روانشناسی سبك زندگي

آموزش مهارت های حل اختلاف و تعارض در روابط

علت اختلافات و تعارض در خانه یا محل کار هرچه باشد، این مهارت های حل اختلاف به شما کمک می کند تا درگیری را به روشی سازنده حل کنید و روابط خود را مستحکم و رو به رشد نگه دارید.

مهارت های حل اختلاف

تعارض چیست؟

تعارض و درگیری یک قسمت طبیعی از هر رابطه سالم است. از این گذشته، نمی توان انتظار داشت که دو نفر در همه موارد در همه زمان ها با هم به توافق برسند. نکته اصلی ترسیدن یا جلوگیری از درگیری نیست بلکه یادگیری نحوه حل آن به روشی سالم است.

وقتی تعارض سوء مدیریت شود، می تواند آسیب بزرگی به یک رابطه وارد کند اما وقتی با روشی محترمانه و مثبت اداره شود، درگیری فرصتی برای تقویت پیوند بین دو نفر فراهم می کند. خواه در خانه، محل کار یا مدرسه با درگیری روبرو باشید، یادگیری این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا اختلافات را به روشی سالم برطرف کرده و روابط مستحکم تر و سودمندتری ایجاد کنید.

  • تعارض چیزی فراتر از اختلاف است. این وضعیتی است که در آن یک یا هر دو طرف تهدید را حس می کنند (ممکن است تهدید واقعی باشد یا نباشد).
  • درصورت نادیده گرفتن درگیری ها آنها همچنان تندتر می شوند. از آنجا که درگیری ها تهدیدهای قابل درک برای سلامتی و بقای ما را شامل می شوند تا زمانی که با آنها روبرو نشویم و آنها را حل نکنیم، با ما می مانند.
  • ما به درگیری ها براساس برداشت خود از وضعیت پاسخ می دهیم، نه لزوماً به بررسی عینی واقعیت ها. درک ما تحت تأثیر تجربیات زندگی، فرهنگ، ارزش ها و اعتقادات ماست.
  • درگیری ها احساسات شدیدی را تحریک می کنند. اگر با احساسات خود راحت نیستید یا نمی توانید آنها را در مواقع استرس مدیریت کنید، نمی توانید تعارض را با موفقیت حل کنید.
  • تعارضات فرصتی برای رشد است. وقتی بتوانید تعارض موجود در یک رابطه را حل کنید، باعث ایجاد اعتماد می شود. شما می توانید احساس امنیت کنید زیرا رابطه شما می تواند از چالش ها و اختلافات دوام بیاورد.

علل تعارض در یک رابطه

تعارض از اختلافات بزرگ و کوچک ناشی می شود. هر زمان که مردم در مورد ارزش ها، انگیزه ها، برداشت ها، ایده ها یا خواسته هایشان اختلاف نظر داشته باشند، بروز می کند. بعضی اوقات این اختلافات پیش پا افتاده به نظر می رسند اما وقتی درگیری احساسات شدیدی را برانگیزد، یک نیاز عمیق شخصی غالباً در هسته اصلی مشکل وجود دارد. این نیازها می تواند از نیاز به احساس امنیت و یا احترام و ارزشمند بودن تا نیاز به نزدیکی و صمیمیت بیشتر باشد.

به نیازهای مخالف کودک نوپا و پدر و مادر فکر کنید. نیاز کودک کشف است، بنابراین جابجایی در خیابان یا لبه صخره این نیاز را برآورده می کند. اما نیاز والدین محافظت از ایمنی کودک است، نیازی که تنها با محدود کردن اکتشاف کودک نوپا برطرف می شود. از آنجا که این نیازها با هم مغایر است، تعارض ایجاد می شود.

نیازهای هر یک از طرفین در موفقیت طولانی مدت یک رابطه نقش مهمی دارد. هر یک شایسته احترام و توجه است. در روابط شخصی، عدم درک درستی از نیازهای مختلف می تواند منجر به فاصله، مشاجره و جدایی شود. در محل کار، نیازهای مختلف می تواند منجر به بر هم خوردن معاملات، کاهش سود و از دست دادن شغل شود.

وقتی می توانید نیازهای متناقض را تشخیص دهید و مایلید آنها را با عطوفت درک کنید، می تواند به حل خلاقانه مشکلات، ایجاد تیم و روابط مستحکم منجر شود.

چگونه به درگیری پاسخ می دهید؟

آیا از درگیری می ترسید یا به هر قیمتی از آن دوری می کنید؟ اگر برداشت شما از تعارض ناشی از خاطرات دردناک دوران کودکی یا روابط ناسالم قبلی است، ممکن است انتظار داشته باشید که همه اختلافات بد پایان یابد. ممکن است درگیری را به عنوان روحیه ای تحقیرآمیز یا موضوعی که باید از آن ترسید، تلقی کنید. اگر تجربیات اولیه زندگی شما احساس ناتوانی یا عدم کنترل را در شما ایجاد می کند، درگیری حتی ممکن است برای شما آسیب زا باشد.

اگر از درگیری می ترسید، می تواند به پیشگویی خودکفا تبدیل شود. وقتی وارد وضعیت درگیری می شوید و از قبل احساس خطر می کنید، مقابله با مشکل موجود به روشی سالم دشوار است. در عوض، به احتمال زیاد خاموش می شوید یا از عصبانیت منفجر می شوید.

روش های سالم و ناسالم برای مدیریت و حل تعارض

پاسخ های ناسالم به درگیری: 

  • ناتوانی در تشخیص و پاسخ دادن به مواردی که برای شخص دیگر اهمیت دارد.
  • واکنش های انفجاری، عصبی، آسیب زا و کینه توز.انه
  • عقب نشینی از عشق، در نتیجه طرد، انزوا، شرمساری و ترس از رها شدن.
  • ناتوانی در مصالحه یا دیدن طرف مقابل.
  • احساس ترس یا اجتناب از درگیری؛ انتظار نتیجه بد.

پاسخ های سالم به درگیری:

  • ظرفیت همدلی از دیدگاه شخص مقابل.
  • واکنش های آرام، غیر دفاعی و محترمانه.
  • آمادگی برای بخشش و فراموشی و عبور از درگیری بدون داشتن کینه و عصبانیت.
  • آمادگی برای بخشش و فراموشی و عبور از درگیری بدون داشتن کینه و عصبانیت.
  • توانایی مصالحه و جلوگیری از مجازات.
  • اعتقادی که رو به رو شدن درگیری بهترین کار برای هر دو طرف است.

حل تعارض، استرس و احساسات

درگیری احساسات شدیدی را ایجاد می کند و می تواند منجر به احساسات صدمه دیده، ناامیدی و ناراحتی شود. وقتی به روشی ناسالم رفتار شود، می تواند شکاف ها و کینه های جبران ناپذیری ایجاد کند و جدا شدن را به دنبال داشته باشد اما وقتی تعارض به روشی سالم حل شود، درک شما از شخص مقابل افزایش می یابد، اعتماد به نفس ایجاد می کند و روابط شما را تقویت می کند.

اگر کنترل احساسات خود را از دست می دهید یا چنان استرس دارید که فقط می توانید به تعداد محدودی از احساسات توجه کنید، قادر به درک نیازهای خود نخواهید بود. این کار برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد مشکلاتی را که واقعاً شما را آزار می دهد دشوار می کند. به عنوان مثال، زن و شوهرها اغلب در مورد اختلافات کوچک – نحوه آویختن حوله ها، نحوه ریختن سوپ با یکدیگر بحث می کنند – نه آنچه که واقعاً آنها را آزار می دهد.

مهارت های حل اختلاف موفقیت آمیز به توانایی شما بستگی دارد:

  • در حالی که هوشیار و آرام هستید، استرس را به سرعت کنترل کنید. با حفظ آرامش می توانید ارتباط کلامی و غیرکلامی را به طور دقیق تشخیص داده و تفسیر کنید.
  • احساسات و رفتار خود را کنترل کنید. هنگامی که احساسات خود را کنترل می کنید، می توانید بدون تهدید یا مجازات دیگران نیازهای خود را برطرف کنید.
  • به احساساتی که بیان می شود و همچنین گفته های دیگران توجه کنید.
  • از تفاوت ها آگاه باشید و به آنها احترام بگذارید. با پرهیز از سخنان و اعمال بی احترامی، تقریباً همیشه می توانید یک مشکل را سریعتر حل کنید.

برای حل موفقیت آمیز درگیری، باید دو مهارت اصلی را بیاموزید و تمرین کنید:

  1. تسکین سریع استرس: توانایی تسکین سریع استرس در لحظه.
  2. آگاهی احساسی: توانایی راحتی کافی در کنار احساسات خود برای واکنش نشان دادن از راه های سازنده، حتی در بحبوحه یک حمله.

مهارت های حل اختلاف 1: تسکین سریع استرس

توانایی مدیریت و از بین بردن استرس در لحظه مهم است که متعادل بمانید، تمرکز و کنترل داشته باشید، مهم نیست که با چه چالش هایی روبرو هستید. اگر نمی دانید چگونه باید خود را متمرکز نگه دارید و خود را کنترل کنید، در موقعیت های درگیری غرق می شوید و نمی توانید از راه های سالم پاسخ دهید.

کانی لیلاس، روانشناس، برای تشریح سه روش متداول پاسخ دادن به افراد در هنگام استرس، از تشابه آن به رانندگی استفاده می کند:

پا روی گاز بگذارید. پاسخ استرس عصبانی یا آشفته. شما آتشین، عصبی، بیش از حد احساساتی هستید و قادر به آرام نشستن نیستید.

پا روی ترمز بگذارید. پاسخ استرس گوشه گیر یا افسرده. خاموش می شوید، فاصله می گیرید و انرژی یا احساسات خیلی کمی از خود نشان می دهید.

پا روی گاز و ترمز بگذارید. پاسخ استرس متشنج و منجمد. شما تحت فشار “یخ” می زنید و نمی توانید کاری انجام دهید. شما فلج به نظر می رسید اما در زیر سطح شما بسیار آشفته هستید.

چگونه استرس بر مهارت های حل اختلاف تأثیر می گذارد

استرس با محدود کردن توانایی شما در توانایی حل تعارض تداخل می کند:

  • زبان بدن شخص دیگر را به طور دقیق بخوانید.
  • حرف شخص را بشنوید.
  • از احساسات خود آگاه باشید.
  • با نیازهای ریشه دار خود در ارتباط باشید.
  • نیازهای خود را به وضوح اعلام کنید.

آیا استرس برای شما مشکلی ایجاد می کند؟

ممکن است شما آنقدر عادت داشته باشید که دچار استرس شوید که حتی از این که استرس داشته باشید هم مطلع نیستید. استرس ممکن است در زندگی شما مشکلی ایجاد کند اگر موارد زیر را شناسایی کنید:

  • شما اغلب در جایی از بدن خود احساس تنش یا گرفتگی می کنید.
  • هنگام تنفس از حرکت در قفسه سینه یا معده خود آگاهی ندارید.
  • درگیری وقت و توجه شما را به خود جلب می کند.

بیاموزید که چگونه استرس را در لحظه کنترل کنید

یکی از مطمئن ترین راه ها برای کاهش سریع استرس، درگیر کردن یک یا چند حس خود است – بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی، لامسه – یا از طریق حرکت. شما می توانید یک توپ استرس را فشار دهید، بوی عطر و بویی آرام بخش را ببویید، یک فنجان چای آرامش بخش را بچشید یا به یک عکس ارزشمند نگاه کنید. همه ما تمایل داریم که به ورودی حسی متفاوت پاسخ دهیم، این اغلب به چگونگی پاسخ ما به استرس بستگی دارد، بنابراین برای یافتن چیزهایی که برای شما تسکین دهنده هستند، کمی وقت بگذارید.

مهارت های حل اختلاف 2: آگاهی احساسی

آگاهی احساسی و عاطفی کلید درک خود و دیگران است. اگر نمی دانید چگونه یا چرا به طریقی خاص احساس می کنید، قادر به برقراری ارتباط موثر یا تقویت مهارت های حل اختلاف خود نخواهید بود.

اگرچه دانستن احساسات خود ممکن است ساده به نظر برسد اما بسیاری از افراد احساسات قوی مانند عصبانیت، غم و ترس را نادیده می گیرند یا سعی در تحریک آنها دارند. توانایی شما در کنترل تعارض، به ارتباط با این احساسات بستگی دارد. اگر از احساسات شدید می ترسید یا اصرار به یافتن راه حل هایی کاملا منطقی دارید، توانایی شما در مواجهه و حل اختلافات محدود خواهد شد.

چرا آگاهی احساسی عامل اصلی در حل تعارض است

آگاهی عاطفی – آگاهی از تجربه احساسی لحظه به لحظه شما – و توانایی مدیریت مناسب همه احساسات، اساس یک فرایند ارتباطی است که می تواند تعارضات را حل کند.

آگاهی احساسی به شما کمک می کند تا:

  • بفهمید که واقعاً چه چیزهایی باعث آزار دیگران شده است.
  • خود را درک کنید، از جمله آنچه واقعاً شما را آزار می دهد.
  • انگیزه خود را حفظ کنید تا درگیری حل شود.
  • ارتباط واضح و موثر
  • علاقه و نفوذ در دیگران

ارزیابی سطح آگاهی احساسی خود

مسابقه زیر به شما کمک می کند تا سطح آگاهی احساسی خود را ارزیابی کنید. به سوالات زیر اینگونه پاسخ دهید: تقریباً هرگز، گاه گاهی، اغلب، خیلی اوقات یا تقریباً همیشه.

هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد، فقط فرصتی برای آشنایی بهتر با پاسخ های عاطفی خود دارید.

چه نوع رابطه ای با احساسات خود دارید؟

  • آیا با تغییر لحظه به لحظه تجربیات خود، مواردی را تجربه می کنید که با یک احساس روبرو می شوند؟
  • آیا احساسات شما با احساسات بدنی همراه است که در جاهایی مانند معده یا قفسه سینه تجربه می کنید؟
  • آیا احساسات و عواطف متمایزی مانند خشم، غم، ترس و شادی را که در حالت های مختلف چهره مشهود است، تجربه می کنید؟
  • آیا می توانید احساسات شدیدی را تجربه کنید که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند توجه شما و دیگران را به خود جلب کند؟
  • آیا به احساسات خود توجه می کنید؟ آیا آنها در تصمیم گیری شما نقش دارند؟

اگر هر یک از این تجارب ناشناخته باشد، ممکن است احساسات شما “رد” شود یا حتی خاموش شود. در هر صورت، ممکن است به توسعه آگاهی احساسی خود نیاز داشته باشید. می توانید این کار را با استفاده از تقویت هوش هیجانی انجام دهید.

ارتباط غیر کلامی و حل تعارض

هنگامی که افراد درگیر تعارض هستند، کلماتی که آنها استفاده می کنند به ندرت موضوعات اصلی مشکل را بیان می کنند. اما با توجه دقیق به سیگنال های غیرکلامی یا “زبان بدن” طرف مقابل مانند حالات صورت، حالت بدن، حالت ها و صداها، می توانید درک کنید که شخص واقعاً چه می گوید. این به شما این امکان را می دهد که به گونه ای پاسخ دهید که اعتماد را جلب کند و ریشه یابی مشکل را پیدا کند.

توانایی شما در خواندن دقیق یک شخص دیگر به آگاهی عاطفی خود شما بستگی دارد. هرچه از احساسات خود آگاهی بیشتری داشته باشید، برداشتن سرنخ های بی کلامی که احساس دیگران را نشان می دهد برای شما آسان تر خواهد بود. به آنچه در هنگام درگیری به دیگران منتقل می کنید و اینکه آیا آنچه می گویید با زبان بدن شما مطابقت دارد، فکر کنید. اگر بگویید “من خوب هستم” اما دندان های خود را فشار دهید و نگاهتان را دور کنید، بدن شما به وضوح نشان می دهد که شما چیزی جز “خوب” هستید. لحن آرام صدا، لمس اطمینان بخش، یا حالت چهره علاقه مند می تواند تا حد زیادی به آرامش یک تبادل تنش زا کمک کند.

نکات بیشتر برای تقویت مهارت های حل اختلاف و تعارض

با رعایت دستورالعمل های زیر می توانید اطمینان حاصل کنید که روند مدیریت و حل تعارض تا حد ممکن مثبت است:

آنچه را که احساس می شود و همچنین گفته شده گوش دهید. وقتی واقعاً گوش می دهید، عمیقاً با نیازها و احساسات خود و افراد دیگر ارتباط برقرار می کنید. گوش دادن همچنین وقتی نوبت به صحبت شما می رسد، باعث تقویت، اطلاع رسانی و شنیدن صدای دیگران می شود.

حل تعارض را به جای پیروزی یا “درست بودن” در اولویت قرار دهید. حفظ و تقویت رابطه، به جای “پیروزی” در بحث، همیشه باید اولین اولویت شما باشد. به شخص مقابل و دیدگاه او احترام بگذارید.

بر حال حاضر تمرکز کنید. اگر بر اساس درگیری های گذشته کینه خود را حفظ کرده باشید، توانایی شما برای دیدن واقعیت وضعیت فعلی مختل می شود. به جای نگاه به گذشته و سرزنش کردن، بر آنچه می توانید در اینجا و اکنون برای حل مشکل انجام دهید تمرکز کنید.

نبردهای خود را انتخاب کنید. درگیری ها ممکن است خسته کننده باشد، بنابراین مهم است که بررسی کنید آیا این مسئله واقعاً ارزش وقت و انرژی شما را دارد یا خیر. شاید اگر 15 دقیقه است که دور می زنید، نمی خواهید برای یک جای پارک تسلیم شوید اما اگر ده ها مکان خالی وجود داشته باشد، بحث بر سر یک مکان خاص ارزش ندارد.

حاضر به بخشش باشید. اگر نمی خواهید دیگران را ببخشید، حل تعارض غیرممکن است. میل به مجازات فقط می تواند زندگی شما را آزار دهنده کند.

بدانید چه موقع چیزی را رها کنید. اگر نمی توانید به توافق برسید، موافقت کنید که مخالف باشید. دو نفر طول می کشد تا یک بحث را ادامه دهند. اگر درگیری به جایی نمی رسد، می توانید از آن جدا شوید و ادامه دهید.

استفاده از شوخ طبعی در حل تعارض

با برقراری ارتباط طنزآمیز می توانید از بسیاری از برخوردهای تنش آمیز بپرهیزید و مشاجرات و اختلافات را حل کنید. شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند مطالبی را بیان کنید که در غیر این صورت ممکن است بیان آنها دشوار باشد بدون اینکه کسی را آزرده کند. با این حال، مهم این است که با شخص مقابل بخندید، نه به او. وقتی از شوخ طبعی و بازی برای کاهش تنش و عصبانیت استفاده می شود، مشکلات را دوباره تنظیم می کند و شرایط را در منظر دیگری قرار می دهد، درگیری می تواند در واقع فرصتی برای ارتباط و صمیمیت بیشتر شود.

منبع:

helpguide

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی