روانشناسی سبك زندگي

همه چیز درباره شن درمانی

تقویم فارسی اندروید

آیا تا به حال در ساحل نشسته اید و دست های خود را از میان ماسه ها می گذرانید تا فقط استراحت کنید و در لحظه باشید؟ یا شاید چند دقیقه ای را صرف ردیابی اشکال در شن کرده اید؟ حقیقت این است که ردیابی اشکال در شن و یا حتی عبور دادن دست از میان آن می تواند فوق العاده آرامش بخش باشد. بچه‌ ها هم از آن لذت می‌ برند که البته به همین دلیل است که جعبه‌ های شنی اسباب‌ بازی‌ های محبوبی هستند. همچنین به همین دلیل است که شن بازی را می‌ توان به‌ عنوان درمان نیز استفاده کرد، به‌ ویژه برای افرادی که آزار و اذیت را تجربه کرده‌ اند یا با تروما زندگی کرده‌ اند.

شن درمانی

شن درمانی چیست؟

به طور خلاصه، شن درمانی یک تکنیک یا ابزار درمانی است که می تواند برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برای کمک به درمانگران در تشخیص و درمان شرایط مختلف سلامت روان مورد استفاده قرار گیرد.

برخلاف سایر تکنیک های درمانی، این نوع درمان به شما اجازه می دهد تا احساسات خود را به جای بیان آن ها نشان دهید.

جردن ماسترودومنیکو، مشاور بالینی می‌ گوید: شن در روان‌ درمانی یک رویکرد خلاقانه برای خواندن ذهن افراد است.

برخلاف سایر تکنیک‌ ها، نیازی نیست مراجع را مجبور به صحبت کنید. در عوض مشتریان احساسات و ناامیدی خود را نشان می دهند و در این فرآیند زخم های روانی خود را التیام می بخشند.

به همین دلیل است که به ویژه برای افرادی که با تروما زندگی کرده اند یا سوء استفاده را تجربه کرده اند مؤثر است. آن‌ ها می‌ توانند احساسات خود را بیان کنند، بدون اینکه مجبور باشند ناراحتی ناشی از صحبت کردن یا تجربه دوباره آن رویداد را تجربه کنند.

همچنین این یک تکنیک موثر برای کودکان است زیرا کودکان گاهی اوقات برای بیان احساسات خود به صورت کلامی مشکل دارند.

همچنین می تواند برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که دچار موارد زیر هستند کاربرد داشته باشد:

  • افسردگی دارند.
  • اختلال اضطرابی دارند.
  • مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) هستند.
  • اوتیستیک هستند.
  • اندوهگین هستند.
  • مشکلات یادگیری دارند.
  • عزت نفس پایینی دارند.
  • ناتوانی جسمی دارند.

تفاوت سینی ماسه و شن بازی درمانی چیست؟

هم سینی ماسه و هم شن درمانی اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر به معنای یکسان استفاده می شوند اما از نظر نحوه استفاده از ماسه تفاوت هایی وجود دارد.

در درمان شنی، تمرکز بر آنچه که فرد در لحظه تجربه می کند است. برای باز شدن از نظر احساسی، از سینی ماسه برای بیان خود استفاده می کنید. درمانگر شما ممکن است شما را راهنمایی کند که از شن و ماسه به روش‌ های مختلف استفاده کنید یا آنچه را که انجام می‌دهید تفسیر کند تا به او کمک کند تا سوالاتی از شما بپرسند.

درمان با سینی ماسه نیز گاهی به عنوان چتر درمان استفاده می شود، در حالی که درمان با شن ممکن است به نوع خاصی از رویکرد اشاره داشته باشد.

در شن درمانی تمرکز بیشتر بر روی افکار ناخودآگاه شماست. می توانید از سینی شن و ماسه هر طور که دوست دارید در یک فضای آزاد و محافظت شده برای بیان غیرکلامی خود استفاده کنید. هنگامی که از سینی ماسه استفاده می کنید، درمانگر شما را راهنمایی نمی کند یا چیزی استنباط نمی کند – تجزیه و تحلیل پس از آن انجام می شود.

شن درمانی

آیا شن درمانی مبتنی بر شواهد است؟

بله، چندین مطالعه نشان داده اند که درمان با شن و ماسه تأثیر قابل اندازه گیری بر افرادی دارد که آن را انجام داده اند.

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که این نوع درمان می تواند در کمک به کودکانی که تجاوز جنسی را تجربه کرده اند، کمک کند تا خاطرات آسیب زا را دوباره مرور کنند و آنها را کنترل کنند. این به آنها اجازه داد تا در زندگی خود احساس فعالی بیشتری داشته باشند و رویداد را به روشی سالم پردازش کنند.

یک مطالعه در سال 2021 همچنین نشان داد که می تواند به بچه ها کمک کند تا خود را بیشتر بیان کنند، در حالی که ناراحتی روانی را به حداقل می رساند.

شواهدی از تأثیر آن بر بزرگسالان نیز وجود دارد. یک مطالعه موردی در سال 2020 نشان داد که پس از 18 جلسه شن درمانی به مدت 9 هفته، بزرگسالی که دارای اختلال اضطراب فراگیر بود علائم خود را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

یک مرور کلی در سال 2019، 33 مطالعه را ارزیابی کرد و همچنین پیشرفت‌ های قابل‌ توجهی در کودکان و بزرگسالان، به‌ ویژه آن‌ هایی که استرس آسیب‌ زا را تجربه می‌ کردند یا با ناتوانی‌ ها یا مشکلات زبانی زندگی می‌ کردند، یافت.

مزایای شن درمانی

مزایای شن درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش علائم اضطراب و استرس آسیب زا
  • افزایش تاب آوری
  • بیان احساسات بدون نیاز به کلمات
  • اثربخشی به عنوان یک تکنیک مستقل و روش درمانی مکمل
  • تقویت خلاقیت
  • تجربه حسی و آرامش بخش
  • تکنیک بدون ساختار
  • پردازش غم و اندوه
  • افزایش عزت نفس پایین
  • مدیریت خشم
  • می تواند در درمان فردی، گروهی یا خانوادگی استفاده شود.
  • برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان قابل استفاده است.

تاریخچه درمان سینی شنی

سینی شن درمانی در اصل تکنیکی بود که توسط متخصص اطفال و روانپزشک کودک مارگارت لوونفلد در دهه 1920 به عنوان یک تکنیک بازی برای استفاده در کودک درمانی توسعه یافت. او این را «تکنیک جهانی» نامید و از آموزش یونگ و باورهای فلسفی بودایی نشأت گرفت.

دورا کالف، روانشناس، در دهه 1950، از این روش استفاده کرد تا درمان شن بازی را ایجاد کند که اکنون در سراسر جهان استفاده می شود.

تکنیک ها و فعالیت های شن درمانی

تکنیک ها و فعالیت های مختلفی وجود دارد که می توان در درمان با شن انجام داد اما به طور کلی، دو تکنیک اصلی وجود دارد:

تکنیک جهانی: با این تکنیک، هم شن و هم ماسه خشک و مرطوب و همچنین تعدادی اسباب بازی و ابزار به شما داده می شود. سپس شما را تشویق می‌ کنند تا یک «دنیای امن» بسازید که در نظر گرفته می‌ شود که ضمیر ناخودآگاه شما واقعاً چه احساسی دارد.

رویکرد انسان گرایانه: با استفاده از این تکنیک، شما تشویق می شوید که خلاقانه با ماسه بازی کنید تا پاسخ مشکلات خود را بیابید. هنگام استفاده از سینی ماسه می توانید احساسات و افکار خود را بیان کنید.

روانشناسی کودک

سینی ماسه درمانی برای کودکان و نوجوانان

سینی ماسه درمانی نوعی بازی درمانی برای کودکان و نوجوانان است.

ماسترودومنیکو بازی شن و ماسه رایگان را برای بچه‌ ها، به‌ ویژه کودکان بین 5 تا 10 سال، بسیار مفید می‌ داند زیرا به آن‌ ها اجازه می‌ دهد خلاق باشند.

یکی دیگر از فعالیت‌ هایی که ماسترودومنیکو با کودکان انجام می‌ دهد «ترویج و ایجاد» است. این زمانی است که او از آنها می خواهد که فقط با استفاده از سینی شن و ماسه به سؤالات یا درخواست ها به روش های خلاقانه پاسخ دهند.

او اضافه می‌ کند که می‌ توانید از سینی‌ های شن در خانواده‌ درمانی نیز استفاده کنید، زیرا این یک راه عالی برای گرد هم آوردن خانواده‌ ها با درخواست از آنها برای ساختن جمعی چیزی از شن و ماسه است.

می توان از آن به عنوان بخشی در کنار انواع دیگر بازی درمانی، از جمله بازی تخیلی یا بازی درمانی رفتاری شناختی استفاده کرد.

سینی ماسه درمانی برای بزرگسالان

ماسترودومنیکو می گوید: «سینی درمانی برای بیماران بزرگسالی که مشکلات گفتاری یا موانع زبانی دارند فوق العاده است. من اخیراً استفاده از سینی های شنی را برای بیماران افسرده ناشی از تروما که در پردازش یا بیان کلمات مشکل دارند، شروع کردم.»

او می‌ گوید درمان با سینی شنی نیز می‌تواند در جلسات زوجین به روشی مشابه سینی‌ های خانوادگی استفاده شود.

سوالات متداول در مورد درمان با سینی شنی

بازی درمانی در چه سنی موثرتر است؟

بازی درمانی که شامل شن بازی درمانی است، برای کودکان بین 3 تا 12 سال موثرتر است اما می تواند برای همه گروه های سنی دیگر نیز موثر باشد.

چگونه بفهمم فرزندم به درمان نیاز دارد؟

علائمی که ممکن است کودک شما به درمان نیاز داشته باشد معمولاً شامل تغییر شدید در رفتار یا رفتار معمولی کودک شما است.

به عنوان مثال، مشکلات در مدرسه، رفتار پرخاشگرانه یا عصبانیت، شب ادراری، عصبانیت شدیدتر، یا اضطراب یا چسبندگی اضافی، همگی می‌توانند از علائم باشند. پسرفت سنی نیز می تواند نشانه ای باشد، مانند رفتارهای مخرب، افزایش غم و اندوه یا انزوای اجتماعی.

برای بازی درمانی به چند جلسه نیاز دارید؟

ماسترودومنیکو می گوید که در این مورد هیچ پاسخ آسانی وجود ندارد. این واقعاً به این بستگی دارد که چرا در درمان هستید و به دنبال حل چه مسائلی در درمان هستید. برخی از افراد فقط به جلسات درمانی بیشتری نیاز دارند تا نتایج را نسبت به دیگران ببینند و برخی از مشکلات سلامت روان نیاز به درمان طولانی تری دارند.

با این حال، یک مطالعه موردی نشان داد که 18 جلسه در طول 9 هفته (یعنی دو بار در هفته به مدت یک ساعت) در کاهش علائم اضطراب در بزرگسالان مفید بود.

چه موادی برای شن درمانی مورد نیاز است؟

تنها چیزی که برای شن درمانی مورد نیاز است شن، سینی و برخی از اشیاء مانند اسباب بازی ها، ابزارهایی مانند بیل های کوچک و سایر اشیاء مینیاتوری است. داشتن شن و ماسه مرطوب و خشک نیز می تواند مفید باشد.

برخی از درمانگرانی که از این تکنیک استفاده می‌ کنند، اغلب مجموعه‌ های بزرگی از مینیاتورها و قطعات زمین دارند تا به شما اجازه دهند جهان یا رویدادی را که در ذهن دارید، به‌ طور کامل مجسمه‌ سازی کنید اما این کار را می توان به طور موثر با تعداد انگشت شماری اسباب بازی و اشیاء کوچک نیز انجام داد.

آیا سینی شن درمانی می تواند اضطراب را کاهش دهد یا شیمی مغز را تغییر دهد؟

بله، شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد شن‌ درمانی می‌ تواند به کاهش علائم اضطراب منجر شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چرا می‌تواند موثر باشد و فواید آن چقدر طول می‌کشد، مورد نیاز است.

حرف آخر

شن درمانی یک تکنیک درمانی است که از یک سینی شن و ماسه همراه با ابزارهای کوچک، اسباب‌بازی‌ ها یا مجسمه‌ ها استفاده می‌ کند تا به افراد کمک کند تا خود را بدون کلام بیان کنند.

این می تواند راهی موثر برای کمک به افراد برای مقابله با تروما و اضطراب و همچنین بیان احساسات خود در درمان بدون نیاز به کلمات باشد.

عنوان شده است که به ویژه در کودکان موثر است اما می تواند برای نوجوانان و بزرگسالان نیز مفید باشد.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی