سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

پوست حساس و مراقبت از آن

تقویم فارسی اندروید

پوست حساس

پوست حساس یک مشکل بسیار شایع در بین زنان و البته مردان است. پوست حساس و مراقبت از این پوست ها معضل عده ی زیادی است و کمی دشوار بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد. اگر چه پوست حساس تعریف مشخص پزشکی ندارد اما عنوانی است که بسیاری از مشکلات پوستی را شامل می شود. نمونه های مختلفی از پوست های حساس وجود دارد. گزارشات نشان می دهند 25 درصد از واکنش های پوست های حساس مربوط به استفاده از لوازم آرایشی نامناسب است. به علاوه دیده شده است که بیش از نیمی از زنانی که پوست حساس دارند دارای پوست خشک می باشند. علائم و نشانه هایی که معمولا مربوط به پوست خشک می باشد عبارتند از قرمزی، خشک بودن و سوزش پوست، احساس سوزن سوزن شدن، واکنش بیش از حد به لوازم آرایشی و واکنش شدید به عوامل فیزیکی مثل ماساژ یا اصلاح. عوامل مختلفی می تواند باعث واکنش پوست های حساس شود در ادامه چند مورد را با هم بررسی می کنیم.

فاکتور های محیطی موثر روی پوست حساس

برخی از افراد عمده شکایات شان عوامل بیرونی بوده که باعث تحریک و ایجاد مشکل می شود. علاوه بر لوازش آرایشی عوامل محیطی دیگری هم وجود دارد که می تواند باعث تحریک پوست شود. در زمستان بیشترین میزان شکایت نسبت به واکنش های پوست حساس را دریافت می کنیم. درواقع تغییرات دما و رطوبت پوست ها را تحت تاثیر قرر داده و آن ها را وادار به واکنش می کند. کاهش حرارت یا خشکی هوا باعث تحریک پوست می شود به علاوه عوامل دیگری هم هستند که در ناراحتی پوست های حساس موثرند. از جمله شستشوی بیش از اندازه ی پوست، یا مواد تشکیل دهنده برخی مواد آرایشی به خصوص عطرها اغلب پوست های حساس را تحریک می کنند.

در این مواقع تنها راه حل رفع مشکلات پیشگیری از بروز آن است. درواقع هیچ تعریف پزشکی برای این واکنش های پوست های حساس وجود ندارد به همین علت تنها راه پیشگیری تعریف شده جلوگیری از بروز آن است. برای این کار کافی است حساسیت های پوست خود را شناخته و از آن ها جلوگیری کنید برای مثال می توانید از برخی لوازم آرایشی استفاده نکنید یا کمتر صورت خود را بشویید. همچنین می توانید با مراقبت از پوست تان به خصوص چرب کردن مرتب آن از توسعه ی حساسیت های آن جلوگیری کنید.

آلرژی یا آتوپیک پوست

اگزما یا احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک در افرادی که پوست های حساس دارند بسیار شایع است. اکثرا این افراد دچار علائمی مثل التهاب یا خارش می شوند. درصورت بروز این مشکل می توانید با انجام کارهای زیر از توسعه ی آن جلوگیری کنید.

  1. مرطوب کردن منظم پوست و جلوگیری از خشکی آن
  2. اجتناب از حمام طولانی و مکرر و همچنین استفاده بیش از حد از آب گرم
  3. عدم تماس با هیچ کدام از آلرژن هایی که با آن ها آشنایی دارید.
  4. درصورت شدت خارش یا التهاب به پزشک مراجعه کنید.
  5. فراموش نکنید که درمان به موقع اگزما مهم است چرا که هر بار خاراندن بدن بیماری را بدتر می کند.

پوست حساس و روزاسه

علائم پوست حساس معمولا با علائم بیماری پوستی روزاسه ادغام می شود. روزاسه یک بیماری شایع و در عین حال پیشرونده و مزمن است که با گذشت زمان توسعه می یابد. به همین علت است که در صورت مشاهده ی علائم روزاسه بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید. در ادمه علائم این بیماری را می شماریم

  1. قرمزی که به سرعت کمرنگ شده اما تا محو شدن کامل آن زمان زیادی طول می کشد.
  2. واکنش پوست به غذاهای گرم یا تند
  3. واکنش پوست به قرار گرفتن در معرض نور خورشید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی