تناسب اندام سلامت

۸ دانه لاغر کننده برای کاهش وزن

تقویم فارسی اندروید

در بسیاری از رژیم‌های لاغری دانه‌های گیاهی می توانند علاوه بر کاهش وزن دارای منابع غنی همچون پروتئین، فیبر و مواد ضروری بدن باشند. در این مطلب 8 دانه ی مفید برای لاغری و کاهش وزن را به شما معرفی می کنیم که امیدواریم برای شما مفید و کارساز باشد.

 دانه چیا

دانه چیا به دلیل فیبر و پروتئین بالایی که دارد می تواند ترکیب مناسبی در میان وعده و سالادها باشد. این دانه حاوی پروتئین، کلسیم، چربی، منگنز، منیزیم، فسفر، فیبر و ویتامین B3 است که 10 تا 12 برابر وزن خود را آب جذب می‌کنند. دانه چیا یک منبع خوراکی سالم است که کلسترول بد را کاهش می‌دهد و به دلیل فیبر بالا به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و باعث کاهش اشتها و از بین برنده ی یبوست می باشد.

دانه چیا
دانه چیا

تخم کدو

تخم کدو تنبل یکی از تخمه های خوشمزه و مغذی است که چه با پوست یا بدون پوست و خام یا بو داده طرفداران زیادی در میان مردم دنیا دارد و سرشار از فیبر و روی است که به عنوان میان وعده برای لاغری و چربی سوزی بسیار مناسب است. این دانه دارای پروتئین بالایی است و به کاهش اشتها کمک می کند. تخم کدو نقش تاثیرگذاری در کاهش وزن، بهبود اشتها، جلوگیری از پرخوری و افزایش احساس سیری در فرد دارد.

تخم کدو پوست کنده
تخم کدو پوست کنده

شاهدانه

دانه ی شاهدانه دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی با ارزشی مانند امگا 3 منیزیم و ویتامین های گروه ب است که باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و خاصیت ضدچاقی دارد. این دانه‌ را معمولا روی سالاد می‌ ریزند و از حالت خام آن در شکلات و در اجیل ها استفاده می‌کنند. از این گیاه جهت درمان بعضی بیماری‌ها همچون کم کردن درد قاعدگی خانم‌ها، درمان افسردگی و… استفاده می‌شود.

دانه ی شاهدانه
دانه ی شاهدانه

تخم کتان

این دانه غنی ترین منبع امگا 3 در بین منابع گیاهی است و در نتیجه خاصیت ضد چاقی دارد و برای سلامت قلب و عروق بسیار مناسب است. تخم کتان گیاهی با دو رنگ قهوه‌ای و طلایی است که بیشتر در آسیا و اروپا کشت می‌شود. هرچند ممکن است رنگ‌های دیگری نیز از این گیاه وجود داشته باشد، اما مهم‌ترین انواع تخم کتان همین دو نوع بوده که خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارند.

تخم کتان
تخم کتان

دانه کینوا

این دانه گیاهی سرشار از مزایا است و یکی از مزایای اصلی آن، کمک به کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام است. کینوا برای لاغری مناسب است چرا که سرشار از فیبر، پروتئین بوده و باعث افزایش متابولیسم می شود. همچنین دارای کربوهیدرات، منگز، منیزیم، روی و کلسیم است که به خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می نماید. گیاه کینوا به نام‌های برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز معروف است. این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته مصرف می‌شود. جایگزین‌ کردن این دانه گیاهی مفید با برنج ‌سفید و یا انواع پاستاها، به دلیل داشتن کالری کم ‌تر و ایجاد احساس سیری طولانی ‌تر، به افراد دارای رژیم توصیه می‌شود.

دانه کینوا
دانه کینوا

تخم گشنیز

دانه و یا تخم گشنیز حاوی موادی همچون آهن، فیبر، پروتئین، پتاسیم و منیزیم است که برای یک رژیم غذایی سالم در حین کاهش وزن بسیار مهم و مفید است. تخم گشنیز یک راه عالی برای کمک به کاهش وزن است زیرا متابولیسم شما را افزایش می دهد و باعث چربی سوزی بیشتر شما در طول روز می شود.

تخم گشنیز
تخم گشنیز

زیره

دانه زیره سرشار از پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، فیبر است که استفاده منظم از آن باعث سوزاندن کالری اضافی بدن، افزایش متابولیسم و ​​تثبیت هضم می شود. زیره جزو ادویه‌های معطر است که به دو صورت زیره سبز و زیره سیاه یا زیره ایرانی در بازار قابل خریداری است. زیره را می توانید هم به صورت دانه یا پودر بر روی برنج و یا انواع سالادها و همراه با لبنیات و … در رژیم خود استفاده کنید.

 

دانه زیره
دانه زیره

تخم شربتی

یکی از معروف ترین خواص تخم شربتی، خاصیت این دانه برای لاغری است که سرشار از ویتامین‌ها، اسید‌های چرب امگا 3 و پروتئین بوده و به دلیل داشتن این مواد موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و از این طریق منجر به کاهش وزن سریع بدن می گردد.

این دانه کالری خیلی کمی دارد و سرشار از فیبر است که باعث کاهش اشتها می‌شود. اما یکی از بهترین خاصیت این گیاه این است که آب را به خود جذب می‌کند و بعد از زمان کمی هنگامی که با آب ترکیب شود یک ماده‌ ژله‌ای اطراف آن را می گیرد و حجم آن دو برابر می شود که با مصرف آن اشتها کاهش می یابد. تخم شربتی با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و در نتیجه به لاغری و کاهش وزن می شود. از دیگر خواص تخم شربتی کمک به رفع یبوست است، یبوست یکی دیگر از عواملی است که موجب اضافه وزن می‌شود.

تخم شربتی
تخم شربتی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی