از طرفی شخصی هم که به همسر خود خیانت کرده، ممکن است، احساس شرمندگی نماید اما با روش جبران این مساله و جلب اعتماد مجدد همسرش آشنا نیست و در این خصوص احساس سردرگمی می کند. آقای حمید ایروانی مربی شناخته شده ی بهبود روابط همسران و عضو سایت متخصصین درس زندگی دات کام در این رابطه به « پارسینه» گفت: برای اصلاح رابطه، هر دو طرف و به ویژه فرد خیانت دیده می بایست از اتخاذ تصمیمات احساسی پرهیز کنند و همسری هم که مرتکب خیانت شده؛ می بایست از بیان جملات و عبارات توجیه کننده خودداری نماید.این متخصص صاحب سبک خانواده که با دیدگاههای متفاوت و متعادلش نسبت به مقوله خیانت همسر از محبوبیت خاصی در میان زوج های ایرانی و ترکیه ای برخوردار است در این رابطه چند توصیه به همسرانی که رابطه شان در اثر خیانت در آستانه فروپاشی قرارگرفته است، نمود:

گام اول:

آقای ایروانی به «پارسینه» گفت: در گام نخست بهتر است این دسته از زوجین احساسات خود را با فردی که حامی حفظ رابطه آنها بوده و بی طرف است در میان بگذارند. به جای دادن مشورت و نظر، مهم ترین خصوصیت این فرد حامی، باید توانایی گوش دادن باشد. اگر شما قربانی خیانت هستید، در واقع این فرد باید شخصی بی طرف اما در عین حال مدافع حفظ زندگی مشترک شما با همسرتان باشد و از ارائه اظهارنظرهای احساسی و مخرّب خودداری کند. حمیدایروانی افزود: گاهاً دیده شده که فرد خیانت دیده به اشتباه در چنین شرایطی، مستقیماً با همسری که به وی خیانت کرده بحث می کند، اینکار فقط اوضاع را پیچیده تر می کند، زیرا همسر خیانت کننده به احتمال زیاد حالت تدافعی تر به خود گرفته و این مانع از یک بحث سازنده میان زوجین می شود. چنین افرادی باید سعی کنند تا احساسات خود را با یک فرد حامی، یک مشاور یا مربی خانواده و یا عضوی از خانواده یا دوست در میان بگذارند.

گام دوم:

حمیدایروانی در خصوص گام دوم به « پارسینه » گفت: حل موفقیت آمیز مسئله خیانت، مستلزم این است که هر دو طرف، تعهد لازم برای حل مشکل و رسیدن به دیدگاههای مشترک را از خود نشان دهند و قلباً به حفظ زندگی خود علاقه مند باشند.

گام سوم :

این مربی خصوصی بازیگران مشهور خارجی در مورد این مرحله گفت: گام سوم، می بایست در حضور مربی یا مشاور خانواده صورت گیرد تا باعث ایجاد تنش بیشتر نشود. فرد خیانت دیده می بایست بداند که انگیزه اصلی همسرش از خیانت به او چه بوده است. متأسفانه بعضاً دیده شده است که همسران خیانت کننده، به اشتباه و برای آرام کردن اوضاع ، علت خیانتشان را به همسر خود نمی گویند. زوجین باید در حضور یک متخصص بی طرف، این مسأله بنیادین را به منظور پیشرفت در رابطه حل کنند. از این روی، همسر خیانت کننده، باید همه جزییات آن چه که رخ داده است را در حضور یک متخصص، افشا کند زیرا تأخیر در این موضوع می تواند، میزان و شدت بی اعتمادی را در فرد خیانت دیده افزایش داده و امکان بهبود رابطه را از بین ببرد، به عقیده من همکاری برای حل مسئله می تواند یک حس انسجام و اطمینان مجدد به طرفین بدهد.

گام چهارم:

حمیدایروانی در این خصوص به سایت « پارسینه » گفت؛ اگر شما یک همسر خیانت کننده هستید، باید این را بپذیرید که به احساسات شریک زندگی خود آسیب جدی وارد کرده اید و لذا نباید سعی کنید که فوراً بعد از طلب بخشش، خیانت خود را توجیه کنید، زیرا اینکار باعث انزجار و تنفر بیشتر همسرتان خواهد شد. همچنین نباید توقع داشته باشید، همسرتان بلافاصله عذرخواهی و یا اظهار پشیمانی تان را بپذیرد.

گام پنجم :

این مربی خانواده و عضو سایت درس زندگی دات کام در انتها افزود: « ممکن است فرد خیانت دیده از این جملات من ناراحت بشود، اما متأسفانه تجربه من و همکارانم در طی سالها تلاش در جهت بهبود روابط ناشی از خیانت همسران نشان داده است که او نیز باید کمی واقع بینانه تر به مسأله خیانت همسرش بنگرد و به مشاور یا مربی خانواده اجازه دهد تا علت اصلی شکل گیری خیانت را در فضایی کاملا بی طرفانه و به دور از هرگونه تعصب بیابد. از طرفی لازم است تا زوجین به کمک یک متخصص خانواده، شکاف های موجود در زندگی مشترکشان که گاهاً از عدم آگاهی نسبت به نیازهای طرف مقابل شکل گرفته است را از بین ببرند و در مسیر بهبود رابطه، خود را متعهد نمایند. این تعهد باید بی پرده بوده و مورد قبول طرفین باشند. تعهد باید هم چنین واقع گرایانه باشد.»

به گزارش پارسینه، امروزه مربیان خانواده جای خود را در میان خانواده ها و به خصوص زوج ها بازکرده اند. آنها نقشی فراتر از وظایف یک مشاور خانواده برعهده دارند و علاوه بر ارائه راهکار مناسب برای حل مشکل، روش شناسایی و حل مشکلات را به مراجع خود آموزش می دهند، به همین دلیل، خانواده ها در کشورها و فرهنگ های مختلف، تمایل بیشتری برای استفاده از دانش و تجربیات مربیان خانواده نشان می دهند.