روانشناسي و سلامت روان سلامت

چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما کمک می کند

تقویم فارسی اندروید

وقت آن است که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنیم. در حالی که ما به طور شهودی می دانیم که به نظر می رسد دیدن پرندگان و گربه ها در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر ما دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می کند، شواهد تجربی در مورد مزایای طبیعت درمانی در حال افزایش است.

این مقاله توضیح می دهد که طبیعت درمانی شامل چه چیزهایی می شود، چگونه طبیعت درمانی می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد، و چگونه می توانید در صورت گیر افتادن در درون خود، طبیعت را به یاری خود بیاورید.

طبیعت درمانی

طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند، مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای کمک به بهبودی به خصوص از نظر روانی است. به جای صرف زمان برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی، زمان بیشتری را در صفحه نمایش و آنلاین صرف می کنیم.

ما به اندازه قبل وقت خود را در خارج از خانه صرف نمی کنیم تا دوباره خود را شارژ کنیم. ممکن است دیگر مانند زمانی که بچه بودیم، در چمنزار دوچرخه سواری یا در دریاچه بازی نکنیم.

ما آن فعالیت های فراغت را با زمان بیشتری که در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی صرف شده است، جایگزین کرده ایم. پیامدها این است که ما جامعه ای پر استرس با انواع بیماری های روانی هستیم.

سبز و آبی تراپی

ممکن است طبیعت درمانی به نام «مراقبت سبز»، «ورزش سبز» یا «سبز درمانی» را بشنوید. زیرا مزیت قدرتمند آن در گذراندن وقت در فضاهای سبز است.

اما طبیعت درمانی همچنین شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی است. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی از نظر روانی اثر ترمیمی دارد. ما را در روحیه خوبی قرار می دهد. رنگ آبی نیز نشان دهنده آرامش و آرامش است.

پروژه سلامت آبی سازمانی است که مطالعاتی در مورد رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در 18 کشور در سراسر اروپا انجام داده است. پس از بررسی 18000 نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آبراه ها احساس بهتری دارند.

در واقع، شواهد نشان داد که ارتباط مثبتی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض فضاهای آبی در فضای باز و سلامت، به ویژه از نظر فواید برای سلامت روان و رفاه وجود دارد. بنابراین، محققان مفهوم خود را از اکوتراپی گسترش داده اند تا فضاهای آبی را نیز شامل شود.

رویکردهای مختلف طبیعت درمانی

مجموعه ای از برنامه های درمانی مبتنی بر طبیعت در دسترس شما هستند. روش‌ های آرامی مانند باغبانی در حیاط خلوت، قدم زدن در مزرعه‌ای پر از گل یا شناور شدن روی رودخانه وجود دارد.

طبیعت درمانی یا اکوتراپی همچنین می تواند شامل فعالیت ها یا درمان هایی باشد که در آنها به طور رسمی توسط درمانگران و رهبران آموزش دیده هدایت می شوید.

در اینجا برخی از انواع رسمی‌ تر طبیعت درمانی آورده شده است:

  • درمان مرتبط با کشاورزی، که می‌ تواند شامل کار با محصولات، اغلب در یک جامعه باشد.
  • درمان با کمک حیوانات، که ممکن است شامل بازی یا آموزش اسب یا سگ باشد.
  • ماجراجویی درمانی، که ممکن است شامل رفتینگ در آب یا صخره نوردی باشد.
  • بیابان درمانی، که اغلب به گروه هایی از نوجوانان و جوانان با مشکلات رفتاری کمک می کند.
  • جنگل درمانی که به آن حمام کردن در جنگل نیز می گویند، تمرینی است آگاهانه که در آن هنگام قدم زدن در جنگل از حواس پنج گانه خود استفاده می کنید.

یافته های مطالعه، این است که طبیعت می تواند سلامت روان را در طول همه گیری بهبود بخشد.

سلامت روان

فواید حضور در طبیعت

آنچه علم نشان می دهد این است که ما می توانیم از قدرت شفابخش مادر طبیعت بهره ببریم و انبوهی از مزایای سلامت روان را به دست آوریم. سوال این است که آیا ما با چه راه حلی آسان و مقرون به صرفه برای مشکلات مان مشارکت می کنیم؟

آخرین تحقیقات در روانشناسی دانش ما را در مورد اینکه چگونه گذراندن وقت در طبیعت راهی کم هزینه و بسیار موثر برای بهبود جنبه های مختلف سلامت روانی ما است، بیشتر می کند.

افزایش شادی

کتاب ها و مقالات زیادی در مورد چگونگی افزایش شادی منتشر شده است. یکی از راه های اثبات شده گذراندن زمان بیشتر در طبیعت است.

در بررسی تحقیقات گسترده قبلی، دکتر گرگوری براتمن، استادیار دانشگاه واشنگتن، به ترسیم مسیری برای سیاستگذاران کمک کرد. او و تیمش می خواستند چارچوبی برای اندازه گیری مزایای سلامت روان ایجاد کنند تا برنامه ریزان شهری بتوانند تنظیمات طبیعی را در برنامه های آینده خود بگنجانند.

براتمن و همکارانش در مطالعه خود که در Science Advances منتشر شد، شواهدی یافتند که ارتباط با طبیعت با فواید بسیاری از جمله افزایش شادی، احساس خوشبختی، تعاملات اجتماعی مثبت و احساس معنادار بودن در زندگی مرتبط است.

کاهش اضطراب، استرس و افسردگی

از آنجایی که اضطراب، استرس و افسردگی در حال حاضر با میزان هشداردهنده ای بر دانشجویان کالج ایالات متحده تأثیر می گذارد، مطالعه دیگری 14 مطالعه از قبل منتشر شده را که شامل بزرگسالان در سن کالج بود مورد بررسی قرار داد. محیط‌ های غنی از طبیعت بی‌ تردید به کاهش پریشانی روانی کمک کردند.

این مطالعه مناطق شهری را با محیط‌ های طبیعی مقایسه کرد. آنچه که همچنین فاش کرد این بود که زمان کمی برای تأثیرگذاری بر این دانش‌ آموزان صرف شده است که نشان می دهد با صرف حداقل 10 دقیقه، چه نشستن یا راه رفتن در طیف وسیعی از محیط های طبیعی، تأثیر قابل توجه و مفیدی بر سلامت روان شرکت کنندگان داشت. دانشمندان از نشانگرهای روانشناختی و فیزیولوژیکی کلیدی برای اندازه گیری آن استفاده کردند.

افزایش در مزایای شناختی

ذهن ما وقتی در طبیعت وقت می گذرانیم رضایت دارد. ما فوکوس بهتری داریم که به عنوان عملکرد شناختی بهتر نیز توصیف می شود. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض محیط های طبیعی برای مغز ما مفید است. این کار عملکرد حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی و وظایف کنترل توجه را بهبود می بخشد.

چگونه طبیعت را به داخل خانه بیاوریم

به دلایل اجتماعی و اقتصادی، هر کسی به راحتی به فضاهای سبز یا آبی دسترسی ندارد. علاوه بر این، در طول آب و هوای نامناسب و ماه های سرد زمستان، حتی کسانی که امکانات لازم را دارند، ممکن است از تفریح ​​در طبیعت خودداری کنند. جذابیت قدم زدن در کنار رودخانه یا پیاده روی در یک حفاظتگاه طبیعی ممکن است وجود نداشته باشد.

اگر زمان یا دسترسی محدودی دارید، شاید برنامه کاری شدیدی داشته باشید یا صرفاً از گذراندن مدت زمان طولانی در سرما راحت نیستید، همچنان می توانید به راحتی به طبیعت دسترسی داشته باشید.

وقتی در خانه و محل کار خود محصور هستیم، چگونه فواید طبیعت را به درون زندگی خود بیاوریم؟ در اینجا چند راه آسان وجود دارد:

گیاهان را اضافه کنید. آنها نه تنها سموم را از هوا حذف می کنند، بلکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که زمانی را در اطراف گیاهان می گذرانند، نگرانی، همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران و همچنین روابط بهبود یافته دارند.

با نقاشی یا عکس طبیعت اطرافتان را تزئین کنید. مناظر زیبا، باغ های سرسبز یا مناظر طبیعی را انتخاب کنید. در مطالعه دیگری درباره فواید طبیعت برای سلامتی، محققان دریافتند که تماشای مناظر سبز دوست‌ داشتنی منجر به کاهش استرس در شرکت‌ کنندگان می‌ شود.

از مناظر صوتی استفاده کنید و برنامه های صداهای آرامش بخش طبیعت را دانلود کنید. قدرت گوش دادن به صدای آبشار یا صدای باران را دست کم نگیرید. نتیجه فقط افزایش آرامش و احساس آرامش نیست. نتایج همچنین شامل بازگرداندن توجه و عملکرد شناختی بهتر است. در یک مطالعه خاص منتشر شده در Psychonomic Bulletin & Review، شرکت‌ کنندگانی که به صداهای طبیعت، به ویژه امواج اقیانوس و صدای جیرجیرک‌ها گوش می‌ دادند، در آزمون ها بهتر از همتایان خود که به صداهای شهری مانند ترافیک و بوق ماشین گوش می‌ دادند، عمل کردند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی