روانشناسي و سلامت روان سلامت سلامت جسمي

چطور در کمتر از ۲ دقیقه استرس مان را كاهش دهيم؟

در زندگی همه ما برخی مواقع پیش آمده که می‌گویند آرام باش و نفس عمیق بکش. شاید آن موقع زیاد از این نصیحت استقبال نکرده‌اید؛ اما تحقیقات نشان داده این ترفند واقعا کارساز است...
تقویم فارسی اندروید
استرس
استرس

ابتدا، با اصول تنفس آشنا شوید:

وقتی نفس را به داخل می‌کشید، سیستم عصبی سمپاتیک خود را تحریک می‌کنید، سیستمی که ضربان قلب و فشار خون را تقویت می‌کند. اما با بیرون دادن نفس، سیستم عصبی پاراسمپاتیک، شروع به کار می‌کند که باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون می‌شود.
پس زمانی که دچار استرس هستید، تنفس خود را کند کنید، و روی بیرون دادن نفس که بدن را وارد مرحله استراحت پاراسمپاتیک می‌کند تمرکز کنید.
نفس عمیق نیز آرامتان می‌کند چون مجبور می‌شوید توجهتان را به بدن معطوف کنید-نه به مواردی که اطرافتان هستند و باعث استرس می شوند.

احساس تنش دارید؟

این تمرین تنفس که ”۴-۷-۸” نام دارد را امتحان کنید. دهان را ببندید و هوا را با چهار شماره از مسیر بینی به داخل بکشید. نفس خود را تا هفت شماره نگه دارید. سپس در حالی که در ذهن تا هشت می‌شمارید نفس خود را بیرون دهید. این چرخه را سه مرتبه دیگر تکرار کنید. این کار کمتر از ۲ دقیقه وقت‌تان را می گیرد.

دلیل کار کردن این شیوه چیست؟

وقتی از طریق بینی نفس را به داخل می‌کشید، به افزایش آثار آرامش‌بخش تنفس کمک می‌کند، چون گیرنده‌های حسی پاراسمپاتیک در سوراخ‌های بینی و سینوس‌ها واقع شده‌‌اند. نگه داشتن نفس دی‌اکسید کربن را در جریان خون افزایش می‌دهد، که باعث آرامش عروق خونی و پایین آمدن فشار خون می‌شود.

ساير مقالات سلامت را اينجا بخوانيد

جهت دریافت جدیدترین اخبار و مقالات از طریق تلگرام ، اینجا کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج 

www.7ganj.ir

منبع: الو دكتر

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی