سلامت سلامت جسمي

همه چیز در باره یک بیماری ترسناک هپاتیت

تقویم فارسی اندروید

همه چیز در باره یک بیماری ترسناک هپاتیت

هپاتیت

الفبا ی هپاتیت را بدانید

از نظر لغوی هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبد است، هپاتیت به دو صورت حاد و مزمن است تقسیم بندی می شود. دلیل اصلی ابتلا به هپاتیت، ویروس است ولی برخی عوامل دیگر مثل داروهای بیهوشی، الکل، کبد چرب نیز می توانند باعث ابتلا به هپاتیت شوند.
همچنین ابتلا به بیماری هایی مثل سرخک و سرخجه نیز می تواند هپاتیت را به وجود آورد.
هپاتیت اناوع مختلفی داردکه می توان به هپاتیت آ، ب، سی، دی، یی و جی اشاره کرد .

 

هپاتیت شبیه آنفولانزا ست ؟

هپاتیت حاد می تواند از زمان ورود به بدن و بعد از دوره کمون (زمانی که ویروس در بدن وجود داردولی به صورت مخفی است ) علائمی را به وجود بیاورد. علائم اولیه ابتلا به هپاتیت حاد، به آنفولانزا شباهت دارد که می توان به بدن درد ،تب ، تهوع ، استفراغ ، کاهش اشتها، سرفه و آبریزش بینی اشاره کرد . گاهی هپاتیت می تواند بعد از گذشت یک تا دو ماه ، باعث ایجاد زردی شود. که این مسئله با پررنگ تر شدن رنگ ادرارو کم رنگ تر شدن مدفوع همراه استو علائم اولیه در چنین حالتی کاهش پیدا می کنند. در چنین شرایطی کبد می تواند بزرگ شود و در قسمت بالای راست شکم باعث احساس درد شود.

 

سلول ها هم می میرند!

هپیاتیت مزمن با تغیراتی در بدن همراه است. برای مثال ، در این نوع هپاتیت ، مرگ بافتی به وجود می آید و سلول های کبدی به مرور از بین می روند، تشخیص این مسئله تنها با نمونه برداری از کبد و روش های آزمایشگاهی امکان پذیر است. هپاتیت مزمن معمولا بدون علامت است و تنها در برخی موارد با علائمی چون ضعف، بی حالی ، خستگی زودرس ، نداشتن اشتها و درد در کبد بهصورت دائمی همراه است. وقتی که هپاتیت مزمن باعث سیروز کبدی می شود و کارکرد بافت کبد مختل می شود، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند که می توان به زردی ،بزرگ شدن طحال ، آب آوردن شکم ، خواب آلودگی و ورم دست وپا اشاره کرد . در نهایت فرد به سرطان کبد (سرطان بدخیم) مبتلا می شود که آخرین مرحله بیماری است.

هپاتیت آ در واقع یک بیماری عفونت گوارشی است که در نتیجه مصرف آب و غذای آلوده ، بدن رادچار مشکل می کند . این بیماری در فصول بارندگی شیوع پیدا می کند و دلیل آن هم تغییراتی است که در آبهای زیر زمینی به وجود می آید. هپاتیت آ می تواند در برخی موارد بدون زردی باشد . این نوع هپاتیت خود به خود درمان می شود و پزشک تنها درمان های همایتی را برای بیمار در نظر می گیرد.

 

هپیاتیت دردسرساز

نوع دیگری از هپاتیت که در تمام دنیا شایع است، هپاتیت ب است ، این نوع بیماری از نظر شیوع یک تقسیم بندی دارد و آن را با توجه به میزان شیوع به کم ، متوسط و بالا دسته بندی می کنند. شیوع این نوع هپاتیت (از نظر ناقلین بیماری) در امریکای شمالی، اروپای غربی، و استرالیا ، کمتر از دو درصد است و این مناطق در نقاط با شیوع کم قرار می گیرند. مناطقی چون مدیترانه ، خاورمیانه ، اروپای شرقی ، آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی ،ژاپن و آسیای مرکزی ، با آمار دو تا هشت درصد در شیوع متوسط قرار دارند که ایران نیز جزء این مناطق است . هپیاتیت در مناطق چون آسیای جنوب شرقی ، چین وآلاسکا شیوع بیشتری دارد که آمار آن از 8 تا 20 درصد است . دلایل ابتلا به هپاتیت ب براساس منطقه ی ابتلا ، متفاوت است ، طوری که در مناطق باشیوع پایین ، روابط جنسی محافظت نشده و پرخطر دلیل اصلی ابتلا به این نوع هپاتیت است . علاوه برآن دلایل دیگری چون تزریق فرآورده های خونی آلوده و اعتیاد تزریقی از دلایل ابتلا به این بیماری در این مناطق هستند. دلایل اصلی ابتلا به هپاتیت در مناطق با شیوع متوسط ، رابطه جنسی ، اعتیاد تزریقی و

 

فرآورده های خونی آلوده محسوب می شود.

دلیل ابتلا در مناطق با شیوع بالا، انتقال عمودی یعنی از مادر به جنین است. نوزاد با این نوع هپاتیت به دنیا می آید و بدون اینکه بداند ناقل بیماری می شود و در آینده و بزرگسالی آن را از طریق زخم،خراش پوستی ،تماس جنسی ، سرنگ و … به دیگران منتقل می کند . این نوع هپاتیتبه هپاتیت مزمن تبدیل می شود و می تواند باعث بروز سیروز کبدی و سرطان کبد شود.

 

وضعیت هپاتیت در ایران

ابتلا به هپاتیت ب در ایران رو به کاهش است و دلیل این مسئله واکسینا سیون محسوب می شود. تمام متولدین 67 به بعد واکسیناسیون شده اند. در یک برنامه کشوری از گذشته تا به امروز برای کنترل هپاتیت ب وجود داشته است و خانم های باردار یا خانم هایی که قصد بارداری دارند ، بایدتست غربالگری انجام بدهند و در صورت مثبت بودن بیماری، تمهیداتی برای این دسته از افراد در نظر گرفته می شود . هپاتیت ب در طول بارداری به جنین منتقل نمی شود و در نوزادان در زمان زایمان میتواند به آن مبتلا شود به همین دلیل، شش ساعت بعد اززمانی که نوزاد به دنیا می آید ، زمان طلایی برای تزریق واکسن برای عدم ابتلای نوزاد به هپاتیت محسوب می شود .

 

درباره انواع هپاتیت چه می دانید ؟

هپاتیت سی از خون منتقل می شود و پیشگیری و درمان بسیار گران است و محققان تازه روی آن در حال پژوهش هستند. هپاتیت دی  یکی از انواع هپاتیت است که همیشه در شرایطی ایجاد می شود که فرد حتما به هپاتیت ب مبتلا باشد. هپاتیت های یی و جی ، انواع دیگری از هپاتیت هستند که از طریق روابط جنسی و خون منتقل می شوند . این نوع هپاتیت جهش ژنتیکی دارند و با بقیه هپاتیت ها فرق دارند . این نوع هپاتیت ها قابل تشخیص و بررسی نیستند . یکی از انواع هپاتیت، هپاتیت برق آسا نام دارد و یک تا دو درصد هپاتیت های حاد می توانند به این مسئله منجر شوند . این نوع هپاتیت با کما کبدی همراه است و علائمی چون خواب آلودگی ، خونریزی معده ، حالت گیجی ،اختلال در انعقاد خون ، افت قند خون و نارسایی کلیوی همراه است و بین 30 تا 50 درصد احتمال مرگ وجود دارد . اگر فرد به این نوع بیماری مبتلا باشد باید سریعا در بیمارستان بستری شود .

 

آزمایش بدهیم؟

برای تشخیص ابتلا به هپاتیت آ، ب، سی، آزمایش تشخیصی وجود دارد. وجود ویروس در آزمایش هپاتیت ب سه تا10 هفته بعد از تماس جنسی مشخص می شود و قبل از آن به دلیل قرار داشتن در دوره مخفی ، قابل تشخیص نیست . آزمایش هپاتیت سی به بررسی آنتی بادی بدن علیه ویروس می پردازد . چنانچه فرد به مدت 6 ماه به این نوع هپاتیت مبتلا باشد ، هپاتیت تبدیل به مزمن می شود.

 

منبع : تندرستی

گردآوری : هفت گنج

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی