سبك زندگي موفقيت در زندگي

چطور از شر تنبلي خلاص شويم؟

تنبلي يکي از عادت هاي ناپسند است که افراد به خاطر راحت طلبي به آن دچار مي شوند...
تقویم فارسی اندروید

اعصابم از دست خودم خرد شده بود و نمي توانستم هيچ فرد ديگري را مقصر جلوه بدهم. روي مبل لم داده بودم و مدام به کارهاي عقب افتاده ام فکر مي کردم. پرداخت قسط بانک، گرفتن چند کالاي مورد نياز خانه، انجام تکاليف دانشگاه و تعداد زيادي کار عقب افتاده ديگر که فقط استرس من را زياد مي کرد و اين استرس من را به بي خيال شدن ترغيب مي کرد! حالم خيلي بد شده بود و باور نمي کردم که من اين قدر آدم تنبلي هستم.

2_01

يک لحظه به خودم آمدم و ديدم چند ساعت است که دارم به همين مسئله فکر مي کنم. امروزم هم تمام شد و باز هيچ کاري نکردم. مسلم رومياني، روان شناس باليني معتقد است که تنبلي از آن دسته مشکلاتي است که در هر سن، جنس و موقعيتي که باشيد ممکن است با آن درگير شويد. از نظر لغوي، تنبلي اهمال کاري يا سستي در انجام کارها معنا مي شود. به طور کلي تنبلي يعني به آينده موکول کردن کارهايي که تصميم به انجام آن ها در زمان مشخصي گرفته ايم يا حذف هدف هايي که به دليل نداشتن تلاش کافي به آن ها نرسيده ايم. تنبلي يکي از عادت هاي ناپسند است که افراد به خاطر راحت طلبي به آن دچار مي شوند.

 

دلايل تنبلي در انجام کارها

رومياني ادامه مي دهد: يکي از مهم ترين دلايل تنبلي، نداشتن اولويت بندي در زندگي براي رسيدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت است. اگر فردي براي انجام کارهايي که قرار است در يک روز انجام دهد، اولويت بندي درستي نداشته باشد به احتمال زياد از انجام يک يا چند کار مهم باز خواهد ماند. يکي از دلايل ديگر تنبلي، حس لذت جويي است. بعضي افراد با اين تفکرات اشتباه که الان را بايد غنيمت شمرد و از آن لذت برد به انجام کارهاي ديگر تمايلي ندارند. جالب است بدانيد که کمال گرايي هم يکي از دلايل تنبلي است. بعضي افراد به اين دليل که دوست دارند هر کاري که انجام مي دهند، بي عيب و نقص باشد از انجام کارهايي که فکر مي کنند ممکن است در انجام آن ها ضعف هايي داشته باشند، دست برمي دارند. لجبازي هم عامل ديگري براي تنبلي است؛ به طور مثال بعضي افراد به دليل دلخوري از فرد ديگري، به طور آگاهانه و به خاطر لجبازي از انجام بعضي کارهاي مهم و تاثير گذار در زندگي شان سر باز مي زنند که اين هم يک نوع تنبلي محسوب مي شود. درشت نمايي و ريز نمايي کارها هم باعث تنبلي در انجام کارها مي شود. بعضي افراد انجام بعضي کارها را در ذهن شان آن قدر بزرگ مي کنند که از مواجه شدن با آن وحشت مي کنند و گاهي هم بعضي کارها را آن قدر کم اهميت و ساده مي بينند که مدام زمان انجام آن را به عقب مي اندازند که اين هم نوعي تنبلي محسوب مي شود. در خور ذکر است که بعضي پدر و مادرها با رفتارهاي شان، فرزندشان را تنبل بار مي آورند. وقتي والدين، هيچ گاه به فرزندان شان مسئوليتي نمي دهند فرزنداني تنبل و تن پرور تحويل جامعه خواهند داد. تنبلي يک نوع عادت است و وقتي پدر و مادري همه امکانات رفاهي را براي فرزندشان مهيا کنند، در اصل او را به تنبلي ترغيب مي کنند.

 

راهکارهايي براي کنار گذاشتن تنبلي

راهکارهاي مختلفي براي مبارزه با تنبلي وجود دارد. در ادامه مطلب، راهکارهايي ساده، اما کاربردي آمده است. در خور ذکر است که نياز نيست در قدم اول، شما به همه اين راهکارها عمل کنيد. موفقيت در اين باره، مي نويسد: بهتر است در ابتدا يک يا چند راهکار را عملي کنيد و در مراحل بعد به سراغ بقيه راهکارها برويد تا براي هميشه از دست اين عادت ناپسند رهايي يابيد.

 

مقدمات را آماده کنيد:

پيش از شروع هر کاري، مقدمات آن را فراهم کنيد. هر قدر درباره کاري، بيشتر آگاهي داشته باشيد و از قبل مقدمات آن را آماده کرده باشيد، تسلط شما براي انجام آن کار بيشتر خواهد بود و سرعت عمل شما بيشتر مي شود.

 

موانع رواني را شناسايي کنيد:

کمبود انرژي يکي از عوامل تاثيرگذار بر تنبلي است. مراقب سطح انرژي خود باشيد. ورزش کنيد و صبح ها صبحانه اي کامل و انرژي زا نوش جان کنيد. به نظر مي رسد که شروع يک روز کاري بدون خوردن يک صبحانه خوب مانند رفتن به جنگ بدون مهمات است! بنابراين شما بايد موانع رواني فعاليت هاي خود را شناسايي کنيد و پيش از شروع هر فعاليتي انرژي رواني خود را تقويت کنيد. کارهايي مانند يک استراحت کوتاه يا خوردن غذاي مورد علاقه تان و … مي تواند انرژي احساسي شما را براي جديت بيشتر در انجام کارهاي تان تقويت کند.

 

قدم اول را محکم برداريد:

کار را از هر نقطه اي که براي تان راحت تر است، آغاز کنيد؛ زيرا همين که قدم اول را برداريد نيمي از راه را پيش رفته ايد. پس چند قدم ديگر به جلو برداريد. وقتي درگير کار شديد ديگر براي تان سخت است که آن را نيمه کاره رها کنيد.

 

محدوديت زماني تعيين کنيد:

براي انجام کارهاي مهم خود، يک ضرب الاجل زماني تعيين کنيد و با تمام وجود به آن متعهد باشيد. همچنين شما بايد چشم اندازهاي بزرگ اما اهداف کوچک داشته باشيد. اهداف بزرگ وقتي محقق مي شوند که به مجموعه اي منسجم از اهداف کوچک تبديل شوند.

 

براي خودتان پاداش تعيين کنيد:

پس از انجام هر بخشي از کار، به خودتان پاداش کوچکي بدهيد. در خور ذکر است که بايد حتما به قول يا پاداشي که براي خودتان در نظر گرفته ايد، عمل کنيد زيرا به اين شکل مکانيسم لذت و پاداش در هنگام انجام کارها در ذهن شما فعال مي شود.

 

افکار منفي را دور کنيد:

افکار مثبت غير واقع بينانه و داشتن انتظارات بيش از حد از خود، نيز مانند افکار منفي مي تواند تنبلي را تشديد کند. برنامه روزانه تان را خيلي شلوغ نکنيد. فهرست کارهايي را که بايد انجام دهيد بيش از ظرفيت جسمي خود در نظر نگيريد.

 

کار را با موفقيت تمام کنيد:

کاري را که شروع کرده ايد بايد تمام کنيد. با اين حال و اگر خسته هستيد استراحتي کوتاه داشته باشيد اما کار را متوقف نکنيد. هيچ چيز خسته کننده تر از ناتمام گذاشتن کارها نيست اما وقتي کاري را با موفقيت به پايان مي رسانيد موجي از انرژي و اعتماد به نفس، يک باره به سوي شما باز مي گردد.

 

خودتان را مجبور نکنيد:

به جاي استفاده از واژه «بايد» براي انجام کارها، سعي کنيد مزاياي ملموس و منطقي آن کار را در ذهن خود برجسته کنيد. ذهن ناخودآگاه شما از حس تحکم و اجبار بيزار است.

 

هيچ کاري نکنيد:

اگر هيچ يک از روش هاي غلبه بر تنبلي روي شما جواب نمي دهد اين روش را نيز مي توانيد امتحان کنيد. بر روي يک صندلي بنشينيد و براي مدتي سعي کنيد هيچ کاري انجام ندهيد و حتي فکر هم نکنيد. به زودي خواهيد ديد که نمي توانيد اين همه انفعال را حتي براي نيم ساعت تحمل کنيد در نتيجه ناخودآگاه بلند مي شويد تا کاري انجام دهيد.

 

در انجام کار متعهد باشيد:

به هيچ وجه به کارهاي غيرضروري نپردازيد. اين جا تنها جايي است که کمي تنبلي در آن مفيد است. البته به شرطي که براي انجام آن، تاريخ مشخصي را در آينده مشخص کنيد و به آن تاريخ متعهد باشيد. جالب است بدانيد که انجام کارها هنگامي که حس خوبي داريد بسيار راحت است اما شما نمي توانيد براي انجام کارهاي ضروري هميشه به حس و حال تان تکيه کنيد. کارهاي مهم را انجام دهيد حتي وقتي حس خوبي نداريد.

 

به لذت پايان کار فکر کنيد:

وقتي قصد انجام کاري را داريد ولي مدام آن را به تعويق مي اندازيد دائم درباره آن احساس گناه مي کنيد اما وقتي کاري را که مي توانيد تا 2 ماه ديگر انجام دهيد همين حالا به انجام رسانيد، ذهن تان در اين 2 ماه آسوده تر مي شود. هرگاه ذهن شما تمايل به تسليم در برابر لذت هاي زودگذر و کوچک ناشي از توقف انجام فعاليت را داشت، لذت هاي عميق حاصل از پايان يافتن کار را در ذهن خود برجسته و با جزئيات کامل آن را مرور کنيد.

 

تنبلي را فراموش کنيد:

پيش از اقدام به هر کاري، بايد برچسب هايي را که احتمالا تاکنون به خودتان درباره اهمال کاري تان مي زديد فراموش کنيد. به جاي اين که انتظار داشته باشيد حس تنبلي هيچ گاه به سراغ تان نيايد، بکوشيد اين حس را مديريت و بيشتر اوقات از آن اجتناب کنيد. اگر مي خواهيد برنامه شما به دليل تنبلي با گذشت زمان متوقف نشود، لازم است در طول اين مسير دايم انگيزه هاي خود را با ابزارهاي مثبت تقويت کنيد؛ مثلا به حس خود در زمان هايي که کار مهمي را با موفقيت به پايان رسانديد، بينديشيد. چند تجربه موفق در زمينه غلبه بر تنبلي را به ياد آوريد و مدام نتايج مثبت آن ها را در ذهن خود مرور کنيد. هر گاه هم که در طول مسير گرفتار تنبلي شديد، زياد سخت نگيريد و دوباره از نو شروع کنيد.

گردآوري: گروه هفت گنج

منبع: doctoreman.ir

2 دیدگاه

  • امیدوارم بتونیم این کارا رو انجام بدیم و از تنبلی دور بشیم…

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی