روانشناسي و سلامت روان سلامت

کنار آمدن با کسی که دچار دروغگویی بیمارگونه است چگونه باید باشد؟

تقویم فارسی اندروید

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که وقتی با کسی صحبت می کنید، می دانید واقعاً حقیقت را نمی گوید؟ یا اینکه آنچه آنها می گویند با واقعیت ها مطابقت ندارد؟ با گذشت زمان، آیا مچ آنها را در چند دروغ گرفته اید، برخی کوچک و برخی نه چندان کوچک؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به این فکر کرده باشید که چرا آنها اغلب به شما دروغ می گویند. آنها در واقع مبتلا به دروغگویی بیمارگونه هستند.

ایمی داراموس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: در حالی که اکثر مردم گهگاه دروغی می گویند، برخی افراد بیشتر و حتی ناخودآگاه دروغ می گویند.

دروغگوی پاتولوژیک

به گفته داراموس، دروغگوی بیمارگونه کسی است که کنترلی بر دروغگویی خود ندارد.

این مقاله، با داده های یک روانشناس، به بررسی دروغگویی بیمارگونه می پردازد و نکاتی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما کمک کند با فردی در زندگی خود که به طور بیمارگونه دروغ می گوید کنار بیایید.

دروغگویی بیمارگونه در مقابل انواع دیگر دروغگویی

اکثر مردم اگر بگویند هرگز دروغی نگفته اند دروغ می گویند. اما در چه مرحله ای به دروغ بیمارگونه تبدیل می شود؟ داراموس تفاوت بین دروغ گفتن گاه به گاه، دروغگویی اجباری و دروغگویی بیمارگونه را توضیح می دهد.

دروغ گفتن گهگاهی

همه گهگاه دروغ می گویند، اما این یک تصمیم آگاهانه است.

ممکن است از روی مهربانی باشد (“بله، مدل موی کاسه ای شایان ستایش به نظر می رسد!”)، برای رهایی از دردسر (“گربه باید آن گلدان شیشه ای را شکسته باشد”)، یا برای ظرافت یک موقعیت اجتماعی (“به من حسابی خوش می گذرد” زمان خوبی است، اما من باید فردا زود بیدار شوم. خداحافظ!»).

با این حال، بیشتر مردم به غیر از دروغ گفتن، مهارت های مقابله ای دیگری نیز دارند.

دروغ گفتن اجباری

توجه به این نکته مهم است که دروغگویی اجباری با دروغ بیمارگونه یکسان نیست. فردی که اجباراً دروغ می گوید، بدون فکر یا کنترل، دروغ می گوید و قصد خاصی ندارد. دروغگویی اجباری اغلب صرفاً از روی عادت است.

دروغگویی بیمارگونه

افرادی که به طور بیمارگونه دروغ می گویند، اغلب در مورد چیزهایی که اهمیتی ندارند، بدون دلیل آشکار دروغ می گویند.

آنها ممکن است ناخودآگاه این کار را انجام دهند و حتی ممکن است متوجه نشوند که در لحظه دروغ می گویند، اگرچه اغلب پس از آن می توانند تشخیصش دهند. علاوه بر این، آنها ممکن است به این مورد اهمیتی ندهند، تا زمانی که هدف آنها را تامین کند.

مانند افرادی که اجباراً دروغ می گویند، افرادی که به طور بیمارگونه دروغ می گویند، گاهی اوقات بدون قصد خاصی دروغ می گویند، اما ممکن است برای هدفی نیز دروغ بگویند. هنوز هم آسیب شناسانه است زیرا به افراد آسیب می رساند یا فریب شان می دهند و راه های سالم تری برای رسیدن به همان هدف هم وجود دارد. به عنوان مثال، شخصی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید، ممکن است برای تثبیت وضعیت، باز هم دروغ بگوید. با این حال، راه های دیگری برای انجام آن وجود دارد.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است، دروغ گفتن یک چرخه خود تداوم‌ پذیر است. محققان، مغز شرکت کنندگان را بررسی کردند تا مشخص کنند وقتی کسی دروغ می گوید چه اتفاقی می افتد. آنها دریافتند که هرچه یک فرد بیشتر دروغ بگوید، دروغ گفتن برای آنها آسان تر می شود و این به نوبه خود احتمال دروغ گفتن آنها را افزایش می دهد.

تاثیر سلامت روان

در مورد فردی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید، احساس سردرگمی خواهید کرد، زیرا نمی دانید چه چیزی را باور کنید.

داراموس خاطرنشان می کند که اگر با افرادی سر و کار دارید که همیشه دروغ می گویند، همیشه در حالت عدم اطمینان خواهید بود. نامطمئن بودن می تواند خسته کننده و استرس زا باشد زیرا شما دائماً بررسی خواهید کرد که آیا کلمات آنها با اعمال آنها مطابقت دارد یا خیر.

داراموس می‌ گوید دروغ گفتن می‌ تواند بسیار شبیه به سوء استفاده باشد، با این تفاوت که کسی که از شما سوء استفاده می کند یک استراتژی دارد، در حالی که اقدامات فردی که به‌ طور بیمارگونه دروغ می‌ گوید ممکن است گاهی هدف داشته باشد و گاهی اوقات تصادفی‌ تر باشد.

برخورد با کسی که به شما دروغ می‌ گوید نیز می‌ تواند باعث شود شما احساس ناامیدی، عصبانیت یا آسیب دیدگی کنید. اعتماد به آنها و ایجاد رابطه با آنها می تواند دشوار باشد.

استراتژی های مقابله ای

در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند با فردی در زندگی خود که به طور بیمارگونه دروغ می گوید کنار بیایید:

این را بدانید که مسئله شخصی نیست: در حالی که مطمئناً نمی‌توان آن را شخصی به شمار نیاورد، مهم است که به یاد داشته باشید که فردی که به طور بیمارگونه دروغ می‌ گوید، ممکن است لزوماً از آن آگاه نباشد یا قصد انجام آن را نداشته باشد. آنها حتی ممکن است شرایط سلامت روانی زمینه ای داشته باشند که انگیزه رفتار آنها باشد.

پیشنهاد درمان: به فرد پیشنهاد دهید به دنبال درمان سلامت روان برای شرایط خود باشد و هر گونه منابع و حمایتی را که می توانید ارائه دهید. از قضاوت کردن بپرهیزید؛ در عوض، به آنها اجازه دهید بدانند که شما نگران آنها هستید.

انتظار مقاومت داشته باشید: وقتی با فرد در مورد دروغ هایش روبرو می شوید، ممکن است آن را انکار کند یا با دروغ های بیشتری پاسخ دهد. از عصبانیت خودداری کنید. اگر ناراحت هستید، به آنها بگویید که اگر با شما صادق نیستند، نمی خواهید با آنها تعامل داشته باشید.

به اعمال آنها توجه کنید: از آنجایی که اعتماد به سخنان فردی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید دشوار است، یکی از موثرترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که اعمال فرد را بخوانید. کنش ها دروغ نمی گویند و با گذشت زمان الگوهایی را پیدا خواهید کرد که به شما کمک می کند رفتار آینده آنها را پیش بینی کنید.

تعیین حد و مرز: مهم است که در رابطه خود با آن شخص حد و مرز تعیین کنید تا از خود محافظت کنید. داراموس می‌ گوید: اگر آنها بینش یا تمایل زیادی برای تغییر ندارند، ممکن است مجبور شوید برای خودتان حد و مرزهایی را تعیین کنید.

پایان دادن به رابطه: اگر نمی توانید با دروغ های آن شخص کنار بیایید، می توانید به رابطه خود با او پایان دهید. داراموس می‌ گوید: «به‌عنوان مثال، اگر فرد یکی از اعضای خانواده یا همکار باشد، ممکن است انجام این کار همیشه آسان نباشد».

حرف آخر

اگر کسی را می‌ شناسید که دائماً به شما دروغ می‌ گوید، درمان سلامت روان ممکن است برای او مفید باشد، زیرا می‌ تواند به او کمک کند تا عادات خود را تغییر دهد و هر بیماری زمینه‌ ای دیگری را که دارد درمان کند.

در این بین، تعیین حد و مرز در روابط خود با آنها، برای محافظت از سلامت روان خود می تواند برای شما مفید باشد.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی