روانشناسي و سلامت روان سلامت سلامت جسمي

20 راه شگفت انگیز برای تقویت قدرت مغز

بعضی از بهترین راه های تقویت قدرت مغز عبارتند از گوش دادن به موسیقی، کاهش استرس، خوابیدن، ورزش بیشتر، آموزش دیگران، دنبال کردن اهداف جدید، انجام پازل های فکری، خواندن، شکستن عادت، نوشتن با دست، داشتن رابطه جنسی و تغییر دادن رژیم غذایی و افزودن خوراکی هایی شامل کرفس، شکلات، گرده گل، اسفناج، چغندر، موز، گردو و زردچوبه است.

قدرت مغز

اهمیت قدرت مغز

برای میلیون ها سال، انسان ها و اجداد ما از عملکرد معجزه آسای مغز بهره مند شده اند. خودآگاهی، استدلال، منطق، حافظه، نگهداری دانش و ده ها فعالیت دیگر مغز ما را به جایی که امروز خودمان می رسیم رسانده است اما برای همه کافی نیست! واقعیت این است که ما از تمام ظرفیت قدرت پردازش مغزمان استفاده نمی کنیم و مغز هم درست مثل هر عضله دیگری، می تواند از شکل و نظم خارج شود. علاوه بر این، عادت ها و رفتارهای خاص می تواند بر توانایی کامل آن تاثیر بگذارد.

مغز اساسا یک ابر رایانه است، بهتر از رایانه های واقعی که ما تا کنون ایجاد کرده ایم و ما باید مطمئن شویم که تمام قطعات به طور موثری کار می کنند. با اطمینان از مصرف مناسب مواد مغذی، محافظت از آن در برابر آسیب، و به طور مداوم “انعطاف” عضلات مغز، ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم که توانایی های شناختی ما باقی می ماند. ما حتی می توانیم محدودیت های ذهنی مان را از طریق رفتارشناسی، روانشناختی، تغذیه ای و عادات جسمی که بسیاری از آنها را ممکن است انجام دهید، بشناسیم! بگذارید نگاهی دقیق تر به این 20 نکته قابل توجه برای تقویت قدرت مغز خود داشته باشیم!

راه های تقویت قدرت مغز

راه هایی برای تقویت قدرت مغز وجود دارد و موثرترین آنها در زیر آورده شده است:

ورزش

یک رابطه مشخص بین فعالیت جسمانی و افزایش قدرت پردازش مغز شما وجود دارد. اندورفین ها وقتی که ورزش می کنید آزاد می شوند و می توانند همه چیز را از جریان خون تا سطح انرژی به طور کامل تحت تأثیر قرار دهند که همه آنها باعث تقویت مغز به ویژه در 30-60 دقیقه پس از پایان تمرین می شوند.

قدرت مغز

کرفس

یکی از ناشناخته ترین غذاهای مغذی شناخته شده برای تقویت قدرت مغز شناخته شده است. کرفس ترکیبی به نام لوتئولین دارد که به طور مستقیم به جلوگیری از ابتلا به نوروژن مرتبط است. این ماده قدرتمند به وسیله مهار سیتوکین های التهابی در مغز به این نتیجه می رسد که می تواند باعث کاهش سرعت حافظه از دست رفته شود.

آب رسانی

آب یک جنبه کلیدی برای سلامت انسان است و به همین ترتیب نقش مهمی در شناخت نیز دارد. با هیدراته نگه داشتن بدن مان، ما عملکرد متابولیک را تنظیم کرده و انرژی را به صورت متعادل در سراسر سلول ها و سیستم های بدن مان توزیع می کنیم و این کار اجازه می دهد مغز ما با ظرفیت کاملتری عمل کند. هنگامی که بدن، آب از دست می دهد عملکرد شناختی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

شکلات تلخ

شکلات خوشمزه است و همه ما می توانیم در این مورد توافق داشته باشیم اما همچنین برای مغز شما هم عالی است. مواد دارای کافئین و تئوبرومین شکلات تلخ می تواند حافظه کوتاه مدت را افزایش دهد. مهمتر از آن، کاکائو حاوی آنتی اکسیدان ها است که می تواند مغز را از کاهش شناختی محافظت کند.

چالش مغز

برای تقویت مغز، پازل، جدول کلمات متقاطع و سایر فعالیت های ذهنی چالش برانگیز می توانند ذهن را برای دسترسی به خاطرات قدیمی و بخش هایی از دانش خود که در گوشه هایی دور از ماده خاکستری ذخیره کرده اید تحریک کنند. انجام گاه و بی گاه این قبیل کارها و ترویج تفکر، پازل ها و جدول کلمه می توانند به افزایش قدرت مغز شما کمک کنند.

موز

موز همیشه به عنوان یک غذای مغزی شناخته شده است، عمدتا به این دلیل که پتاسیم زیادی دارد. کاهش فشار خون عروق و افزایش جریان خون را به دنبال دارد که به نوبه خود باعث افزایش اکسیژن می شود. سطح بالای پتاسیم در موز می تواند مغز ما فعال کند.

قدرت مغز

سرگرمی های جدید را دنبال کنید

شکل گیری مسیرهای شناختی جدید یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از کاهش شناختی است و می تواند شرایطی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را به تاخیر اندازد. وقتی که رادیکال های آزاد به مغز حمله می کنند، مسیرهای ذهنی را خاموش می کنند اما دنبال کردن موضوعات جدید و زمینه های مورد علاقه و مجبور کردن ذهن به انطباق و “فکر کردن” به روش های جدید می تواند شبکه ارتباطات عصبی را تقویت کند و ذهن شما را قوی نگه دارد.

اسفناج

نیترات را می توان در مقادیر زیادی در اسفناج یافت، همراه با تعدادی از آنتی اکسیدان های دیگر و مواد مغذی ضروری که در برابر اثرات رادیکال های آزاد در مغز مبارزه می کنند، در حالی که همچنین جلوگیری از تومور و توسعه سرطان را به همراه خواهند داشت.

به اندازه کافی خوابیدن

بدن ما نیاز به استراحت دارد و بنابراین ذهن ما هم باید خواب کافی داشته باشد به ویژه پس از انجام فعالیت استرس زا (مثل امتحان یا بحث در مورد موضوعات پیچیده)، مغز ما نیاز به زمان برای بازسازی و شارژ مجدد دارد. مطالعات نشان داده است که تمرکز و کسب دانش زمانی بسیار قوی تر انجام می گیرد که یک فرد به خوبی از استراحت می کند، حتی اگر این بدان معنی باشد که در وسط روز از خواب بیدار شود.

گرده گل

خوردن گرده به خصوص گرده “طبیعی” شاید چندان نرمال نباشد اما اگر شما می توانید گرده زنبور عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهید، اسید آمینه، پروتئین و دیگر مواد معدنی منحصر به فردی دارد که می تواند استحكام و ظرفیت مغز شما را افزایش دهد.

کاهش سطوح استرس

تنش و استرس می تواند بدن ما را با مشکلات خطرناک مواجه کند در حالی که هورمونهای استرس برای زنده ماندن مهم هستند، استرس مزمن به این معنی است که این هورمون ها به طور مداوم در بدن ما هستند و می توانند مغز را از بین ببرند و باعث ایجاد صدمه به آن شوند. به عنوان مثال، سطح کورتیزول می تواند اثر منفی بر هیپوکامپ، منطقه مغز مسئول حافظه کوتاه مدت داشته باشد. به عبارت دیگر اگر شما زیادی استرس دارید، قادر نخواهید بود که چیزهایی را در زندگی روزمره خود پردازش و به درستی یادآوری کنید.

قدرت مغز

چغندر قند

سطوح نیترات اغلب در رابطه با سلامت مورد بحث قرار می گیرند اما شما ممکن است دلیل آن را ندانید. این ترکیب به کاهش التهاب در سراسر بدن، تقویت رگ های خونی و تشویق اکسیژن رسانی کردن مغز، و در نتیجه افزایش عملکرد و قدرت پردازش مغز منجر می شود. چغندر قند سرشار از نیترات است.

بیشتر خواندن

امروزه محبوبیت خواندن به نظر می رسد که در حال کاهش است اما یکی از بهترین روش ها برای دستیابی به ایده های جدید، حفظ دانش جدید، و  تقویت مهارت های تمرکز به شمار می رود. در صورت امکان، یک یا دو بار در هفته یک کتاب را انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که مغز شما در تمام بخش ها قوی عمل می کند.

گردو

مغز نیاز به تعدادی از مواد برای سالم ماندن، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، و اسیدهای چرب امگا دارد. گردو، منابع ویتامین E و اسیدهای چرب است که از آنها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد استفاده می کند.

شکستن روتین و عادت ها

اگر احساس می کنید که زندگی شما به یک روال مشخص رسیده است، مغز شما همانند آن را احساس می کند. انرژی و توجه را به همان موضوعات منظم هدایت می کند و هرگز فراتر از خود برای کشف ایده ها و مفاهیم جدید نمی رود. با شکستن روال (به طور مثال راه رفتن از مسیر دیگری برای رسیدن به محل کار، تلاش برای سرگرمی جدید در تعطیلات آخر هفته یا به سادگی شناختن یک غریبه)، می توانید ذهن خود را تازه کرده و با تجربیات جدید سازگار کنید.

زردچوبه

گرچه اکثر گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذاها استفاده می شوند اما انواع خاصی از ادویه جات مانند زردچوبه دارای چندین کاربرد هستند. به عنوان مثال، زردچوبه حاوی کورکومین، ماده فعالی است که حافظه و شناخت را افزایش می دهد و همچنین موجب کاهش التهاب می شود که می تواند عوارض جدی تر را به دنبال داشته باشد.

گوش دادن به موسیقی

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی یکی از ساده ترین و موثر ترین روش ها برای تحریک قدرت مغز محسوب می شود. موسیقی، بخش های منحصر به فرد مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهد و هنگام گوش دادن به موسیقی در حین انجام فعالیت های دیگر، مغز به چندین کار مشغول می شود و در هر دو یا چند فعالیت مشغول به کار است. چیزی که بسیاری از مردم با آن مواجه می شوند.

نوشتن با دست

در این عصر مدرن کامپیوتر، نوشتن با دست به نظر می رسد منسوخ و قدیمی شده است اما هیچ کس انکار نمی کند که نوشتن چیزی به تقویت قدرت مغز و حافظه کمک می کند. به همین دلیل نشان داده شده است که یادداشت های دستی برای کمک به دانش آموزان در حفظ اطلاعات کمک می کند زیرا آنها آن را می شنوند، می نویسند و سپس می بینند که این مساله ارائه چندین تعامل در یک زمان واحد است.

قدرت مغز

اغلب خندیدن

خنده یک روش فوق العاده برای آزاد کردن اندورفین ها در بدن است و مطالعات نشان داده اند که خنده باعث تحریک خلاقیت می شود. اگر شما احساس می کنید به خصوص مغزتان دچار خستگی شده است، اجازه دهید به خندیدن یک شوک به آن وارد شود و بدین شکل مسیر شیمیایی طبیعی در بدن شما قدرت مغز را افزایش می دهد.

داشتن رابطه جنسی

ممکن است انتظار نداشته باشید که این گزینه را در فهرست تقویت مغز پیدا کنید اما رابطه جنسی تاثیر مثبتی بر روی بدن ما دارد. سروتونین و اکسیتوسین هر دو زمانی آزاد می شوند که ما رابطه جنسی داشته باشیم و به طور مستقیم با بخش های مختلف مغز از جمله خلاقیت، حل مسئله و استدلال منطقی ارتباط داشته باشیم.

رقص

قدرت مغز را با تمرکز روی رقص تقویت کنید. تحقیقات نشان می دهد که رقص شامل چالش های ذهنی مانند هماهنگی و برنامه ریزی می شود و می تواند در برابر کاهش شناختی مقابله کند. این یک راه بسیار ساده است.

گلف

بازی کردن چند راند گلف ممکن است بیش از اینکه فقط بازوهایتان را تقویت کند برایتان سودمند باشد. یک مطالعه نشان داد که گلف باعث تغییرات ساختاری در قسمت های مغز مرتبط با کنترل سنسوری می شود. پس گلف بازی کنید و هوشمند شوید.

یوگا

تحقیقات نشان می دهد یوگا می تواند قدرت مغز را بهبود بخشد، عملکرد شناختی را بالا ببرد و حتی از کاهش شناختی در افراد مسن جلوگیری کند. مزیت های متعدد یوگا را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

یادگیری زبان دوم

یادگیری دو زبان ممکن است بدن را در برابر آلزایمر محافظت کند حتی زمانی که افراد به عنوان بزرگسالان زبان جدیدی را می آموزند. مطالعات نشان می دهد علائم آلزایمر در افراد دو زبانه آهسته تر از کسانی است که فقط به یک زبان صحبت می کنند. پس بی پروا شروع به یادگیری کنید.

منبع : organicfacts

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی