سلامت سلامت جسمي

10 ماده غذایی که هضم آنها برای بدن دشوار است

معده ما شاخص اصلی سلامت ماست. فلور روده مسئول جذب غذای ما در بدن است اما همچنین میزان التهاب و ایمنی بدن را تعیین می کند. وزن شما چقدر است، وجود ریفلاکس اسید و مشکلات گوارشی همه توسط باکتری های روده تعیین می شود و آنچه می خوریم عواقب بیشتری از آنچه تصور می کنیم دارد. عدم درست غذا خوردن می تواند منجر به مشکلات زیادی مانند سندرم روده تحریک پذیر، ریفلاکس معده (مری)، یبوست یا اسهال شود. چنین غذاهایی هنگام هضم برایمان مشکل ایجاد می کنند.

10 غذای سخت هضم

هضم

1. غذاهای حاوی کربوهیدرات

مصرف غذای غنی از کربوهیدرات می تواند منجر به آسیب طولانی مدت به سلامتی شود زیرا باعث افزایش التهاب و تبدیل فلور روده می شود. به عنوان مثال، سیب زمینی ممکن است غذایی غنی از کربوهیدرات باشد اما عمدتا از آب ساخته شده است. برنج، ماکارونی، نان شیرینی یا دونات برای بدن مضرتر هستند زیرا به شدت غنی از کربوهیدرات هستند.

2. غذاهای سرخ شده

غذای سرخ شده باید منع شدیدی داشته باشد زیرا در سطوح مختلف به بدن آسیب می رساند. نه تنها منجر به اضافه وزن می شود بلکه هضم آن نیز سخت است. از آنجا که بدن هضم آنها را سخت می کند، ممکن است بدون شکسته شدن در روده ها حرکت کرده و باعث اسهال یا نفخ شوند. محتوای فیبر اکثر غذاهای سرخ شده کم است و همین باعث هضم دشوار آنها می شود. حتی ممکن است باعث یبوست شوند. اگر مدت زمان هضم سختی را سپری می کنید، برای بازگرداندن سلامت روده، غذای کم چربی و بدون سرخ کردنی را در فهرست غذایی خود قرار دهید. حتی آن دسته از غذاهایی که سرشار از چربی هستند باید از لیست غذاهای شما حذف شوند. مواردی مانند بستنی، استیک، سیب زمینی سرخ کرده و سایر موارد هضم سختی دارند و می توانند احساس ناراحتی و سیری در شما ایجاد کنند.

3. غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بدترین مقصرها در مورد سلامتی ما هستند. آنها ارزش غذایی صفر و کمبود فیبر دارند و با وجود مواد افزودنی و مواد نگهدارنده غیر ضروری روده را تحریک می کنند. برخی از آنها ممکن است حاوی لاکتوز باشند که می توانند به مشکلات گوارشی شما اضافه کنند. غذاهای فرآوری شده علاوه بر چاقی، نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی را افزایش می دهند، بلکه باعث ایجاد گاز، نفخ و گرفتگی می شوند. اگر نمی توانید به طور کامل از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید، آنها را با یک پروتئین بدون چربی یا ماده غذایی دیگری که به آرامی هضم می شود همراه کنید تا ارزش غذایی آنها افزایش و مشکلات شکمی کاهش یابد.

4. غذاهای تند

ادویه ها برای تحریک دستگاه گوارش به غذا اضافه می شوند اما برای برخی از افراد، اینها اثرات سوئی دارند زیرا ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به ادویه جات داشته باشند. بسیاری از افراد با افزایش ادویه، گاز، نفخ، دل درد، ریفلاکس اسید و حتی درد معده را تجربه می کنند. از مصرف مواد غذایی تند به طور خاص باید در نزدیکی زمان خواب جلوگیری شود.

5. شیرین کننده های مصنوعی

متداول ترین عامل تحریک کننده معده در بین شیرین کننده های مصنوعی سوربیتول است. این ماده به طور طبیعی در برخی از میوه ها مانند سیب، آلو خشک و هلو یافت می شود. سوربیتول که به شیرینی آدامس و غذاهای رژیمی اضافه می شود، باعث گاز، نفخ و اسهال می شود. شیرین کننده های مصنوعی باعث افزایش التهاب در بدن می شوند و می توانند مشکلات سلامتی دیگری ایجاد کنند. آنها حتی مسئول افزایش چربی شکم در برخی از افراد هستند.

6. سبزیجات خام

مراقب باشید، سبزیجات نیز در لیست “بدترین غذاها برای لیست سلامت دستگاه گوارش” قرار می گیرند! بله، سبزیجات خام برای سلامتی مفید هستند و اکثر متخصصان تغذیه در مورد فوایدشان سخنان زیادی را بیان کرده اند اما نکته اساسی در این امر تعدیل است. از آنجا که سبزیجات خام سرشار از انواع نامحلول فیبر هستند، می توانند باعث ایجاد گاز، نفخ، اسهال و سایر مشکلات معده شوند.

برای کسانی که دستگاه گوارش حساس دارند، هضم چنین محصولاتی مملو از فیبر مشکل می شود. آنها می توانند از سبزیجات پخته شده، گریل شده یا بخارپز استفاده کنند زیرا پخت آنها فیبر آنها را می شکند و معده را راحت می کند.

7. الکل

الکل برای معده و کبد مضر است. این برای بدن سمی است و باعث مشکلات جدی بهداشتی مانند سیروز و اعتیاد می شود. حتی مقدار متوسط ​​الکل می تواند اسفنکتر مری را شل کند و می تواند باعث سوزش معده و ریفلاکس اسید شود. در مقادیر زیاد، می تواند باعث التهاب پوشش معده، گرفتگی عضلات و اسهال شود. علاوه بر این، الکل فقط کالری خالی دارد و روند متابولیسم چربی در بدن را کند می کند.

8. قهوه

برای کسانی که نمی توانند بدون فنجان قهوه روزانه خود فعالیت کنند، این خبر بدی است اما کافئین بیش از حد برای سیستم هضم شما مضر است. این باعث تحرک دستگاه گوارش می شود و این باعث می شود تا زمان صرف غذا در روده کاهش یابد. این امر منجر به اسهال و سطح پایین تغذیه می شود. از آنجا که ادرار آور است، می تواند باعث کمبود آب بدن شود و بنابراین منجر به یبوست می شود. همه اینها در بدن هر کس یک جور خودش را نشان می دهد. همچنین، کافئین منجر به افزایش تولید اسید در معده می شود. اگر دچار مشکلات شکمی هستید دور از کافئین موجود در قهوه، شکلات ها و حتی چای باشید. مصرف قهوه خود را محدود کنید و ترجیحاً آن را با معده خالی مصرف نکنید.

9. محصولات لبنی

هضم شیر و فرآورده های شیر برای همه دشوار است و برای برخی بیشتر از دیگران. این به دلیل وجود لاکتوز، نوعی قند موجود در محصولات لبنی است. وقتی کسی قادر به هضم این گروه غذایی نباشد، دچار گاز، نفخ و در بعضی موارد حالت تهوع می شود. مصرف بیش از حد لبنیات با ورود به روده بزرگ منجر به اسهال می شود. برای جبران تغذیه از دست رفته به دلیل پرهیز از مصرف لبنیات، می توان ماست و پنیرهای سخت را مصرف کرد زیرا در آنها لاکتوز وجود ندارد.

10. غذاهای اسیدی

اقلام غذایی مانند سس گوجه فرنگی، مرکباتی مانند پرتقال، لیمو شیرین و لیموترش ماهیت اسیدی دارند. آنها باعث تحریک مخاط معده شده و محیط روده را مختل می کنند. حتی نوشابه و نوشیدنی های گازدار می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شوند. از مصرف غذاهای اسیدی به طور کلی باید در مقادیر خیلی زیاد خودداری شود، به خصوص در مواردی که فرد ناراحتی معده یا اسهال دارد، زیرا می تواند بدن را بیشتر تحریک کند.

نتیجه گیری

حتی گزینه های غذایی سالم نیز ممکن است کاملاً خالی از مواد زائد نباشد و از دیدن آنها در لیست “بدترین مواد غذایی برای سلامت دستگاه گوارش” تعجب کنید! اگر غذای سالم می خورید و هنوز مشکلات هضم غذا را تجربه می کنید، باید از نحوه انتخاب غذا برای معده خود نگران باشید. برای کمک به سلامتی بدن و احساس سبکی، غذاهای هوشمندانه انتخاب کنید. سعی کنید برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های التهابی، سبک زندگی تان را تغییر دهید.

منبع:

pharmeasy

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی