روانشناسی سبك زندگي

چه چیزی باعث احساس گناه در روابط می شود و چگونه با آن برخورد کنیم

تقویم فارسی اندروید

گفته می شود احساس گناه یکی از بدترین احساس های دنیاست. گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی احساس گناه می کنیم. در مواقع دیگر، ما این احساس طبیعی را حس می‌ کنیم که می‌ دانیم کاری کرده‌ ایم تا به کسی که دوستش داریم صدمه بزنیم.

در حالی که گاهی اوقات احساس گناه می تواند ناشی از یک وجدان بیش فعال باشد، اغلب این احساس غرق شدن نشانه ای ظریف از بدن شما است که به شما می گوید توجه کنید.

در این مقاله، چهار دلیل اصلی را که افراد در روابط شان احساس گناه می کنند، همراه با چند روش مفید برای مقابله با این احساس طبیعی به اشتراک می گذاریم.

احساس گناه

4 علت اصلی احساس گناه در روابط

در اینجا چهار دلیل رایج احساس گناه در روابط و نحوه برخورد با آنها آورده شده است.

1. احساس می کنید که به اندازه کافی خوب نیستید

یکی از دلایل اصلی احساس گناه، احساس بی لیاقتی است. احساس اینکه به اندازه کافی برای کسی خوب نیستید می تواند ناامید کننده باشد. این افکار ناشی از عزت نفس پایین است و اگر به درستی با آنها برخورد نشود، در نهایت می توانند روابط را خراب کنند.

علاوه بر احساس بی لیاقتی، برخی از ما به دلیل اضطراب بیشتر مستعد احساس گناه هستیم. پاسخ مبارزه یا گریز تمایل به گناه «مثل داشتن یک آشکارساز دود بیش از حد فعال در سر است».

در حالی که بخواهید بهترین نسخه از خودتان برای شریکتان باشید، طبیعی است، اما دوبار بررسی خودتان و رابطه‌ تان می‌تواند منجر به احساس گناه و افکار غیر مفیدی شود، مانند «من فقط جلوی او را می‌ گیرم» یا «دیگران بهتر از من هستند».

درعوض، افکار مفیدتری را آزمایش کنید تا از مقایسه خود با دیگران مهم خود جلوگیری کنید. به احتمال زیاد، شخصیت شریک زندگی شما بسیار متفاوت از شخصیت شما است و این اشکالی ندارد!

بسیاری از زوج‌ ها می دانند که متضادها جذب یکدیگر می‌ شوند و وقتی هر فرد نقاط قوت منحصر به فرد خود را در رابطه به ارمغان می‌آورد، می‌تواند به پویایی غنی کمک کند.

به یاد داشته باشید، طرف مقابلتان شما را انتخاب کرده است، نه فرد دیگری که ممکن است خودتان را با او مقایسه کنید. آنها شما را برای شما انتخاب کرده اند، پس خودتان باشید!

روش مقابله

اگر در روابط خود مرتباً با عزت نفس پایین روبرو هستید، با یک درمانگر مجاز صحبت کنید. یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه افکار خود را به گونه ای تنظیم کنید که مثبت تر و با لحنی مفیدتر فکر کنید تا بتوانید به جای هر گونه افکار بالقوه منفی و اضطراب زا بر عشق خود به شریک زندگی خود تمرکز کنید.

اینکه بتوانید طرز فکر خود را تغییر دهید مهارت فوق العاده ای است که می تواند در تمام زمینه های زندگی شما مفید باشد.

2. داشتن صداقت در برخورد با مسائل

از سوی دیگر، وقتی می‌ دانید که کار اشتباهی انجام داده‌ اید، احساس گناه ممکن است ایجاد شود. اخلاق شما هر چه که باشد، این احساس باعث می شود به نظر برسد نمی‌ توانید تکان بخورید و همچنان ادامه خواهد داشت تا زمانی که تصمیم بگیرید با همسرتان صحبت کنید.

احساس گناه می تواند ناشی از هر شرایطی باشد که اعتماد در یک رابطه، بزرگ یا کوچک، نقض شده باشد.

شاید شما با شخص مهم خود زندگی می کنید و با خرید غیرضروری از بودجه توافق شده در ماه خود بیش از حد خرج کرده اید. به جای اینکه اجازه دهید احساس گناه افزایش یابد، با شریک زندگی خود در مورد عادات خرج کردن خود صحبت کنید.

آنها به جای پنهان کردن خرید در میان صورتحساب های کارت اعتباری و سایر مخارج اختیاری از صادق بودن شما قدردانی خواهند کرد. این گفتگو حتی می‌ تواند فرصتی برای درخواست کمک برای مدیریت پولتان باشد، اگر با پایبندی به بودجه با چالش مواجه شده‌ اید.

در یک سطح جدی تر، شاید شما جزئیات صمیمی در مورد چالش هایی که با شریک زندگی خود تجربه می کنید را برای یک همکار فاش کرده اید و بعداً از تصمیم خود احساس بدی کرده اید. یا ممکن است اقدامات خود را یک قدم فراتر بردید و به رازی خیانت کردید که شریک زندگی از شما خواسته بود که آن راز را نگه دارید.

روش مقابله

از آنجایی که اعتماد پایه و اساس هر رابطه موفقی است، قابل درک است که مدیریت نادرست صمیمیت عاطفی می تواند باعث مشکلات اعتماد با شریک زندگی شما شود و اغلب می تواند منجر به جدایی شود. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که اعتماد شریک خود را در هر زمینه‌ ای شکسته‌ اید، تنها راه پیشرفت این است که حقیقت را به همسرتان بگویید.

در حالی که گاهی اوقات صداقت ممکن است به شما آسیب بزند، شریک زندگی شما سزاوار این است که بداند و احتمالاً برای موقعیت شما در صداقت شما با او احترام بیشتری قائل است تا اینکه از راه های دیگر متوجه شود.

3. ماندن در رابطه زمانی که قلب شما با آن نیست

در حالی که احساس گناه می تواند در اثر انجام کاری اشتباه اخلاقی ایجاد شود، این احساسات همچنین می تواند زمانی ایجاد شود که شما اصلاً به موقعیتی عمل نکنید و اجازه دهید افکار در مغز شما نشخوار شوند. این احساس مترادف با احساس گناه است که با راکد ماندن در اعماق وجود، می دانید که سر و قلب شما در یک راستا نیستند.

مانند همه موقعیت ها، صداقت بهترین سیاست است. منتظر نمانید تا ببینید آیا اوضاع بهتر می شود یا خیر. ارتباط باز و صادقانه با شریک زندگی شما مهم است.

حتی اعتراف ساده که دیگر احساس تعهد نمی کنید، می تواند باعث شود احساس کنید که وزنه سنگینی از روی شانه های شما برداشته شده است و حتی ممکن است کمی فشار رابطه را کاهش دهد، بسته به اینکه شریک زندگی شما چگونه خبر را می پذیرد. در هر صورت، ابراز احساسات واقعی به شما این امکان را می دهد که بیشتر شبیه خودتان باشید.

با این حال، احساس گناه ناشی از دانستن اینکه شریک زندگی‌ تان بقیه زندگی‌ اش را با شما تصور می‌ کند و درک اینکه شما چنین احساسی ندارید، به‌ طور قابل‌ توجهی می‌ تواند احساس دردناکی داشته باشد. گاهی اوقات، افراد ترجیح می‌ دهند که رابطه خود را تا ازدواج ادامه ندهند و این بخشی عادی از زندگی است.

ماندن در رابطه ای که احساس درستی ندارد بهترین تصمیم برای هیچ یک از شما نیست.

روش مقابله

به اشتراک گذاشتن احساسات خود اولین قدم برای رسیدن به توافق در مورد مسیری است که رابطه شما پیش خواهد رفت.

مهم نیست که شما دو نفر چقدر با هم هستید، اگر قبلاً تصمیم خود را گرفته اید، اجازه ندهید این عوامل بر تصمیم شما غلبه کنند. هیچ کس دوست ندارد وقت خود را با کسی که صادق نیست تلف کند. شما باید به شریک زندگی خود که هنوز به او اهمیت می دهید احترام بگذارید و وقت او را تلف نکنید.

در حالی که جدایی هرگز آسان نیست، هم شما و هم طرف مقابلتان قدردان شریکی خواهید بود که به همان عمق عشقی که او نسبت به شما دارد نسبت به او احساس می کنید.

4. زمانی که هر دوی شما بیش از حد مشغول هستید

روابط معمولاً نزولی هستند. قرار گرفتن در همان حال با شریک زندگی خود همیشه ممکن نیست. زندگی اتفاق می افتد، کار شلوغ می شود و سایر تعهدات می توانند مانع از برقراری ارتباط منظم شما دو نفر شوند که گاهی اوقات می تواند منجر به احساس گناه شود.

به یاد داشته باشید که احساس گناه ناشی از همسان نبودن طول موج همسرتان طبیعی و قابل درک است. اگر شما شریک زندگی پرمشغله‌ تری هستید، ممکن است با افکاری مانند: «شریک من لیاقت کسی را دارد که بتواند برای او وقت بگذارد» یا «ما مثل سابق با هم ارتباط برقرار نمی‌ کنیم» احساس گناه شدیدتری داشته باشید.

وقتی واقعاً پارتنر خود را دوست دارید و آینده ای را در کنار آنها می بینید، می توانید نیازهای خود را بیان کنید و صبر کنید. هنگامی که کار شروع می شود یا خود را شلوغ تر از حد معمول می بینید، به شریک زندگی خود اطمینان دهید که اگرچه رابطه شما برای شما فوق العاده مهم است، این فصل خاص از زندگی شلوغ تر از حد معمول است.

روش مقابله

زمانی که می دانید برنامه شلوغ شما کند می شود، زمانی که می دانید هر دوی شما می توانید به هم برگردید و دوباره با هم ارتباط برقرار کنید، یک تاریخ فرار را در نظر بگیرید.

وقتی هر دوی شما فراتر از قرارهای کوتاه‌ تری که در این مدت به اشتراک می‌ گذارید، چیز هیجان‌ انگیزی دارید، می‌ توانید هرگونه احساس گناه را کنار بگذارید، زیرا می‌ دانید که فرصتی برای ارتباط مجدد به زودی در راه است. سپس، هنگامی که آن تاریخ نزدیک شد، می توانید برای یکدیگر جشن بگیرید و برای صبر و عشق خود زمان بگذارید.

حرف آخر

هر گونه احساس گناه جذاب نیست. کسانی از شما که دارای «وجدان بیش فعال» هستند، بیشتر مستعد احساس گناه هستند که لزوماً با هیچ کار اشتباهی مرتبط نیستند، مانند احساس خوب نبودن برای شریک زندگی خود یا بیش از حد مشغول بودن در یک فصل خاص از زندگی.

از سوی دیگر، احساس گناه می تواند یک احساس مفید باشد تا به قطب نمای اخلاقی شما کمک کند تا شما را راهنمایی کند و بین درست و نادرست تفاوت قائل شود. وقتی در موقعیتی قرار گرفتید که می توانید کار اشتباهی انجام دهید به ندای درون خود گوش دهید و تعیین کنید که کدام مسیر را باید طی کنید.

به طور کلی، احساس گناه می تواند هم مفید و هم آسیب زا باشد و به دلایل مختلف می تواند احساس شود. راه حل هر دو نوع احساس گناه ارتباط است.

با توضیح دادن احساس خود، درخواست کمک و صادق بودن با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. با خودتان هم ارتباط برقرار کنید. این افکار و احساسات را نادیده نگیرید. به بدن خود گوش دهید و اجازه ندهید که افکار منفی در مغز شما نشخوار شوند.

هنگامی که بر اساس احساس گناه عمل کردید و آنچه را که در ذهنتان است بیان کردید، خیالتان راحت می‌ شود، شریک زندگیتان از دانستن آنچه در حال وقوع است قدردانی می‌ کند و در نتیجه می‌ توانید احساس نزدیک‌ تری داشته باشید.

منبع:

lifehack

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی