سلامت سلامت جسمي

6 نکته که قبل از ماراتن باید بدانید

تقویم فارسی اندروید

6 نکته که قبل از ماراتن باید بدانید

آیا دوست دارید یک ورزش جدید را به صورت حرفه ای شروع کنید؟ از دوی ماراتن خوشتان می آید؟ آیا شما هم جذب این ورزش مهیج شدید؟ چرا که نه؟ تنها کافیست 6 مرحله ی زیر را بدون مشکل پشت سر بگذارید.

6 نکته که قبل از ماراتن باید بدانید

دوی ماراتن نیز به یک ورزش مورد علاقه و پرطرفدار مد بین جوانان تبدیل شده و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. این افراد با اینکه بدن ورزیده ای دارند اما به علت فشار تمرینات از بیماری های فشار خون و حتی ایست قلبی هنگام تمرینات رنج می برند. شما باید به سن خود نیز توجه کنید. فشار ناشی از تمرینات می تواند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند و لازم است بدن توانایی رو به رو شدن با آن ها را داشته باشد. درواقع لازم است به حد کافی انرژی و سلامتی برای رو به رو شدن با این فشار را داشته باشید. در ادامه 10 سوال آمده و جواب آن ها میزان توانایی شما را برای این ورزش مشخص می کند.

1.شمارش کامل خون(CBC)

این تست سطح هموگلوبین و سلول های سفید و پلاکت های خون شما را اندازه می گیرد و اگر بیماری عفونی یا مشکل دیگری در سیستم ایمنی خود داشته باشید مشخص می شود. در واقع این تست بهتر است به صورت دوره ای برای چکاپ انجام شود. تعداد هموگلوبین و دیگر سلول های خونی شما در محدوده طبیعی میزان سلامت شما را تعیین می کند و اگر بیماری داشتید در این تست مشخص می شود.

2. دیابت نوع 2

آزمون هموگلوبین گلیکوزیله ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را مشخص می کند. برای تشخیص این بیماری باید مقدار قند خون متصل به هموگلوبین را در خون اندازه گرفت. این آزمون رایج ترین آزمون تشخیص دیابت است اما راه های دیگری هم برای تشخیص این بیماری وجود دارد.

3. آزمون سلامت قلب
برای تشخیص سلامت قلب می توانید یک نقشه سطح سرمی و چربی قلب به دست آورید. برای این کار لازم است نسبت HDL / LDL تعیین شود.
سطح LDL یکی از مواد تهدید کننده سلامت قلب است. این مولکول ها با دیگر مولکول ها در عروق ترکیب شده و پس از رسوب در رگ ها باعث مسدود شدن عروق قلبی می شوند. در مقابل HDL ها با حذف LDL ها از قلب در برابر اثرات آن ها محافظت می کنند.

ب. آزمون کراتینین فسفوکیناز (CPK)

این آزمون وظیفه ی اندازه گیری میزان کراتین فسفوتیناز در خون را به عهده دارد. این آنزیم در درجه ی اول در عضلات قلب سپس در بافت مغز و عضلات اسکلتی پیدا می شود. این آزمون میزان آسیب به عضلات قلب را مشخص می کند. سطح بالای CPK نشان می دهد عضلات نام برده آسیب جدی دیده اند و تمرین های شدید ماراتن این آسیب ها را تشدید می کند.

ج. آزمون ECG

یا همان نوار قلب خودمان سیگنال هایی که از طریق قلب عبور داده شده اند را مشخص می کند و به نوعی آسیب های ناشی از هیجان یا استرسی که به قلبتان وارد شده است را تعینن می کند. این آزمون نشان می دهد که آیا قلب شما توانایی تحمل استرس و فشار این ورزش را دارد یا خیر.
4. آزمایش کلسیم و ویتامین دی برای سلامت استخوان

اهمیت کلسیم و ویتامین دی را همه ی شما روی سلامت استخوان ها می دانید. سطح پایین این دو عنصر می تواند نشانه ی این باشد که شما مستعد صدمات استخوان و پارگی رباط ها هستید. این کمبود نیز با یک رژیم درمان رفع می شود. منتها قبل از تقویت خود تمرینات را شروع نکنید.
5. تست عملکرد کلیه

کلیه نقش مهمی در حفظ تعدل نمک و آب در بدن دارد. این عضو از بدن با عملکرد خود باعث حفظ فشار خون در بدن می شود. به علاوه کلیه نقش مهمی در تولید گلوبول های قرمز خون ایفا می کند. به همین علت است که سلامت کلیه یکی از موارد مهم در ورزش ماراتن می باشد.
6. تست عملکرد کبد.
اهمیت کبد در هضم غذا سوخت و ساز بدن و سم زدایی از کسی پوشیده نیست. در طول آموزش ماراتن لازم است سم از بدن دفع شود. این کار بر عهده ی کبد می باشد در نتیجه برای پاکسازی بدن پس از ورزش سلامت کبد یک امر حیاتی است.
نظر شما چیست؟

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی