روانشناسي و سلامت روان سلامت

چگونه در یک رابطه کمتر شکاک و پارانوئید باشیم؟

تقویم فارسی اندروید

آیا تلفن همسرتان را هنگام خواب چک می کنید؟ آیا نگران این هستید که رابطه او با یک همکار بیشتر از چیزی باشد که به نظر می رسد؟ وقتی بیرون است با او تماس می گیرید تا او را بررسی کنید؟ آیا فکر می کنید در مورد مسائل مالی به شما دروغ می گوید؟ آیا هر بار که با یک دوست ملاقات می کند، متوجه می شوید که دعوا می کنید؟ اینها برخی از نشانه های پارانوئید بودن در رابطه هستند.

پارانوئید

سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا می‌ گوید: «پارانویای [روابط] با یک باور بی‌ اساس مشخص می‌ شود که شریک زندگی‌ تان علیه شما عمل می‌کند. این باور منجر به بی‌ اعتمادی می‌ شود که در روابط شما و همچنین توانایی شما برای عملکرد مستقل اختلال ایجاد می‌ کند.»

ذکر این نکته مفید است که پارانویا در اصل اصطلاحی بود که برای توصیف یک علامت روان پریشی استفاده می شد که در شرایط سلامت روان مانند اسکیزوفرنی رخ می دهد. با این حال، تعریف آن برای اعمال اضطراب یا نگرانی که افراد در موقعیت‌ های روزمره تجربه می‌ کنند تکامل یافته است که این عبارت معمولاً به عنوان «پارانویای رابطه» به کار می‌ رود.

پارانویا به عنوان یکی از علائم روان پریشی می تواند شامل توهم و هذیان باشد و ممکن است به فرد تجربه کننده و یا اطرافیانش آسیب برساند. اگر علائم روان پریشی را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

این مقاله به بررسی علل و تأثیرات پارانویا در رابطه می پردازد و همچنین برخی از اقداماتی را که می توانید برای کمتر پارانوئید بودن در یک رابطه انجام دهید، بررسی می کند.

علل پارانویای رابطه

دکتر رومانوف می‌ گوید: علل اساسی مختلفی در پارانویا وجود دارد. در زیر، او برخی از دلایل پارانویای رابطه را باز می کند.

روابط قبلی

روابط گذشته یک فرد ممکن است بر روی اینکه آیا در رابطه فعلی خود احساس پارانوئید می کند یا خیر، تأثیر داشته باشد زیرا پارانویا اغلب از رویدادهای آسیب زای زندگی در گذشته فرد نشأت می گیرد.

به عنوان مثال، ممکن است شخص در گذشته مکرراً مورد خیانت قرار گرفته باشد یا اعتماد او به شدت آسیب باشد. این می تواند نوع نگاه آنها به جهان را تغییر دهد و به نوبه خود، افکار پارانوئید آنها ممکن است مکانیزم دفاعی برای محافظت در برابر تهدیدات آینده باشد.

سطوح استرس بالا

یکی دیگر از دلایل رایج پارانویا، افزایش سطح استرس است. به طور خاص، افرادی که سطح استرس بالایی دارند بیشتر احتمال دارد افکار پارانوئید را تجربه کنند.

ترکیبی از تاریخچه و عوامل محیطی می تواند به پارانویای رابطه کمک کند، جایی که اگر شخصی سابقه ضربه یا نقض اعتماد و سطوح بالایی از استرس رابطه را داشته باشد، ممکن است بیشتر مستعد پارانویا و بیش از حد مراقب تهدید باشد.

نقض اعتماد

توجه به این نکته مهم است که پارانویا می تواند از دلایل معتبری ناشی شود. شریک زندگی فرد ممکن است اخیراً یا در گذشته اعتماد او را با توجه به خیانت یا عوامل دیگری مانند شرایط مالی یا اجتماعی نقض کرده باشد.

اگر احساس پارانوئید دارید، اعتماد به غریزه‌ تان می‌تواند مفید باشد، به‌ ویژه اگر شریک زندگی‌ تان در گذشته دلایلی برای بی‌ اعتمادی ارائه کرده باشد یا اگر مشکلی در رابطه وجود داشته باشد.

تأثیر پارانویای رابطه

پارانویا می تواند بر سلامتی، شریک زندگی و رابطه شما تأثیر بگذارد. دکتر رومانوف در زیر به تشریح تأثیر پارانویای رابطه می پردازد.

تاثیر بر سلامتی شما

پارانویا می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت شما داشته باشد زیرا باعث می شود شما در حالت آماده باش باشید. این یک دوره استرس متمرکز است که باعث واکنش فیزیولوژیکی در بدن شما می شود. این باعث ترشح هورمون های استرس می شود که بدن شما را برای جنگ یا فرار آماده می کند.

پارانویای مداوم و حاد رابطه می تواند منجر به اضطراب، خستگی و کیفیت پایین خواب شود.

تاثیر بر شریک زندگی شما

اگر باورهای پارانوئیدی شما باعث شود که به گونه ای واکنش نشان دهید که شرایط اقتضا نمی کند، شریک زندگی شما ممکن است ناامید شود. آنها ممکن است از روند متقاعد کردن شما مبنی بر اینکه تهدید خود ساخته است سرپیچی کنند و ممکن است از متهم شدن مکرر به نقض اعتماد شما احساس خشم کنند.

تاثیر بر رابطه شما

پارانویای اساسی عدم اعتماد به شریک زندگی شماست. این باعث فرسایش رابطه می شود، مگر اینکه بتوانید در رابطه احساس امنیت کنید و شریک زندگی شما بتواند نشان دهد که قابل اعتماد است.

چگونه در یک رابطه کمتر احساس پارانوئید داشته باشیم؟

برای کاهش پارانویای رابطه می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

علت را درک کنید: درک علت پارانویا می تواند مفید باشد، به خصوص اگر ناشی از تجربه گذشته باشد. می توانید مدتی را صرف نگاه کردن به درون خود کنید تا بفهمید چه چیزی باعث این احساسات می شود یا با دوستان یا عزیزان خود در مورد آن صحبت کنید.

موقعیت هایی را که شما را تحریک می کنند شناسایی کنید: ممکن است متوجه شوید که برخی احساسات یا موقعیت ها باعث پارانویای شما می شود. ردیابی این محرک‌ ها می‌ تواند مفید باشد، به طوری که می‌ دانید در چه زمینه‌ هایی باید کار کنید. اگر دوست دارید، می توانید احساسات خود را در یک دفتر یادداشت کنید تا به بهبود خودآگاهی کمک کنید.

قبل از واکنش مکث کنید: پارانویا می تواند باعث شود بدون فکر کردن واکنش نشان دهید. مکث کنید، نفس عمیق بکشید، موقعیت را پردازش کنید، درک کنید که هیچ تهدیدی وجود ندارد و سپس آگاهانه واکنش نشان دهید، به طوری که کارهایی را انجام ندهید که بعداً پشیمان شوید.

احساسات خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید: با شریک زندگی خود گفتگوی صادقانه داشته باشید و در آنجا توضیح دهید که چه احساسی دارید و چرا. به جای سرزنش آنها، بر بیان احساسات خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن “تو من را ناراحت کردی با فلان” بگویید “من گاهی اوقات وقتی فلان کار را می کنی ناراحت می شوم”

برای دیدگاه او پذیرا باشید: بازخورد شریک زندگی خود را پذیرا باشید. شنیدن او و درک چیزها از دیدگاه او مهم است.

در مورد نیازهای خود بحث کنید: شروع کنید به گفتن آنچه که از او نیاز دارید تا احساس امنیت کنید و به نوبه خود از او بپرسید که از شما چه نیازی دارد.

برای ایجاد اعتماد تلاش کنید: «شما و شریک زندگی تان می توانید با انجام تعهدات، اعتمادسازی را در رابطه تمرین کنید. دکتر رومانوف می‌گوید: هر دوی شما همچنین می‌ توانید با حضور عاطفی بیشتر در هنگام کنار هم بودن و پاسخگو بودن به یکدیگر، اعتماد را بهبود ببخشید.

نگهبانی خود را کم کنید: تلاش آگاهانه ای برای آرام کردن خود انجام دهید و مراقبت خود را پایین بیاورید. ممکن است از ارتباط عاطفی ای که می توانید زمانی که به خود اجازه می دهید با شریک زندگی خود آسیب پذیر باشید، ایجاد کنید، شگفت زده شوید.

از تسلیم شدن در برابر پارانویای خود بپرهیزید: اگر متوجه شدید که درگیر رفتارهای پارانوئیدی هستید، راه‌ های دیگری برای مشغول کردن و مشغول نگه داشتن خود بیابید. یک فیلم تماشا کنید، با دوستان خود بیرون بروید، روی کار خود تمرکز کنید، به یک سرگرمی بپردازید، یک غذای سرگرم کننده بپزید یا کارهای دیگری را که دوست دارید انجام دهید.

به دنبال درمان باشید: یک درمانگر می تواند با شما همکاری کند تا علل پارانویای شما را کشف کند، محرک های شما را شناسایی کند، تکنیک های مقابله ای را توسعه دهد و مهارت های ارتباطی شما را بهبود بخشد.

حرف آخر

پارانویای رابطه می تواند اعتماد به شریک زندگی تان را برای شما سخت کند و ممکن است دائماً احساس کنید که او به شما خیانت می کند، به شما دروغ می گوید یا سعی می کند به شما آسیب برساند. اگر شریک زندگی شما اعتماد شما را نقض کرده باشد و باعث بی اعتمادی شما شده باشد، ممکن است احساسات شما معتبر باشد.

با این حال، پارانویا اغلب ناشی از استرس یا آسیب های گذشته است، و ممکن است شریک زندگی خود را به خاطر اعمال شخص دیگری مقصر بدانید. مهم است که علت اصلی پارانویای خود را کشف کنید، بفهمید چه چیزی شما را تحریک می کند و روی رابطه خود با شریک زندگی خود کار کنید. در غیر این صورت، پارانویا می تواند بر شریک زندگی و رابطه شما تأثیر بگذارد، غیر از اینکه اثراتی بر سلامتی و آرامش شما می گذارد.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی