خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با مضرات و خواص جینسینگ

تقویم فارسی اندروید

جینسینگ سالهاست که در آسیا و شمال آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و به منظور بهبود تفکر، تمرکز، حافظه و استقامت فیزیکی مورد توجه است. همچنین می تواند به درمان افسردگی، اضطراب و رفع خستگی مزمن نیز کمک کند. این ریشه در تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت و کمک به رفع اختلالات نعوظ در مردان هم موثر است. در این مقاله از هفت گنج با ما همراه باشید تا شما را با مجموعه ای از خواص جینسینگ و مضرات و عوارض جانبی مصرف آن آشنا کنیم.

جینسینگ

بومیان آمریکایی ریشه این گیاه را برای درمان بیماری هایی چون سردرد، ناباروری، تب و سوء هاضمه استفاده می کردند و امروزه حدود 6 میلیون آمریکایی به طور منظم از مزایای اثبات شده جینسینگ بهره می برند.

جینسینگ چیست؟

11 گونه مختلف جینسینگ وجود دارد که گونه پاناکس آن به دلیل ترکیبات سودمندترش تحت تحقیقات بالینی برای بررسی پتانسیل آن در استفاده های پزشکی است. امروزه اطلاعاتی کافی برای نشان دادن مزایای پزشکی جینسینگ وجود دارد اما از قرن ها پیش مردم به ترکیبات مفید و نتایج مثبت آن اعتقاد داشتند. هم مدل آمریکایی و هم نوع آسیایی آن ترکیبات قدرتمندی دارند.

انواع جینسینگ :

انواع جینسینگ در واقع اشتراکات زیادی دارند و خواصشان تقریبا مشابه است.

جینسینگ آسیایی: این نوع که به عنوان جینسینگ قرمز یا کره ای شناخته می شود، نوع کلاسیک و اصلی است که هزاران سال پیش شناخته شد. اغلب در طب سنتی چینی برای رفع سردی و خستگی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع همچنین می تواند به رفع ضعف، خستگی، دیابت نوع 2، اختلال عملکرد نعوظ و حافظه ضعیف کمک کند.

جینسینگ آمریکایی: در سراسر مناطق آمریکای شمالی از جمله نیویورک، پنسیلوانیا، ویسکانسین و انتاریو کانادا رشد می کند. این نوع برای مبارزه با افسردگی، تعادل قند خون، حفاظت در برابر ناراحتی های گوارشی ناشی از اضطراب، بهبود تمرکز و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این نوع از نوع آسیایی ملایم تر است اما باز هم خاصیت درمانی دارد.

جینسینگ سیبری: در روسیه و آسیا به صورت وحشی رشد می کند و حاوی مقادیر بالایی از الکترودهاست که خواصش با نوع آسیایی بی اندازه مشترک است. این نوع بیشتر برای بهینه سازی استقامت قلب و عروق، بهبود خستگی و حمایت از ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

جینسینگ هندی: این نوع یک گیاه شناخته شده برای افزایش طول عمر است. مزایایی مشابه نوع کلاسیک دارد اما کمی هم متفاوت است. می توان آن را در طولانی مدت مصرف کرد و باعث بهبود سطح تیروئید، تسکین اضطراب، تعادل کورتیزول، بهبود کلسترول، تنظیم قند خون و تناسب اندام اشاره کرد.

جینسینگ برزیلی: در سراسر جنگل های بارانی آمریکای جنوبی رشد می کند و به زبان پرتغالی به آن “برای همه چیز” می گویند زیرا مزایای بسیار متعددی دارد. این نوع سطح سالم تستوسترون را در مردان و زنان حمایت می کند و می تواند در سلامت عضلانی، کاهش التهاب، مبارزه با سرطان، بهبود عملکرد جنسی و افزایش استقامت موثر واقع شود.

تاریخچه و حقایق جالب در مورد این گیاه :

جینسینگ در اصل به عنوان گیاهی دارویی در چین باستان مورد استفاده قرار می گرفت. حتی شواهد استفاده از آن به قرن شانزدهم بر می گردد و آن زمان کنترل زمین های آن موضوعی مورد بحث بود. در سال 2010 تقریبا هشتاد هزار تن جینسینگ در چهار کشور کره جنوبی، چین، کانادا و ایالات متحده تولید شد. امروزه این گیاه در 35 کشور جهان فروخته می شود و فروشی بیش از 2 میلیارد دلار دارد. کره همچنین بزرگترین ارائه دهنده و چین بزرگترین مصرف کننده آن است. اکثر جینسینگ های آمریکایی هم در انتاریو، کلمبیا و ویسکانسین تولید می شود.

جینسینگ کشت شده در کره سه نوع دارد:

  • نوع تازه که کمتر از چهار سال دارد.
  • نوع سفید که بین چهار تا شش ساله است و پس از لایه برداری خشک می شود.
  • نوع قرمز که وقتی شش ساله است برداشت می شود.

ارزش تغدیه ای جینسینگ

جینسینگ آمریکایی تا زمانی که در حدود شش سال رشد نکرده برای استفاده آماده نیست و گیاهی وحشیست که عوارض پر خطری دارد. گیاه جینسینگ آمریکایی دارای برگ هاییست دایره ای شکل که ساقه شان رشد می کند. گل زرد-سبزی شبیه به چتر دارند که در مرکز گیاه رشد کرده و توت هایی قرمز رنگ دارد. این گیاه هرچه قدیمی تر باشد ارزشش بیشتر است زیرا مزایای جینسینگ در ریشه های سالم و فراوان است.

خواص جینسینگ از نظر علمی

جینسنگ

1. خواص جینسینگ در بهبود خلق و خو و کاهش استرس

مطالعه ای در مرکز مغز و تغذیه انجام شده در انگلستان انجام شده و 30 داوطلب در سه دوره درمان با جینسینگ و پلاسبو را انجام دادند. داوطلبین مصرف جینسینگ با بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی مواجه شدند. نتایج نشان داد که 200 میلی گرم جینسینگ به مدت هشت روز کمتر دچار بی حالی شدند و با مصرف 400 میلی گرم در دوره هشت روزه باعث آرامش ذهنی و بهبود عملکرد ذهنی شدند.

همچنین آزمایش این گیاه بر موش های مبتلا به استرس مزمن نشان داد که دارای خواص ضد استرس بسیار زیادیست و می تواند برای درمان اختلالات ناشی از استرس مفید باشد. دوز 100 میلی گرم آن شاخص زخم، وزن غده آدرنال و سطح قند خون را کاهش می دهد و دارویی قوی برای این مشکلات محسوب می شود.

2. کارکرد مغز را بهبود می بخشد

جینسینگ سلول های مغزی را تحریک می کند و تمرکز و فعالیت های شناختی را بهبود می بخشد. شواهد نشان می دهد که استفاده از ریشه جینسینگ روزانه به مدت 12 هفته می تواند عملکرد ذهنی افراد مبتلا به آلزایمر را بهبود بخشد. یک مطالعه انجام شده در گروه مغز و اعصاب در موسسه تحقیقات بالینی در کره جنوبی، اثربخشی جینسینگ بر عملکرد شناختی بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر را بررسی کرده است. شرکت کنندگان پس از درمان با جنسینگ بهبود یافتند و این روند تا سه ماه ارتقاء یافت اما پس از قطع درمان جینسینگ، پیشرفت کاهش یافت.

پیشنهاد جینسینگ به عنوان درمانی طبیعی برای آلزایمر جواب می دهد. اگرچه مطالعات بیشتری در مورد این موضوع نیاز است اما قطعا عملکرد مناسبی خواهد داشت.

3. خواص ضد التهابی دارد

مطالعه ای جالب در کره، اثرات مفید جینسینگ را بر کودکان پس از انجام شیمی درمانی یا پیوند سلول های بنیادی برای سرطان پیشرفته بررسی کرد. این مطالعه 19 بیمار که روزانه 60 میلی گرم جینسینگ را به مدت یک سال مصرف کردند را مورد مطالعه قرار داد و نمونه خون آنها هر شش ماه یک بار بررسی میشد. این مطالعه نشان می داد که این گیاه پس از شیمی درمانی اثرات ثبات دهنده سیتوکین های التهابی در کودکان مبتلا به سرطان را به همراه داشت.

مطالعه ای در سال 2011 منتشر شد که اثرات این گیاه را بر موش های صحرایی اندازه گیری می کرد. پس از دادن 100 میلی گرم از عصاره جینسینگ به موش ها به میزان قابل توجهی التهاب را کاهش داد و ریشه بسیاری از بیماری های مربوط به مغز را بهبود بخشید.

مطالعه دیگری بر حیوانات مزایای ضد التهابی جینسینگ را اندازه گیری کرد. خواص ضد آلرژیک آن بر روی موش ها مورد آزمایش قرار گرفت و التهاب دستگاه گوارش فوقانی که معمولا در کودکان و بزرگسالان هم دیده می شود بررسی شد. این آلرژی علائمی شامل احتقان، خارش بینی و عطسه را به دنبال دارد. در پایان آزمایش مشخص شد که واکنش التهابی و آلرژیک بینی در موش ها کاهش یافت و جینسینگ در میان تمامی مواد غذایی بهترین نتیجه ضد التهابی را در بر داشت.

4. خواص جینسینگ در کاهش وزن

یکی دیگر از مزایای عجیب این گیاه این است که توانایی مهار کردن طبیعی اشتها را دارد. همچنین متابولیسم را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا چربی را با سرعت بیشتری بسوزاند. مطالعه ای در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در شیکاگو انجام شده که اثرات ضد دیابت و ضد چاقی در موش های بالغ را اندازه گیری کرد. به موش ها به مدت 12 روز 150 میلی گرم عصاره جینسینگ تزریق میشد. در روز پنجم، موش هایی که این عصاره را مصرف می کردند میزان قند خون ناشتا در آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. پس از 12 روز تحمل گلوکز در موش ها افزایش داشت و سطح قند خون به طور کلی 53 درصد کاهش یافت. موش های درمان شده در شروع آزمایش 51 گرم وزن داشتند اما در پایان آزمایش 45 گرم وزن داشتند.

مطالعه مشابهی در سال 2009 انجام شد که نشان می داد جینسینگ نقش مهمی در اثر ضد چاقی بر موش ها دارد که نشان دهنده اهمیت بالینی بهبود چاقی و سندرم متابولیک مرتبط با جینسینگ است.

5. درمان اختلال جنسی از دیگر خواص جینسینگ می باشد

به نظر می رسد که جینسینگ پودر شده باعث افزایش میل جنسی و درمان اختلال نعوظ در مردان می شود. در سال 2008 در یک آزمایش بر روی 28 داوطلب، درمان اختلال نعوظ با جینسینگ مورد ارزیابی قرار گرفت. این شواهد نشان داد که باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام گیرد اما آزمایش بر 28 نفر انجام شد و 6 مورد شاهد بهبود عملکرد نعوظ با مصرف جینسینگ بودند.

تحقیقات انجام شده در سال 2002 در دانشگاه پزشکی دانشگاه ایلینوی جنوبی هم نشان داد که جینسینگ، می تواند در درمان نعوظ موثر باشد. در حقیقت مشخص شد که این گیاه بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد و به طور قابل توجهی باعث تغییر فعالیت مغز می شود که رفتار و ترشح هورمونی را تسهیل می کند.

6. خواص جینسینگ در بهبود عملکرد ریه

درمان با جینسینگ، می تواند باکتری های ریه را به طور قابل توجهی کاهش دهد. آزمایش هایی بر روی موش های صحرایی نشان داده که این گیاه می تواند عفونت های ریوی معمولی را از بین ببرد. در مطالعه ای در سال 1997 به موش هایی که عصاره جینسینگ به آنها تزریق شد پس از دو هفته بهبود قابل ملاحظه ای داشتند و باکتری های ریه شان کاهش یافت. تحقیقات همچنین نشان می دهند که این گیاه می تواند بیماری مزمن انسداد ریوی که هوای نامطلوب در طول زمان آن را بدتر می کند را هم بهبود بخشد.

7. آشنایی با خواص جینسینگ در کاهش سطح قند خون

مطالعات متعدد نشان می دهد که این گیاه سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و درمانی طبیعی برای درمان دیابت محسوب می شود. تحقیقاتی دیگر که در واحد علوم انسانی دانشگاه انگلستان انجام شد نشان داد این گیاه موجب کاهش قند خون، یک ساعت پس از مصرف گلوکز می شود و این یعنی اینکه خواص گلوکزیک دارد. یکی از مشکلات اولیه دیابت نوع 2 این است که بدن برای انسولین به اندازه کافی پاسخگو نیست. جینسینگ می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و برای کسانی که در معرض دیابت نوع 2 قرار دارند، سطح قند خون را کاهش دهد.

8. جلوگیری از سرطان از دیگر خواص گیاه جینسینگ می باشد

تحقیقات نشان داده است که این گیاه به علت توانایی زیادی که در مهار کردن تومور دارد، دارای خواص ضد سرطانی قوی است. اگرچه مطالعات بیشتری در این مورد نیاز است اما گزارش ها نشان می دهند که بهبود در ایمنی سلولی شامل سلول های T و سلول های کشنده طبیعی همراه با مکانیزم های دیگر مانند استرس اکسیداتیو، آپوپتوزیس و آنژیو جنسیس است و جینسینگ خواص ضد سرطانی را به ارمغان می آورد.

تحقیقات علمی حاکی از آن است که این گیاه از طریق مکانیزم های ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و آپوپتوتیک سرطان را کاهش می دهد، بر ژن تاثیر می گذارد و تومور را متوقف می کند. جینسینگ ممکن است به عنوان درمانی طبیعی بتواند با سرطان مبارزه کند.

9. خواص جینسینگ در تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از مزایای اثبات شده جینسینگ، تقویت سیستم ایمنی بدن است که به بدن کمک می کند تا عفونت و بیماری را از بین ببرد. ریشه، ساقه و برگ این گیاه به ایمنی بدن کمک کرده و مقاومت در برابر بیماری یا عفونت را افزایش می دهد. چندین مطالعه بالینی اثبات کرده که جینسینگ، عملکرد سلول هایی که نقش ایمنی برای بدن را ایفا می کنند، بهبود می بخشد. عصاره جینسینگ ترکیبات ضد میکروبی دارد که به عنوان یک مکانیزم دفاعی علیه عفونت های باکتریایی و ویروسی عمل می کند و این به خاطر ترکیبات پلی استیلن آن است. آزمایش هایی بر روی موش ها نشان داد که این گیاه می تواند تعداد باکتری های طحال، کلیه و خون را کاهش دهد و عصاره اش نیز موش ها را از مرگ در اثر التهاب محافظت کند. همچنین قادر به مهار کردن رشد بسیاری از ویروس ها همچون ویروس آنفلوانزا و HIV است.

10. علائم یائسگی را از بین می برد

علائم مزمنی مانند گر گرفتگی، عرق شبانه، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب، علائم افسردگی، خشکی واژن، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، بی خوابی و ریزش مو می توانند همگی از نشانه های یائسگی باشند. شواهد نشان می دهد که جینسینگ می تواند درمانی طبیعی باشد و شدت اینگونه علائم را کاهش دهد. بررسی سه آزمایش مختلف نشان داد که این گیاه می تواند برای تقویت تحریک جنسی در زنان یائسه و افزایش سلامت عمومی مفید باشد و همچنین علائم افسردگی را بیشتر از درمان پلاسبو (دارونما) کاهش دهد.

خواص جینسینگ

پیدا کردن جینسینگ

محصولات جینسینگ از ریشه و بریدن ریشه این گیاه به دست می آید. شما می توانید جینسینگ را در قالب خشک شده، پودر، کپسول و قرص پیدا کنید. ترکیبات این گیاه را بدون آنکه از خود گیاه هم استفاده کنید می توانید در محصولات دیگر بیابید. با این حال آگاه باشید که محصولات جینسینگ همیشه آنچه که ادعا می کنند نیستند. همیشه خود را عادت دهید که برچسب روی این محصولات را به درستی بخوانید و محصولات شرکتی معتبر را خریداری نمایید.

طرز تهیه چای جینسینگ

اگر می خواهید این گیاه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید، می توانید چای آن را امتحان کنید. در چین مردم 5000 سال است که این چای را تهیه می کنند و در طب گیاهی چینی توصیه می شود که بزرگسالان حتما این چای را به طور روزانه بنوشند.

این چای برای بهبود قدرت ذهنی و حافظه مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام تهیه باید ابتدا نوع مناسب را انتخاب کنید. به طور مثال نوع آمریکایی برای ماه های گرم سال و نوع آسیایی برای ماه های سرد سال مناسب تر است. همچنین شما می توانید چای کیسه ای جینسینگ را از فروشگاه مواد غذایی تهیه کرده و بنوشید اما به یاد داشته باشید چایی که از ریشه خود گیاه آماده شده باشد، مزایای بیشتری دارد.

شما می توانید از ریشه گیاه استفاده کنید اما اگر پیدا کردنش برایتان دشوار بود، ریشه خشک و یا پودرش هم نیازتان را پاسخ می دهد.

  • یک قاشق غذاخوری از ریشه یا پودر را بردارید و آن را در یک فیلتر فلزی بیندازید.
  • آب را جوش آورده و سپس آن را خاموش کنید.
  • اجازه دهید 2 تا 3 دقیقه بگذرد تا آب کمی خنک شود.
  • آب را داخل یک فنجان بریزید و فیلتر فلزی را روی فنجان قرار دهید به طوریکه آب با آن تماس داشته باشد. به مدت 5 دقیقه یا بیشتر صبر کنید.

پس از نوشیدن چای حتی می توانید خود جینسینگ را هم بخورید و بدانید که مزایای سلامتی زیادی به همراه دارد.

دوز توصیه شده

دوزهای توصیه شده توسط متخصصین در تحقیقات علمی متعدد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته شده است:

  • برای دیابت نوع 2، به طور معمول 200 میلی گرم توصیه شده است.
  • برای اختلال نعوظ 900 میلی گرم و 3 بار در روز در نظر گرفته شده است.
  • برای انزال زودرس از کرم SS که حاوی جینسینگ است و سایر محصولات دیگر یک ساعت قبل از رابطه جنسی استفاده شود.
  • برای استرس، تنش یا خستگی 1 گرم در روز یا 500 میلی گرم و دو بار در روز مصرف شود.

عوارض جانبی احتمالی و مضرات جینسینگ :

حالا که با خواص جینسینگ آشنا شدیم بگذارید نیمه دیگر لیوان را هم بررسی کنیم و با عوارض مصرف جینسینگ آشنا شویم . عوارض جانبی این گیاه معمولا ملایم است. این گیاه در برخی از افراد ممکن است به عنوان یک محرک عمل کند بنابراین ممکن است باعث بروز بی خوابی و عصبانیت به ویژه در دوزهای بالا شود. مصرف طولانی مدت دوزهای بالا ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و معده درد شود. زنانی که از آن استفاده می کنند، ممکن است تغییراتی در قاعدگی شان تجربه کنند و واکنش هایی آلرژیک نیز گزارش شده است.

با توجه به عدم شواهد درباره ایمنی آن، جینسینگ برای کودکان و زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

ممکن است سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید برای استفاده از آن با پزشک خود مشورت نمایند. در ضمن این گیاه ممکن است با وارفارین و برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد کند. کافئین هم ممکن است اثرات محرک آن را تقویت نماید.

نگرانی هایی نیز وجود دارد که این گیاه ممکن است برخی از علائم بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، ام اس و آرتریت را تشدید کند بنابراین اگر دچار چنین بیماری هایی هستید با برای مصرف مکمل آنها هم با پزشک تان مشورت نمایید. با مصرف آن همچنین ممکن است با لخته شدن خون مواجه شوید و افراد مبتلا به شرایط خونریزی نباید از آن استفاده کنند. افرادی که پیوند عضو داشته اند هم منع مصرف دارند زیرا ممکن است خطر رد ارگان را افزایش دهد.

جینسینگ ممکن است با بیماری های حساس به هورمون زنانه مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئیدهای رحم تداخل پیدا کنند زیرا اثراتی مشابه استروژن دارد.

جینسینگ ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • داروهای دیابت
  • داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای آسم
  • تحریک کننده
  • مورفین

استفاده بیش از حد از این گیاه ممکن است شما را دچار سندرمی کند و با اختلالات عاطفی، آلرژی، مشکلات قلبی، عروقی و کلیوی، خونریزی مجرای تناسلی، سندرم تخمدان، پر فشاری خون، فشار خون بالا و مشکلات تولید مثل همراه شود.

برای جلوگیری از عوارض جانبی جینسینگ، بعضی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که بیشتر از یک دوره  سه تا شش ماهه از آن استفاده نشود. در صورت لزوم پزشک ممکن است توصیه کند برای چند هفته یا چند ماه دیگر هم مصرف شود.

منبع : Draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی