تغذيه سالم سلامت

گرسون تراپی چیست و آیا می تواند با سرطان مبارزه کند؟

تقویم فارسی اندروید

سرطان گروهی از بیماری هاست که با رشد غیرطبیعی سلول مشخص می شود. این یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. جدای از درمان‌ های مرسوم سرطان، برخی درمان‌ های طبیعی و جایگزین وجود دارد که برخی افراد معتقدند راهی مؤثر برای پیشگیری یا درمان سرطان هستند. یکی از روش های درمانی جایگزین محبوب، گرسون تراپی است، یک سیستم تغذیه ای که شامل یک رژیم غذایی تخصصی، آبمیوه های خام، سم زدایی و مکمل ها می شود.

با این حال، بسیاری از کارشناسان ایمنی و اثربخشی گرسون تراپی را زیر سوال می برند.

این مقاله یک مرور کلی از گرسون تراپی ارائه می‌ کند و به شما می‌ گوید که آیا این روشی برای درمان سرطان و سایر بیماری‌ های مزمن است یا خیر.

گرسون تراپی

گرسون تراپی چیست؟

گرسون تراپی که رژیم غذایی گرسون نیز نامیده می شود – یک سیستم درمانی جایگزین طبیعی است که ادعا می کند “توانایی خارق العاده بدن برای درمان خود را فعال می کند.”

این دارو در اوایل دهه 1900 توسط دکتر مکس بی. گرسون ساخته شد که از آن برای تسکین میگرن خود استفاده کرد. بعدها، گرسون از این روش درمانی برای درمان بیماری هایی مانند سل و سرطان استفاده کرد.

گرسون معتقد بود که سرطان ها و سایر بیماری های مزمن ناشی از تغییراتی در متابولیسم شما هستند که با تجمع مواد سمی در بدن شما اتفاق می افتد. هدف درمان گرسون بازیابی سلامت شما با حذف سموم و افزایش ایمنی است.

در سال 1978، دخترش شارلوت گرسون مؤسسه گرسون را تأسیس کرد، یک سازمان غیرانتفاعی که آموزش در درمان گرسون را ارائه می دهد.

پزشکان گرسون، پزشکان یا افرادی با سابقه پزشکی، بالینی یا طبیعی هستند که برنامه آموزش پزشک گرسون را با موفقیت به پایان رسانده اند.

گرسون تراپی دارای سه جزء اصلی است: رژیم غذایی، سم زدایی و مکمل ها. افرادی که تحت درمان قرار می گیرند باید از یک رژیم غذایی ارگانیک و گیاهی همراه با آب میوه های خام پیروی کنند، چندین بار در روز از تنقیه قهوه برای سم زدایی استفاده کنند و انواع مختلفی از مکمل ها را مصرف کنند.

قبل از شروع گرسون تراپی، باید در وب سایت آنها – با ارسال سوابق پزشکی و سپس ارزیابی موردی – درخواست دهید تا ببینید آیا واجد شرایط هستید یا خیر.

اگرچه این درمان برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ های مزمن است اما مؤسسه اشاره می‌ کند که برخی بیماری ها به خوبی به درمان گرسون پاسخ نمی‌ دهند. اینها شامل تومورهای مغزی، بیماری پارکینسون، نارسایی کلیه و ایلئوستومی است.

درمان گرسون نیازمند تعهد مالی و سبک زندگی قابل توجهی است. شروع آن می تواند بیش از 15000 دلار هزینه داشته باشد و باید حداقل به مدت 2 سال دنبال شود.

خلاصه

گرسون تراپی توسط دکتر مکس بی گرسون در اوایل دهه 1900 به عنوان یک سیستم درمانی مبتنی بر تغذیه برای بیماری های مزمن مانند سرطان ابداع شد.

چگونه کار می کند؟

درمان گرسون به سه جزء کلیدی تقسیم می شود: رژیم غذایی، مکمل ها و سم زدایی.

رژیم غذایی

رژیم درمانی گرسون کاملاً گیاهی است و سدیم، چربی و پروتئین بسیار کمی دارد زیرا دکتر گرسون معتقد بود که این نوع رژیم غذایی به درمان بیماری ها کمک می کند.

از هر کسی که این رژیم غذایی را دنبال می کند، خواسته می شود که تقریباً 15 تا 20 پوند (7 تا 9 کیلوگرم) محصول ارگانیک در روز مصرف کند. گفته می شود که این به داشتن “بدن پر از مواد مغذی” کمک می کند.

بیشتر این محصولات برای تهیه آب میوه خام استفاده می شود. از افراد خواسته می شود تا یک لیوان 8 اونس (240 میلی لیتر) آب میوه خام در ساعت – حداکثر 13 بار در روز بنوشند.

آبمیوه ها باید با استفاده از آبمیوه گیری توصیه شده توسط گرسون تهیه شوند که ابتدا سبزیجات را به صورت تفاله در می آورد و سپس با فشار دادن آب آن را با فشار زیاد می گیرد.

مؤسسه گرسون ادعا می‌ کند که دستگاه‌ های مورد تأیید آن ۲۵ تا ۵۰ درصد بیشتر از سایر آب‌ میوه‌ گیری‌ ها آبمیوه می‌ دهند و نوشیدنی‌ های آن تا ۵۰ برابر مواد مغذی خاص دارند.

با این حال، این ادعاها توسط شخص ثالث تایید نشده است.

مکمل

از آنجایی که این رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی است، مکمل های آن برای تامین مواد مغذی بیشتر نیستند. در عوض، آنها برای حمایت از فرآیندهای متابولیک سلول های شما در نظر گرفته شده اند.

این مکمل ها شامل پتاسیم، آنزیم های پانکراس، محلول لوگول (یدید پتاسیم و یدید موجود در آب)، مکمل هورمون تیروئید و ویتامین های B3 و B12 است.

مکمل های پتاسیم بخش مهمی از درمان گرسون هستند. دکتر گرسون معتقد بود که سلول های بیمار حاوی سدیم بسیار زیاد و پتاسیم بسیار کمی هستند.

هنگامی که بیماران وی رژیم درمانی گرسون را شروع کردند که سرشار از پتاسیم و کم سدیم است، سلول های آنها ظاهراً کوچک می شوند که گرسون معتقد بود نشانه بهبودی است.

سم زدایی

به گفته موسسه گرسون، اثر ترکیبی رژیم غذایی و مکمل ها باعث آزاد شدن سموم از بافت های بدن شما می شود. بنابراین، کبد شما – که ارگان اصلی پردازش سموم است – سخت تر از حد معمول کار می کند.

برای حمایت از کبد شما، درمان گرسون از تنقیه های قهوه استفاده می کند که ظاهرا مجرای صفراوی کبد شما را گشاد می کند تا به راحتی سموم را آزاد کند.

مجرای صفراوی یک لوله کوچک است که به حمل صفرا کمک می کند – مایعی که به تجزیه اسیدهای چرب و بسیاری از مواد زائد – از کبد گرفته تا روده – کمک می کند.

افراد دارای رژیم باید به ازای هر 24 اونس (720 میلی لیتر یا 3 لیوان) آبمیوه مصرفی، 1 تنقیه قهوه انجام دهند.

با این حال، هیچ مطالعه علمی نشان نمی دهد که تنقیه قهوه می تواند مجرای صفراوی شما را گشاد کند. علاوه بر این، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این درمان باعث می‌شود که سموم از سلول‌ های شما آزاد شود.

خلاصه

سه جزء اصلی درمان گرسون عبارتند از رژیم غذایی ارگانیک و گیاهی، سم زدایی و مکمل ها. رژیم غذایی و مکمل ها به منظور دفع سموم از بدن شما هستند، در حالی که سم زدایی قرار است از کبد شما حمایت کند.

درمان سرطان

آیا می تواند به درمان سرطان کمک کند؟

اگرچه تقریباً هیچ مدرک علمی ادعاهای گرسون تراپی را تأیید نمی کند، چند مطالعه موردی رابطه آن را با درمان سرطان بررسی کرده اند.

سازمان تحقیقاتی گرسون – یک گروه تحقیقاتی که با موسسه گرسون همکاری نزدیکی دارد – گزارش داد که 153 نفر مبتلا به سرطان پوست در درمان گرسون بسیار طولانی‌ تر از بیماران تحت درمان متعارف زنده ماندند.

علاوه بر این، در یک مطالعه موردی، شش نفر مبتلا به سرطان های تهاجمی که از درمان گرسون پیروی کردند، بیشتر از حد انتظار از درمان های مرسوم زنده ماندند و کیفیت زندگی بهتری را تجربه کردند.

با این حال، این مطالعات کوچک هستند و اطلاعات کافی در مورد شرکت‌ کنندگان ارائه نمی‌ دهند و تشخیص اینکه آیا این پیشرفت‌ ها به دلیل درمان گرسون است یا دلایل دیگر دشوار است.

همچنین شایان ذکر است که برخی از این مطالعات توسط سازمان تحقیقات گرسون انجام شده است، بنابراین ممکن است تضاد منافع وجود داشته باشد.

علاوه بر این، بررسی‌ های سازمان‌ هایی مانند موسسه ملی سرطان ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر مفید بودن درمان گرسون در درمان سرطان‌ها پیدا نکرده است.

در واقع، یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده نشان داد که افرادی که شیمی درمانی سنتی دریافت کردند، 3 برابر بیشتر نسبت به افرادی که رژیم غذایی مشابه با گرسون تراپی داشتند زنده ماندند.

مطالعات با کیفیت بالا برای تعیین اینکه آیا گرسون تراپی با سرطان مبارزه می کند یا خیر وجود ندارد. بنابراین، ادعاهای مطرح شده توسط موسسه گرسون قابل پشتیبانی نیست.

خلاصه

این ادعا که درمان گرسون سرطان را درمان می کند فاقد شواهد علمی است. مطالعات کمی با کیفیت بالا انجام شده است.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

گرسون تراپی غذاهایی را که دارای پروتئین، سدیم و چربی بالا هستند ممنوع می کند. علاوه بر این، شما نمی توانید غذاهایی با ترکیبات خاصی بخورید که مؤسسه ادعا می کند در روند بهبودی اختلال ایجاد می کند.

در اینجا لیستی از غذاهایی آمده است که نمی توانید در درمان گرسون بخورید:

  • گوشت و غذاهای دریایی: همه گوشت ها، تخم مرغ، غذاهای دریایی و سایر پروتئین های حیوانی
  • مکمل های پروتئینی: تمام پودرهای پروتئینی، از جمله فرمول های لبنی و وگان
  • لبنیات: همه محصولات لبنی، از جمله شیر و پنیر – به استثنای ماست ساده، ارگانیک و بدون چربی که پس از 6 تا 8 هفته از رژیم غذایی مجاز است.
  • سویا و محصولات سویا: تمام محصولات سویا مانند توفو، میسو و شیر سویا
  • برخی سبزیجات: قارچ، فلفل تند، سبزی هویج، تربچه، سبزی خردل و اسفناج خام (اسفناج پخته شده خوب است)
  • لوبیا و حبوبات خشک: لوبیا و حبوبات خشک اما اگر از سلامت خوبی برخوردار باشید، عدس در شش ماهگی مجاز است.
  • برخی از میوه ها: آناناس، انواع توت ها، خیار و آووکادو
  • جوانه یونجه و سایر جوانه های لوبیا یا دانه: کاملاً ممنوع – مگر اینکه توسط یک پزشک مجرب گرسون توصیه شود.
  • آجیل و دانه ها: تمام مغزها و دانه ها
  • روغن‌ ها و چربی‌ ها: تمام روغن‌ ها، چربی‌ ها و غذاهای پرچرب طبیعی مانند نارگیل، آجیل و آووکادو – به جز روغن بذر کتان که باید فقط در صورت تجویز مصرف شود.
  • نمک و سدیم: تمام نمک ها یا سدیم، از جمله نمک خوراکی و نمک اپسوم
  • ادویه جات: فلفل سیاه، پاپریکا، ریحان، پونه کوهی و غیره
  • نوشیدنی ها: آب (در ادامه توضیح داده می شود)، آب میوه های تجاری، نوشابه، قهوه و جایگزین قهوه (با یا بدون کافئین)، چای سیاه و چای های غیر گیاهی حاوی کافئین
  • الکل: تمام مشروبات الکلی
  • چاشنی ها: سس سویا، تاماری، آمینوهای مایع، خردل و غیره
  • غذاهای پخته شده و شیرینی ها: همه کیک ها، کلوچه ها، شیرینی ها، آب نبات ها و مواد غذایی شیرین
  • بکینگ پودر و جوش شیرین: کاملا ممنوع است.
  • سایر اقلام ممنوعه: خمیر دندان، دهان شویه، رنگ مو، مواد دائمی، لوازم آرایشی، دئودورانت زیر بغل، رژ لب و لوسیون

ادویه ها و میوه ها – مانند آناناس و انواع توت ها – ممنوع هستند زیرا حاوی اسیدهای معطر، یک ترکیب گیاهی هستند. دکتر گرسون معتقد بود که اسیدهای معطر در روند درمان اختلال ایجاد می کنند.

از آنجایی که اکثر محصولات بهداشت شخصی ممنوع هستند، مؤسسه فهرستی از محصولات بهداشتی جایگزین که حاوی مواد مجاز هستند ارائه می دهد.

قابل توجه است که در حین رژیم از نوشیدن آب منصرف می شوید. گرسون معتقد بود که آب اسید معده شما را رقیق می کند و فضای کافی برای غذاها و آبمیوه های تازه نمی دهد. در عوض، تشویق می‌شوید تا 13 لیوان آب میوه تازه یا چای گیاهی در روز بنوشید.

خلاصه

درمان گرسون بسیار محدود کننده است، گوشت، شیرینی، چربی/روغن، بسیاری از محصولات بهداشتی رایج و حتی آب آشامیدنی را ممنوع می کند. به خاطر داشته باشید که اجتناب از آب ممکن است خطرناک باشد.

مواد غذایی مناسب برای خوردن

گرسون تراپی یک رژیم غذایی ارگانیک و گیاهی را الزامی می کند. شما تشویق می شوید که موارد زیر را مصرف کنید:

  • میوه ها: تمام میوه های تازه به جز انواع توت ها و آناناس که حاوی اسیدهای معطر هستند.
  • میوه های خشک (فقط خورشتی یا از قبل خیس شده): هلو، خرما، انجیر، زردآلو، آلو خشک و کشمش – همه بدون سولفور
  • سبزیجات: همه به جز قارچ، فلفل تند، سبزی هویج، تربچه، سبزی خردل و اسفناج خام (اسفناج پخته شده خوب است)
  • عدس: فقط در شش ماهگی مجاز است اگر از سلامت خوبی برخوردار باشید.
  • غلات: نان چاودار (بدون نمک، بدون چربی)، برنج قهوه ای (در صورت تجویز) و بلغور جو دوسر
  • لبنیات: فقط ماست بدون چربی، ساده و ارگانیک و فقط بعد از شش هفته
  • ادویه جات ترشی جات (به مقدار کم): فلفل دلمه ای، بادیان، برگ بو، گشنیز، شوید، رازیانه، گرز، مرزنجوش، رزماری، مریم گلی، زعفران، گیاه دارویی ترشک، مرزه تابستانی، آویشن و ترخون
  • چاشنی ها: سرکه – انگور یا سیب
  • چربی ها: روغن بذر کتان – فقط در صورت تجویز
  • نوشیدنی ها: آب میوه های تازه (طبق تجویز)، دمنوش های گیاهی بدون کافئین

علاوه بر غذاهای فوق، برخی از اقلام گهگاهی مجاز است مثل:

  • موز: نصف موز در هفته
  • نان: فقط چاودار گندم کامل (بدون نمک، بدون چربی) – 1 تا 2 برش در روز
  • کینوا: یک بار در هفته
  • یامز و سیب زمینی شیرین: هفته ای یکبار (سیب زمینی معمولی ممنوع است)
  • پاپ کورن: با هوا، فقط به عنوان غذای تعطیلات – چند بار در سال
  • شیرین کننده ها: شربت افرا (رنگ تیره درجه A)، عسل، شکر قهوه ای یا ملاس سیاه بند تصفیه نشده – 1 تا 2 قاشق چایخوری (15 تا 30 میلی لیتر) هر روز

خلاصه

گرسون تراپی یک رژیم غذایی گیاهی است که به شدت بر میوه ها، سبزیجات و غلات خاص متکی است. شما ملزم به خوردن غذاهای کاملا ارگانیک هستید.

نمونه برنامه غذایی

در اینجا یک نمونه برنامه غذایی برای یک روز در گرسون تراپی آمده است:

صبحانه

  • یک کاسه بلغور جو دوسر با نصف یک سیب ورقه شده و 1 قاشق چایخوری (15 میلی لیتر) عسل
  • 8 اونس (240 میلی لیتر) آب پرتقال تازه

میان وعده

  • 2 عدد میوه به انتخاب شما
  • 8 اونس (240 میلی لیتر) آب هویج

ناهار

  • سالاد تازه (سبزیجات دلخواه)
  • 1 عدد یامز پخته
  • 1 فنجان (240 میلی لیتر) سوپ سبزیجات گرم به انتخاب شما با یک تکه نان چاودار
  • 8 اونس (240 میلی لیتر) لیوان آب هویج و سیب

میان وعده

  • 2 عدد میوه به انتخاب شما
  • 8 اونس (240 میلی لیتر) آب گریپ فروت

شام

  • سبزی های مخلوط (کلم پیچ، کلارد و سوئیس چارد) پخته شده با پیاز و سیر
  • 1 فنجان (240 میلی لیتر) سوپ – ریشه کرفس، سیب زمینی، پیاز، تره فرنگی، گوجه فرنگی، سیر و جعفری، به مدت 1.5 تا 2 ساعت در آب بجوشانید تا نرم شوند، سپس مخلوط شوند.
  • 1 عدد یامز پخته
  • 8 اونس (240 میلی‌ لیتر) آب سبز – کاهو، اسکارول، چغندر، شاهی، کلم قرمز، فلفل دلمه‌ ای سبز، سوئیس چارد و سیب سبز گرفته شده در آبمیوه‌ گیری تایید شده

میان وعده

  • 8 اونس (240 میلی لیتر) لیوان آب سبزیجات

علاوه بر این، یک شرکت‌ کننده به طور متوسط روزانه 7 لیوان 8 اونس (240 میلی‌ لیتر) آبمیوه تازه می‌نوشد.

مکمل

رژیم مکمل خاص شما بستگی به آنچه توسط پزشک گرسون تراپی برای شما تجویز شده است.

گفته می شود، بیشتر مردم پتاسیم، آنزیم های پانکراس، محلول لوگول (یدید پتاسیم و یدید در آب)، مکمل هورمون تیروئید و ویتامین های B3 و B12 مصرف می کنند.

خلاصه

یک روز معمولی در گرسون تراپی شامل مقدار زیادی آبمیوه تازه، مکمل‌ ها و سبزیجات است.

مزایای سلامتی بالقوه

اگرچه هیچ مطالعه جامعی در مورد ویژگی‌ های سلامتی گرسون تراپی وجود ندارد اما ممکن است فوایدی را به همراه داشته باشد که تا حد زیادی به لطف رژیم غذایی گیاهی و غنی از مواد مغذی آن است.

در اینجا برخی از مزایای بالقوه گرسون تراپی آورده شده است:

  • از نظر بسیاری از مواد مغذی بالاتر است. رژیم‌ های غذایی مبتنی بر گیاه نسبت به رژیم‌ های غذایی غربی که سرشار از غذاهای فرآوری‌ شده هستند، فیبر، آنتی‌ اکسیدان‌ ها، ویتامین‌ ها و مواد معدنی بیشتری را ارائه می‌ کنند.
  • ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ ها، سبزیجات و فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی مرتبط است.
  • ممکن است عملکرد کلیه را بهبود بخشد. رژیم های غذایی گیاهی ممکن است از بیماری کلیوی و سنگ کلیه محافظت کنند.
  • ممکن است درد آرتریت را کاهش دهد. رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه نیز با کاهش علائم آرتریت، مانند درد مفاصل، تورم و گرفتگی صبحگاهی مرتبط است.
  • ممکن است به رفع یبوست کمک کند. گرسون تراپی و سایر رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه سرشار از فیبر هستند که ممکن است به رفع یبوست و سالم نگه داشتن سیستم گوارش شما کمک کند.

خلاصه

در حالی که تحقیقات کافی در مورد گرسون تراپی انجام نشده است، رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و گیاهی آن ممکن است چندین فواید سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و هضم سالم‌ تر داشته باشد.

معایب بالقوه و خطرات سلامتی

گرسون درمانی چندین خطر و جنبه منفی هم دارد.

برای شروع، تنقیه قهوه که چهار تا پنج بار در روز انجام می شود می تواند خطرناک باشد. تنقیه خود تجویز ممکن است به ناحیه اطراف مقعد آسیب برساند و باعث عدم تعادل شدید الکترولیت شود، به خصوص اگر بیش از یک بار در روز انجام شود.

علاوه بر این، آنها ممکن است باعث عفونت های باکتریایی جدی، سوختگی رکتوم و حتی مرگ شوند.

عدم تعادل الکترولیت شدید با نارسایی قلبی مرتبط است و می تواند کشنده باشد.

علاوه بر این، رژیم‌ های غذایی گیاهی مانند گرسون تراپی ممکن است حاوی آهن کافی نباشند و خطر کمبود آهن را افزایش دهند. برخی از علائم کمبود آهن عبارتند از: انرژی کم، تنگی نفس و کم خونی.

از آنجایی که این رژیم غذایی بسیار محدود کننده است، رویدادهای اجتماعی و سفر می تواند دشوار باشد مگر اینکه غذای خود را با خود به همراه ببرید.

علاوه بر این، گرسون تراپی بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، سویا و تخم مرغ را محدود می کند. از آنجایی که سرطان اغلب نیاز شما به پروتئین رژیمی را افزایش می‌ دهد، رژیم غذایی محدود با پروتئین می‌تواند مشکل‌ ساز باشد و در برخی افراد منجر به خستگی و سوء تغذیه شود.

علاوه بر این، از آنجایی که رژیم غذایی نوشیدن آب ساده را منع می کند، اگر توصیه های مصرف 15 تا 20 پوند (7 تا 9 کیلوگرم) محصولات ارگانیک در روز را رعایت نکنید و هر یک ساعت آب میوه خام ننوشید، ممکن است کم آبی رخ دهد.

افراد مبتلا به سرطان اغلب به دلیل علائم بیماری – مانند حالت تهوع و اسهال – و درمان هایی مانند شیمی درمانی در معرض خطر کم آبی بیشتری هستند.

توصیه می شود قبل از انجام این رژیم، در مورد درمان مناسب با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از روش های درمانی جایگزین تایید نشده می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود و ممکن است سلامت شما را بدتر کند.

خلاصه

درمان گرسون چندین خطر برای سلامتی دارد، مانند مصرف کم پروتئین و افزایش خطر کمبود مواد معدنی. تنقیه قهوه آن به ویژه خطرناک است، زیرا ممکن است باعث مرگ شود.

حرف آخر

گرسون تراپی یک رژیم غذایی ارگانیک و گیاهی است که ادعا می کند بیماری های مزمن مانند سرطان را از طریق مکمل ها و سم زدایی درمان می کند.

با این حال، هیچ مطالعه ای با کیفیت بالا از مزایای آن پشتیبانی نمی کند. علاوه بر این، ممکن است خطرات جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد و بیشتر متخصصان سلامت را وادار کند که از درمان گرسون – به ویژه برای درمان سرطان – منصرف شوند.

بهتر است به یک رژیم غذایی کامل و مغذی پایبند باشید و از دستورالعمل های درمانی ارائه شده توسط پزشک خود پیروی کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی