خواص مواد غذايي سلامت

آشنايي با خواص و مضرات هندوانه

هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد که برای ما نا شناخته است...

در اين پست از 7 گنج ، خواص و مضرات هندوانه را براي علاقمندان گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد…

هندوانه- www.7ganj.ir

هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد که برای ما نا شناخته است. به همین دلیل سعی کرده ایم طی این مطلب، فواید بی شمار آن را برای شما بیان کنیم .

 

ارزش غذايي هندوانه:

  • هندوانه منبع غنی ویتامینA( به شکل بتاکاروتن ) و ویتامینC می باشد.
  • هندوانه از ۹۲ درصد آب و ۸ درصد قند طبیعی تشکیل شده است و فاقد چربی است ولی سرشار از ویتامین‌های A، B، C، پروتئین، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و لیکوپن می‌باشد.
  • یک لیوان هندوانه ۲۰درصد نیاز روزانه به ویتامینC و ۱۴ در صد نیاز روزانه به ویتامینA را تامین می کند.
  • هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز که برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB1،B6،B5 (اسید پانتوتنیک)، بیوتین (یک نوع ویتامینB) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می توان گفت که دارای ارزش غذایی بالایی است.

فوايد هندوانه:

  • هندوانه ميوه‌‌اي است که حاوي ميزان بالايي از سديم و پتاسيم است به همين دليل از بدن در برابر بيماري‌هاي مختلفي مانند آسم و برخي سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت مي‌کند. 
  • این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.
  • هندوانه به خاطر داشتن ویتامین C و ویتامین A و بتاکاروتن و لیکوپین، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود کاهش می دهد.
  • هندوانه داراي آنتي ‌اکسيداني به نام ليکوپن است که راديکال‌هاي آزاد و مضر را از بين مي‌برد به همين دليل از وقوع سکته قلبي جلوگيري مي‌کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک مي‌کند.
  • هندوانه تورم و التهابات داخلی را کم می‌کند مخصوصاً التهابات دستگاه تناسلی و ادراری.
  • هندوانه باعث پایین آوردن فشار خون می‌شود.
  • هندوانه به معالجة یرقان کمک می‌کند.
  • هندوانه برای گرفتگی کیسه صفرا مفید می‌باشد.
  • خارش و آلرژی  را تسکین می دهد.
  • افرادي که بزرگی پروستات دارند آب هندوانه استفاده کنند.
  • کسانی که خونشان غلیظ است آب هندوانه یک ساعت قبل از غذا بنوشند.
  • هضم آب هندوانه آسان‌تر از خود هندوانه است.
  • اگر هندوانه قبل از غذا خورده شود بدن را می‌شوید و مرض را از جسم دور می‌کند.
  • کسانی که بیماری حصبه دارند پوست هندوانه را خرد کرده بر سر و کف و دست و پا ببندند.
  • کودکانی که مخملک دارند آب هندوانه برای آنها مفید است قبل از هر غذا یک استکان بنوشند.
  • کسانی که سوزاک شده‌اند روزانه ۳ لیوان آب هندوانه قبل از غذا بخورند (سفلیس هم به همین صورت)
  • هندوانه برای تب ‌های سوزان مفید است.
  • کسانی که یرقان دارند هندوانه را با سکنجبین بخورند.
  • اشخاص گرم مزاج خشک هندوانه یک میوه خوبی برای آنهاست چون هندوانه طبیعتش سرد و تر است.
  • هندوانه همراه با سکنجبین سنگ کلیه را خرد می‌کند. هر ۴ ساعت یک لیوان میل شود ۲ قاشق غذاخوری سکنجبین در یک لیوان آب هندوانه.

فوايد هندوانه براي پوست و مو:

  • آب هندوانه برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است قبل از هر غذا میل شود.
  • مالیدن پوست هندوانه به پوست باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.
  • استفاده از ماسك هندوانه موجب پيشگيري از جوشهاي بعد از اصلاح ميشود.
  • آب هندوانه می تواند از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کند .
  • هندوانه که منبع ویتامین A است , میتواند چربی های زیر پوست را کمتر کند و اندازه منافذ پوستی را نیز کاهش دهد .
  • هندوانه به طور طبیعی کمی پوست را سفت می کند و در نتیجه ظاهر آن را بهبود می بخشد .
  • آب هندوانه باقی مانده مواد شوینده را از روی دست پاک می کند و به فرایند پوست ریزی هم کمک می کند تا پوست تازه و سفت شود .
  • آنتی اسیدان هایی چون ویتامین C و A و لیکوپن در هندوانه وجود دارند که می توانند همچون یک صلاح قدرتمند با تمام نشانه های پیری مبارزه کنند .
  • مالیدن پوست هندوانه به پوست باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.

 

فوايد بي نظير هندوانه براي پوست و طرز تهيه انواع ماسك هندوانه را در اينجا بخوانيد

 

مصرف هندوانه در بارداري و شيردهي:

  • خوردن هندوانه باعث کاهش عرق و سوزش سر معده در خانم های باردار می شود.
  • شکر و آب موجود (۹۲ درصد) در هندانه، حالت تهوع خانم ها را تا حد زیادی کاهش می دهد و از کم شدن آب بدن آنها جلوگیری می کند.
  • مواد معدنی موجود در این میوه به جلوگیری از گرفتگی و انقباض عضلات شکم در ۳ ماه سوم بارداری کمک می کند.
  • خبر خوب دیگر برای خانم های باردار این است که هندوانه حاوی مقدار زیادی از ماده لایکوبین است و این ماده مانع از ورم شدید بدن در طول بارداری می شود.
  • هندوانه سرشار از ویتامین های A-C- B6 به علاوه پتاسیم و منیزیم است و خوردن آن برای قدرت بینایی نوزاد، مغز، سیستم عصبی و ایمنی بدن نوزاد بسیار مفید است و همچنین پتاسیم موجود در آن میزان آب را در خون و بافتهای بدن خانم باردار به حالت موازنه در می آورد.
  • خانم های باردار می توانند ۸ فنجان هندوانه بدون تخم و به شکل مکعب برش داده شده را در داخل مخلوط کن آنقدر بهم بزنند تا تبدیل به یک مایع نسبتاً غلیظ و یک دست شود سپس آن را از داخل الک عبور داده ( آنها را با فشار قاشق از الک عبور ندهید در این صورت بیش از اندازه فیبری می شوند) سپس در صورت تمایل می توانید یک و یا دو قاشق چایخوری از مرکبات دیگری مثل لیمو ترش، لیمو شیرین یا پرتقال را به آن اضافه کنید و آن را برای مدتی در فریزر قرار داده و زمانی که بسیار خنک شد میل کنید.
  • هندوانه شیر مادران را زیاد می‌کند قبل از غذا میل کنید.

>>> بهترین زمان خوردن هندوانه قبل از غذا است.مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم مي‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هواي گرم يا در هنگام تشنگي، مضر است.

مصرف هندوانه در رژیم لاغری

  • هندوانه غذایی بسیار سالم بوده و می تواند به لاغری شما کمک کند. یکی از دلایل این امر، کم بودن کالری هندوانه است. هر یک پیمانه هندوانه فقط 50 کالری انرژی دارد. برای کاهش وزن فقط کافی است کالری دریافتی کمتر از میزان کالری سوخته شده توسط بدن باشد. در واقع شورای ورزش ایالات متحده، مصرف هندوانه را برای کاهش وزن توصیه می نمایند.
  • همچنین، از آنجایی که هندوانه شیرین است، می تواند جایگزین مناسبی برای غذاهای شیرین پرکالری نظیر انواع شیرینی، کلوچه و بستنی باشد.
  • همچنين، بر اساس یافته های علمی جدید، اسید آمینه آرژنین موجود در هندوانه می تواند به کم کردن وزن کمک کند. دانشمندان با اضافه کردن آرژنین به رژیم غذایی موش های بسیار چاق برای حدود 3 ماه، متوجه کاهش 64 درصدی چربی های این حیوانات شدند. اسیدهای آمینه موجود در غذاها باعث اکسیده شدن گلوکز و چربی های غذا و به وجود آمدن ماهیچه می شود.
  • این اسیدها باعث سوختن کالری های موجود در مواد غذایی می شوند. به همین دلیل، توصیه می شود پس از غذای خود دسرهایی همچون هندوانه یا دیگر منابع اسید آمینه همچون غذاهای دریایی، آجیل و دانه های خوراکی مصرف کنید.

 

مصرف هندوانه در بيماران ديابتي:

خوردن هندوانه براي افراد ديابتي مفيد نيست؛ زيرا قند موجود در هندوانه در افراد ديابتي سبب مي‌شود قند خون بسرعت بالا رود بنابراين از خوردن هنداونه پرهيز كنند.

فوايد تخم هندوانه

  • تخم هندوانه خارج کننده سنگ (کلیه ، مثانه و … ) است.
  • مغز تخم هندوانه به هضم غذا کمک می‌کند بهتر است برای اینکه نفخ نکنیم بعد از خوردن هندوانه چند دانه از تخم‌های آن هم با پوست جویده میل شود.
  • تخم هندوانه برای معالجة کمبودهای فکری و تقویت ذهنی در کودکان و نوجوانان مؤثر است.

موارد احتياط در مصرف هندوانه:

  • هیچ گاه هندوانه را ناشتا نخورید.
  • مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم مي‌شود.
  • اگر اشخاص سرد مزاج هندوانه بخورند امکان تضعیف قوه باء و درد مفاصل دارند.
  • خوردن هندوانه برای اشخاص سرد مزاج، تولید درد مفاصل می کند و در این موارد خنثی کننده ی زیان هندوانه،‌عسل و قند و امثال آن است.

مضرات هندوانه:

  • زیاده روی در خوردن هندوانه برای طحال زیان آور است.
  • مصرف هندوانه در افرادي که آلرژي يا حساسيت فصلي يا غذايي دارند ممنوع است.

پیشنهادات ویژه ما:

آشنایی با خواص و مضرات طالبي

آشنایی با خواص و مضرات خربزه

گردآوری و نوشته شده توسط گروه ۷ گنج – اختصاصی ۷ گنج

www.7ganj.ir

 

*** کپی برداری بدون ذکر نام و لینک فعال به ۷ گنج مجاز نیست.

برچسب ها

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی