تناسب اندام سلامت

چرا کاهش وزن سخت است؟

تقویم فارسی اندروید

برخی از ما به سادگی وزن مان زیاد می شود و به سرعت دچار چاقی و دردسرهای بعد از آن می شویم. اضافه وزن خیلی آرام و بی صدا در بدن تان شروع می شود و بعد از مثلا 10 سال متوجه می شوید که 10 کیلو چاق تر شده اید. جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که تجریه ی کاهش وزن را دارند معتقدند سخت ترین بخش آن خود کاهش وزن نیست بلکه ثابت نگه داشتن وزن از آن هم سخت تر و پیچیده تر است. این امر کاملا هم عادی و قابل پیش بینی است. چرا که همه ی ما می دانیم می توانید برای مدتی عشق مان را به خوردن پیتزا یا دسر و تعظیلات آخر هفته بدون تحرک را کنار بگذاریم اما این تنش ها بالاخره یک روز ما را از پا در می آروند و تصمیم میگیریم کمی برای خواسته های مان تسلیم شویم. در همین خصوص باید موردی به نام نقطه تنظیم بدن را به شما معرفی کنیم. به لطف این فرایند زیست شناسی هر تغییری در بدن سخت و زمان بر است.

کاهش وزن

نقطه تنظیم بدن چیست؟

این فرایند یک سیستم پیچیده در بدن است که توسط مغز به طور مستقیم کنترل می شود. به کمک این فرایند بدن شما همیشه در یک وزن خاص ثابت نگه داشته می شود و در نتیجه هر گونه کاهش وزن یا افزایش وزنی برای تان سخت و زمان بر خواهد بود. این فرایند کمک می کند تا در هنگام کمبود غذا بتوانید حیات خود را حفظ نمایید.

نقطه تنظیم بدن تا حدودی توسط ژنتیک و پس از آن به کمک عوامل زندگی انسان مشخص می شود. در خصوص این عوامل می تواند مواردی مثل رژیم غذایی، سطح فعالیت، ورزش، خواب، استرس و غیره را به شما معرفی کنیم. این فرایند در هر فردی متفاوت است. به این ترتیب اگر وزن بدن شما در مدت 1 یا 2 دهه افزایش پیدا کند، شما همچنان عوامل تعیین کننده را دارید و در حال افزایش وزن خود می باشید. این باعث می شود که اگر تصمیم به کاهش وزن دارید کمی دچار دوگانگی شوید.

زمانی که برای کاهش وزن تلاش می کنید در بدن شما یک نبرد بیولوژیکی رخ می دهد. اگر برخی عوامل موثر در خصوص حفظ وزن را بشناسید، می توانید برای برد این نبرد شانس بیشتری داشته باشید. شما باید در مورد حفظ کالری، افزایش اشتها و کاهش سیگنال های سیری بتوانید در کاهش وزن موفق تر عمل کنید. در ادامه در خصوص این سه عامل بیشتر توضیح می دهیم.

  • سوختن کمتر کالری

باید در خصوص میزان کالری که دریافت میکنید به دو موضوع مهم توجه زیادی داشته باشید. اول اینکه میزان کالری که به دست می آورید را برای به دست آوردن انرژی بسوزانید و دوم اینکه چربی های تان را از دست بدهید. به عبارتی باید بین سوخت کالری و دریافت آن و میزان چربی که در بدن تان دارید یک تعادل خوب ایجاد کنید. همچنین توجه داشته باشید که زمانی که بدن در حال کالری سوزی است سوخت و ساز بدن کندتر می شود.

  • گرسنگی زیاد

یکی از استراتژی های بدن در مقابل کاهش وزن گرسنگی زیاد است. بدن با افزایش هورمون گرلین که به احساس گرسنگی مربوط است باعث می گردد اشتهای تان بیشتر تحریک شده و میزان وزنی که از دست داده اید و با وزن عادی تان فاصله گرفته اید را دوباره به دست آورید. حتی گفته می شود که احساس گرسنگی زیادی بعد از یک دوره کاهش وزن تا زمان طولانی احساس می گردد. وقتی شروع به لاغر شدن می کنید برای مدتی میزان هورمون گرلین کاهش می یابد اما پس از مدتی دوباره به سطح اولیه خود بازگشته و حتی بیشتر از آن می شود و تا یک سال آینده این روند ادامه خواهد داشت.

 

  • تمایل کمتر به کاهش میزان غذا

یکی دیگر از استراتژی های بدن در مقابل کاهش وزن کاهش سیگنال های سیری است. در این فرایند لپتین که هورمون سیری بدن می باشد کاهش یافته و شما کمتر احساس سیری و رضایت از غذا را خواهید داشت. درحالی که شما برای کاهش وزن تلاش می کنید تا یک سال آینده نیز سطح هورمون لپتین در بدن تان به وضعیت عادی بازنخواهد گشت و شما همچنان 35 درصد لپتین کمتری نسبت به قبل دارید.

5 راهنمایی برای تنظیم مجدد نقطه تنظیم برای کاهش وزن موفق

  1. مقابله با 10 درصد از اضافه وزن در یک زمان

مطالعات در خصوص نقطه ی تنظیم نشان می دهد که اگر یک روند ملایم را برای لاغر شدن پیش بگیرید می توانید به تنظیم مجدد نقطه تنظیم بدن تان امیدوار باشید. گفته می شود در هر تایم روی کاهش 10 درصد از اضافه وزن تان کار کنید و اجازه دهید تا بدن کم کم خودش را با وزن جدیدتان وقف بدهد.

  1. کار بر روی ثابت کردن وزن

همزمان با تمرکز روی لاغر شدن و کاهش وزن خود به روی ثابت نگه داشتن وزن تان و تغییر عادت غذایی خود هم تمرکز کنید. اشکالی ندراد اگر روند کاهش وزن تان تدریجی باشد اما باید سعی کنید همین میزان کاهش را حفظ کرده و اجازه ندهید برگردد.

  1. روزه داری

نوعی از روزه داری به شکل طولانی مدت یا کوتاه مدت می تواند بدن را وادار کند که سرعت کالری سوزی خود را کاهش داده و آرام تر کالری های ذخیره شده در بدن را بسوزاند. به این ترتیب شما بعد از یک مدت که این روال را طی کردید میزان کمتری از کالری پایدار در بدن خود خواهید داشت و در دراز مدت می توانید وزن بیشتری از دست بدهید.

  1. مصرف بیشتر پروتئین

زمانی که تصمیم به کاهش وزن می گیرید باید سعی کنید پروتئین بیشتری مصرف کرده و آن را جایگزین کالری کنید. پروتئین می تواند سوخت و ساز بدن را کندتر کرده و روند عضله سازی را بهبود دهد. می توانید میزان 30 درصد از چربی که مصرف می کنید را با پروتئین جایگزین کنید. به این ترتیب عضلات بیشتر و چربی ذخیره شده ی کمتری دارید.

  1. تغییرات عادات غذایی برای کاهش وزن

زمانی که تصمیم می گیرید وزن تان را روی یک عدد متفاوت ثابت کنید قطعا لازم است برخی از عاداتی که قبلا داشتید را کنار گذاشته و کمی متفاوت تر عمل کنید. به این ترتیب شما لاغر تر شده و می توانید در طول مدت کمتری وزن تان را از دست بدهید و آن را حفظ کنید. برخی عادات مانند پرخوری عصبی، آخر هفته های کم تحرک، خوردن مقدار زیادی کربوهیدارت و غیره می تواند جز عادات غلط باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی