تبلیغ رپورتاژ

همه چیز در مورد ماشین هایما S5

تقویم فارسی اندروید

هایما S5 برای نخستین بار در سال 2014 در نمایشگاه خودروی پکن به‌عنوان نماینده فاو چین در کلاس خودروهای کراس‌اوور شهری پا به میدان گذاشت. این خودرو ابتدا مدل پیشرانه تنفس طبیعی خود را در معرض نمایش گذاشت اما پس از مدت کوتاهی از مدل توربوشارژ آن نیز پرده‌برداری شد. ورود هایما S5 به بازارهای ایرانی با موفقیت هایما S7 مقدمه‌چینی شد. شرکت ایران‌خودرو که شاهد استقبال از هایما S7 در بازار ایران بود، تصمیم به واردات این کراس‌اوور چینی گرفته و در سال 1397 اولین مدل هایما S5 به بازارهای ایران رسید. این خودرو نیز توانست همانند هم‌وطن خود در بدو ورود نظرات را به خود جلب کرده و بازار خوبی برای خود دست‌وپا کند. در ادامه تلاش کرده این تا با بررسی مشخصات این خودرو و نظرات کارشناسی ارائه‌شده پیرامون آن به یک تحلیل قیمتی برای هایما S5 دست پیدا کنیم.

ماشین هایما S5
ماشین هایما S5

بررسی فنی هایما S5

هایما S5 با یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ و با قدرت 161 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه قدم به بازارهای خودروی ایران گذاشت. این پیشرانه گشتاوری معادل 223 نیوتن متر در 1800 تا 4000 دور بر دقیقه تولید کرده و از یک گیربکس اتوماتیک CVT برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو بهره می‌گیرد. به کمک این پیشرانه و توان تولیدی هایما S5 می‌تواند در 9.5 ثانیه از صفر به صد رسیده و تا سرعت 170 کیلومتر بر ساعت راه بپیماید. مصرف سوخت این خودرو 8.5 لیتر در یک سیکل ترکیبی عنوان شده و ازنظر زیست‌محیطی مطابق استانداردهای یورو 5 است.

نمونه دیگر هایما S5 موجود در بازار ایران از یک پیشرانه 1.6 لیتری با تنفس طبیعی برای تولید توانی برابر 120 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاوری تا 160 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه استفاده می‌کند. توان موتور در این مدل با یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل شده و شتاب صفر تا صد 14 ثانیه‌ای آن چندان خوشایند نیست. این خودرو با مصرف سوخت 7.5 لیتری در 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی توانسته است نشان استاندارد آلایندگی یورو 4 را به دست بیاورد.

رضایت پنجاه درصدی کاربران از رانندگی و عملکرد فنی خودرو نشان می‌دهد که نیمی از خریداران ترجیح می‌دهند پول خود را صرف خرید خودروهای هم قیمت ماشین هایما S5 کنند. زیرا که بررسی نظرات نشان‌دهنده عملکرد ضعیف گیربکس و پدال گاز در سربالایی‌ها و تاخیر در فعال‌سازی فناوری توربوشارژ است.

بررسی امکانات رفاهی هایما S5

همانند بیشتر خودروهای چینی برای هایما S5 نیز می‌توان فهرستی طولانی از امکانات رفاهی را ارائه داد. تهویه مطبوع اتوماتیک، امکان اتصال تلفن همراه و برقراری تماس، سیستم صوتی تصویری مجهز به نمایشگر 7 اینچی و 6 بلندگو با قابلیت پشتیبانی از درگاه USB و DVD، ناوبری ماهواره‌ای، آنتن کوسه‌ای، صندلی راننده 6 جهته با تنظیم برقی، صندلی 4 حالته برقی برای سرنشین، ریل باربند، سانروف برقی، دی‌لایت، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و شیشه‌های برقی چهارگانه گزینه‌های موجود در فهرست امکانات رفاهی هایما S5 است.

از دیدگاه کاربران هایما S5 نسبت به رقبای خود در این بخش سربلند بیرون آمده است. قرارگیری فهرست کامل امکانات رفاهی در کنار عایق‌بندی باکیفیت اتاق، ارتفاع مناسب کف اتاق، نرمی سواری و استفاده از متریال مرغوب‌تر نسبت به رقبای هم‌کلاس قیمت هایما S5 توجیه‌کننده رضایت 70 درصدی کاربران از امکانات رفاهی این خودرو است.

نمای داخلی ماشین هایما S5
نمای داخلی ماشین هایما S5

بررسی ایمنی هایما S5

بررسی نتایج تست‌های ایمنی انجام‌گرفته در چین نشان می‌دهد که هایما S5 توانسته است پنج ستاره ایمنی به خود اختصاص دهد. باوجود تاکید شرکت سازنده بر به‌کارگیری قطعات فولادی در بدنه خودرو، هیچ فیلمی از تست‌های تصادف هایما S5 وجود ندارد. بااین‌حال مقایسه تجهیزات ایمنی به‌کاررفته در آن با خودروهای هم‌ قیمت ماشین هایما S5 فرض بی‌اساس بودن ادعای شرکت سازنده را زیر سوال می‌برد. وجود 6 کیسه هوا در کابین، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش کشنده با امکان تنظیم ارتفاع، امکان اتصال گهواره کودک، سیستم قطع خودکار سوخت در هنگام بروز حادثه، باز شدن خودکار قفل‌ها پس از برخورد، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، BAS، EBD، HAS، ESP و TCS و دوربین دید 360 درجه تجهیزات ایمنی است که برای خودرویی در کلاس قیمت ماشین هایما S5 کاملا کفایت می‌کند.

مزایا و معایب با توجه به قیمت ماشین هایما S5

یکی از مزایای هایما S5 طراحی بدنه جمع‌وجور این خودرو است که حس تسلط در رانندگی را افزایش می‌دهد. همچنین بهره‌گیری از دوربین 360 درجه و حس‌گر کمکی پارک این خودرو را به همراه خوبی برای رانندگی در فضاهای محدود تبدیل می‌کند. به‌علاوه چالاکی این خودرو در مدل توربوشارژ رضایت کاربران را به دنبال داشته و سبب شده است که هایما S5 عملکرد خوبی را در برخورد با سربالایی‌ها از خود نشان دهد. همچنین بررسی فهرست امکانات رفاهی این خودرو نشان می‌دهد که نسبت به رقبای هم‌ قیمت ماشین هایما S5، این خودرو یک گام جلوتر است و امکانات به‌روزتری را در اختیار هواداران خود قرار می‌دهد. در کنار همه این‌ها عملکرد درست سیستم تعلیق هایما S5 تجربه خوبی از رانندگی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بااین‌وجود نرمی فرمان در سرعت‌های بالا سبب می‌شود که کنترل خودرو دشوار شود. همچنین در مدل‌های قدیمی‌تر گیربکس هایما S5 همراه خوبی‌ها در سربالایی‌ها نبود که ادعا می‌شود این مشکل در مدل‌های جدید برطرف شده است. کمبود فضا در قسمت صندوق بار نیز سبب می‌شود که طرفداران خودروهای خانوادگی از هایما S5 فاصله بگیرند. این خودرو نیز همانند هم‌وطن خود هایما S7 نتوانسته خدمات پس از فروش خوبی را به خریداران خود ارائه دهد. خریداران ناچار هستند که برای دسترسی به قطعات یدکی مسیرهای طولانی را زیر پا بگذارند یا هزینه زیادی را متقبل شوند. هم‌چنین هایما S5 در بازار خودروهای کارکرده جایگاه درستی ندارد و قیمت بالای نمونه دست‌دوم آن، خریداران را به سمت رقبا سوق می‌دهد.

خودرو هایما S5
خودرو هایما S5

جمع‌بندی

باوجود تمامی مزایا ذکرشده برای هایما S5 این خودرو هنوز نسبت به رقبای هم‌قیمت خود در رده پایین‌تری قرار دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با در نظر گرفتن عملکرد هایما S5 در بخش‌های مختلف و مقایسه آن با سایر رقبا قیمت ماشین هایما S5 منطقی نبوده و بسیار بالاست. چراکه در بازار رقابت امروز خودروهای جدیدتر با خدمات پس از فروش بهتر و قیمت دست‌دوم مناسب‌تر توانسته‌اند جای خود را در کلاس قیمت ماشین هایما S5 باز کرده و بازار خوبی برای خود فراهم کنند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی