تناسب اندام سلامت

همه چیز درباره ورزش رزمی وینگ چون Wing Chun

تقویم فارسی اندروید

وینگ چون Wing Chun یک سبک از کونگ فو است که بر مبارزات نزدیک، مشت های سریع و دفاع محکم برای غلبه بر حریفان تأکید دارد. این هنر رزمی سنتی چینی مخالفان را با حرکات سریع و دفاعی که همزمان اتفاق می افتد، بی ثبات می کند و انرژی حریف را به نفع شما هدایت می کند. این یک روش پیچیده کونگ فو است که نیاز به سالها تمرین برای تسلط دارد اما مبتدیان می توانند با درک اصول، تئوری ها و مهارت های اساسی به راحتی یادگیری وینگ چون را شروع کنند.

وینگ چون

قسمت اول: اصول یادگیری وینگ چون

1. نظریه خط مرکزی را بیاموزید. پایه وینگ چون محافظت از خط مرکزی بدن شما است. خطی را تصور کنید که از قسمت میانی سر شما شروع شده و در امتداد وسط قفسه سینه به سمت پایین بدن حرکت می کند. این خط مرکزی بدن شماست و آسیب پذیرترین آن است. باید همیشه محافظت شود.

  • طبق تئوری خط مرکز، شما همیشه باید به خط وسط حمله کرده و حرکات دفاعی خود را در مقابل خط میانی حریف انجام دهید.
  • موضع اصلی در وینگ چون مبتنی بر تئوری خط وسط است. در حالت باز، با خم شدن زانوها به سمت جلو بایستید و پاهای خود را کمی به سمت بیرون دهید. در صورت روبرو شدن با حریف خود، می توانید با متعادل ترین نیرو حمله کنید.

2. با انرژی و خردمند باشید. یک اصل مهم وینگ چون این است که هنگام جنگ باید از انرژی محافظه کارانه استفاده شود. با خنثی کردن یا تغییر مسیر ضربات، از انرژی حریف خود استفاده کنید.

  • به طور عاقلانه از حرکت استفاده کنید. ایده در اینجا این است که بدن شما باید در کمترین زمان برای کمترین فاصله برای ارتباط با حریف حرکت کند. این همچنین به حفظ انرژی خود شما کمک می کند.

3. آرام باشید زیرا بدن پرتنش از انرژی غیرضروری استفاده می کند. بدن خود را آرام نگه دارید و راحت تر باشید.
اگر در سایر هنرهای رزمی (به ویژه “سبکهای سخت”) تجربه دارید، مجبور خواهید بود که عادات بد را یادآوری نکنید.

  • Wing Chun یک سبک نرم با بسیاری از تکنیک های خنثی کننده است که شما را ملزم به “نرم” بودن و آرامش خود می کند. بازپس گیری حافظه ماهیچه ای و ایجاد عادات آرام می تواند ناامید کننده باشد و به زمان نیاز داشته باشد اما در طولانی مدت ارزش آن را خواهد داشت.

4. حرکات خود را سریع کنید. در وینگ چون، جنگنده با استفاده از حرکات سریع به یك جنگ پاسخ می دهد تا یك حمله را متوقف كند و این مبارزه را تغییر دهد.

5. استراتژی مبارزه خود را مطابق با حریف و محیط خود تغییر دهید. حریف شما ممکن است قد بلند یا کوتاه باشد، درشت اندام یا ظریف باشد، زن یا مرد باشد و غیره. به همین ترتیب محیطی که در آن مبارزه می کنید می تواند متفاوت باشد. در محیط بیرون، داخل، هوای بارانی، گرم، سرد و غیره. آماده باشید تا جنگ خود را متناسب با شرایط تنظیم کنید.

6. انواع فرم های وینگ چون را بیاموزید. وینگ چون به شش شکل مختلف پی در پی تقسیم شده است که هر یک بر روی شکل قبلی بنا شده اند. در هر شکل، موضع مناسب، موقعیت بدن، حرکات دست و پا و تعادل را یاد خواهید گرفت. این اشکال عبارتند از:

  • سیو نیم تائو
  • چام کیو
  • بیو جی
  • موک یان چونگ
  • لوک دیم بون کوان
  • بات چام دائو

قسمت دوم: تصمیم گیری در مورد نحوه یادگیری وینگ چون

1. آکادمی وینگ چون را پیدا کنید. مدارس هنرهای رزمی غالباً روی یک سبک از هنرهای رزمی به ویژه برای دانش آموزان جدی متمرکز هستند. آکادمی ها یا باشگاه های وینگ چون ممکن است وابسته به یک انجمن هنرهای رزمی باشند. به صورت آنلاین برای جستجوی مدارس محلی وینگ چون جستجو کنید.

  • با آکادمی های محلی هنرهای رزمی خود تماس بگیرید تا ببینید که آیا آنها وینگ چون را آموزش می دهند یا خیر. آنها فقط ممکن است اصول اولیه را آموزش دهند و اگر در مورد یادگیری پیشرفته وینگ چون جدی هستید، شاید نیاز داشته باشید به مناطقی بروید که کلاس های پیشرفته تری داشته باشد.
  • با sifu (مربی) ملاقات کنید و درباره پیشینه او سؤال کنید. چند سال تجربه دارند؟ آنها چگونه وینگ چون را یاد گرفتند؟
    در کلاس وینگ چون بنشینید. از نحوه اجرای sifu در کلاس و نحوه پاسخگویی سایر دانش آموزان، اطمینان حاصل کنید.
    یادگیری وینگ چون به صورت حضوری، مطلوب ترین روش است.

2. وینگ چون را به صورت آنلاین یا DVD ها بیاموزید. بسیاری از وب سایت ها دروس خودآموز وینگ چون را دارند. اینها معمولاً فیلم ها و سطح آموزش را ارائه می دهند و قیمت آنها را بر اساس سطح تخصص (مبتدی، متوسط​​، پیشرفته و غیره) و دسترسی تنظیم کرده اند. در صورت نداشتن مدرسان واجد شرایط یا مدرسه Wing Chun در منطقه خود، این موارد می تواند مفید باشد. اگر در حال حاضر در مدرسه Wing Chun شرکت می کنید هم این آموزش های غیر حضوری می توانند آموزش حضوری شما را ارتقا دهند. یک مجموعه DVD یا یک دوره آنلاین را انتخاب کنید که توسط یک استاد بزرگ یا استاد Wing Chun آموزش داده شود.

  • برخی از شرکت های آنلاین همچنین گواهینامه های مربی گری را برای دانشجویان پیشرفته ای که مایل به تدریس به دانشجویان خود هستند ارائه می دهند.
  • بعضی از دوره های آنلاین ممکن است آموزش یک به یک را از طریق وب کم با یک استاد بزرگ ارائه دهند.
  • برنامه هایی برای کمک به مطالعه شما در مورد وینگ چون وجود دارد که برای گوشی های اپل یا سیستم اندروید موجود است.

3. یک فضای اختصاصی برای تمرین ایجاد کنید. محلی را در خانه خود پیدا کنید که در آن بتوانید وینگ چون را تمرین کنید. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای حرکت بدن در همه جهات وجود دارد. با چرخاندن بازوها و پاها در اطراف خود این فضا را بررسی کنید. شما به طور قطع نمی خواهید که مبلمان مانع حرکات شما شود.

  • در حالت ایده آل بهتر است این فضا آینه ای داشته باشد تا بتوانید نحوه حرکت خود را ببینید.

4. یک شریک پیدا کنید تا با او تمرین کند. یادگیری حرکات به تنهایی فقط شما را تا کنون می خواهد. درنهایت ، باید یاد بگیرید که حرکات شما چگونه با حریف ارتباط برقرار می کند. داشتن شریک زندگی به شما می دهد که چگونه در مقابل حرکات شخص دیگر واکنش نشان دهید. این فرد همچنین می تواند به شما در ترغیب شما کمک کند و به فرم شما بازخورد بدهد.

قسمت سوم: شناخت سیو نیم تائو

1. در مورد Siu Nim Tao اطلاعات کسب کنید. سیو نیم تائو «فرم ایده های کوچک» پایه و اساس حرکت های بسیاری در وینگ چون است. سیو نیم تائو اولین شکل در وینگ چون است و در اینجاست که شما می توانید موضع مناسب، نگه داشتن بدن، آرامش و حرکات اساسی دست را یاد بگیرید.

  • در هر بخش سیو نیم تائو باید قبل از پیشرفت به قسمت بعدی و قبل از یادگیری سایر تکنیک ها تسلط کافی یابید.
  • هر حرکت شکل اولیه معنی دارد. این شامل سرعت، استفاده از تنش و آرامش، زاویه ها و مسافت ها می شود. فرم شامل تکنیک ها نیست.

2. Gong Lik را بشناسید. گونگ لیک اولین بخش سیو نیم تائو است و بر ساختار و آرامش خوب تمرکز دارد. شما موضع آزاد را می آموزید که با سر به طرف مقابل خود حرکت می کنید. روی آرامش بدن خود کار کنید.

  • مواضع Gee Kim Yeung Ma یا موضع آزاد را تمرین کنید. در این موضع، رو به جلو بایستید. پاهای خود را کمی به سمت بیرون ببرید. زانوها را خم نگه دارید. وزن شما به طور مساوی در هر دو پا تقسیم خواهد شد. شما در آماده سازی یادگیری حرکات دست و بازو روی موقعیت بازوها و آرنج خود تمرکز خواهید کرد. این موضع جلو بیشترین مزیت را در یک دعوا به شما می دهد، مانند اجازه دادن به بازوها و پاها برای محافظت از خط میانی شما. هر دو طرف بدن شما می تواند به طور مساوی مورد استفاده قرار گیرد، نه این که یک طرف بدن بیش از آن استفاده شود.

3. شناخت Fajing Fajing. بخش دوم سیو نیم تائو است که قدرت را توسعه می دهد. در اینجا یاد می گیرید که چگونه از قدرت استفاده کنید و چگونگی حفظ قدرت و انرژی را یاد می دهد. تمرکز خود را بر روی آرامش بگذارید تا لحظه ای که دستان شما آماده حمله است.

  • یکی از حرکات رایج در فجینگ زدن کف دست (یان جونگ) است که در آن دست چپ شما باز می شود، به صورت رو به پایین می چرخد ​​و برای حمله به حریف خود به سمت پایین حرکت می کند.

4. درک مهارت های اساسی: بخش سوم سیو نیم تائو یادگیری مهارت های اساسی حرکات دست و مسدود کردن است که پایه و اساس یادگیری سایر تکنیک های Wing Chun را فراهم می کند.

  • برخی از این مهارت های اساسی عبارتند از: Pak Sau یا Huen Sau و Tan Sau و Gan Sau و Bong Sau. بخش اعظم تمرین سیو نیم تائو در این بخش ترکیبی از این حرکات را شامل می شود. پس از یادگیری این مهارت ها، ابتدا آنها را در سمت چپ و سپس در سمت راست تمرین خواهید کرد.

قسمت چهارم: شناخت چام کیو

1. چام کیو را بیاموزید. چام کیو حرکت کل بدن را برای تکمیل آنچه در فرم اصلی سیو نیم تائو آموخته شده است، معرفی می کند. در چام کیو شما به نحوه صحیح و کارآمد کردن بدن خود با توجه به توزیع وزن و تعادل توجه خواهید کرد. حرکات پا مانند چرخاندن و لگد زدن در اینجا معرفی می شود.

  • در هر بخش از Chum Kiu باید قبل از پیشرفت به قسمت بعدی و قبل از یادگیری تکنیک های دیگر کاملا مسلط شوید.
  • برای تغییر موضع باید قبل از یادگیری فرم ثانویه به خوبی فرم اولیه تمرین شود. این بر خلاف فرم اولیه که موضع ایستا و ثابتی دارد بسیار مهم است.

2. بخش اول چام کیو را درک کنید. بخش اول یعنی “جوون”، روی چرخش، تعادل و ساختار تمرکز دارد. در جوون، شما همچنین به جنگ اطراف خود حتی پشت سر خود، توجه می کنید تا به طور مؤثر بجنگید. همچنین حرکاتی مانند Jip Sau و Fut Futu را معرفی می کند.

3. بخش دوم چام کیو را درک کنید. بخش دوم چام کیو یا Ser تأکید می کند که حریف خود را منحرف کنید و با استفاده از آن، انرژیتان را برگردانید. شما یاد خواهید گرفت که دست و پا را به صورت یک واحد حرکت دهید و سپس می توانید یاد بگیرید که چگونه این قسمت ها را به طور مستقل از یکدیگر جابجا کنید.

4. بخش سوم چام کیو را درک کنید. بخش سوم چام کیو بر استفاده از زور در کنار حرکات دست و پا تمرکز دارد. همچنین از ترکیبی از حرکات پر تنش بازو و حرکات آرام بدن برای قرار دادن انواع سناریوهای جنگی استفاده می کند. شما همچنین می توانید برای کار بر روی تعادل خود و پیدا کردن خط مرکزی در هنگام جنگ، روی چرخاندن بدن خود به راست و چپ کار کنید.

قسمت پنجم: یادگیری اشکال پیشرفته تر وینگ چون

1. بیو گی Biu Gee را درک کنید. بر استفاده از قدرت در مسافت های بسیار کوتاه تمرکز دارد. دانش آموزان همچنین تکنیک های اضطراری را یاد می گیرند مانند نحوه بازیابی خط مرکزی در هنگام سقوط یا به دام افتادن. در هر سه بخش Biu Gee از ترکیب حرکات دست و پا برای بهبودی از وضعیت نامطلوب استفاده خواهید کرد. این کار شما را در موقعیت تهاجمی قرار می دهد و در آنجا می توانید از قدرت برد کوتاه برای غیرفعال کردن حریف خود استفاده کنید.

2. درک Muk Yan Chong. این یک شکل پیشرفته است که در آن با یک حریف ثابت (آدمک چوبی) تمرین می کنید. این به شما کمک می کند تا دریابید چگونه در تماس با حریف تان، حرکات دست و پا را یاد بگیرید.

  • به این ترتیب که آدمک حرکت نمی کند، سازگاری هایی در قالب ایجاد می شود تا مطابق با دستگاه های آموزشی باشد.
  • برخی از کاربردهای تکنیک های ساختگی مشهود است. آگاه باشید که برخی از موارد تقریبی و برخی دیگر انواع مختلف کاربردی دارند که توسط یک حرکت واحد در یک مجموعه به تصویر کشیده شده است.

3. درک Luk Dim Boon Kwun. این فرم قطبی را به عنوان سلاحی که در هنگام حمله به حریف خود استفاده می کنید، قرار می دهد. جنگیدن با یک قطب می تواند مهارت های شما را در تعادل و دفاع تقویت کند.

4. درک Baat Jaam Dao. پیشرفته ترین شکل این ورزش رزمی است که در آن از شمشیرهای کوتاه به عنوان سلاح استفاده می کنید. به همه کسانی که ممکن است به این سطح برسند آموزش داده نمی شود. فقط تعداد معدودی برای یادگیری Baat Jaam Dao انتخاب می شوند. این فرم در درجه اول روی دقت، تکنیک و موقعیت تمرکز دارد. حرکات پا و دست به دلیل چاقوها تا حدودی با اشکال دیگر تفاوت دارد.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی