خواص مواد غذايي سلامت

آب لیمو، خواص و مزایای آن

تقویم فارسی اندروید

آب لیمو، خواص و مزایای آن
ادعا می شود که آب لیمو خواص درمانی و کاهش وزن دارد. در واقع افراد مشهور زیادی قسم می خورند که حتی رژیم غذایی خود را کاملا برپایه لیمو قرار داده اند. در این مقاله قصد داریم تا فواید و یا احتمالا مضرات مصرف زیاد لیمو را با شما در میان بگذاریم. با هفت گنج همراه باشید

آب لیمو چیست؟

آب لیمو معمولا عصاره آب خود این میوه به همراه آب است. مقدار لیمویی که هر فرد استفاده می کند بستگی به سلیقه فرد دارد. این نوشیدنی می تواند سرد یا گرم مصرف شود و حتی برخی افراد به آن کمی پوست لیمو و برگ نعنا و یا مواد دیگری اضافه می کنند. از طرفی آب لیمو به یک نوشیدنی محبوب صبحگاهی تبدیل شده است و ادعا می شود که سبب خلق و خوی بهتر شما می شود. به علاوه انرژی بدن را بالا می برد و سیستم ایمنی و سلامت متابولیک بدن را بالا می برد.

جمع بندی: برای تهیه ی آب لیمو کافی است کمی آب خود این میوه را با آب مخلوط کرده و کمی مواد اضافی دیگر هم به آن اضافه کنید.

در این مقاله یک لیوان آب لیمو که نیمی از آن تنها با آب خود لیمو پر شده است و نیم دیگر با آب معمولی در نظر گرفته شده است. در ادامه عناوین و مقادیر املاح و ویتامین های موجود در آب لیمو را بررسی کنید.

  • کالری: 9.
  •  قندها: کمتر از 1 گرم است.
  • ویتامین C: 25٪ از RDI.
  • فولات: 1٪ از RDI.
  • پتاسیم: 1٪ از RDI

یک لیوان آب این میوه نمی تواند مواد مغذی زیادی به شما برساند اما این نوشیدنی کم کالری و کم قند است و از طرفی ویتامین C زیادی دارد. برای مقایسه اگر شما نصف لیمو را با نصف پرتغال جایگزین کنید مصرف کالری و قند در شما دوبرابر می شود. به علاوه توجه داشته باشید که ارزش غذایی دقیق این نوشیدنی بستگی به این دارد که شما چقدر از آب لیمو را به آن اضافه کنید.

جمع بندی: لیمو سرشار از ویتامین C است و قند و کالری کمی نیز دارد. به علاوه مقادیر زیادی فولات و پتاسیم در آن وجود دارد.

خواص آب لیمو و آنتی اکسیدان های آن

آب لیمو شامل مواد مفید و یک منبع از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدهاست. بسیاری از خواص آنتی اکسیدانی که به نظر می رسد برای کمک به حفاظت سلول های شما از آسیب ارائه می شوند در این نوشیدنی وجود دارد. فلاونوئیدها در میوه هایی از خانواد مرکبات معمولا به وفور دیده می شوند. این آنتی اکسیدان ها برای گردش خون بهتر، حساسیت به انسولین و دیگر جنبه های سلامت متابولیک موثر هستند. فلاونوئیدهای موجود در لیمو همچنین برای کاهش استرس و آسیب حداقل روی موش موثر بوده است.

جمع بندی: آب لیمو حاوی ترکیباتی است که می تواند سلول ها را از آسیب حفظ کرده و سلامت متابولیک را بهبود دهد. با این حال هنوز مطالعات انسانی کاملی در این خصوص وجود ندارد.

لیمو می تواند در درمان سنگ کلیه مفید باشد

سنگ های کلیه اجسام متشکل از مواد معدنی جامد است که در کلیه جمع شده و دردسر ساز می شوند. رایج ترین ماده موجود در این سنگ ها اگزالات کلسیم است که معمولا با یک ترکیب سیترات درمان می شود. افزایش میزان سیترات در ادرار می تواند باعث جلوگیری از اتصال کلسیم با دیگر مواد و تشکیل سنگ شود. در کوتاه مدت سیترات موجود در ادار بازیابی شده و سبب جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه می شود. آب لیمو حاوی مقادیر بالایی از سیترات است که مطالعات متعدد انسانی می تواند تاثیرات مثبت آن را در درمان سنگ کلیه نشان دهد.

به نظر می رسد که موثرترین تاثیر زمانی اتفاق می افتد که سیترات پتاسیم به همراه مکمل سیترات مصرف می شود. با این حال آب لیمو  یک جایگزین خوب برای سیترات پتاسیم است.

جمع بندی: مطالعات نشان می دهد که آب لیمو می تواند در درمان سنگ کلیه موثر باشد. آب لیمو یک درمان کامل نیست اما می تواند به عنوان جایگزین برخی مواد دارویی یا مکمل درمان کمک کننده باشد.

مزایای همه جانبه لیمو و آب لیمو

آب لیمو که با کمی لیمو مخلوط شده است می تواند مزایای مختلف و کاملی داشته باشد.منافع این نوشیدنی عبارتند از:

  • کاهش وزن: افزایش حس سیری و افزایش سوخت و ساز بدن شما که در نهایت می تواند به کاهش وزن منجر شود.
  • سلامت روان: بهینه سازی خلق و خو و حافظه
  • سلامت دستگاه گوارش: کمک برای از بین بردن یبوست
  • عملکرد ورزشی: این نوشیدنی عملکرد ورزشی شما را بهبود می دهد.

جمع بندی: آب این میوه می تواند منافع مختف و همه جانبه ای داشته باشد که کمک به کاهش وزن، سلامت روان و بهبود عملکرد ورزشی از جمله آن هاست.

افسانه های رایج در خصوص آب لیمو

ادعاهای زیادی در خصوص خواص سلامتی این میوه وجود دارد. اما بسیاری از آن ها هنوز هیچ پشتوانه ی علمی ندارند. حتی برخی از آن ها کاملا از نظر علمی تکذیب شده اند. در ادامه 6 تصور غلط رد شده را با هم مرور می کنیم.

تصور غلط 1. فیبر موجود در آب لیمو به کاهش وزن شما کمک می کند.

لیمو حاوی یک نوع فیبر به نام پکتین است که به کاهش وزن و کاهش مصرف کالری کمک می کند. با این حال آب لیمو اساسا به شدت رقیق شده و فیلتر شده است. به این ترتیب تنها مقادیر خیلی کمی از فیبر در این میوه وجود دارد. حتی یک لیمو کامل تنها شامل 2 گرم فیبر در خود است. هیچ مدرکی وجود ندارد که آب لیمو اساسا مزایایی بیش از کاهش اشتها برای لاغر کردن داشته باشد.

تصور غلط 2. این نوشیدنی PH بدن شما را تغییر می دهد

با توجه به طرفداران غذاهای قلیایی عده ای تصور می کنند که لیمو هم می تواند به قلیایی کردن فضای داخلی بدن آن ها کمک کند. با این حال این میوه نه PH خون شما را تغییر می دهد و نه PH سلول های تان را.

تصور غلط 3. مبارزه با سرطان

این ادعا به این ترتیب ایجاد شده است که لیمو می تواند محیط بدن را قلیایی کند و سلول های سرطانی نمی توانند در محیط قلیایی رشد کنند. این درحالی است که سلول های سرطانی تنها ترجیح می دهند در محیط های اسیدی رشد کنند اما در محیط های قلیایی هم قادر به رشد هستند. از طرفی سلول های سرطانی می توانند خودشان محیط اسیدی را ایجاد کنند.

تصور غلط 4. پاکسازی بدن

آب به تنهایی در از بین بردن ضایعات بدن از طریق ادرار و حرکات روده کمک می کند یا این حال هیچ اثباتی در خصوص اینکه لیمو این فرایند را بهبود دهد وجود ندارد. در واقع بیشتر ادعاهایی که در خصوص مواد غذایی خاص یا نوشیدنی ها با خواص پاکسازی بدن می شود غلط است. لیمو تنها با طعم دار کردن آب آشامیدنی به شما انگیزه می دهد که بیشتر آب بنوشید و مواد سمی بشتری دفع کنید.

تصور غلط 5. افزایش آی کیو

نوشیدن شربت یا نوشیدن آب لیمو می تواند تمرکز شما را در صبح افزایش دهد. اما این ربطی به آی کیو ندارد.

تصور غلط 6. اثر طبیعی دیورتیک

این موضوع می تواند به اندازه کمی درست باشد اما بیشتر می توان گفت گمراه کننده است. عملا تمام میوه ها، سبزیجات، فراورده های گوشتی و فراورده های لبنی که حاوی پتاسیم باشند می توانند به طور بلقوه خروج ادرار از بدن را افزایش بدهند. علاوه بر این نوشیدن هر نوع نوشیدنی می تواند حجم ادرار را افزایش دهد.

جمع بندی: اکثر ادعاهای سلامت و معجزه آسا در خصوص این نوشیدنی اغراق آمیز است. بهتر است قبل از تحقیق و مطالعه آن ها را باور نکنید.

آب لیمو، تخریب مینای دندان

با این که اسید موجود در لیمو می تواند در طولانی مدت سبب تخریب مینای دندان شما شود و شما را مستعد ابتلا به حفره دندان بکند. شما تنها با کمک گرفتن از یک نی می توانید این آسیب را مرتفع کنید. همچنین می توانید دهان خود را بعد از نوشیدن این نوشیدنی بشویید. البته اگر می خواهید دندان های تان را مسواک بزنید بهتر است آن را به یک ساعت بعد موکول کنید چرا که مسواک زدن روی دندان هایی که اسید تازه دارند می تواند مینای دندان را تضعیف کند. اگر آب لیمو را برای صبحانه میل می کنید بهتر است قبل از صبحانه مسواک بزنید.

جمع بندی: آب لیمو می تواند در طولانی مدت به علت خاصیت اسیدی خود به مینای دندان شما آسیب برساند.

آیا دمای این نوشیدنی تاثیری بر خواص آن دارد؟

بهترین دما برای یک نوشیدنی یک موضوع پیچیده است. به عنوان مثال برخی ادعا می کنند که آب سرد به سوزاندن کالری بیشتر کمک می کند اما این موضوع تنها یک فرضیه است. بهتر است در خصوص  دما نسبت به سلیقه ی خود انتخاب کنید.

چگونه آب لیمو را تهیه کنیم؟

بهترین دستورالعمل داشتن نصف لیوان آب لیمو و نصف لیوان آب آشامیدنی است. تنها با کمی فشرده کردن لیمو می توانید آب آن را بگیرید. آب لیمو یک نوشیدنی خوب خانگی است که مقدار زیادی ویتامین C به بدن شما می رساند درحالی که از کالری و قند کمی برخوردار است. می توانید این نوشیدنی را جایگزین آب ساده کنید و به این ترتیب انگیزه بیشتری برای نوشیدن آب داشته باشید. با این حال اگر شما تغذیه سالمی دارید و مقدار زیادی مایعات می نوشید و یا میوه ها و سبزیجات زیادی مصرف می کنید می توانید به راحتی از خواص و مزایای آب لیمو چشم بپوشید و آن را نادیده بگیرید و تنها روی طعم آن حساب کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی