سبك زندگي شستشو، نظافت و لكه گيري

حقایقی جالب درباره خاصیت ضد عفونی کنندگی دستمال مرطوب

تقویم فارسی اندروید

اگر به طور مرتب از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده استفاده می کنید، تنها نیستید. در سال 2008، انجمن صابون و مواد شوینده (SDA) تحقیقی را برای انجام یک نظرسنجی نظافت در سراسر کشور انجام داد. براساس نتایج این نظرسنجی که در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده است، بیشتر آمریکایی ها حدود 71 درصد گفته اند که از نوعی از دستمال مرطوب استفاده می کنند. از این درصد، 77 درصد در هر زمان حداقل دو بار و بیش از یک چهارم این افراد گفتند حداقل یک بار در روز از دستمال مرطوب استفاده می کنند. تا سال 2014 ، Clorox گزارش داد که تقریبا نیمی از آمریکایی ها از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده استفاده می کنند.

دستمال مرطوب

به نقل از برایان سانسونی، معاون رئیس ارتباطات در SDA، که گفته است: “تمیز کردن با این دستمال ها بخشی از فرهنگ آمریکا شده است.” “آنها نه تنها به سالم ماندن ما كمك می كنند، بلكه این كار را به راحتی و بسیار كارآمد انجام می دهند.” اما آیا آنها کاملا سالمند و هیچ ضرری ندارند؟ در اینجا حقایقی در مورد دستمال ها مرطوب ضد عفونی کننده محبوب ما وجود دارد که شما را به خواندن شان دعوت می کنیم.

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده چیست؟

تشخیص ادعا در برابر عمل ضد عفونی کنندگی دستمال مرطوب واقعا دشوار است. طبق مطالعه انجمن صابون و مواد شوینده، 28 درصد از آمریکایی ها که از تمیز کننده، ضد عفونی کننده یا ضد عفونی کننده های ضد باکتری استفاده می کنند به دلیل قابل حمل بودن دستمال های مرطوب کننده این کار را انجام می دهند و 20 درصد دیگر نیز به دلیل “در دسترس بودن” از آنها استفاده می کنند. برخی دیگر آنها را دوست دارند زیرا سریع و کاربردی هستند. بسیاری از افراد به خصوص به دلیل توانایی کشتن میکروب ها، این دستمال های ضد عفونی کننده را دوست دارند.

این ضد عفونی کننده ها توانایی های ضد میکروبی بر روی ظروف را دارند و مطالعات مستقل تأیید کرده اند که این ادعاها دقیق هستند. مطابق یکی از تحقیقات انجام شده در مجله میکروبیولوژی کاربردی، پاک کردن پیشخوان های آشپزخانه شما با دستمال های ضد عفونی کننده پس از خرد کردن مرغ، احتمال مسمومیت با مواد غذایی را 99.2 درصد کاهش می دهد.

سمپسون دیویس، پزشک اورژانس، در برنامه دکتر آز نشان داد که مواد موجود در دستمال مرطوب در کشتن میکروب ها بسیار مؤثر است. به گفته پزشک، آب با ماده C14-17 sec-alkyl sulfonate و روغن های ضروری برای رایحه، مواد نگهدارنده برای منع رشد باکتریها و در آخر، اسید گلیکولیک که دیویس گفته است به نمیز کردن منطقه کمک می کند.

ضد عفونی کردن و تمیز کردن یکی نیستند

یكی از مشكلات دستمال های ضد عفونی كننده چگونگی استفاده از آنها است. گروه کاری محیط زیست (EWG) در سایت خود فاش کرد: “حقیقت این است که دستمال های ضد عفونی کننده برای تمیز کردن معمول کافی نیستند.” اگرچه ممکن است ما آنها را در یک دسته جمع کنیم اما تفاوت زیادی بین تمیز کردن و ضد عفونی کردن وجود دارد. EWG توضیح داد: “در حالی که تمیز کردن با آنها میکروب ها را از سطح خارج می کند و ضد عفونی کردن آنها با استفاده از سموم ضد میکروبی، مانند ترکیبات آمونیوم کواترنر یا” کوات ها ” انجام می گیرد.”

EWG تأکید می کند قبل از اینکه از این دستمال ها استفاده کنید از خود بپرسید که آیا شما واقعاً به ضدعفونی کردن نیاز دارید یا نیاز به تمیز کردن دارید. تمیز کردن به طور مرتب هم میکروب های موجود را از بین می برد و هم ظهور بیشتر میکروب ها را ممنوع می کند. هنگامی که یک سطح با “گوشت خام، خون یا مایعات بدن حیوانات تماس پیدا می کند و هنگامی که یکی از اعضای خانواده از بیماری مسری مانند آنفولانزا رنج می برد،” ضد عفونی کننده توصیه می شود.

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده نمی تواند جایگزین صابون و آب شود

صنعت تمیز کردن محصولات به طور مداوم در حال رشد بوده است. پیش بینی می شد تا سال 2016 درآمد حاصل از تولید این محصولات بیش از 61 میلیارد دلار در ایالات متحده باشد. شاید بدون شک گفته شود که مصرف کنندگان تجهیزات تمیز کنندi زیادی را برای انتخاب پیش رو دارند و همانطور که شاید خیلی خوب بدانید، بسیاری از این محصولات به بازار عرضه می شوند تا زندگی ما آسان تر شود اما اگر به دنبال اثربخش ترین محصول هستید، فورا به سراغ این دستمال ها نروید زیرا آنها عمدتا برای ضدعفونی کردن هستند.

سامپسون دیویس، پزشک اورژانس در برنامه دکتر آز عنوان کرد: “ما می دانیم که بدون صابون و آب هرگز هرگز میکروب های اطراف ما از بین نمی رود.” حتی با وجود بسیاری از مواد ضد عفونی کننده قدرتمندی که در دستمال مرطوب و سایر ابزار تمیز کننده وجود دارد باز هم اولین راه دفاع در مقابل میکروب ها همیشه به صابون و آب ختم می شود. این حتی در مورد سطوح آلوده که باید ضد عفونی شوند هم صادق است. طبق گفته دیویس، ابتدا باید صابون و آب را استفاده کنید سپس از دستمال مرطوب استفاده نمایید.

دستمال مرطوب

فقط می توانید با دستمال های مرطوب ضد عفونی کننده باکتری ها را پخش کنید

با توجه به اینکه دستمال مرطوب ضد عفونی کننده در کشتن میکروب ها بسیار مؤثر است اما ممکن است میکروب ها به چشم دیده نشوند و به جای از بین بردن با صابون و آب فقط روی دستمال مرطوب دو برابر شوند. انجام چنین کاری کاملاً به معنای واقعی کلمه مضر است. سامپسون دیویس، پزشک اورژانس در برنامه دکتر آز توضیح داد: اگرچه احتمالاً همه ما قصدمان این است که پیشخوان های خود را پاک کنیم اما شما واقعاً می توانید “باکتری ها و میکروب ها را با این دستمال ها در سطح گسترش دهید.” بدیهی است که این مهمترین دلیل است که استفاده از دستمال ضد عفونی کننده را در وهله اول نفی می کند.

پس از تمیز کردن منطقه با صابون و آب باید اجازه دهید منطقه خشک شود. سپس باید دستورالعمل های پشت ظرف دستمال مرطوب را نگاهی بیندازید. بله، ظاهراً دستورالعملهایی وجود دارد. طبق گفته دیویس، برچسب به شما می گوید تا چه مدت شما نیاز به مرطوب نگه داشتن آن سطح دارید تا به طور مناسب ضد عفونی شود. این بدان معنی است که شما ممکن است مجبور به ضد عفونی کردن منطقه در زمانی بین “چهار تا ده دقیقه” باشید. متأسفانه، آن ضربه های 15 ثانیه ای می توانند صدمه به جای تاثیر خوب داشته باشند.

احتمالاً باید از بیش از یک دستمال ضد عفونی کننده استفاده کنید

برچسب دستمال های مرطوب ضدعفونی کننده شما همچنین به شما می گوید مدت زمان طولانی برای مرطوب نگه داشتن یک سطح چه قدر است. ایوان اونگ، میکروبیولوژیست و معاون تحقیقات و توسعه میکروبی گفت: “به عنوان مثال، دستورالعمل های استفاده از دستمال های ضد عفونی کننده Clorox تصریح می کند که شما باید سطح را پاک کنید، با استفاده از دستمال مرطوب کافی برای سطح مورد نظر، کاری کنید که کاملا مرطوب باقی بماند. چهار دقیقه زمان لازم است که اجازه دهید سطح خشک شود.” برای مرطوب نگه داشتن منطقه باید از دستمال مرطوب کافی استفاده کنید. اغلب اوقات، به این معنی است که شما به بیش از یک دستمال احتیاج دارید.

از آنجا که “بسیاری از کاربران به ندرت برای خنک شدن سطح خود به مدت چهار دقیقه وقت می گذارند،” به گفته این متخصص، این خطرناک است که فقط میکروب ها را در اطراف خود پخش کنیم. وقت آن است که دستورالعمل ها را شروع کنید. ویلیام شافنر، رئیس بخش پیشگیری از دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت، همچنین توصیه کرد که در هنگام ضد عفونی کردن با دستمال مرطوب، از روش “از آن استفاده کنید و آن را دور بیندازید” استفاده کنید. قبل از حرکت به یک منطقه جدید، دستمال قبلی را دور ریخته و با دستمال جدید به یک قسمت جدید برسید.

آیا دستمال مرطوب می تواند منجر به از بین بردن باکتری های سوپرباگ شود؟

خوب، اکنون شما راه درست استفاده از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده را می دانید. برای ایمن بودن، ما فقط می توانیم از یک دستمال مرطوب استفاده کنیم و هر سطح را به طور دقیق و صاف لایه برداری کنیم، درست است؟ خب نه. این مشکلاتی را با خود به همراه دارد. همه باکتری ها بد نیستند اما دستمال مرطوب ها ضد عفونی کننده کاری می کنند تا بطور غیرمستقیم باکتری ها را به طور کلی بکشند: هم بد و هم خوب. علاوه بر این، استفاده زیاد از مواد ضد عفونی کننده مانند دستمال مرطوب می تواند منجر به رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک موسوم به سوپرباگ “superbug” شود.

در سال 2008، محققان بریتانیایی همچنین دریافتند كه یك نوع خاص از سوپرباگ، استافیلوكوكوس اورئوس مقاوم در برابر متی سیلین (با نام مستعار MRSA)، می تواند از طریق دستمال مرطوب ضدعفونی کننده كنترل شود همان محصولی که برای از بین بردن باكتری های مضر هم استفاده می شود. گرت ویلیامز، میکروبیولوژیست دانشگاه کاردیف، به رویترز گفت: “آنچه پیدا کردیم این است که ریسک بالایی وجود دارد.”

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت، ویلیام شافنر توضیح داد: “ما دریافتیم که موثرترین روش برای جلوگیری از شیوع MRSA در بخش های بیمارستانی، اطمینان از استفاده از دستمال مرطوب فقط یک بار بر روی یک سطح است.”

شما نمی توانید دستمال مرطوب را در اتومبیل خود نگه دارید

برایان سانسونی، معاون ارتباطات مواد پاک کننده در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: “از کیف پول و کنسول اتومبیل گرفته تا میز و چمدان ممکن است دارای میکروب باشند. در حالی که ممکن است این مکان ها مکان های متداول برای تجمع میکروب ها باشند اما همه این مکان ها برای ضد عفونی کردن با دستمال مرطوب مناسب نیستند.

در برنامه دکتر آز، سامپسون دیویس، پزشک اورژانس گفت: “چگونه ذخیره کردن [دستمال مرطوب] بسیار مهم است.” وی ادامه داد: “شما باید مطمئن شوید که آن را در دمای اتاق نگهداری می کنید. بعضی اوقات دستمال مرطوب را در اتومبیل خود نگه می داریم یا مقداری از آن را در همه جا نگه می داریم و اگر در گرمای شدید یا سرمای شدید باشد، آنچه اتفاق می افتد این است که شما مواد نگهدارنده را از بین می برید و ممکن است قارچی در بین دستمال مرطوب ها ایجاد شود. تصور کنید که آن را در سراسر فرمان ماشین خود پخش کنید! این یک فاجعه است.

دستمال مرطوب

ضد عفونی کردن و شستشوی اسباب بازی کودکان

شاید عجیب نباشد که به فکرتان برسد با دستمال های مرطوب ضد عفونی کننده اسباب بازی های کودک کوچک خود را پاک کنید اما دستورالعمل هایی وجود دارد که باید هنگام استفاده از آنها برای کشتن میکروب ها در خاطر داشته باشید. براساس مطالعات وب سایت Lysol، اسباب بازی های پلاستیکی کوچک بدون باتری را می توان با ماشین ظرفشویی تمیز و ضد عفونی کرد. برای اسباب بازی های پلاستیکی با باتری، این شرکت توصیه می کند مناطق بیرونی اسباب بازی را با صابون و آب گرم تمیز کرده و سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب برای قسمت بیرونی آن ضد عفونی کنید. بله، دستمال ها به اندازه کافی ایمن هستند تا بتوانند از آنها برای اسباب بازی های کودکان خود استفاده کنند. با این حال، طبق گفته این برند باید “اسباب بازی را با آب پاک کرده و خشک کنید.”

بسته به اسباب بازی، اسباب بازی های پلاستیکی بزرگتر نیز می توانند به همان روش ضد عفونی شوند. وقتی صحبت از اسباب بازی های پارچه ای مانند حیوانات عروسکی پارچه ای می شود، باید آنها را مانند لباس در لباسشویی بشورید. ضد عفونی کردن با دستمال مرطوب در آنجا عملکرد خوبی نخواهد داشت.

ضد عفونی کردن با دستمال مرطوب برای کودکان بی خطر نیست

در صورت استفاده صحیح، ضد عفونی کردن با دستمال مرطوب می تواند به اندازه کافی ایمن باشد تا برای اسباب بازی های کودکان استفاده شود. با این وجود، دستمال های مرطوب ضد عفونی کننده همیشه هشدار “دور از دسترس کودکان” را روی هر ظرف می دهند. البته همه به این هشدارها توجه نمی کنند.

یکی از والدین در ماساچوست پس از کشف اینکه دخترش و سایر دانش آموزان در مدرسه هاکلبری هیل، یکی از مدارس دولتی لیننفیلد، نگران شده بودند که از دستمال مرطوب برای تمیز کردن میزهای خود استفاده کرده اند.

وکیل والدین گفت: “کودکان نباید در معرض هیچ یک از این مواد شیمیایی قرار گیرند. به نظر می آید این یک مسئله جدی ایمنی است.” دی مورو شکایتی را به وزارت منابع کشاورزی ارائه داد که در نتیجه بازرسین آفت کش ها “نامه هشدار” را به مدارس دولتی لیننفیلد صادر کردند. در این نامه از مدرسه خواسته شده بود “اجازه ندهیم که کودکان از محصولاتی استفاده کنند که برچسب “آنها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.” دارند. در حالی که تشویق بچه ها به تمیز کردن ایده خوبی است اما ضد عفونی کردن با دستمال مرطوب برای انجام این کار مناسب نیست.

برای تمیز کردن حمام شما به چیزی بیش از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده نیاز دارید

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده می تواند کمک خوبی برای بهداشت شما باشد. با این حال، آنها تنها محصولی نیستند که باید از آنها استفاده کنید زیرا به یاد داشته باشید آنها بیشتر برای ضدعفونی کردن ساخته شده اند. لیسول توصیه می کند از دستمال مرطوب آنها برای “تمیز کردن سریع و راحت” مانند پاک کردن “سینک، کاشی، صندلی توالت، وان، سطل زباله و کف حمام استفاده کنید”. این دستمال مرطوب ها طبق گفته های این شرکت، “در هنگام تمیز کردن عمیق حمام، وقت زیادی را برای شما صرفه جویی می کنند.”

مورد دیگر دستمال های ضد عفونی کننده با نام تجاری معروف، مانند دستمال های ضد عفونی کننده Clorox نیز صادق است. اگرچه این برچسب به دلیل محصولات مبتنی بر سفید کننده شناخته شده است اما هیچگونه سفید کننده ای در دستمال های ضدعفونی کننده آنها وجود ندارد. به این ترتیب، انتظار نداشته باشید که دستمال مرطوب Clorox مانند سفید کننده عمل کند.

با اینکه آرزو می کنیم که کاش دستمال مرطوب ضدعفونی کننده تنها وسیله نظافت بود اما متأسفانه چنین نیست. دستمال مرطوب ممکن است کمی سرویس بهداشتی را تمیز کند، اما هنوز هم باید تمیز کننده کاسه توالت و اسکراب دوش را به طور منظم استفاده کنید

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده برای همیشه مناسب نخواهد بود

ممکن است دستمال مرطوب های ضد عفونی کننده خود را در جای خشک و خنک نگه داشته و از قارچ زدن آنها جلوگیری کنید اما نباید انتظار داشته باشید که دستمال مرطوب برای همیشه تازه بماند. این محصول پس از دو سال شروع به خراب شدن می کند و اثربخشی خود را از دست می دهد. اگر ظرف دستمال مرطوب ضد عفونی کننده را باز کنید، بوی آن تمام چیزهایی را که باید بدانید به شما می گوید. اگر رایحه ضعیف تر از چیزی است که به خاطر می آورید، باید آنها را دور بریزید. از آنجایی که هدف از این محصول ضد عفونی کردن و کشتن میکروب ها است، استفاده از دستمال های قدیمی برای انجام کار ارزشی ندارد. در عوض، یک ظرف جدید خریداری کنید که می دانید ضمانت تقریباً 100 درصدی خواهد داشت.

با اینحال دستمال مرطوب ضد عفونی کننده دقیقاً منقضی نمی شود. اغلب این محصولات تاریخ انقضا ندارند بلکه “دوام و ماندگاری آنها دو سال پس از تاریخ تولید است”. بهتر است حتما روی برچسب را بخوانید زیرا هر برندی با برند دیگر تفاوت دارد.

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده مخصوص پوست شما نیست

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده مانند دستمال مرطوب ضد باکتریایی نیست و نباید از آنها به همان روش چنین محصولاتی استفاده شود. از دستمال مرطوب “نباید برای پاکسازی شخصی استفاده شود.” آنها نباید به عنوان دستمال مرطوب پوستی استفاده شوند. علاوه بر این، دستمال مرطوب ضد عفونی کننده می تواند باعث سوزش چشم شود همانطور که در برچسب آن نشان داده شده است و به همین ترتیب توصیه می شود “از تماس با چشم” خودداری کنند و “بعد از دست زدن به آنها با آب و صابون کاملاً بشویید.” به همین ترتیب، کارگروه محیط زیست به مصرف کنندگان هشدار می دهد از این محصول روی پوست خود استفاده نکنند.

فقط به دلیل اینکه این دستمال های ضد عفونی کننده میکروب هایی را که در پیشخوان های آشپزخانه و حمام شما از بین می برند، به این معنی نیست که همین کار را برای دستان شما هم انجام می دهند. ادعاهای ضد عفونی کننده محصول صرفاً برای تمیز کردن با دستمال مرطوب بر روی سطوح سخت و نرم است نه پوست.

از دستمال ضد عفونی کننده در هر سطح استفاده نکنید

اگرچه دستمال های ضد عفونی کننده بر روی سطوح آزمایش شده اند اما نباید از آنها در هر سطح استفاده شود. نباید از دستمال مرطوب بر روی سطوح جاذب مانند فرش یا موکت استفاده شود. همچنین نباید از آنها برای ضدعفونی کردن چوب بدون رنگ استفاده شود زیرا این ماده نیز جذب کننده است. به همین ترتیب، این قاعده همچنین در مورد هر سطحی که از آب جدا نشده، ناتمام یا حتی روغنی یا واکسیده شده باشد نیز صدق می کند. دستمال های ضد عفونی کننده همچنین نباید روی سطوح مس، آلومینیوم یا جلا داده شده استفاده شود.

قبل از ضدعفونی کردن سطح، باید برچسب محصول را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی می تواند با خیال راحت ضد عفونی شود و هنگامی که شک دارید، متخصص پاکسازی گفته است که باید قبل از استفاده از یک دستمال ضد عفونی کننده، یک بخش کوچک از آن سطح را آزمایش کنید.

البته لازم نیست به هیچ وجه از این دستمال مرطوب ها دوری کنید. کارگروه محیط زیست گفت: دستمال مرطوب بدون مواد شیمیایی در ضد عفونی کردن موفق است و هنوز گزینه مناسبی برای “تمیز کردن روزانه” و “سطوح سخت” است. به علاوه ، آنها برای دستان شما بی خطر هستند.

دستمال مرطوب

استفاده از دستمال های مرطوب ضدعفونی کننده مزایای جدی دارد

اگرچه دستمال های ضد عفونی کننده ممکن است محصول معجزه آسایی نباشد که قبلاً تصور می کردید، اما هنوز هم مزایای اثبات شده ای در استفاده از آنها وجود دارد. دستمال مرطوب های ضد عفونی کننده Clorox توانایی کشتن 99.9 درصد از “میکروب هایی که تا 48 ساعت روی سطوح زندگی می کنند” را دارند و همچنین باکتری ها و ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند را از بین می برند. در صورت استفاده صحیح، دستمال ضد عفونی کننده همچنین می تواند E. coli، سالمونلا و استرپ را از بین ببرد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها جایگاه خود را در سرکوب میکروب ها در مدارس تشخیص می دهد و توصیه می کند از دستمال مرطوب در تلفن ها، رایانه ها و هر نوع “وسایل الکترونیکی که اغلب لمس می شوند و ممکن است نتوان از مایعات برای تمیز کردن و ضد عفونی کردنشان استفاده کرد” بهره ببرید.

در سال 2014 ، محققان مطالعه ای را انجام دادند که دستمال مرطوب ضد عفونی کننده را با ” حوله و سطل” مقایسه کرد. نتایج چه بود؟ این مطالعه نشان داد: “هنگام استفاده از دستمال مرطوب آماده، ما شاهد یک روند سریع تر تمیز کردن و ضد عفونی کردن و صرفه جویی در هزینه بالقوه خواهیم بود.” محققان زیادی این مقاله را در اختیار شما قرار داده اند. این که آیا شما تصمیم به استفاده از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده در خانه خود دارید یا خیر، کاملاً به عهده شماست.

منبع:

thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی