بیماری ها سلامت

آشنایی با علائم لوسمی یا سرطان خون

تقویم فارسی اندروید

سرطان خون یا لوسمی سرطان بافت های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است. انواع بسیاری از سرطان خون وجود دارد. برخی از انواع سرطان خون در کودکان شایع تر است. اشکال دیگر سرطان خون بیشتر در بزرگسالان مشاهده می شود. لوسمی معمولاً شامل گلبول های سفید خون می شود. گلبول های سفید شما برای مبارزه با عفونت قوی هستند. آنها به طور معمول رشد می کنند و تقسیم می شوند، همانطور که بدن شما به آنها احتیاج دارد. اما در مبتلایان به لوسمی، مغز استخوان باعث ایجاد گلبول های سفید غیر طبیعی می شود که عملکرد مناسبی ندارند.

بسته به نوع لوسمی و سایر عوامل، درمان این نوع سرطان می تواند پیچیده باشد. اما استراتژی ها و منابعی وجود دارد که می تواند به موفقیت شما در درمان کمک کند.

سرطان خون

علائم لوسمی یا سرطان خون

علائم لوسمی بسته به نوع آن متفاوت است. علائم و نشانه های مشترک آن شامل موارد زیر است:

  • تب یا لرز
  • خستگی مداوم، ضعف
  • عفونت های مکرر یا شدید
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • غدد لنفاوی متورم، بزرگ شدن کبد یا طحال
  • خونریزی آسان یا کبودی
  • خون دماغ شدن مکرر
  • لکه های قرمز ریز در پوست شما (petechiae)
  • تعریق بیش از حد به خصوص در شب
  • درد استخوان یا حساسیت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت بروز علائم یا نشانه های مداوم که نگران کننده هستند، با پزشک خود ملاقات کنید.

علائم لوسمی اغلب مبهم و خاص نیست. ممکن است علائم ابتلا به سرطان خون اولیه را نادیده بگیرید زیرا ممکن است شبیه علائم آنفولانزا و سایر بیماری های شایع باشد.

دانشمندان دلایل دقیق لوسمی را پیدا نکرده اند. به نظر می رسد از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.

نحوه ابتلا به سرطان خون

به طور کلی، تصور می شود که لوسمی هنگامی رخ می دهد که برخی سلول های خونی دچار جهش در DNA می شوند. ممکن است تغییرات دیگری هم در سلول وجود داشته باشد که می تواند به لوسمی کمک کند ولی هنوز کاملاً کشف نشده است.

ناهنجاری های خاصی باعث می شود سلول با سرعت بیشتری رشد و تقسیم شود و در هنگام مرگ سلول های طبیعی زندگی خود را ادامه دهد. با گذشت زمان، این سلول های غیر طبیعی می توانند سلول های خونی سالم را در مغز استخوان جمع کنند و منجر به کاهش تعداد گلبول های سفید خون سالم، گلبول های قرمز و پلاکتها شوند و باعث علائم و علائم سرطان خون شوند.

نحوه طبقه بندی لوسمی

پزشکان لوسمی را بر اساس سرعت پیشرفت آن و نوع سلول های درگیر طبقه بندی می کنند.

نوع اول طبقه بندی بر اساس سرعت پیشرفت لوسمی انجام می شود:

لوسمی حاد. در لوسمی حاد، سلول های خونی غیر طبیعی سلول های خونی نابالغ (بلاست) هستند. آنها نمی توانند عملکردهای عادی خود را انجام دهند و به سرعت تکثیر می شوند، بنابراین بیماری به سرعت بدتر می شود. لوسمی حاد به درمان تهاجمی و به موقع نیاز دارد.

لوسمی مزمن. انواع مختلفی از لوسمی مزمن وجود دارد. بعضی از آنها سلول های زیادی تولید می کنند و برخی باعث تولید تعداد بسیار کمی سلول می شوند. لوسمی مزمن شامل سلول های خونی بالغ تر است. این سلول های خونی با تکثیر کندتر تجمع می یابند و می توانند برای مدت زمانی به طور طبیعی کار کنند. برخی از انواع سرطان خون مزمن در ابتدا بدون علائم اولیه ایجاد می شوند و می توانند سالها تشخیص داده نشوند.

نوع دوم طبقه بندی براساس نوع گلبول های سفید خون طبقه بندی می شود:

لوسمی لنفوسیتی. این نوع سرطان خون در سلول های لنفاوی (لنفوسیت ها) که بافت لنفاوی را تشکیل می دهند تأثیر می گذارد. بافت لنفاوی سیستم ایمنی بدن شما را تشکیل می دهد.

لوسمی میلوژن. این نوع سرطان خون، سلول های میلوئیدی را تحت تأثیر قرار می دهد. سلول های میلوئیدی باعث کاهش گلبول های قرمز، گلبول های سفید و سلول های تولید کننده پلاکت می شوند.

سرطان خون

انواع سرطان خون

انواع عمده سرطان خون عبارتند از:

لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL). این شایع ترین نوع سرطان خون در کودکان است. ALL در بزرگسالان نیز رخ می دهد.

لوسمی حاد میلوژن (AML .(AML نوعی سرطان خون است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان بروز می کند. AML شایع ترین نوع لوسمی حاد در بزرگسالان است.

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL). با وجود CLL، شایع ترین لوسمی مزمن بزرگسالان ممکن است سال ها بدون نیاز به درمان احساس خوبی داشته باشید و هیچ مشکلی نداشته باشید.

لوسمی میلوژن مزمن (CML). این نوع سرطان خون عمدتا در بزرگسالان تأثیر می گذارد. فرد مبتلا به CML ممکن است قبل از ورود به مرحله ای که سلول های لوسمی با سرعت بیشتری رشد می کنند، ماه ها یا سال ها علائم کمی داشته یا اصلا نشانه ای نداشته باشند.

انواع دیگر سرطان خون نادر، از جمله لوسمی سلول مایع، سندرم های میلوسیپلاسمی و اختلالات میلوپرولیفراتیو وجود دارد.

عوامل خطرساز

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به برخی انواع از سرطان خون را افزایش دهند عبارتند از:

  • درمان سرطان های قبلی. افرادی که انواع خاصی از شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سایر سرطان ها را داشته اند، در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از لوسمی هستند.
  • اختلالات ژنتیکی. به نظر می رسد ناهنجاری های ژنتیکی در ایجاد سرطان خون نقش دارند. برخی از اختلالات ژنتیکی، مانند سندرم داون با این مورد همراه است.
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص. قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی مانند بنزن که در بنزین یافت می شود و در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد با افزایش خطر ابتلا به برخی انواع لوسمی همراه است.
  • سیگار کشیدن. سیگار کشیدن خطر ابتلا به لوسمی میلوژن حاد را افزایش می دهد.
  • سابقه خانوادگی سرطان خون. اگر اعضای خانواده شما به این سرطان مبتلا شده اند، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری در شما بیشتر شود.

با این حال، بسیاری از افراد با عوامل خطر شناخته شده لوسمی به آن مبتلا نمی شوند و بسیاری از مبتلایان به سرطان خون هیچ یک از این عوامل خطرساز را در زندگی شان ندارند.

منبع:

mayoclinic

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی