بارداري و زايمان سلامت

مراقبت های ویژه زنان دیابتی برای باردار شدن

تقویم فارسی اندروید

مراقبت های ویژه زنان دیابتی برای باردار شدن چیست؟ آیا زنانی که دیابت دارند می توانند حامله شوند؟ بسیاری از بیماران دیابتی هنگامی که در تلاش برای باردار شدن هستند مشکلاتی پیدا می کنند که در این مقاله چند مورد از آن ها را بیان می کنیم.

backache-during-pregnancy

من یک زن 27 ساله هستم از بیماری دیابت نوع 2 رنج می برم و 3 سال است که ازدواج کرده ام. درحال حاضر من و همسرم تصمیم گرفته ایم که بچه دار شویم آیا دیابت می تواند به سلامت کودکمان لطمه بزند؟ چه اقدامات احتیاطی لازم است انجام شود. این یک نمونه از سوالات بیماران دیابتی است که البته با کمی جرئیات متفاوت می تواند سوال خیلی از افراد دیگر هم باشد. بیماری دیابت نه تنها در دوران بارداری که حتی در هنگام رشد جنین هم می تواند تاثیر گذار بوده و دردسر هایی ایجاد کند. لازم است بیماران دیابتی قبل از اقدام به بارداری یک معاینه ی کامل بشوند و با پزشک خود مشورت بکنند. در ادامه ما برخی آزمایش هایی که افراد دیابتی قبل از بچه دار شدن باید انجام دهند را به شما می گوییم.

ابتدا باید تست A1C بدهید. این آزمایش سطح قند خون شما را می سنجد و مشخص می کند که آیا سطح قند خون شما به اندازه ی کافی پایدار می باشد یا خیر.

آزمایش ادرار. این آزمایش عملکرد کلیه ها را می سنجد و مشخص می کند که آیا دیابت روی عملکرد کلیه ها تاثیر گذاشته است یا خیر؟
به علاوه هر بیماری دیابتی لازم است به صورت مرتب قلب و دیگر ارگان های خود را چک کند و از سلامت آن ها مطمئن شود.

سطوح تیروئید، سطح تری گلیسرید وکلسترول خون خود را بسنجید و از نرمال بودن آن مطمئن شوید.

درنهایت اگر تمام این آزمایش ها نتایج نگران کننده ای نداشتند شما می توانید باردار شوید البته دقت کنید که سطح قند خون خود را نیز باید چک کنید و مطمئن شوید که سطح قند خونتان تحت کنترل است چرا که کنترل قند خون در دوران بارداری کمک می کند تا شما در دوران بارداری از وقوع عوارض مربوط به آن جلوگیری کنید. طبق تحقیقات جدید سطح قند خون بالا در 13 هفته ی اول بارداری می تواند برای جنین مضر بوده و تاثیر منفی داشته باشد حتی می تواند باعث سقط جنین شود.

همچنین در سه ماهه ی آخر بارداری شما ممکن است وادار به مصرف انسولین شوید که البته شکل مصرفی آن زیر نظر پزشک باید باشد. و در نهایت برنامه ی غذایی بیماران دیابتی نیز در دوران بارداری بسیار مهم است. این بیماران باید کالری بیشتری دریافت کنند چرا که کودکشان به آن نیاز دارد و از طرفی لازم است سطح قند خون خود را نیز کنترل کنند. در نتیجه این افراد باید با یک متخصص تغذیه درمورد رژیم غذاییشان صحبت بکنند. نظر شما چیست؟

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی