سبك زندگي موفقيت در زندگي

چگونه یک مغز دیجیتال (مغز دوم) بسازیم؟

تقویم فارسی اندروید

مغز انسان یک شگفتی با قابلیت های فراوان است. همانطور که محققان بیشتر مغز را مطالعه می کنند، متوجه می شویم که مغز چه مقدار اطلاعات می تواند ذخیره کند. بر اساس گزارش مجله علمی آمریکایی، مغز انسان از حدود یک میلیارد نورون تشکیل شده است. هر نورون حدود 1000 اتصال به نورون های دیگر ایجاد می کند که به بیش از یک تریلیون اتصال می رسد. اگر هر نورون فقط بتواند به ذخیره یک حافظه کمک کند، خالی شدن فضا مشکل ساز خواهد بود. اگر نه تنها بتوانید داده های بیشتری را ذخیره کنید، بلکه به راحتی آنها را بازیابی کنید و فضای بیشتری در مغز برای حل مسئله و خلاقیت ایجاد کنید، چه می شود؟ شما به راحتی می توانید با ساختن مغز دوم (چیزی که از آن به عنوان مغز دیجیتال یاد می شود) با حجم رو به رشد دانش کنار بیایید. مدیریت موثر اطلاعات به معنای درک این موضوع است که نمی توانید از ذهن خود برای ذخیره و به خاطر سپردن هر جزئیات استفاده کنید.

اطلاعات در هر کاری که انجام می دهید ضروری است. برای توسعه یک مهارت جدید، تکمیل یک پروژه با موفقیت در محل کار یا راه اندازی و اجرای یک کسب و کار، به اطلاعات مناسب نیاز دارید. برای دستیابی به اهداف شغلی و بهبود کیفیت زندگی خود، باید اطلاعات را به طور موثر مدیریت کنید.

در ادامه بخوانید تا بدانید چگونه می توانید مغز دومی برای مدیریت موثر اطلاعات و دستیابی به اهداف خود بسازید.

مغز دیجیتال

مغز دوم چیست؟

چند بار برای به خاطر سپردن یک نکته مهم از مقاله یا کتابی که اخیراً خوانده اید تلاش کرده اید؟ آیا تا به حال وقت خود را به دنبال فایلی که فکر می کردید ذخیره کرده اید تلف کرده اید؟

اگر تا به حال خود را در چنین موقعیت هایی پیدا کرده اید، تنها نیستید. میلیون‌ ها نفر در سراسر جهان با اضافه بار اطلاعات در جامعه مدرن ما دست و پنجه نرم می‌ کنند. اضافه بار اطلاعات بسیار زیاد است، زیرا بر منابع ذهنی شما مالیات می زند و شما را مضطرب می کند.

اینجاست که مفهوم مغز دوم مطرح می شود.

ساختن مغز دوم مستلزم ایجاد یک کپی ساخته دست بشر از ذهن شما یا بازسازی مغز انسان نیست. این شامل ساختن یک سیستم خارجی است که ایده ها و افکاری را که به ذهن خطور می کند، جمع آوری، سازماندهی، بازیابی و بایگانی می کند. مغز دوم شما را قادر می سازد تا نحوه ضبط، سازماندهی و یادآوری اطلاعات را بهینه کنید.

در حالی که می توانید از ابزارهای آنالوگ برای ساختن مغز دوم استفاده کنید، ابزارهای دیجیتال از هر نظر برتر هستند.

ابزارهای دیجیتال در مقایسه با ابزارهای فیزیکی قابل حمل تر و قابل دسترس تر هستند. با توجه به این مزایا، ما بر روی روش های دیجیتالی برای ساختن مغز دوم تمرکز می کنیم.

مغز دیجیتال

مغز دیجیتال شبیه به هارد اکسترنال است. اگر هارد دیسک شما پر باشد، نمی توانید اطلاعات اضافی را ذخیره کنید. با این حال، ضبط، سازماندهی و یادآوری می کند. این به این معنی است که برای بهبود حافظه خود مجبور نخواهید بود تلاش کنید. این حافظه عناصر زیادی دارد.

از منظر محاسباتی، حافظه شامل سه عنصر کلیدی است:

  • ضبط – ذخیره اطلاعات
  • سازماندهی – آرشیو کردن آن به روشی منطقی
  • یادآوری – در صورت نیاز دوباره آن را بازیابی کنید.

مانند یک کامپیوتر، داشتن مغز دیجیتال به همان روشیست که این چارچوب حافظه برای مدیریت نحوه جریان اطلاعات به داخل و خارج از مغز شما کار می کند.

مثلا:

هنگام راه‌ اندازی یک حساب کاربری جدید در یک وب‌ سایت، به دلیل تنظیمات امنیتی سخت‌ گیرانه، بسیاری از سایت‌ ها از شما می‌ خواهند که رمزهای عبور پیچیده با کاراکترهای ویژه‌ ای که معمولاً از آنها استفاده نمی‌ کنید، ایجاد کنید.

در نتیجه، اکنون باید این رمز عبور جدید (ضبط) را به خاطر بسپارید، آن را با رمزهای عبور دیگری که در مغز شما ذخیره شده است مرتبط کنید (سازماندهی) و دفعه بعد که وارد سیستم شدید (یادآوری) آن رمز عبور را وارد کنید.

حتی در این مثال ساده، چندین بخش در این فرآیند وجود دارد که فراموش کردن آن را بسیار آسان می کند. از آنجایی که این رمز جدید منحصر به فرد است، تشخیص آن با الگوهای معمولی دشوار است و اگر هر روز از رمز عبور استفاده نکنیم، پس از چند روز به راحتی آن را فراموش می کنیم. یک روز سعی خواهید کرد رمز عبور را به خاطر بیاورید اما رمز عبور نادرست را بارها و بارها وارد می کنید.

این یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که می افتد. آیا به این دلیل است که اطلاعات پیچیده است؟ جواب منفیست. رمز عبور فقط مجموعه ای از کاراکترها، اعداد و نمادها است.

این اتفاق می افتد زیرا مغز ما برای حفظ کردن ساخته نشده است. با یک مغز دیجیتال، می توانید آن را به انجام کارهای سنگین بسپارید.

چرا به مغز دیجیتال نیاز دارید

داشتن دو مغز بسیار بهینه است. مغزی که با آن متولد شده اید بسیار محدود است.

طبق یک مطالعه استنفورد، قشر مغز به تنهایی دارای 125 تریلیون سیناپس است. متوسط ​​مغز انسان بالغ توانایی ذخیره معادل 2.5 میلیون گیگابایت حافظه دیجیتال را دارد.

ساختن مغز دوم به شما این امکان را می دهد که شکاف در توانایی یادگیری و به خاطر سپردن خود را پر کنید.

مغز دوم به شما در موارد زیر کمک می کند:

  • اطلاعات را به طور موثر یاد بگیرید و ذخیره کنید.
  • در صورت لزوم، اطلاعات را سریعتر به یاد آورید.
  • اطلاعات را سازماندهی کنید تا ارتباطات و الگوها را در فرآیند فکر خود آشکار کنید.

اگر می خواهید دانش خود را گسترش دهید و سریعتر به اهداف حرفه ای خود برسید، باید یک مغز دیجیتال بسازید. در حالی که ساختن مغز دوم زمان و انرژی زیادی می طلبد، می توانید زمان خود را به طور موثر برای پروژه های مهم مدیریت کنید. به دلایل زیر به مغز دیجیتال نیاز دارید:

1. استفاده مؤثر از منابع ذهنی

مغز شما نیز مانند هر اندام دیگری محدودیت هایی دارد. این امر به ویژه زمانی صادق است که در تلاش برای حل یک سوال پیچیده یا کار روی یک پروژه هستید. اگر روی یک پروژه کاری کار می کنید و ذهنتان مدام سرگردان است، تمرکز و تکمیل به موقع آن برای شما بسیار دشوار خواهد بود.

مغز دوم به شما کمک می کند تا با حواس پرتی ها مقابله کنید. داشتن یک سیستم محکم در زندگی به شما کمک می کند تا مشکلات پیچیده را به سرعت حل کنید و در درازمدت در مسیر خود بمانید. وقتی به چیزهای دیگر فکر نمی کنید، تمرکز روی مهمترین وظایفتان آسان است.

2. منظم ماندن

زندگی در مورد ایجاد تعادل بین تعهدات حرفه ای و شخصی است. با کارهای بسیار زیادی که باید در هر زمان انجام دهید، می توانید به راحتی کار روی کارهای مهم را فراموش کنید. این به ویژه اگر در حال توسعه یک مهارت جدید هستید صادق است. مغز دیجیتال به شما کمک می کند سازماندهی شده باشید و از یک زندگی پر استرس جلوگیری کنید.

برای موفقیت در زندگی، باید کارها را انجام دهید و برای انجام کارها، باید سازماندهی شده باشید. سازماندهی دانشی که دارید به شما کمک می کند تا زمان کافی برای کار روی مهمترین وظایف خود داشته باشید.

شما می توانید پروژه های خود را سریعتر تکمیل کنید زیرا از مواد ارزشمند و روش های موثر استفاده می کنید. با رسیدن به اهداف خود، اعتماد به نفس خلاقانه خود را آزاد خواهید کرد و این به شما امکان می دهد پروژه های بزرگتری را انجام دهید.

3. ایجاد یک فرآیند خلاق

دنیای مدرن ما توسط خلاقیت هدایت می شود. با این حال، برای میلیون ها نفر در سراسر جهان، خلاقیت مرموز و غیرقابل پیش بینی است. غوطه‌ور شدن در مجموعه‌ ای از تداعی‌ ها، محرک‌ ها، پرسش‌ ها و ایده‌ هایی که دیگران در طول سال‌ ها جمع‌ آوری کرده‌ اند، می‌ تواند در مواقعی که به آن نیاز دارید، الهام‌ بخش باشد و خلاقیت شما را برانگیزد.

ساختن مغز دوم کلید ایجاد فرآیند خلاقیت و ایجاد عاداتی است که به شما کمک می کند به بزرگترین اهداف زندگی خود برسید. برای فرآیند خلاقیت، لازم نیست کمال‌ گرا باشید یا بیش از حد فکر کنید.

4. تبدیل دانش خود به فرصت ها

این بزرگترین عصر کارآفرینی است که تاکنون شاهد آن بوده ایم. امروز می توانید دانش خود را به صورت آنلاین منتشر کنید، مخاطبی پیدا کنید و جریان های درآمد جدیدی ایجاد کنید.

چه یک کسب و کار یا سرگرمی، خود را با گزینه های شغلی فراوان و فرصت های بی شماری خواهید دید. با ایده ها و بینش هایی که در دسترس شماست، می توانید به راحتی اقتصاد خود را با دانش گسترش دهید.

5. بهبود تفکر و کشف ارتباطات

در اقتصاد مدرن ما، موفقیت شغلی شما بستگی به نحوه تفکر شما دارد. به جای اینکه سعی کنید یک متفکر یا کمال گرا باشید، به راحتی می توانید بهترین تصاویر، داستان ها، استعاره ها، حکایات و مشاهدات را در یک مکان جمع آوری کنید.

این تخیل شما را بهبود می بخشد و ارتباطات بین ایده های مختلف را آشکار می کند. مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که بهبود تخیل می تواند شانس شما را برای دستیابی به بزرگترین اهداف زندگی خود افزایش دهد.

توانایی شما در کشف الگوها به شما این امکان را می دهد که فرصت ها را قبل از دیگران تشخیص دهید و جلوتر از بقیه بمانید.

6. توسعه اعتبار برای کسب و کار یا شغل جدید

دارایی اصلی شما دانشی است که در طول زمان در نتیجه تجربه به دست آورده اید. اگر افراد دیگر نتوانند بدون صرف وقت مانند شما به این دانش دسترسی پیدا کنند، گیر خواهند کرد. به لطف پیشرفت سریع فناوری، می توانید دانش را ملموس کنید.

این به شما امکان می دهد زمان خود را همانطور که می خواهید بگذرانید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که دیگران اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کنند. وقتی یک مغز دیجیتال می سازید، تغییر شغل یا راه اندازی یک کسب و کار جدید به فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید تبدیل می شود.

7. استفاده مؤثر از منابع یادگیری

امروزه میلیون ها نفر از منابع یادگیری آنلاین برای توسعه مهارت های جدید و به دست آوردن فرصت های بیشتر در زندگی استفاده می کنند. منابع یادگیری آنلاین زیادی وجود دارد. آنها شامل کتاب ها، انجمن ها، پادکست ها، مقالات و وبینارها می شوند.

بیشتر این منابع را می توان به صورت رایگان یا با قیمت های منصفانه در دسترس قرار داد. شکستن این دانش به قطعات کوچک و ذخیره آن می تواند به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند. ساختن مغز دیجیتال کمک خواهد کرد شما در صدر روند یادگیری خود باقی بمانید. یادگیری به یک فعالیت لذت بخش تبدیل می شود که به پیشرفت سریع شما کمک می کند.

داشتن مغز دوم چه حسی دارد؟

به لطف مغز دیجیتال می توانید زندگی کاری و خانوادگی خود را به شیوه ای سازنده تر و سازمان یافته تر مدیریت کنید.

این مشکل را ندارید که رمزهای عبور حساب های خود را به سختی به خاطر آورید. هرگز یک مورد از لیست های مواد غذایی را که همسرتان به شما می دهد فراموش نمی کنید. هرگز یک جلسه را فراموش نمی کنید و  می توانید اطلاعات و اسناد مهم را به راحتی، در هر زمان و هر مکان بازیابی و به یاد بیاورید.

وقتی وظیفه به خاطر سپردن را به مغز دوم محول می‌ کنید، استرس و اضطراب را به حداقل می‌ رسانید زیرا می‌ دانید که با هر بخش از اطلاعات چه کاری باید انجام دهید.

هنگام برخورد با اطلاعات اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد زیرا هیچ چیز را نمی توان فراموش کرد. با دور کردن آنها از ذهن و ایجاد برنامه های محکم برای رفع آنها، ترس ها و اضطراب های خود را بهتر مدیریت خواهید کرد. حجم اطلاعاتی که هر روز با آنها روبرو می شوید را درک خواهید کرد و ذهن روشنی خواهید داشت.

چگونه مغز دیجیتال (مغز دوم) خود را پرورش دهید

آیا ساخت مغز دوم هزینه زیادی دارد؟ پاسخ منفی است.

هزینه زیادی ندارد، اما مقداری تلاش هزینه می برد.

همانطور که قبلا ذکر شد، توسعه مغز دیجیتال شما به موارد زیر نیاز دارد:

  • ضبط – ذخیره اطلاعات
  • سازماندهی – آرشیو کردن آن به روشی منطقی
  • یادآوری – در صورت نیاز دوباره آن را بازیابی کنید.

و ما به هر یک از این عناصر می پردازیم:

1. قبل از ضبط، تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی برای شما مهم است

برای رسیدن به یک موفقیت در دنیای مدرن، باید حجم عظیمی از اطلاعات را به طور موثر مدیریت کنید. هر مقاله، کتاب، وبینار، پادکست، ایمیل و پیام متنی ارزش دارد. با این حال، تلاش برای به خاطر سپردن همه چیز نه تنها طاقت فرسا است، بلکه غیر عملی است.

به هدف و اهداف خود فکر کنید، چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

  • برای رشد
  • برای مقابله با چالش های فعلی خود
  • برای رسیدن به آنچه می خواهید.

شما باید ایده ها را ادغام کنید و یک سیستم قوی ایجاد کنید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. توسعه مغز دیجیتال به مغز بیولوژیکی شما اجازه می دهد تا تصور و خلق کند.

2. اطلاعات را با ابزار مناسب ضبط کنید

در بیشتر موارد، ما اطلاعات را بدون هیچ آماده‌ سازی ضبط می‌ کنیم – ایده‌ ها را طی یک طوفان فکری ضبط می‌ کنیم، یک یادداشت مهم را برای خود ایمیل می‌ کنیم یا در حین خواندن یادداشت برداری می‌ کنیم.

با این حال، ما هرگز از این اطلاعات استفاده نمی کنیم. چه در حال تولید یا مصرف اطلاعات باشید، باید آن را در یک مکان متمرکز مانند Microsoft One Note، Notion، Evernote و Bear ذخیره کنید.

این برنامه ها به شما اجازه می دهند اطلاعات کوچکی را ذخیره کنید. می توانید تصاویر، اسکرین شات ها، لینک ها، صفحات وب و فایل های PDF را ذخیره کنید و با استفاده از دستگاه های مختلف به آنها دسترسی داشته باشید.

انواع مختلف اطلاعات ممکن است به ابزارهای مختلفی نیاز داشته باشند:

یادداشت برداری – برنامه های یادداشت برداری مانند Evernote یکی از بهترین برنامه های یادداشت برداری در جهان است. کاربران می توانند کلیپ های صوتی، مکالمات Slack، اسناد PDF، یادداشت های متنی، تصاویر، صفحات دست نویس اسکن شده، ایمیل ها و وب سایت ها را اضافه کنند.

ذخیره مقالات مفید – Pocket یک برنامه شگفت انگیز است که ویژگی های خوب و قابلیت های سازمانی خوبی را ارائه می دهد. می توانید اسناد خود را بر اساس تصویر، ویدئو و متن سنتی مرتب کنید. طراحی جدید آن برای وب بهینه شده است.

اطلاعات مربوط به زمان‌ بندی – برنامه‌ های تقویم نه تنها مهم‌ ترین وظایفتان را به شما یادآوری می‌ کنند، بلکه به شما کمک می‌ کنند زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید و بهره‌ وری خود را افزایش دهید. برنامه های تقویم زیادی وجود دارد. دسترسی به بهترین برنامه‌ های تقویم آسان است، ویژگی‌ های شگفت‌ انگیز زیادی دارند و می‌ توان با استفاده از چندین دستگاه به آنها دسترسی داشت. آنها شامل Google Calendar، Apple Calendar و Microsoft Outlook Calendar هستند.

وظایف – اگر می‌ خواهید وظایف خود را به خوبی انجام دهید، برنامه‌ های فهرست کارها / فهرست چک ضروری هستند. هنگام انتخاب برنامه های فهرست کارها، برخی از عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از سهولت استفاده، انعطاف پذیری، بودجه شما و سازگاری بین پلتفرم ها. برخی از بهترین برنامه‌ های فهرست کارها عبارتند از Google Keep، Google Tasks و Apple Notes.

3. سازماندهی اطلاعات با ابزار مناسب برای بازیابی آسان

پس از گرفتن اطلاعات، چگونه باید آنها را سازماندهی کرد؟

هنگامی که شروع به جمع آوری و سازماندهی اطلاعات مهم می کنید، متوجه اتصالات باشید. مقاله هایی در مورد شبکه به شما در درک بازاریابی آنلاین کمک می کند. کارت ویزیتی که چند سال پیش ذخیره کرده اید می تواند به شما در پیگیری و جذب مشتریان جدید کمک کند.

با انتخاب ابزار مناسب می توانید به راحتی اطلاعات را سازماندهی کنید. در اینجا چند معیار برای انتخاب ابزار مناسب آورده شده است:

  • آیا این ابزار در دستگاه های مختلف موجود است و می توان اطلاعات را بین دستگاه ها همگام سازی کرد؟
  • آیا برای استفاده شخصی اختصاص است یا برای یک تیم؟
  • آیا بازیابی آسان اطلاعات، به عنوان مثال، با یک تابع جستجو را فعال می کند؟
  • آیا امکان دسته بندی یا برچسب گذاری داده ها را آسان می کند؟
  • آیا به کاربران اجازه می دهد لیست ها یا مجموعه هایی را برای سازمان ایجاد کنند؟
  • آیا امکان ارتباط آسان بین ایده ها و اطلاعات را فراهم می کند؟
  • آیا به نقشه برداری ذهنی و سازماندهی افکار به روش بصری کمک می کند؟

نتیجه گیری

ساخت مغز دیجیتال (مغز دوم) به ما این امکان را می دهد که اطلاعات را به طور سیستماتیک ذخیره کنیم، ایده های جدیدی داشته باشیم و آنها را به واقعیت تبدیل کنیم. مغز دوم شما به عنوان امتداد مغز بیولوژیکی شما عمل می کند و از شما در برابر اثرات فراموشی محافظت می کند و به شما امکان می دهد چالش های خلاقانه بزرگتری را انجام دهید.

یکی از بزرگترین چالش هایی که افرادی که عاشق یادگیری هستند این است که همیشه اطلاعات خود را بدون استفاده از آنها ذخیره کنند. تجربیاتی که زندگی آنها را بهتر می کند، هر روز به تعویق می افتند تا فراموش شوند. اطلاعات تنها زمانی قدرت می یابد که مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

lifehack

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی