اضطراب عمومی – شامل تعداد زیادی علائم مختلف است و همه آنها احساسی نیستند. علائم شما می تواند شامل نگرانی های فیزیکی مانند تنش عضلانی، ناراحتی معده، لرز و سردرد همراه با پریشانی عاطفی مانند نشخوار فکری، نگرانی و افکار تند باشد. چیز دیگری که ممکن است متوجه شوید چیست؟ بی حسی و گزگز در قسمت های مختلف بدن شما. این می تواند بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص اگر احساس اضطراب می کنید.

خوشبختانه، اگر بی‌حسی یک علامت اضطراب نباشد، معمولاً چیزی جدی نیست.

علل رایج بی حسی به غیر از اضطراب عبارتند از:

  • نشستن یا ایستادن در یک حالت برای مدت طولانی
  • نیش حشرات
  • بثورات
  • سطوح پایین ویتامین B-12، پتاسیم، کلسیم یا سدیم
  • عوارض جانبی دارو
  • مصرف الکل

چرا بی حسی برای برخی افراد به عنوان یک علامت اضطراب ظاهر می شود؟ چگونه می توان تشخیص داد که به اضطراب مربوط می شود یا چیز دیگری؟ آیا باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید؟ ما به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

چگونه می توانید بی حسی را احساس کنید

شما می توانید بی حسی مرتبط با اضطراب را به روش های زیادی تجربه کنید.

برای برخی، احساس سوزن سوزن شدن می دهد – وقتی قسمتی از بدن «به خواب می رود» احساس خارش می کنید. همچنین می‌ تواند مانند از دست دادن کامل حس در یک قسمت از بدن شما باشد.

همچنین ممکن است متوجه احساسات دیگری شوید، مانند:

  • گزگز
  • احساس راست شدن موهای بدن
  • احساس سوزش خفیف

در حالی که بی حسی می تواند تقریباً هر قسمت از بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد، اغلب ساق پاها، بازوها، دست ها و کف پاهای شما را درگیر می کند.

با این حال، احساس لزوماً در کل قسمت بدن پخش نمی شود. برای مثال، ممکن است فقط در نوک انگشتان یا انگشتان پا متوجه آن شوید.

همچنین می تواند در امتداد پوست سر یا پشت گردن شما ظاهر شود. همچنین می تواند در صورت شما ظاهر شود. برای مثال برخی از افراد حتی در نوک زبان خود احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی می کنند.

در نهایت، بی حسی ممکن است در یک یا هر دو طرف بدن شما ظاهر شود یا در چند مکان مختلف ظاهر شود. لزوماً از الگوی خاصی پیروی نمی کند.

چرا این اتفاق می افتد

بی حسی ناشی از اضطراب به دو دلیل اصلی رخ می دهد.

پاسخ جنگ یا گریز

اضطراب زمانی اتفاق می افتد که احساس خطر یا استرس می کنید.

برای مقابله با این تهدید درک شده، بدن شما با آنچه به عنوان پاسخ جنگ یا گریز شناخته می شود، پاسخ می دهد.

مغز شما بلافاصله شروع به ارسال سیگنال هایی به بقیه بدن شما می کند و به آن می گوید که برای رویارویی با تهدید یا فرار از آن آماده شود.

یکی از بخش‌ های مهم این آماده‌ سازی، افزایش جریان خون به عضلات و اندام‌ های مهم یا نواحی از بدن است که بیشترین پشتیبانی را برای مبارزه یا فرار فراهم می‌ کنند.

آن جریان خون از کجا می آید؟

اندام‌ های شما یا قسمت‌ هایی از بدن شما که برای وضعیت جنگ یا گریز ضروری نیستند. این جریان سریع خون دور از دست ها و پاهای شما اغلب می تواند باعث بی حسی موقت شود.

هایپرونتیلاسیون

اگر با اضطراب زندگی می کنید، ممکن است تجربه ای در مورد تأثیر آن بر تنفس خود داشته باشید.

وقتی خیلی مضطرب هستید، ممکن است متوجه شوید که سریع یا نامنظم نفس می‌ کشید. اگرچه این ممکن است خیلی طول نکشد اما همچنان می تواند میزان دی اکسید کربن را در خون شما کاهش دهد.

در پاسخ، رگ‌ های خونی شما شروع به منقبض شدن می‌ کنند و بدن شما جریان خون را به قسمت‌ های کمتر ضروری بدنتان، مانند اندام‌ های انتهایی، قطع می‌ کند تا خون را در جایی که بیشتر به آن نیاز دارید، حفظ کند.

همانطور که خون از انگشتان دست، انگشتان پا و صورت شما جریان می یابد، این نواحی ممکن است احساس بی حسی یا گزگز داشته باشند.

اگر هیپرونتیلاسیون ادامه یابد، از دست دادن جریان خون به مغز می‌ تواند باعث بی‌ حسی شدیدتری در اندام‌ ها و در نهایت از دست دادن هوشیاری شود.

همچنین شایان ذکر است که اضطراب اغلب می‌تواند حساسیت به واکنش‌ های فیزیکی و احساسی را افزایش دهد.

برخی از افراد مبتلا به اضطراب، به‌ ویژه اضطراب سلامتی، ممکن است متوجه بی‌حسی و سوزن سوزن شدن شوند که به دلایلی کاملاً معمولی مانند نشستن بیش از حد طولانی اتفاق می‌ افتد، اما آن را چیزی جدی‌ تر می‌ دانند.

این واکنش بسیار رایج است، اما همچنان می تواند شما را بترساند و اضطراب شما را بدتر کند.

اضطراب

چگونه آن را مدیریت کنیم

اگر گاهی اوقات اضطراب شما به صورت بی حسی ظاهر می شود، چند چیز وجود دارد که می توانید در لحظه برای تسکین آن امتحان کنید.

تحرک داشته باشید

فعالیت بدنی منظم می تواند به بهبود پریشانی عاطفی مرتبط با اضطراب کمک کند. بلند شدن و حرکت در اطراف نیز می تواند به شما کمک کند زمانی که به طور ناگهانی بسیار مضطرب شدید آرام شوید.

حرکت دادن بدن می تواند به منحرف کردن توجه شما از علت اضطراب شما کمک کند اما ورزش همچنین باعث جریان یافتن خون شما می شود و می تواند به تنفس شما نیز کمک کند تا به حالت عادی بازگردد.

ممکن است احساس نکنید که یک تمرین شدید دارید اما می توانید امتحان کنید:

  • پیاده روی سریع
  • دویدن سبک
  • چند کشش ساده
  • در جای خود دویدن
  • رقصیدن با آهنگ مورد علاقه خود

تمرینات تنفسی را امتحان کنید

تنفس شکمی (دیافراگمی) و انواع دیگر تنفس عمیق به بسیاری از افراد کمک می کند تا اضطراب و استرس را در لحظه مدیریت کنند.

تنفس عمیق می تواند به رفع بی‌حسی نیز کمک می‌ کند، زیرا این احساسات اغلب زمانی اتفاق می‌ افتند که مشکل تنفسی دارید.

تنفس شکمی

اگر نمی دانید چگونه از شکم خود نفس بکشید، در اینجا نحوه تمرین آورده شده است:

  • بنشینید.
  • به سمت جلو خم شوید در حالی که آرنج های خود را روی زانوهای خود قرار دهید.
  • چند نفس آهسته و طبیعی بکشید.

هنگام نشستن به این صورت به طور خودکار از شکم خود نفس می کشید، بنابراین این می تواند به شما کمک کند با احساس تنفس شکمی آشنا شوید.

همچنین می توانید سعی کنید هنگام تنفس یک دست خود را روی شکم خود قرار دهید. اگر معده شما با هر نفس منبسط می شود، این کار را درست انجام می دهید.

اگر عادت به تمرین تنفس شکمی در زمان احساس اضطراب دارید، می‌ توانید به جلوگیری از تسلط بر واکنش مزاحم جنگ یا گریز کمک کنید.

کاری آرامش بخش انجام دهید

اگر روی چیزی کار می‌ کنید که شما را مضطرب می‌ کند، سعی کنید حواس خود را با یک فعالیت لذت‌ بخش پرت کنید که می‌ تواند به دور کردن ذهن شما از هر چیزی که به اضطراب شما کمک می‌ کند کمک کند.

اگر احساس می‌ کنید نمی‌ توانید کنار بروید، به خاطر داشته باشید که حتی یک استراحت سریع 10 یا 15 دقیقه‌ ای می‌ تواند به شما در تنظیم مجدد کمک کند. می‌ توانید بعداً وقتی احساس کردید که برای مقابله با آن به شیوه‌ ای سازنده، آمادگی بیشتری دارید، به سراغ عامل استرس‌ زا بروید.

این فعالیت های آرام بخش را امتحان کنید:

  • یک ویدیوی خنده دار یا آرامش بخش تماشا کنید.
  • گوش دادن به موسیقی آرامش بخش
  • با یک دوست یا عزیز تماس بگیرید.
  • یک فنجان چای یا یک نوشیدنی مورد علاقه خود را میل کنید.
  • مدتی را در طبیعت بگذرانید.

همانطور که اضطراب فوری شما از بین می رود، احتمالاً بی حسی نیز برطرف می شود.

سعی کنید نگران نباشید

گفتنش آسان تر از انجام دادنش است، درست است؟ اما نگرانی در مورد بی حسی گاهی اوقات می تواند آن را بدتر کند.

اگر اغلب بی‌ حسی همراه با اضطراب را تجربه می‌ کنید (و سپس بیشتر نگران منبع بی‌ حسی هستید)، سعی کنید احساسات تان را دنبال کنید.

شاید در حال حاضر کمی احساس اضطراب می کنید. برای مدیریت این احساسات فوری یک تمرین زمینی یا راهبردهای دیگر مقابله ای را امتحان کنید اما به بی حسی توجه کنید. چه حسی دارد؟ در کجا قرار دارد؟

هنگامی که کمی احساس آرامش کردید، توجه داشته باشید که آیا بی حسی نیز از بین رفته است یا خیر.

اگر فقط آن را همراه با اضطراب تجربه می کنید، احتمالاً نیازی به نگرانی ندارید.

اگر زمانی پیش می‌ آید که فعالانه احساس اضطراب نمی‌ کنید، در یک دفترچه یادداشت کنید که چه احساسی دارید. علائم عاطفی یا جسمی دیگری وجود دارد؟

ثبت هر گونه الگوی بی حسی می تواند به شما (و پزشک شما) کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد آنچه در حال وقوع است به دست آورید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

بی‌حسی همیشه نشان‌ دهنده یک نگرانی جدی برای سلامتی نیست، اما در برخی موارد، می‌ تواند نشانه‌ ای از اتفاق دیگری باشد.

عاقلانه است که در صورت بروز بی حسی که در موارد زیر وجود دارد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید:

  • مدام برمی گردد.
  • با گذشت زمان بدتر می شود.
  • زمانی اتفاق می افتد که حرکات خاصی مانند تایپ کردن یا نوشتن انجام می دهید.
  • به نظر نمی رسد دلیل روشنی داشته باشد.

اگر بی حسی به طور ناگهانی یا پس از ضربه به سر اتفاق بیفتد یا بخش بزرگی از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد (مانند کل پا به جای انگشتان پا) بسیار مهم است که فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

اگر بی حسی همراه با موارد زیر را تجربه کردید، بهتر است کمک اضطراری دریافت کنید:

  • سرگیجه
  • سر درد ناگهانی و شدید
  • ضعف عضلانی
  • سرگردانی
  • مشکل در صحبت کردن

در اینجا یک نکته نهایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: بهترین راه برای تسکین بی حسی ناشی از اضطراب، پرداختن به خود اضطراب است.

در حالی که راهبردهای مقابله می تواند کمک زیادی به شما کند، اگر با اضطراب شدید و مداوم زندگی می کنید، حمایت یک درمانگر آموزش دیده می تواند مفید باشد.

درمان می‌ تواند به شما کمک کند تا دلایل اصلی اضطراب را بررسی کنید و به آن رسیدگی کنید که می‌ تواند منجر به بهبود همه علائم شما شود.

اگر متوجه شدید علائم اضطراب شما روی روابط، سلامت جسمی یا کیفیت زندگی شما تأثیر گذاشته است، ممکن است زمان خوبی برای کمک گرفتن باشد.

حرف آخر

تجربه بی حسی به عنوان یک علامت اضطراب غیر معمول نیست، بنابراین در حالی که احساس سوزن سوزن شدن می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، معمولاً نیازی به نگرانی نیست.

اگر بی‌حسی مدام عود می‌ کند یا با علائم فیزیکی دیگر اتفاق می‌ افتد، احتمالاً بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

جست‌وجوی حمایت حرفه‌ ای برای پریشانی عاطفی هرگز ضرری ندارد – درمان فضایی بدون قضاوت فراهم می‌ کند که در آن می‌ توانید در مورد استراتژی‌ های عملی برای مدیریت علائم اضطراب راهنمایی دریافت کنید.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی